Καλώς ορίσατε!

Αγαπητοί γονείς και κηδεμόνες,

Σας καλωσορίζουμε στο νηπιαγωγείο μας και ευχόμαστε να έχουμε μια όμορφη, δημιουργική χρονιά!

Να σας ενημερώσουμε ότι η τελετή του Αγιασμού για την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς θα γίνει τη Τετάρτη 11 Σεπτεμβρίου 2024 και ώρα 11:00 π.μ.

Επίσης, σας προσκαλούμε τη Δευτέρα 9 Σεπτεμβρίου και ώρα 18:30μ.μ στη πρώτη μας ενημερωτική συνάντηση. Θα συζητηθούν πρακτικά θέματα λειτoυργίας του σχολείου με σκοπό να υποστηρίξουμε τα παιδιά κατά την μετάβασή τους στο σχολικό περιβάλλον και να εξασφαλίσουμε την ομαλή
τους φοίτηση.

Σας περιμένουμε με χαρά!

Ο ΣΔ του σχολείου μας

Eγγραφές κληρωθέντων μαθητών/τριών, στο 2ο Πειραματικό Νηπιαγωγείo

Παρακαλούμε πολύ, ενημερωθείτε για τις εγγραφές κληρωθέντων μαθητών/τριών, στο 2ο Πειραματικό Νηπιαγωγείο, για το σχολικό έτος 2024-2025, εδώ

S.D.G.s Defenders – Eco-Books co-writers: προστατεύουμε τη ζωή στη θάλασσα και στη στεριά

Η προστασία του περιβάλλοντος και η αειφόρος ανάπτυξη είναι κρίσιμα ζητήματα για το μέλλον του πλανήτη μας. Η εκπαίδευση των μικρών μαθητών σχετικά με τους Στόχους 14 και 15 της Αειφόρου Ανάπτυξης (ΑΑΔ), που εστιάζουν στην προστασία της θάλασσας και της ξηράς αντίστοιχα, αποτελεί θεμελιώδες βήμα για την καλλιέργεια οικολογικής συνείδησης και υπεύθυνης στάσης απέναντι στο περιβάλλον.

Γιατί είναι σημαντική η ευαισθητοποίηση;

  • Κατανόηση των προβλημάτων: Τα παιδιά μαθαίνουν για τις απειλές που αντιμετωπίζουν οι ωκεανοί και η ξηρά, όπως η ρύπανση, η υπεραλίευση και η αποψίλωση των δασών.
  • Αλλαγή συμπεριφοράς: Η ευαισθητοποίηση οδηγεί σε αλλαγές στις καθημερινές συνήθειες, όπως η εξοικονόμηση νερού, η ανακύκλωση και η υπεύθυνη κατανάλωση.
  • Συμμετοχή και ενεργοποίηση: Τα παιδιά γίνονται φορείς αλλαγής, ενθαρρύνοντας την οικογένεια και την κοινότητα να υιοθετήσουν βιώσιμες πρακτικές.
  • Διαμόρφωση του μέλλοντος: Δημιουργείται μια νέα γενιά με περιβαλλοντική συνείδηση, ικανή να αντιμετωπίσει τις προκλήσεις της αειφορίας.

Για τους παραπάνω λόγους, προσεγγίσαμε τους Στόχους 14 και 15 μέσα από το βιβλίο των Θοδωρή Παπαϊωάννου και Πέτρου Μπουλούμπαση με τίτλο “Όταν εσύ λείπεις”

12399

Κάθε σχολείο επέλεξε 2-3 ε οικοσυστήματα και σχεδίασε τι συμβαίνει όταν υπάρχουν άνθρωποι και όταν λείπουν. Εμείς επιλέξαμε το θαλάσσιο, το ορεινό και το αστικό οικοσύστημα.

434269530 2784458118389172 176332676153438785 n 434366021 815414743771791 7673546996924586437 n 434431007 434065499200255 893287673813047548 n 434436899 1158134625348522 3464413001364955007 n IMG 20240411 074110 IMG 20240411 074125 IMG 20240411 074154 20240408 131105 20240408 131117 20240408 131143 20240408 131035

Στη συνέχεια συγκεντρώθηκαν τα έργα όλων των σχολείων και δημιουργήθηκε ένα συλλογικό ψηφιακό βιβλίο με τον τίτλο «Όταν εσύ λείπεις… Όταν εσύ βρίσκεσαι εδώ…» με κείμενα δημιουργικής γραφής, στο στυλ του Θοδωρή Παπαϊωάννου, και δική μας εικονογράφηση.

Στιγμιότυπο οθόνης 2024 06 06 125318

Μπορείτε να το διαβάσετε στην παρακάτω διεύθυνση.

https://read.bookcreator.com/xKsTKMyZdObqHVlFbYbFzljiZM83/ARJiyxGYTD-hUjuZQl_4cQ

 

S.D.G.s Defenders – Eco-Books co-writers: Το λογότυπο του έργου και τα δικά μας avatars

Η επιλογή λογότυπου σε ένα συνεργατικό έργο σχολείων αποτελεί μια σημαντική διαδικασία, καθώς συμβάλλει στην ενδυνάμωση της ομαδικής ταυτότητας και στην προβολή της κοινής προσπάθειας.

Συμβολισμός και Ενότητα:

  • Το λογότυπο λειτουργεί ως οπτικός συμβολισμός του συνεργατικού έργου, ενσωματώνοντας τις αξίες, τους στόχους και την ομαδική ταυτότητα.
  • Η ύπαρξη ενός κοινού λογότυπου ενισχύει την αίσθηση ενότητας και συλλογικότητας, φέρνοντας τα σχολεία πιο κοντά.

Αναγνώριση:

  • Το λογότυπο χρησιμεύει ως εύκολα αναγνωρίσιμο σήμα, διακρίνοντας το έργο από άλλα και συμβάλλοντας στην προβολή του σε ευρύτερο κοινό.
  • Χρησιμοποιώντας το λογότυπο σε ενημερωτικά υλικά, ιστοσελίδες, παρουσιάσεις και εκδηλώσεις, αυξάνουμε την αναγνωρισιμότητα του συνεργατικού έργου.

Κοινωνική Συνοχή και Συνεργασία:

  • Η διαδικασία επιλογής και δημιουργίας λογότυπου ενθαρρύνει τη συμμετοχή και τον διάλογο μεταξύ των μαθητών και των εκπαιδευτικών.
  • Η κοινή επιλογή ενός λογότυπου συμβάλλει στην ενίσχυση της κοινωνικής συνοχής και στην καλλιέργεια πνεύματος συνεργασίας.

Η δημιουργία λογότυπου σε ένα συνεργατικό έργο σχολείων δεν αποτελεί απλά μια αισθητική επιλογή, αλλά μια ουσιαστική ενέργεια που ενισχύει την ομαδική ταυτότητα, προβάλλει την κοινή προσπάθεια και καλλιεργεί πνεύμα συνεργασίας. Επιπλέον, το λογότυπο χρησιμεύει ως διαχρονικό σύμβολο του έργου, υπενθυμίζοντας στους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς την αξία της συνεργασίας και της κοινής προσπάθειας.

Για τον λόγο αυτό κάθε σχολείο προκήρυξε τον δικό του διαγωνισμό για τη δημιουργία λογότυπου για το έργο και κατέληξε με την επιλογή των δύο καλύτερων τα οποία ανέβηκαν σε ένα google form για την επιλογή του καλύτερου μέσω ψηφοφορίας.

Στιγμιότυπο οθόνης 2024 06 06 111014Στιγμιότυπο οθόνης 2024 06 06 111037Στιγμιότυπο οθόνης 2024 06 06 111105

Αποτελέσματα διαγωνισμού

Μετά την ολοκλήρωση της διαδικασίας ψηφοφορίας, η πρώτη σε ψήφους ζωγραφιά επιλέγηκε ως το επίσημο λογότυπο του έργου. Ως λογότυπο του έργου επιλέγηκε η ζωγραφιά μαθητή του Δημοτικού Σχολείου Καπέδων.

Συγχαρητήρια σε όλα τα παιδιά για τη συμμετοχή τους!

official logo 1

Η χρήση avatars στην επίσημη διαδικτυακή πλατφόρμα του έργου μας προσφέρει σημαντικά οφέλη, διασφαλίζοντας την προστασία των προσωπικών δεδομένων, ενισχύοντας την ισότητα, προωθώντας τη δημιουργικότητα και προστατεύοντας από τον κυβερνοεκφοβισμό. Η υιοθέτηση avatars συμβάλλει στη δημιουργία ενός ασφαλούς, ελκυστικού και υποστηρικτικού περιβάλλοντος όπου όλοι οι μαθητές και οι εκπαιδευτικοί μπορούν να εστιάσουν στην ουσία της συνεργασίας και της κοινής προσπάθειας. Για να γνωριστούμε χρησιμοποιήσαμε το εργαλείο Avatar maker και δημιουργήσαμε τα δικά μας Avatars.

Στιγμιότυπο οθόνης 2024 06 06 113858 Στιγμιότυπο οθόνης 2024 06 06 113842

Ολοκλήρωση Εργαστηρίου Δεξιοτήτων “Το Αειφόρο Σχολείο”

2ο Πειραματικό Νηπιαγωγείο

ΣΧΟΛ. ΕΤΟΣ: 2023-2024

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ

ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: ΦΡΟΝΤΙΖΩ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ

Υποθεματική: Το Αειφόρο Σχολείο

 

Ως αειφόρο θεωρείται το σχολείο εκείνο το οποίο μέσω της οργάνωσης, της υπόστασης και της λειτουργίας του, μπορεί να αποτελέσει πρότυπο καλής πρακτικής τόσο για τους μαθητές όσο και για την κοινωνία, να προμηθεύει με γνώσεις τους μαθητές και να τους καλλιεργεί δεξιότητες ώστε να γίνουν ενεργά μέλη της κοινωνίας ικανά να αντιμετωπίζουν τα περιβαλλοντικά και κοινωνικά προβλήματα και να διαμορφώνουν το μέλλον με όρους περιβαλλοντικής και κοινωνικής αειφορίας.

1ο  Εργαστήριο

Τίτλος: « Το σχολείο που οραματίζομαι»

Στόχος: Οι μαθητές και οι μαθήτριες μέσα από τη δραστηριότητα αυτή θα σκεφτούν, θα φανταστούν, θα αντιπαραβάλλουν και θα μορφοποιήσουν τις επιθυμίες, τα όνειρα και τις απόψεις τους για ένα διαφορετικό και καλύτερο σχολείο που πλησιάζει το όνειρό τους.

Η εκπαιδευτικός ρωτά τα παιδιά «Πώς φαντάζεστε ένα σχολείο που θα ήταν όπως θα το θέλατε εσείς; Πώς θα ήταν οι αίθουσες, οι διάδρομοι, η αυλή, οι κοινόχρηστοι χώροι,  οι σχέσεις μεταξύ των παιδιών, οι σχέσεις μεταξύ παιδιών και εκπαιδευτικών, οι σχέσεις μεταξύ παιδιών, οι τοίχοι κτλ».

Οι μαθητές/τριες εκφράζουν τις απόψεις τους. Λένε πως θα ήθελαν να έχει γυμναστήριο το νηπιαγωγείο,  μια μεγάλη βιβλιοθήκη, να έχει πράσινο και άλλα πολλά. Στο τέλος  ζωγραφίζουν το σχολείο των ονείρων τους.

 

2ο Εργαστήριο

Τίτλος:  «Έλεγχος του σχολικού περιβάλλοντος»

Στόχος: Με τη δραστηριότητα αυτή οι μαθητές/μαθήτριες χωρισμένοι σε μικρές ομάδες θα εξετάσουν το περιβάλλον του σχολείου τους ως προς τα υλικά, την κατάσταση των αιθουσών, των άλλων κοινόχρηστων χώρων, την αυλή, την ύπαρξη/ανυπαρξία πρασίνου.

Η εκπαιδευτικός μαζί με τους μαθητές/τριες βλέπουν τους χώρους του νηπιαγωγείου και της αυλής.  Φωτογραφίζουν όσα σημεία τους αρέσουν και όσα δεν τους αρέσουν και θέλουν να αλλάξουν. Στην ολομέλεια οι μαθητές/τριες λένε τι παρατήρησαν και τι τους προβλημάτισε. Εντόπισαν πως τα περισσότερα προβλήματα τα έχει η αυλή του σχολείου μας.

 

3ο Εργαστήριο

Τίτλος: «Επεξεργασία και συζήτηση»

Στόχος: Να αντιληφθούν οι μαθητές/τριες την γενικότερη κατάσταση του σχολείου τους, ώστε στη συνέχεια να σχεδιάσουν αλλαγές και βελτιώσεις.

 

 

4ο Εργαστήριο

Τίτλος: «Αν μπορούσα να φτιάξω το  σχολείο των ονείρων μου»

Στόχος: Οι μαθητές/τριες  να συνεργαστούν και να προτείνουν πως θα μπορούσαν να φτιάξουν το σχολείο των ονείρων τους.

Τα παιδιά στο διαδίκτυο βλέπουν εικόνες από διάφορα σχολεία. Κατά την διάρκεια λένε τις απόψεις τους και τις σκέψεις τους. Στο τέλος αποφασίζουν να φτιάξουν όλοι μαζί το δικό τους σχολείο. Φτιάχνουν μια μακέτα ενός σχολείου με ανακυκλώσιμα υλικά.

 

5ο Εργαστήριο       

Τίτλος: «Ανάγκες, προβλήματα και λύσεις»

Στόχος: Οι μαθητές/τριες να προβληματιστούν, να συνεργαστούν και να προτείνουν λύσεις για τα προβλήματα που εντόπισαν κατά την έρευνά τους στο σχολείο.

Στην δραστηριότητα αυτή οι μαθητές/τριες  προτείνουν  λύσεις στα προβλήματα που εντοπίστηκαν κυρίως στην αυλή και προχωρούν σε παρεμβάσεις.

Στιγμιότυπο οθόνης 2024 06 06 075558 a5e1cf48 8fa3 4b33 a36d b0a2c2ca64f5 Στιγμιότυπο οθόνης 2024 06 06 075809

1186cf3a 8b8e 4560 8530 4a5bca4817a3 bb7bbd45 8c02 4da1 961e fd686e20ff95 d6a557a8 d19f 4b3f 8a13 847150779625

1f976720 ba68 437c bd04 31e59d0cce1b 20c81ab2 06af 47a3 ae45 c9eb07ec6cb7 20240206 083550 300 20240313 072324 20240408 112727 20240409 115557

 

 

Μαθητική Έκθεση Φωτογραφίας “Κλικ, προστάτευσέ το!”

Το 2ο Πειραματικό Νηπιαγωγείο Θεσσαλονίκης συμμετέχει στην Μαθητική Έκθεση Φωτογραφίας του Περιφερειακό Θεματικό Δίκτυο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης «Κλικ, προστάτευσέ το! – Η φωτογραφία στην Περιβαλλοντική Εκπαίδευση»  που αποτελεί επιστέγασμα μια ολοκληρωμένης εκπαιδευτικής δράσης που έλαβε χώρα όλη τη σχολική χρονιά. Τα εγκαίνια της έκθεσης έγιναν την Παρασκευή 24 Μαϊου στις 7 μ.μ.  Η έκθεση φιλοξενείται στο Βαφοπούλειο Πνευματικό Κέντρο στον 5ο όροφο από τις 15/5 έως και τις 31/5.

Σκοπός της εκπαιδευτικής δράσης του δικτύου, στο πλαίσιο της Εκπαίδευσης για την Αειφορία, ήταν η ευαισθητοποίηση των παιδιών και η ενθάρρυνσή τους στην ανάληψη ενεργού δράσης, μέσω της παρατήρησης του περιβάλλοντος και της ανάπτυξης κριτικής σκέψης. Το θέμα που αποφασίσαμε, ως σχολείο, να προστατέψουμε και να φωτογραφίσουμε φέτος ήταν “Η Αγάπη”.

Poster 20240524 191531 20240524 194717 20240524 200354 20240524 191321 20240524 191823

Το σχολείο μας, επίσης, συμμετείχε στη διαδικτυακή διάχυση των δράσεων όλων των σχολείων του  Δικτύου που έγινε την Παρασκευή 17 Μαϊου το πρωί.

Program Online 170524 page 0001Program Online 170524 page 0002

2ο Φεστιβάλ- Εκδήλωση Εκπαιδευτικής Ρομποτικής και STEAM 2024

Το σχολείο μας συμμετείχε με τον Όμιλο Υπολογιστικής Σκέψης  στο “2ο Φεστιβάλ- Εκδήλωση Εκπαιδευτικής Ρομποτικής και STEAM 2024″ που συνδιοργάνωσαν η Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ανατολικής Θεσσαλονίκης, το Δίκτυο ΣΤΕΜ και Ρομποτικής της Διεύθυνσης, το Κέντρο Διάδοσης Επιστημών και Μουσείο Τεχνολογίας- NOESIS και ο Δήμος Θέρμης και το οποίο θα πραγματοποιήθηκε στις εγκαταστάσεις του NOESIS (6Ο χλμ. Θεσσαλονίκης- Θέρμης) την Κυριακή 19 Μαϊου 2024 από τις 10π.μ. έως και τις 2μ.μ.

8758 28 3 2024 ΑΦΙΣΑ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΑΜΑΝΑΤΙΔΗΣ ΝΙΚΟΣ     φεστιβάλ ρομποτικής page 0001

Ο Όμιλος Υπολογιστικής Σκέψης του 2oυ Πειραματικού Νηπιαγωγείου Θεσσαλονίκης συμμετείχε  με δύο έργα:

  • «To χαμένο καπέλο»: μία πίστα με QR Codes για το επιτραπέζιο ρομπότ Beebot
  • «Οι χαρούμενες πατούσες και το μαγικό φίλτρο»: ένα επιτραπέζιο παιχνίδι με χρήση Microbit για ζάρι και ηχητικές οδηγίες μέσω του προγράμματος Scratch και του Makey-Makey.

Τα παιδιά του ομίλου με τους γονείς τους βρέθηκαν να εκπροσωπήσουν το σχολείο στο Φεστιβάλ και παρουσίασαν τα έργα τους στους επισκέπτες .

20240519 10531220240519 105241

20240519 105247 20240519 105358

 

Ολοκλήρωση Εργαστηρίου Δεξιοτήτων “Ενεργώ ως πολίτης”

Ολοκληρώθηκε το εργαστήριο δεξιοτήτων με τίτλο “Ενεργώ ως πολίτης” της Θεματικής ” Ενδιαφέρομαι, γνωρίζω, συμμετέχω, δρω: Διαμορφώνοντας την ιδιότητα του δημοκρατικού πολίτη”

Περιγραφή προγράμματος και επιδιώξεις

Σκοπός του προγράμματος είναι να συμβάλει στη διαμόρφωση των μαθητών/τριών ως ενεργών πολιτών, στην εκπαίδευση για τη δημοκρατία. Επιπλέον, μέσω του προγράμματος επιδιώκεται η καλλιέργεια της κριτικής τους σκέψης, της αναλυτικής τους ικανότητας, των ερευνητικών δεξιοτήτων τους, της διαπολιτισμικής τους κατανόησης, της ικανότητάς τους να επικοινωνούν και να συνεργάζονται, της ευελιξίας και προσαρμοστικότητάς τους, ενώ παράλληλα υποστηρίζονται ώστε να κατανοήσουν τις έννοιες της ατομικής και συλλογικής ευθύνης. Η μάθηση εκκινεί από την εμπειρία των μαθητών/τριών είτε στο σχολικό, είτε στο οικογενειακό είτε στο κοινωνικό τους περιβάλλον και τροφοδοτείται από δεδομένα που προκύπτουν από αυτό.

Δεξιότητες που επιδιώκεται να καλλιεργηθούν:

  • Δεξιότητες μάθησης: κριτική σκέψη, επικοινωνία, συνεργασία, δημιουργικότητα.
  • Δεξιότητες ζωής: Πολιτειότητα, ενσυναίσθηση και ευαισθησία, προσαρμοστικότητα, ανθεκτικότητα, υπευθυνότητα, πρωτοβουλία, οργανωτική ικανότητα.
  • Δεξιότητες της τεχνολογίας και της επιστήμης.
  • Δεξιότητες του νου: Ανάπτυξη ικανότητας επίλυσης προβλημάτων, στρατηγική σκέψη, αναστοχασμός.

1ο Εργαστήριο: Αποτυπώματα

Άξονες: Ταυτότητα, συνύπαρξη, ανήκειν

Στόχος: Η συνειδητοποίηση ότι ο σεβασμός στην ατομική ταυτότητα είναι συστατικό στοιχείο της αρμονικής συνύπαρξης.

Περιγραφή

Κάθε άνθρωπος έχει πολλαπλές ταυτότητες, αυτές των ομάδων όπου ανήκει, φυλετικές, θρησκευτικές, κοινωνικές κλπ. Η ταυτότητά του διαμορφώνεται και αναδιαμορφώνεται δια βίου από τις ατομικές εμπειρίες του, τις εμπειρίες και τα έθη της κοινότητάς του, τα γεγονότα, τις συγκρούσεις και τα ήθη της εποχής στην οποία ζει, τις προσδοκίες του, τις επιλογές του, τις επιλογές των ανθρώπων του περιβάλλοντός του. Μέσω των επιλογών του επιδρά στις ταυτότητες των γύρω του. Η αναγνώριση της διαφορετικής ταυτότητας (των ταυτοτήτων) κάθε ανθρώπου και ο σεβασμός της είναι παράμετροι της δημοκρατικής ιδιότητας του πολίτη. Επιδίωξη της δραστηριότητας είναι να βοηθήσει τους μαθητές και τις μαθήτριες να αντιληφθούν τον εαυτό τους ως άτομο, αλλά και ως μέλος μίας κοινότητας. Να κατανοήσουν ότι είναι αναγκαία η γνώση και η αποδοχή της ταυτότητας και της μοναδικότητας της δικής μας και κάθε άλλου για την ειρηνική συνύπαρξη και την κοινωνική συνοχή.

1η Δραστηριότητα: Έχουμε όλοι το ίδιο αποτύπωμα

Τα παιδιά με μελάνι για αποτυπώματα  αφήνουν σε χαρτί το αποτύπωμα τους. Η εκπαιδευτικός εξηγεί ότι κάθε άνθρωπος έχει δαχτυλικά αποτυπώματα, τα οποία μάλιστα υπάρχουν πριν ακόμα γεννηθεί και το σχέδιό τους δεν αλλάζει ποτέ. Είναι μοναδικά για κάθε άνθρωπο στον κόσμο. Εξετάζουν τα αποτυπώματά τους. Τι τους θυμίζουν; Ποιες ομοιότητες και ποιες διαφορές διακρίνουν; Υπάρχουν δύο αποτυπώματα ίδια;

2η Δραστηριότητα: Ο καθένας μας είναι μοναδικός και ξεχωριστός. Τα ατομικά μας χαρακτηριστικά μας κάνουν ξεχωριστούς.

Η εκπαιδευτικός φωτοτυπεί τα αποτυπώματα  κάνοντας πολύ μεγάλη μεγέθυνση. Κάθε παιδί τα ζωγραφίζει ή ζωγραφίζει στοιχεία για τον εαυτό του: όνομα, το αγαπημένο του χρώμα, το αγαπημένο του παιχνίδι, τα ατομικά του χαρακτηριστικά… Ό, τι νομίζει πως αποτυπώνει την προσωπικότητά του.

3η Δραστηριότητα: Το σχολείο ενώνει τη διαφορετικότητα των ανθρώπων

Παρατηρούν το έργο «H πόλη ενώνει τη διαφορετικότητα των ανθρώπων», της Χριστίνας Σαραντοπούλου. Στο έργο τα τεράστια δακτυλικά αποτυπώματα κινούνται αργά κρύβοντας ή αποκαλύπτοντάς τον χάρτη πίσω τους. Η  εκπαιδευτικός ζητά από τα παιδιά να σκεφτούν και να συζητήσουν το έργο. Τους ζητά να δώσουν τους δικούς τους τίτλους. Πώς θα ήταν ένα έργο με τίτλο «Το σχολείο ενώνει τη διαφορετικότητα των ανθρώπων»; Τα παιδιά  δημιουργούν δικά τους έργα.

2ο Εργαστήριο: Μπορούν οι λέξεις να μας φέρνουν κοντά;

Άξονες: Ταυτότητα, συνύπαρξη, ανήκειν σε μια ομάδα, σεβασμός του άλλου, ανοχή

Στόχος: Να κατανοήσουν τα παιδιά ότι η συνύπαρξη στηρίζεται στον σεβασμό του άλλου, να δίνουν χώρο στους άλλους να εκφράζονται.

Περιγραφή

Επιδιώκεται τα παιδιά να συνειδητοποιήσουν ότι για την αρμονική συνύπαρξη είναι αναγκαία προϋπόθεση ο σεβασμός των άλλων και η τήρηση ηθικού ορίου έναντι όλων. Στη δραστηριότητα αυτή καλούνται να σκεφτούν γύρω από τη δύναμη των λέξεων και πώς ο σεβασμός των άλλων και τα ηθικά όρια συμβάλλουν σε ένα κλίμα αρμονικής συνύπαρξης.

1η Δραστηριότητα

Η εκπαιδευτικός ξαπλώνει σε χαρτί του μέτρου και τα παιδιά φτιάχνουν το περίγραμμά του δύο φορές. Κόβουν περιμετρικά και κρεμούν τις δυο φιγούρες στον τοίχο. Στη μία φιγούρα θα γράψουν ή θα σχεδιάζουν λέξεις ή φράσεις που τα ενοχλούν, τα πληγώνουν όταν προέρχονται από τους άλλους, και στην άλλη εκείνες που τα κάνουν να νοιώθουν καλά, να αισθάνονται ζεστασιά και εμπιστοσύνη.

Μόλις ολοκληρωθεί η διαδικασία, παρατηρούν αν υπάρχουν λέξεις ή φράσεις που είναι κοινές για περισσότερα παιδιά. Επίσης εξετάζουν αν υπάρχουν λέξεις ή φράσεις που βρίσκονται και στις δύο φιγούρες. Συζητούν γιατί οι λέξεις αυτές τα πληγώνουν και πώς αισθάνονται όταν τους απευθύνονται.

2η Δραστηριότητα

Σε δεύτερο στάδιο προσθέτουν συμπεριφορές που τα πληγώνουν.

Η εκπαιδευτικός θέτει τα εξής ερωτήματα για συζήτηση: Πώς αισθάνονται τα παιδιά όταν τους λένε τις λέξεις που τα ενοχλούν; Πώς νομίζουν ότι αισθάνονται οι άλλοι αν τα ίδια τους απευθύνονται με λέξεις/φράσεις που τους ενοχλούν; Το έχουν κάνει κάποια φορά; Τι μπορούν να κάνουν αν καταλάβουν ότι η λέξη/ φράση/ συμπεριφορά τους ενόχλησε κάποιον; Τους ζητά επίσης να σκεφτούν πώς θα αντιμετωπίσουν τις λέξεις / συμπεριφορές που τα ενοχλούν. Πόσο εύκολη είναι η συνεργασία αν χρησιμοποιούμε προς τους άλλους λέξεις που πληγώνουν; ΘΑ θέλουν να συνεργαστούν / παίξουν / συζητήσουν μαζί μας; Τώρα που ξέρουμε τι μας ενοχλεί και τι ενοχλεί τους άλλους, τι μπορούμε να κάνουμε; Γιατί είναι σημαντικό να μην κάνουμε πράγματα που ενοχλούν τους άλλους; Ποια είναι τα όρια της ελευθερίας όλων μας; Τι μπορούμε να συμφωνήσουμε; Σε τι βοηθάει σε μια τάξη, σε μια ομάδα να γνωρίζουμε τι ενοχλεί τους άλλους;

3η Δραστηριότητα: Οι λέξεις δεν είναι για να πληγώνουμε

Με αφορμή το βιβλίο της Ελιζαμπέθ Βέρντικ «Οι λέξεις δεν είναι για να πληγώνουμε», γράφουμε λέξεις ή προτάσεις που μας κάνουν να αισθανόμαστε καλά.

3ο Εργαστήριο: Οι κανόνες του παιχνιδιού

Άξονες: κανόνες και δίκαιο, ισότητα, ισονομία, σεβασμός του άλλου

Στόχοι: Κατανόηση της αναγκαιότητας να υπάρχουν κανόνες σεβαστοί από όλους. Εισαγωγή στις δημοκρατικές διαδικασίες. Υποστήριξη των αρχών της ισότητας, του σεβασμού των άλλων, της υπευθυνότητας, της δικαιοσύνης.

1η Δραστηριότητα

Τα παιδιά διαλέγουν ένα ομαδικό παιχνίδι ή άθλημα. Συζητούν για τους κανόνες του, τους καταγράφουν σε χαρτί του μέτρου και συμφωνούν ότι τους αποδέχονται. Προτείνεται να παίξουν το παιχνίδι για σύντομο διάστημα (5΄). Στη συνέχεια συζητούν τα ερωτήματα που ακολουθούν:

  • Τι θα συνέβαινε αν δεν ήξεραν τους κανόνες; Σε τι βοηθούν οι κανόνες στο παιχνίδι; Τι θα συνέβαινε αν δεν υπήρχαν κανόνες;
  • Τι συμβαίνει αν κάποιος δεν παίρνει υπόψη του τους άλλους παίκτες;
  • Τι συμβαίνει αν κάποιος παραβιάζει τους κανόνες; Τους έχει συμβεί; Τι αισθάνθηκαν; Πώς αντέδρασαν;

2η Δραστηριότητα

Η εκπαιδευτικός προσαρμόζει τους κανόνες έτσι ώστε να ευνοούνται συγκεκριμένες, διαφορετικές κάθε φορά, ομάδες παιδιών. Για παράδειγμα, να έχουν δικαίωμα για δεύτερη προσπάθεια μόνο όσοι  έχουν κατσαρά μαλλιά ή να μετρούν διπλά οι πόντοι των παιδιών που φορούν κάτι κίτρινο κοκ. Αφού δοκιμάσουν 2-3 ή και περισσότερες αλλαγές κανόνων, συζητούν πώς τους φάνηκε η εμπειρία. Εναλλακτικά, συζητούν πώς θα τους φαινόταν αν μια ομάδα παιδιών συμφωνήσει και επιβάλει νέους κανόνες γιατί τους ταιριάζουν καλύτερα. (Για παράδειγμα, αν η ομάδα των ψηλών παιδιών προσαρμόσει τους κανόνες έτσι ώστε να κερδίζουν εύκολα λόγω ύψους.)

Κατόπιν συζητούν:

  • Ήταν δίκαιοι οι κανόνες;
  • Πώς τους φαίνεται να αποφασίζει ένα άτομο ή μια ομάδα ατόμων ποιοι είναι οι κανόνες, ή να τους αλλάζει χωρίς να λάβει υπόψη όλα τα μέλη της ομάδας;
  • Αν σε κάποιον δεν αρέσουν οι κανόνες, μπορεί να τους αλλάξει;
  • Πώς μπορούν να αλλάξουν τους κανόνες αν τους θεωρούν άδικους;

3η Δραστηριότητα

Γιατί να θέτουμε κανόνες; Γιατί να τηρούμε κανόνες; Τα παιδιά αναπτύσσουν επιχειρήματα και ζωγραφίζουν.

4ο Εργαστήριο: Το βάρος μιας ταμπέλας

Άξονες: δίκαιο, ισοτιμία, ισονομία, στερεότυπα, διακρίσεις, δικαιώματα

Στόχος: η κατανόηση των εννοιών της προκατάληψης και της διάκρισης

Περιγραφή

Η δραστηριότητα στηρίζεται στην προβολή της πολυβραβευμένης ταινίας animation «Zero» του Christopher Kezelos, 2010, με διάρκεια 12:32 λ, διαθέσιμη στο https://www.youtube.com/watch?v=LOMbySJTKpg

και στο https://vimeo.com/24975340

Στο Zero (Μηδέν) παρουσιάζεται μια κοινωνία όπου οι άνθρωποι (πρόκειται για κούκλες από μαλλί) γεννιούνται φέροντας το σημάδι ενός αριθμού ως το 10 και προσδιορίζονται βάσει αυτού. Βάσει του αριθμού τους κρίνεται η επίδοσή τους, η επαγγελματική τους ικανότητα, όλη τους η ζωή. «Το Μηδέν αντιμετωπίζει συνεχείς προκαταλήψεις και διώξεις. Ακολουθεί μια μοναχική πορεία μέχρι που μια τυχαία συνάντηση του αλλάζει τη ζωή για πάντα: συναντά μια γυναίκα Μηδέν. Μαζί αποδεικνύουν ότι με αποφασιστικότητα, θάρρος και αγάπη, το τίποτα μπορεί να γίνει πραγματικά κάτι».

Τα παιδιά συζητούν την πλοκή της ταινίας. Ποια προβλήματα διακρίνουν; Θεωρούν ότι είναι ένας δίκαιος κόσμος; Τι τους φαίνεται άδικο;

Πώς τους φαίνεται μια κοινωνία που βάζει ταμπέλες και ξεχωρίζει τα μέλη της σε κατηγορίες; Πώς είναι να ζει κανείς σε μια τέτοια κοινωνία, σε έναν κόσμο που κρίνει τους ανθρώπους με τον αριθμό τους; Εμείς, στον δικό μας κόσμο, στο σχολείο, στη γειτονιά, βάζουμε ταμπέλες; Μπορούν να σκεφτούν κάποιες που έχουν ακούσει; (π.χ. γυαλάκιας, χοντρή, κοντή). Σκέφτονται αν έχουν βάλει ή έχουν αντιληφθεί να βάζουν άλλοι ταμπέλα σε κάποιον βάσει της θρησκείας του, της φυλής του, της προέλευσής του, των χαρακτηριστικών του, του τρόπου που μιλάει ή ντύνεται… Τι θα πρότειναν να αλλάξει; Πώς θα μπορούσε να γίνει αυτό; Τι μπορούν να κάνουν τα ίδια στη δική μας κοινωνία;

Στο τέλος τα παιδιά ζωγραφίζουν έναν δίκαιο κόσμο όπως τον φαντάζονται αυτά.

5ο Εργαστήριο: Δικαίωμα τι είναι;

Άξονες: δίκαιο, δικαίωμα, σεβασμός στην τήρηση των δικαιωμάτων

Στόχοι: Να κατανοήσουν τα παιδιά την έννοια «δικαίωμα». Να αντιληφθούν την έκταση των δικαιωμάτων τους και να μάθουν να τα αναγνωρίζουν.

Περιγραφή

Επιδιώκεται να κατανοήσουν τα παιδιά την έννοια του δικαιώματος μέσα από τις προσωπικές τους εμπειρίες και γνώσεις για τον κόσμο. Επειδή έχουν έντονη την αίσθηση του δικαίου, το οποίο επικαλούνται όποτε αισθάνονται ότι καταπιέζονται, υφίστανται κακομεταχείριση ή αδικούνται, η δραστηριότητα στηρίζεται στη διατύπωση σκέψεων και εμπειριών γύρω από αυτή την έννοια.

1η Δραστηριότητα

Τι δεν είναι δίκαιο για ένα παιδί; Προσπαθώντας να βρουν απάντηση, μετά από μια αρχική συζήτηση, οι μαθητές/ήτριες, καθισμένοι/ες σε κύκλο, σκέφτονται και συζητάνε

α. Τι θεωρούν ότι χρειάζεται για να ζει καλά ένα παιδί, να είναι ευτυχισμένο;

β. Ποιες είναι οι ανάγκες τους; Τι θεωρούν απαραίτητο για να μεγαλώνει καλά ένα παιδί;

γ. Σε ποια θέματα πρέπει να προστατεύεται, τι πιστεύουν ότι πρέπει οι ενήλικες να κάνουν για τα παιδιά;

δ. Ποια είναι τα «μη» που τους ενοχλούν; Ακούνε οι μεγάλοι τη γνώμη τους;

2η Δραστηριότητα

Στη συνέχεια η εκπαιδευτικός εξηγεί ότι εκπρόσωποι από πολλά κράτη ετοίμασαν μια συμφωνία, έναν νόμο με όσα πίστευαν ότι είναι δίκαια για τα παιδιά, για να την υπογράψει κάθε κράτος στη γη. Σκοπός της συμφωνίας είναι να προστατεύονται τα παιδιά, να μεγαλώνουν και να εξελίσσονται χωρίς εμπόδια, να ζουν σε καλές συνθήκες, να συμμετέχουν σε όσα τα αφορούν και να εκφράζουν τη γνώμη τους. Είναι η Διεθνής Σύμβαση για τα Δικαιώματα του Παιδιού. Τα κράτη συµφώνησαν ότι κάθε παιδί έχει μια σειρά από δικαιώματα χωρίς καμία απολύτως διάκριση εξαιτίας της φυλής, του χρώµατος, του φύλου, της γλώσσας, της θρησκείας, της εθνικής η κοινωνικής καταγωγής ή οποιασδήποτε άλλης κατάστασης. Η εκπαιδευτικός εξηγεί στα παιδιά τη σχέση της λέξης δίκιο, δίκαιο με τη λέξη δικαίωμα: το δικαίωμα είναι η έκφραση σε νόμο αυτού που θεωρείται δίκαιο.

3η Δραστηριότητα: Ζωγραφίζω τα δικαιώματα μου

Οι μαθητές ζωγραφίζουν ατομικά τα δικαιώματα τους.

Ζωντανή μετάδοση κλήρωσης για την εισαγωγή σε Πειραματικά Σχολεία 2024

Μπορείτε να παρακολουθήσετε την διαδικασία της κλήρωσης, για την  εισαγωγή μαθητών και μαθητριών σε πειραματικά σχολεία την Παρασκευή 17 Μαΐου 2024 και ώρα 17:30 κάνοντας κλικ ΕΔΩ

Οι γονείς/κηδεμόνες των επιτυχόντων θα ενημερωθούν με sms στο κινητό που έχουν δηλώσει στην αίτησή τους.

Με την ίδια κλήρωση οι υποψήφιοι για εισαγωγή σε Πρότυπα και Εκκλησιαστικά σχολεία θα λάβουν ένα τυχαίο μοναδικό Αριθμό Προτεραιότητας (Α.Π.Π.Σ.) προκειμένου να ρυθμιστούν οι ισοβαθμίες που ενδεχομένως προκύψουν από τις εξετάσεις.

Τα αποτελέσματα για τα Πειραματικά Σχολεία και η απόδοση του Α.Π.Π.Σ. θα αναρτηθούν  στην ιστοσελίδα της Δ.Ε.Π.Π.Σ. με αναφορά στον εξαψήφιο κωδικό του υποψηφίου.

Η δημόσια ηλεκτρονική κλήρωση διενεργείται από την Επιτροπή Κλήρωσης των Πειραματικών Σχολείων  με την υποστήριξη του Ινστιτούτου Τεχνολογίας Υπολογιστών και Εκδόσεων (Ι.Τ.Υ.Ε.) – Διόφαντος, παρουσία συμβολαιογράφου, μέσω κατάλληλου λογισμικού (ηλεκτρονική κληρωτίδα).