ΦΡΑΟΥΛΑ !!

Φράουλες: Tο φρούτο της Άνοιξης

Στην καινούρια σελίδα του blog μας, έχουμε δημιουργήσει μερικές Δραστηριότητες που θα μπορούσατε να κάνετε με τα παιδιά στο σπίτι. Το θέμα των δραστηριοτήτων είναι το ανοιξιάτικο φρούτο της ΦΡΑΟΥΛΑΣ που αυτές τις μέρες δεσπόζει στα ράφια των μαγαζιών που πουλάνε φρούτα και  λαχανικά.

Πριν όμως ξεκινήσετε με τις δραστηριότητες, θα ήταν καλό να συζητήσετε με τα παιδιά για τις φράουλες (σχήμα, χρώμα, γεύση, φύλλο, λουλούδι) και γι΄ αυτόν τον λόγο έχουμε βρει και έχουμε βάλει κείμενα και σαν εισαγωγή, αλλά και ανάμεσα σε κάποιες δραστηριότητες. Φυσικά, μπορείτε να αναζητήσετε περισσότερες πληροφορίες στο διαδίκτυο ή από κάποιον ειδικό, ανάλογα με τις απορίες του παιδιού.

Παρατηρήστε το φυτό, τους καρπούς, τα λουλούδια και τα φύλλα. Είναι όλα ίδια;; Έχουν το ίδιο χρώμα;

Μερικές πληροφορίες που βρήκαμε για τις φράουλες :

Οι φράουλες είναι το πιο δημοφιλές μούρο στον κόσμο. Ποιος μπορεί να αντισταθεί στο ζωντανό κόκκινο χρώμα τους, τη ζουμερή σάρκα και τη γλυκιά γεύση τους; Αυτό το φρούτο σε σχήμα που θυμίζει καρδιά δεν είναι μόνο εξαιρετικά νόστιμο, αλλά έχει και πολλά σημαντικά οφέλη να προσφέρει για την υγεία μας.

  Σήμερα, υπάρχουν πάνω από 600 ποικιλίες φράουλας και το γλυκό αυτό, είδος μούρων κατατάσσεται μεταξύ των κορυφαίων 10 φρούτων και λαχανικών για το αντιοξειδωτικό του περιεχόμενο. Οι φρέσκες φράουλες είναι μία από τις πιο αγαπημένες, λαχταριστές και υγιεινές λιχουδιές στον πλανήτη. Η καλύτερη εποχή για να τις απολαύσουμε είναι κυρίως από τον Απρίλιο έως το τέλος Ιουλίου.

Ιστορία

Οι φράουλες έχουν μακρά ιστορία και απολαμβάνονται από τους ρωμαϊκούς χρόνους. Τις βρίσκουμε σε πολλά μέρη του κόσμου σε εκατοντάδες ποικιλίες. Το 1714, ένας Γάλλος μηχανικός που δούλευε στη Χιλή και το Περού, παρατήρησε ότι οι φράουλες που υπήρχαν στις περιοχές αυτές ήταν πολύ μεγαλύτερες από εκείνες που βρέθηκαν στην Ευρώπη. Αποφάσισε να φέρει ένα δείγμα αυτής της φράουλας προς καλλιέργεια στη Γαλλία. Το τελικό αποτέλεσμα ήταν ένα μεγάλο, χυμώδες, γλυκό υβρίδιο (η σύγχρονη φράουλα του κήπου) που έγινε εξαιρετικά δημοφιλές στην Ευρώπη.

Οι χώρες που παράγουν σήμερα φράουλες σε εμπορική βάση είναι οι Ηνωμένες Πολιτείες, το Μεξικό, η Ισπανία, η Κορέα, η Πολωνία, η Τουρκία και η Αίγυπτος και σε μικρότερες ποσότητες το Μαρόκο, η Χιλή, άλλες ευρωπαϊκές χώρες, η Ιαπωνία και η Ρωσική Ομοσπονδία. Οι Ηνωμένες Πολιτείες παράγουν μακράν τις περισσότερες φράουλες παγκοσμίως. ΠΗΓΗ : πατήστε εδώ

Δραστηριότητα : «Η φράουλα που λάτρευε την σοκολάτα»

Αφού συζητήσετε και σχολιάσετε τα παραπάνω με τα παιδιά και μάλιστα χωρίς να κάνετε ανάγνωση των όσων γράφονται στο παιδί, αλλά μπορείτε να τα μελετήσετε μόνοι σας πριν τα διαβάσετε στο παιδί (κυρίως αναφέρετε γενικές γνώσεις για τις φράουλες προσαρμοσμένες στις ερωτήσεις-απορίες και τις ήδη υπάρχουσες γνώσεις του παιδιού), μπορείτε να διαβάσετε ένα παραμύθι με «πρωταγωνιστή» μία φράουλα, ή να ακούσετε αυτό που σας προτείνουμε εδώ : «Η Φράουλα που λάτρευε την σοκολάτα»

Το συγκεκριμένο παραμύθι είναι μόνο με ήχο, αλλά είναι μια αφορμή για το παιδί να κάνει μια ζωγραφιά με όποια εικόνα ζωντανέψει η φαντασία του ακούγοντας το παραμύθι. Μόλις τελειώσει η διήγηση του παραμυθιού κάνουμε ερωτήσεις στο παιδί για να δούμε αν κατανόησε την ιστορία, βοηθώντας έτσι την καλύτερη κατανόησή του (π.χ. ποιοι είναι οι πρωταγωνιστές; σε τι είχε αδυναμία η φράουλα; τι της άρεσε πολύ; που πήγε χωρίς να την καταλάβει κανείς; ποια μυρωδιά έφτασε στην μύτη της όταν μπήκε στο εργοστάσιο; ποιος ήταν στο εργοστάσιο; τι έκανε η φράουλα για να σωθεί; ). Η ζωγραφιά μπορεί να γίνει στο παρακάτω φύλλο ή σε απλή λευκή σελίδα Α4. Καλό είναι να κάνει την ζωγραφιά μόνο του το παιδί, όπως μπορεί. 

Το ξέρατε ότι η ΦΡΑΟΥΛΑ είναι το μοναδικό φρούτο που έχει τους σπόρους του (τα “κουκούτσια του”), όχι μέσα του, αλλά στο εξωτερικό του.

Δραστηριότητα : υπογραμμίζω τη λέξη ΦΡΑΟΥΛΑ 

Μπορείτε να κατεβάσετε και να εκτυπώσετε το παρακάτω φύλλο. Επίσης, μπορείτε να το σχεδιάσετε με μολύβι ή στυλό αν δεν έχετε εκτυπωτή. Μία εύκολη λύση είναι και μέσω του προγράμματος της ζωγραφικής που έχουν όλοι οι υπολογιστές. Μπορείτε να κατεβάσετε το αρχείο και να γίνει εκεί η εργασία. Όταν κατέβει το αρχείο, κάνετε δεξί κλικ και επιλέξτε «επεξεργασία» για να ανοίξει με το πρόγραμμα ζωγραφική (αν δεν το κάνει αυτόματα, κάντε αναζήτηση στον υπολογιστή πατώντας ζωγραφική και μετά ανοίξτε το φύλλο που κατεβάσατε).

Πώς να επιλέξετε και να αποθηκεύσετε τις Φράουλες !

Επειδή οι φράουλες είναι πολύ ευαίσθητες, πρέπει να αγοράζονται λίγες ημέρες πριν από τη χρήση τους. Επιλέξτε αυτές που είναι σφιχτές, παχουλές, χωρίς μούχλα, με λαμπερό, βαθύ κόκκινο χρώμα και έντονα πράσινα φύλλα-καπάκια. Αποφύγετε όσες δεν έχουν ωριμάσει αρκετά γιατί το πιθανότερο είναι να έχουν ξινή γεύση. Οι φράουλες δεν πρέπει να πλένονται μέχρι τη στιγμή που θα τις καταναλώσετε. Μην αφαιρείτε τα καπάκια τους μέχρι να τις πλύνετε καλά κάτω από κρύο τρεχούμενο νερό και τις στεγνώσετε απαλά. Αυτό θα τις εμποδίσει να απορροφήσουν περίσσεια νερού, το οποίο μπορεί να υποβαθμίσει την υφή και τη γεύση τους.

Φράουλες: Οφέλη

Οι φράουλες διαθέτουν μια σειρά από πιθανά οφέλη για την υγεία και μπορούν να βοηθήσουν στην προστασία από μια σειρά ασθενειών, όπως ότι βελτιώνουν τη λειτουργία της καρδιάς, φροντίζουν το δέρμα μας, ενώ η βιταμίνη C που έχουν ενισχύει την παραγωγή κολλαγόνου, τονώνει το δέρμα και έχει αντιγηραντική δράση και ουσίες που περιέχουν μας προστατεύουν από την υπεριώδη ακτινοβολία. Η κατανάλωση φράουλας μπορεί να αποτρέψει διάφορα προβλήματα των ματιών. Η βιταμίνη C που υπάρχει στις φράουλες ενισχύουν το ανοσοποιητικό σύστημα και βοηθούν στη θεραπεία του κοινού βήχα και του κρυολογήματος. Περιέχουν μαλικό οξύ, έναν φυσικό παράγοντα λεύκανσης των δοντιών.

Συγκομιδή – κατανάλωση της Φράουλας :

Η συγκομιδή γίνεται μόλις οι φράουλες αποκτήσουν κόκκινο χρώμα. Οι φράουλες καταναλώνονται ως νωπό φρούτο, αλλά και μετά από επεξεργασία τους (κονσέρβες, χυμοί και άλλα). Χρησιμοποιούνται επίσης στη ζαχαροπλαστική , γίνονται μαρμελάδες, λικέρ, κομπόστες.

 

Δραστηριότητα : Κατασκευή

Ένα εύκολο παιχνίδι με το «Ζάρι της Φράουλας» ! Συχνά μέσα στην τάξη κάναμε ανάλογα ζάρια με διάφορες θεματικές ενότητες (όπως το σώμα μας, οι αισθήσεις, κτλ). Με αφορμή το ανοιξιάτικο φρούτο της Άνοιξης μπορείτε να κατασκευάσετε το παρακάτω ζάρι.

Σε σκληρό χαρτί (χαρτόνι) μπορείτε να εκτυπώσετε την αριστερή εικόνα με το ζάρι, να κόψετε προσεκτικά τις άκρες όπως δείχνουν οι γραμμές και να το κολλήσετε προσεκτικά με υγρή κόλλα ώστε να σχηματιστεί ένας κύβος. Αν έχετε ήδη κάποιον μεγάλο κύβο μπορείτε να κολλήσετε πάνω του τα παρακάτω σχήματα.

Η διπλανή εικόνα είναι το ταμπλό που το παιδί θα καταγράψει πόσες φορές έφερε την κάθε εικόνα. Κάθε φορά που φέρνει μια εικόνα μπορεί να βάζει μια τελεία ή «Χ» στο αντίστοιχο τετράγωνο. Όταν κάποια εικόνα έρθει 10 φορές ή το παιδί κουραστεί, το παιχνίδι τελειώνει και αφού μετρήσει τις τελείες μπορεί να γράψει τον αριθμό στην κάτω γραμμή. Ποια εικόνα «νίκησε» ; Κύκλωσε τον μεγαλύτερο αριθμό.

Δραστηριότητα : Μεγάλο – Μικρό 
Κόβουμε τις παρακάτω κάρτες (έγχρωμες ή ασπρόμαυρες) και τις τοποθετούμε στην σειρά ξεκινώντας από την μεγαλύτερη προς την μικρότερη :
Δραστηριότητα γραφής : Το σταυρόλεξο της φράουλας!! 
Είναι ένα παιχνίδι που αρκετές φορές το κάναμε και στην τάξη, βοηθώντας όμως κάθε παιδί ξεχωριστά. Τα βελάκια δείχνουν που θα μπει η κάθε λέξη, αλλά θα πρέπει να βλέπετε τι πρόκειται να γράψει το παιδί. Πριν ξεκινήσει ρωτήστε το για το ποιες λέξεις μπορεί να είναι δίπλα από κάθε εικόνα και με ποια λέξη έχει σκοπό να ξεκινήσει. Κάθε λέξη ή γράμμα που θα γράφει μπορεί να τη διαγράφει με το μολύβι του για να μην μπερδεύεται.

Το γνωρίζατε ότι υπάρχουν και κίνδυνοι από τις φράουλες;

Κάθε χρόνο, το Environmental Working Group (EWG) καταρτίζει έναν κατάλογο με φρούτα και λαχανικά με τα υψηλότερα επίπεδα υπολειμμάτων φυτοφαρμάκων, γνωστά ως Dirty Dozen. Οι φράουλες εμφανίζονται συχνά στον κατάλογο. Η EWG προτείνει να αγοράζουμε βιολογικές αν μπορούμε να ανταποκριθούμε στο υψηλό τους κόστος. Επίσης, πολλοί άνθρωποι εμφανίζουν τροφική αλλεργία στις φράουλες με συνηθισμένα συμπτώματα στο στόμα και στο λαιμό – μυρμήγκιασμα, φαγούρα, υγρά μάτια και ρινική καταρροή.

Δραστηριότητα : Λαβύρινθος !
Μπορείς να βοηθήσεις τον αθλητή να φτάσει στις φράουλες; Με το μολύβι σου δείξτου τον δρόμο. Κοίτα προσεκτικά γιατί μπορεί να χαθείς μέσα στον λαβύρινθο !
Δραστηριότητα : Ενώνω τις εικόνες με τις σκιές τους
Παρατήρησε την κάθε εικόνα και με το μολύβι τράβηξε γραμμή για να φτάσεις στην σκιά της.
Δραστηριότητα : μέτρα – κύκλωσε – υπογράμμισε – διέγραψε ! 
Δες τις οδηγίες κάθε σειράς και κάνε ακριβώς ότι λέει. Κύκλωσε – διέγραψε – υπογράμμισε την εικόνα όπως αναφέρει κάθε οδηγία.
Δραστηριότητα : συνέχισε το μοτίβο ! 
Παρακάτω δίνονται δύο εικόνες για να συμπληρώσουμε το μοτίβο που λείπει. Στην πρώτη θα ξεκινήσουμε κόβοντας τις τέσσερις εικόνες που βρίσκονται στο κάτω μέρος της σελίδας. Για να είναι σωστή η λύση θα μπούνε οι τρεις μόνο! Το παιδί παρατηρεί τη ροή του μοτίβου και σας λέει ποια εικόνα λείπει, έπειτα θα κολλήσει την σωστή εικόνα.
Στην δεύτερη εικόνα λείπουν εικόνες ενδιάμεσα σε κάθε μοτίβο. Κόβει τις εικόνες που βρίσκονται στο κάτω μέρος και μέσω της παρατήρησης κολλάει την σωστή εικόνα στη σωστή θέση. Αν δεν έχετε δυνατότητα εκτύπωσης, το παιχνίδι αυτό μπορεί να γίνει με πολύ απλά σχήματα με μαρκαδόρο, όπως συνήθως παιζόταν μέσα στην τάξη. Παράδειγμα : ξεκινάμε με κόκκινο μαρκαδόρο, κάνουμε δύο κύκλους και συνεχίζουμε με μπλε μαρκαδόρο και άλλους δύο κύκλους. Τι ακολουθεί μετά; Παροτρύνουμε το παιδί να συνεχίσει το μοτίβο που ξεκινήσατε.
Δραστηριότητα : ΠΑΖΛ Φράουλα
Μπορούμε να εκτυπώσουμε την παρακάτω σελίδα σε απλό φύλλο Α4, να κόψουμε προσεκτικά τα σχήματα και να τα χρησιμοποιήσουμε ως πατρόν για να κάνουμε το παζλ φράουλα σε χαρτόνι (πράσινο για το πάνω μέρος-καπάκι και κόκκινο για την φράουλα). Μόλις κόψουμε τα χαρτόνια μπορούμε να χρησιμοποιείται σαν παζλ ή να το κάνουμε κάδρο, κολλώντας το σε ανοιχτόχρωμο χαρτόνι. Δοκιμάστε να κόψετε πατρόν σε διάφορα μεγέθη, αλλάζοντας το μέγεθος της εικόνας.
Δραστηριότητα : μαθηματικά με φράουλες
Στην πρώτη σελίδα μετράω και κυκλώνω τόσα όσα μου δείχνει ο αριθμός σε κάθε σειρά. Στη δεύτερη σελίδα μετράω κάθε εικόνα και γράφω στο αντίστοιχο κουτάκι τον αριθμό των εικόνων που βρήκα.
Δραστηριότητα παρατήρησης !
Σε κάθε σειρά υπάρχει μία εικόνα που δεν ταιριάζει ! Παρατήρησε και δες τις διαφορές τους! Τι αλλάζει;; Το χρώμα; Το σχήμα;
Παιχνίδι μνήμης με θέμα τις φράουλες – Πατήστε εδώ !! 
Πατήστε στο παραπάνω κουμπί για να μεταφερθείτε σε άλλη σελίδα του blog του νηπιαγωγείου μας και βρείτε παιχνίδι μνήμης με 3 ζευγάρια !!
Δραστηριότητα : Ένωσε τις τελείες! 
Ξεκινώντας από το 1 και φτάνοντας στο 16 θα σχηματιστεί ένα αγαπημένο φρούτο ! Καλύτερα η δραστηριότητα να γίνει με μολύβι για να μπορεί να γίνει διόρθωση. Στο επάνω μέρος υπάρχει η ακολουθία των αριθμών από το 1 έως το 16 για να βοηθήσει το παιδί. Αν το μπερδεύει γυρίστε το επάνω κομμάτι προς τα πίσω.
Δραστηριότητα γραφής ! 
Τελική δραστηριότητα γραφής με τη λέξη ΦΡΑΟΥΛΑ. Στο πλαίσιο που δίνεται, το παιδί γράφει τη λέξη ΦΡΑΟΥΛΑ και έπειτα μπορεί να ζωγραφίσει την εικόνα. Βλέπουμε ένα ένα τα γράμματα και λέμε της φωνούλες τους. Γνωρίζουμε άλλες λέξεις που ξεκινάνε από Φ ;
Πρόταση για γλυκό με 5 υλικά ! 

Και επειδή σίγουρα η ενασχόληση με κάποιο φρούτο συνήθως οδηγεί σε κάποια δημιουργία μέσα στην τάξη, σίγουρα θα μπορούσατε και σεις στο σπίτι να κάνετε ένα εύκολο γλυκό με το παιδί ή μια φρουτοσαλάτα. Εμείς προτείνουμε το παρακάτω, καθώς δε χρειάζεται πολλά υλικά και είναι αρκετά τα σημεία που μπορεί το παιδί να συμμετέχει και να συμβάλλει στην δημιουργία του γλυκού. Πριν ξεκινήσετε όμως, μπορείτε να δείτε τι υλικά χρειάζεστε, ώστε να κάνετε με το παιδί μια λίστα με τα πέντε σε ένα μεγάλο χαρτί για να δείτε αν τα έχετε ή πρέπει να τα αγοράσετε.

Πατήστε εδώ για να δείτε το βίντεο με τα υλικά και την εκτέλεση :

ΕΥΚΟΛΟ ΓΛΥΚΟ ΜΕ 5 ΥΛΙΚΑ

Ευχαριστούμε πολύ ! Όλες οι δραστηριότητες είναι προαιρετικές !

Σημείωση : οι παραπάνω δραστηριότητες είναι αρκετές και σίγουρα δεν δύναται να γίνουν σε μία ημέρα. Ακόμη και στο σχολείο θα έπαιρνε πάρα πολύ χρόνο για να πραγματοποιηθούν, ακόμη και εβδομάδες. Καλό θα ήταν να γίνονται συγκεκριμένη ώρα της ημέρας, όπως για παράδειγμα μετά από την συμπλήρωση του Ημερολογίου (ρουτίνα Νηπιαγωγείου).
Για περισσότερες πληροφορίες ή διευκρινήσεις μπορείτε να επικοινωνήσετε είτε μέσω του email του σχολείου mail@2nip-pyliou.dod.sch.gr, είτε με το τηλέφωνο επικοινωνίας στα γραφεία του σχολείου μας 2242041440 (Τσίκος Γεώργιος-Χρυσοβαλάντης – Προϊστάμενος του 2ου Νηπιαγωγείου Πυλίου Κω)