Ο αέρας καταλαμβάνει όγκο

Ο αέρας καταλαμβάνει όγκο
Πείραμα: Το βαμβάκι που καταδύεται χωρίς να βρέχεται.
Ζήτησα από τα παιδιά να φέρουν από το σπίτι τους, ένα μεγάλο μπουκάλι πλαστικό αναψυκτικό ή από νερό, ένα μικρό διαφανές πλαστικό ποτήρι, κι ένα κομμάτι βαμβάκι. Όταν την επόμενη μέρα έφεραν τα υλικά που τους ζήτησα, έκοψα τα μπουκάλια, εκεί που αρχίζει να στενεύει. Έτσι δημιουργήθηκε ένα βαθύ, διαφανές δοχείο. Είπα στα παιδιά, να βάλουν νερό στα δοχεία τους, όχι όμως μέχρι πάνω. Κατόπιν είπα στα παιδιά, να βάλουν ένα κομμάτι βαμβάκι, μέσα στο ποτήρι τους, να πιέσουν το βαμβάκι, ώστε να σφηνωθεί μέσα στο ποτήρι, στο πάτο του ποτηριού. Κατόπιν είπα στα παιδιά, να γυρίσουν ανάποδα το ποτήρι τους, για να δούμε αν στέκεται το βαμβάκι μέσα στο ποτήρι. Στα παιδιά που το βαμβάκι έπεφτε από το ποτήρι, τους είπα να προσθέσουν περισσότερο βαμβάκι. Έκανα εγώ πρώτη μια επίδειξη στα παιδιά, ώστε να δουν το πείραμα, και ζήτησα από τα παιδιά, να προσέχουν τον τρόπο που βάζουν το ποτήρι τους, μέσα στο δοχείο με το νερό. Τα παιδιά, ακολουθώντας τις οδηγίες μου, βύθισαν το ποτήρι, κατακόρυφα, με τα χείλη προς τα κάτω, στο νερό. Κατόπιν, βγάζουν το ποτήρι πάλι κατακόρυφα. Τα παιδιά, είδαν ότι το βαμβάκι έμενε στεγνό. Πριν την εκτέλεση του πειράματος από τα παιδιά, ζήτησαν να μου πουν την πρόβλεψη τους. Αν θα βραχεί το βαμβάκι ή όχι. Όλα τα παιδιά είπαν ότι το βαμβάκι θα βραχεί. Εκτελώντας το πείραμα τα παιδιά ανακάλυψαν ότι το βαμβάκι δεν βρέχεται. Το βαμβάκι μένει στεγνό.

Ζήτησα από τα παιδιά να ερμηνεύσουν το φαινόμενο αυτό. Βοήθησα τα παιδιά κάνοντας την ερώτηση:- τι υπάρχει μέσα στο ποτήρι? Βαμβάκι, απάντησαν τα παιδιά. Μόνο βαμβάκι ή και κάτι άλλο που υπάρχει παντού και δεν το βλέπουμε? Αέρας, είπαν τα παιδιά. Συνέχισα: αφού λοιπόν στο ποτήρι υπάρχει αέρας και βαμβάκι, όταν βάλω το ποτήρι μέσα στο νερό, τι θα μπει μέσα στο νερό?
– Το βαμβάκι και ο αέρας είπαν τα παιδιά. Ωραία λοιπόν, μέσα στο ποτήρι θα υπάρχει το βαμβάκι, ο αέρας, κι αφού το βάλαμε μέσα στο νερό τι άλλο θα υπάρχει? Ρώτησα τα παιδιά. Νερό, είπαν τα παιδιά, άρα, είπα, στο βυθισμένο ποτήρι, θα υπάρχει:
Νερό
Αέρας
Βαμβάκι.
ναι, απάντησαν τα παιδιά.
Συνέχισα: μήπως μπορείτε τώρα να εξηγήσετε γιατί δεν βράχηκε το βαμβάκι? Ρώτησα τα παιδιά.
Τα παιδιά απάντησαν ότι ο αέρας δεν αφήνει το βαμβάκι να βραχεί. Το εμποδίζει. Τα παιδιά βρήκαν την σωστή απάντηση.

Είχαμε πολλά ποτήρια, αρκετή ποσότητα από βαμβάκι και τα παιδιά έκαναν πολλές φορές το πείραμα. Κάποιες φορές το βαμβάκι βρεχόταν. Τότε εξηγούσα στα παιδιά, πως έπρεπε να προσέχουν ώστε το βάζουν κατακόρυφα το ποτήρι μέσα στο δοχείο με το νερό. Στα παιδιά, άρεσε πολύ αυτή η δραστηριότητα . Φυσικά, μετά η αίθουσα ήθελα σφουγγάρισμα….

Εικόνα1ESQ Εικόνα1erh Εικόνα1FA Εικόνα1RDAJ Εικόνα1DWEW Εικόνα1FS Εικόνα1WGW Εικόνα1TSEJ Εικόνα1ReT Εικόνα1TAENH Εικόνα1DFBND Εικόνα1TjTRE Εικόνα1SDB Εικόνα1FGGF Εικόνα1,XYS Εικόνα1RYAQJ Εικόνα1THSM Εικόνα1YJ,S Εικόνα1GFHH

Για να εμπεδώσουν το πείραμα του αέρα που καταλαμβάνει όγκο, βιωματικά, παίξαμε ένα παιχνίδι. Ένα παιδί, έγινε το νερό στο ποτήρι. Ένα άλλο παιδί, έγινε το βαμβάκι μέσα στο ποτήρι, και ένα άλλο παιδί, έγινε ο αστυνόμος αέρας. Ένα άλλο παιδί, έγινε το νερό, μέσα στο δοχείο. Το παιδί – νερό, ξάπλωσε στο πάτωμα. Τα υπόλοιπα παιδιά μπήκαν σε σειρά. Ο αστυνόμος αέρας, και το παιδί – βαμβάκι. Ο αστυνόμος στεκόταν μπροστά στο παιδί – βαμβάκι και το εμπόδιζε να αγγίξει το παιδί – νερό.