Εργαστήρια δεξιοτήτων 2025-26

1η Θεματική ΦΡΟΝΤΙΖΩ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ

Υποθεματική: «Οικολογία – Παγκόσμια και τοπική Φυσική κληρονομιά»

Τίτλος:  «νερό εξερευνητές»

Δεξιότητες που θα αναπτυχθούν:

  • Δεξιότητες μάθησης του 21ου αιώνα
  • Δεξιότητες Ζωής,
  • Ψηφιακές δεξιότητες
  • Οικολογική συνείδηση
  • Δεξιότητες του νου, Οργανωσιακή, Μελέτη περιπτώσεων και Επίλυση προβλημάτων, Κατασκευές, παιχνίδια, εφαρμογές, Ρουτίνες σκέψης και αναστοχασμός

Οι περίοδοι ανομβρίας και λειψυδρίας, που παλαιότερα θεωρούνταν κλιματική ανωμαλία, αναμένεται να εμφανίζονται συχνότερα λόγω της κλιματικής αλλαγής. Για τον λόγο αυτό, είναι αναγκαίο ο περιβαλλοντικός γραμματισμός των μαθητών να περιλαμβάνει τη σημασία της διατήρησης των υδατικών πόρων. Οι μαθητές χρειάζεται να κατανοήσουν ότι το νερό είναι ζωτικός αλλά μη ανεξάντλητος και άνισα κατανεμημένος φυσικός πόρος, του οποίου η παροχή και επεξεργασία απαιτεί κόστος και ενέργεια, ενώ η ανθρώπινη δραστηριότητα συχνά το επιβαρύνει. Παράλληλα, είναι σημαντικό να συνειδητοποιήσουν ότι η υπεύθυνη και λελογισμένη χρήση του νερού αποτελεί ανθρώπινη ευθύνη, ώστε να διασφαλιστεί η επάρκειά του για τις μελλοντικές γενιές.

Μέσα από αυτή την θεματική ενότητα πήραμε και δράσεις για τον Ενεργό Πολίτη

1ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ

Τίτλος: “Τι είναι το νερό για μένα”

1η δραστηριότητα. Νεροϊδεοθύελλα

Στόχος: Να ενεργοποιήσουν πρότερη γνώση
Περιγραφή: Ρωτάμε τα παιδιά, τι σκέφτονται όταν ακούν τη λέξη νερό και καταγράφουμε βροχή
από νερολέξεις.

2η δραστηριότητα. Τι το θέλουμε το νερό

Στόχος: Να γνωρίσουν τη χρησιμότητα του νερού
Περιγραφή: Βλέπουμε το βίντεο   (παρακολουθήστε εδώ)    Συζητάμε για τις χρήσεις του νερού.

Αναπαριστούμε σε ομάδες με παντομίμα μία χρήση του νερού και τα άλλα παιδιά μαντεύουν.

2ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ

Τίτλος: Ο κύκλος του νερού

Στόχος: Να γνωρίσουν τη διαδρομή και τις μορφές του νερού.

1η δραστηριότητα. Τον κύκλο του νερού προσπαθώ να αντιληφθώ

Περιγραφή: Βλέπουμε το εκπαιδευτικό βίντεο (δες εδώ  )και συζητάμε.

2η δραστηριότητα.  Γίνομαι σύννεφο και εγώ

Περιγραφή: Δραματοποίηση Χωριζόμαστε σε ομάδες και αναλαμβάνουμε ρόλους. Φοράμε κουστούμια και παίζουμε με την συνοδεία μουσικής και μουσικών οργάνων τον κύκλο του νερού

3η δραστηριότητα. Πως γίνεται η βροχή 

Περιγραφή: Κάνουμε πείραμα με αφρό και χρωματιστές σταγόνες για να εξηγήσουμε το πως  από τα σύννεφα πέφτει η βροχή. Φτιάχνουμε χιόνι και χιονάθρωπο!!

2ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ

Τίτλος: Από τη λίμνη και το ποτάμι, στο νερό στη βρύση.

Στόχος: Να γνωρίσουν πώς φτάνει το νερό στη βρύση μας.

1η δραστηριότητα. Πως έρχεται το νερό στο σπίτι μου:

Περιγραφή: Βλέπουμε το βίντεο «ο σταγονούλης της ΕΥΔΑΠ» (δες εδώ)  και μαθαίνουμε πώς φτάνει το νερό στη
βρύση μας καθώς και τους τρόπους καθαρισμού του.

 2η δραστηριότητα. Ακολουθώ  το ταξίδι της σταγόνας μέχρι την βρύση μου

Περιγραφή: Ελεύθερη ζωγραφική για να αξιολογηθεί τι έχουν  κατανοήσει από την προηγούμενη δραστηριότητα

 3η δραστηριότητα.  Ευτυχισμένοι σταγονούληδες

Περιγραφή: Χειροτεχνία (κόψιμο με ψαλίδι και ζωγραφική μίας χαρούμενης χρωματιστής σταγόνας)  και σύνθεση ενός ταμπλό

3ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ

Τίτλος: Είναι το νερό αρκετό για όλους;

Στόχος: Να κατανοήσουν τον κίνδυνο της λειψυδρίας που απειλεί τη χώρα μας, την έλλειψη του
νερού σε πολλές περιοχές του πλανήτη, καθώς και πόσο σημαντική είναι η εξοικονόμηση του, από
όλους μας.

1η δραστηριότητα.

Περιγραφή: Προβληματισμός και συζήτηση μέσα από εικόνες

  • Τι βλέπετε σε αυτή την εικόνα;

  • Πώς είναι το ποτάμι/η λίμνη; Έχει πολύ ή λίγο νερό;

  • Τι χρώμα έχει η γη εδώ; Είναι στεγνή ή βρεγμένη;

  • Βλέπετε φυτά ή δέντρα; Πώς σας φαίνονται;

  • Τι νομίζετε ότι έχει συμβεί και δεν υπάρχει νερό;

  • Πώς θα ένιωθαν τα ζώα αν ζούσαν εδώ;

  • Μπορούν οι άνθρωποι να πιουν νερό από εδώ; Γιατί;

  • Τι χρειάζονται τα φυτά για να μεγαλώσουν;

  • Πώς σας κάνει να νιώθετε αυτή η εικόνα;

  • Θα σας άρεσε να ζείτε σε ένα μέρος χωρίς νερό;

  • Πώς νομίζετε ότι νιώθουν τα παιδιά που ζουν εκεί;

  • Τι θα γινόταν αν δεν είχαμε νερό στο σπίτι ή στο σχολείο;

2η δραστηριότητα  ( Δράση και Ενεργού πολίτη)

Περιγραφή: Γινόμαστε νεροντεντέκτιβ στο σχολείο αλλά και στο σπίτι και καταγράφουμε σημεία σπατάλης του νερού

4ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ( Δράση και Ενεργού πολίτη)

Τίτλος: Γίνομαι υπεύθυνος απέναντι στην χρήση νερού

Στόχος: Να ανακαλύψουν εναλλακτικούς και σωστούς τρόπους χρήσης και εξοικονόμησης του νερού

1η δραστηριότητα

Περιγραφή: Ανάλυση φωτογραφίας με την ρουτίνα σκέψης  “Βλέπω, Σκέφτομαι και Αναρωτιέμαι ”

2η δραστηριότητα

Περιγραφή:  Προβληματισμός μέσα από ερωτήσεις:

  • Τι μπορούμε να κάνουμε για να μη χαθεί το νερό;

  • Πώς μπορούμε να εξοικονομούμε νερό στο σπίτι;

  • Τι θα λέγατε στους μεγάλους για να προσέχουν το νερό;

Παιχνίδι με καρτέλες σωστής και λαθεμένης χρήσης του νερού

 

5ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ

Τίτλος: Τι έμαθα για τι νερό

Στόχος: Αξιολόγηση και ανατροφοδότηση

1η δραστηριότητα.   ( Δράση και Ενεργού πολίτη)

Περιγραφή: Με τους σταγονούληδες που είχαμε φτιάξει συνθέτουμε μια αφίσα με ένα μήνυμα για την εξοικομόμηση του νερού, για να κάνουμε την διάδοση.

2η δραστηριότητα

Περιγραφή: Φύλλο εργασίας και αξιολόγησης του εργαστηρίου ως προς την σωστή  χρήση ή σπατάλη του νερού

 

2η Θεματική EΝΔΙΑΦΕΡΟΜΑΙ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΩ -Κοινωνική Συναίσθηση κι ευθύνη.

Υποθεματική: «Ανθρώπινα δικαιώματα.»

Τίτλος:  «Το δεντρόσπιτο με τα ζωάκια των δικαιωμάτων»

Δεξιότητες που θα αναπτυχθούν:

  • Δεξιότητες 21ου αιώνα,
  • της πολιτειότητας,
  • της ενσυναίσθησης,
  • της υπευθυνότητας, της
    ανθεκτικότητας,
  • της συνεργασίας.

Το εργαστήριο αποσκοπεί στην κατανόηση των δικαιωμάτων του παιδιού μέσα από βιωματικές και παιγνιώδεις δραστηριότητες. Χρησιμοποιώντας ιστορίες με ζώα, τραγούδια και μεθόδους θεατρικού παιχνιδιού, οι μαθητές εισάγονται στις έννοιες της υπευθυνότητας και της κοινωνικής συμμετοχής.

Παιδαγωγικό Πλαίσιο & Στόχοι

  • Βασίζεται στην ενεργητική μάθηση και την παιδαγωγική Φρενέ, προωθώντας τη συνεργατική τάξη.

  • Μέσα από τη διαδικασία της συνέλευσης, τα παιδιά εξασκούνται στη λήψη αποφάσεων, τον ελεύθερο διάλογο και την κατανομή ευθυνών.

  • Η εκπαίδευση ξεκινά από την προσχολική ηλικία, ώστε οι μαθητές να μάθουν να υπερασπίζονται τον εαυτό τους, να σέβονται τους άλλους και να λειτουργούν ως ενεργοί πολίτες.Η προσέγγιση αυτή ευθυγραμμίζεται με τις κατευθύνσεις διεθνών οργανισμών, όπως το Συμβούλιο της Ευρώπης, για την προαγωγή της δημοκρατίας στην εκπαίδευση.

1ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 

Τίτλος: “Εισαγωγή-Δικαίωμα στο όνομα”

1η δραστηριότητα

Παρουσιάστηκαν ένα-ένα τα  καινούργια φιλαράκια της τάξης μας, τα 13 ζωάκια
των δικαιωμάτων των παιδιών. Τα παιδιά ονομάτησαν τα ζωάκια και σύμφωνα με το όνομα του
κάθε ζώου, προσπάθησαν να μαντέψουν για ποιο δικαίωμα πρόκειται. Αναφέρθηκε ότι κάθε ζωάκι
έχει μια ιστορία κι ένα τραγούδι.

2η δραστηριότητα :”το Ετσιμελέν”

Ακούσαμε την ιστορία, τραγουδήσαμε και χορέψαμε το τραγούδι του Ετσιμελέν.  https://youtu.be/VMmBQDeT9TI?si=fHFzk3VsMF5pmqxG.  που αναφέρεται στο δικαίωμα κάθε παιδιού στην ταυτότητα και το όνομα.

Παιχνίδι: κάθε παιδί δίπλα στο όνομά του, πρόσθεσε το όνομα ενός ζώου ή πουλιού, χωρίς να έχουν
δύο παιδιά το ίδιο ζωάκι. Αφού σημειώθηκαν όλα, ένα-ένα τα παιδιά ρωτήθηκαν ποια διπλά
ονόματα θυμούνται. Μπράβο και χειροκρότημα σε όποιο παιδί θυμήθηκε έστω και ένα διπλό όνομα

Κι αφού αναφερθήκαμε στο δικαίωμα στην ταυτότητα και το όνομα, η συνέλευση των μαθητών, μετά από ψηφοφορία κατάληξε στην συμφωνία που γράψαμε στην καρτέλα του Ετσιμελέν .«κανένα όνομα δεν κοροιδεύουμε, κάθε όνομα το σεβόμαστε»

2ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 

Τίτλος: “Δικαίωμα σε σπίτι, ρούχα, φαγητό. Δικαίωμα στην φροντίδα.”

1η δραστηριότητα: “το Σιγουράκι”

Το «Σιγουράκι» (δικαίωμα σε σπίτι, ρούχα, φαγητό) μας «είπε» την ιστορία και το τραγούδι του https://youtu.be/VMmBQDeT9TI?si=fHFzk3VsMF5pmqxG.

Δραστηριότητα-παιχνίδι
Χωρίστηκαν σε ομάδες των 4 και συζήτησαν τα πράγματα που είναι αναγκαία σε ένα παιδίγια να
μεγαλώσει καλά. Καταγραφή όσων είπαν οι ομάδες.

Στη συνέχεια ζητήθηκε από τις ομάδες να αποφασίσουν τι θα έδιναν-χάριζαν από πράγματα που
έχουν σπίτι τους, στο Σιγουράκι και την οικογένειά του, για να τους βοήθήσουν στη δύσκολη
κατάστασή τους. Αφού έγινε καταγραφή όσων είπαν, με ψηφοφορία κατέληξαν ποιά είναι πράγματι
αναγκαία και τα γράψαμε στην καρτέλα.

2η δραστηριότητα: “το Αγαπάκι”

Το Αγαπάκι (δικαίωμα στην αγάπη και τη φροντίδα) μας «είπε» την ιστορία και το τραγούδι https://www.youtube.com/watch?v=3qEOtyAh2pM

Χωρίστηκαν σε ομάδες των 3, συζήτησαν τι μπορεί να κάνουν γονείς και παιδιά μαζί και το παρουσίασαν με παντομίμα.

Αναφερθήκαμε στο δικαίωμα κάθε παιδιού στην αγάπη και τη φροντίδα από τους δικούς του. Καθώς και κάποιες φορές μπορεί να υπάρχουν προβλήματα. Έτσι οι ομάδες κλήθηκαν να σκεφτούν πράγματα και δραστηριότητες που τα ίδια τα παιδιά θα προτείνουν στους γονείς τους για να περνάνε όλοι στο σπίτι καλύτερα. Έγινε καταγραφή των προτάσεων και επιλέχθηκαν όσες είχαν τις περισσότερες ψήφους.

 

3ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 

Τίτλος: “Δικαίωμα στη γνώμη. Δικαίωμα στην ξεκούραση.”

1η δραστηριότητα: “το Ναπωκάτι”

Το Ναπωκάτι (δικαίωμα στη γνώμη) μας παρουσίασε την ιστορία και το τραγούδι του: https://youtu.be/L0y-VoPidvY?si=8OrBMIEj0Z6jtLIk

Δραστηριότητα-παιχνίδι

Παραλλαγή της κολοκυθιάς. Τα παιδιά σε κύκλο, οκλαδόν και παίρνουν  κάρτες αριθμούς όσα και τα παιδιά. Στη μέση, πεταμένα χαρτιά. Η μάνα λέει: «υπάρχουν πεταμένα χαρτιά και λέω να τα μαζέψει το 5». Το 5 απαντάει: «και γιατί να τα μαζέψει το 5; Εγώ λέω να μαζέψει το 7» και γυρνάει την κάρτα του για να μην φαίνεται πια ο αριθμός του. Όταν φτάσει η σειρά του τελευταίου παιδιού, αυτό λέει: «Εγώ λέω να τα μαζέψουμε όλοι μαζί»

Συμφωνήσαμε ότι δεν είναι σωστό να μεταφέρουμε τις ευθύνες μας στους άλλους. Έπειτα σε ομάδες, ρωτήθηκαν, Προβληματίστηκαν πώς μπορούμε να προστατέψουμε το δικαίωμα του Ναπωκάτι στην ελεύθερη γνώμη και με ψηφοφορία καταλήξαμε στην απόφαση της συνέλευσης μας: «τα παιδιά πρέπει να μιλάνε ελεύθερα, αλλά έχουν την υποχρέωση να ακούνε με υπομονή τους άλλους»

2η δραστηριότητα: “Το Τριλαριλαρό”

Το Τριλαριλαρό (δικαίωμα στο παιχνίδι και την ξεκούραση) μας «είπε» την ιστορία και το τραγούδι του https://youtu.be/mR3ERLrR6tg?si=w2CyVY1eAVNB2bv7

Παιχνίδι: ¨Πες μου την ιδέα σου για να διασκεδάσουμε και να περάσουμε καλά» Σε κύκλο, ξεκινάει κάποιος και λέει μια ιδέα για μία ευχάριστη δραστηριότητα και πετάει ένα μπαλάκι σε ένα παιδί, το οποίο πρέπει κι αυτό να πει μια ιδέα και να πετάξει το μπαλάκι σε άλλο παιδί. Αφού ακουστούν όλα τα παιδιά, μετά μπορεί όποιος θέλει με σηκωμένο χεράκι, να πει άλλη ιδέα.

Μετά από προτάσεις για παιχνίδια, τα παιδιά συζήτησαν τι τους χαλάει τη διάθεση, με έναν μαθητή-συντονιστή να διευθύνει την κουβέντα. Στη συνέχεια, πρότειναν τρόπους για να προστατέψουν το δικαίωμα όλων στο παιχνίδι και η τάξη ψήφισε την τελική απόφαση: «Για να περνάμε καλά, πρέπει να παίζουμε προσεκτικά!»

 

4ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 

Τίτλος: “Δικαίωμα στη διαφορετικότητα. Δικαίωμα στην εκπαίδευση”

1η δραστηριότητα: “Πολυχρωμίξ”

Η ιστορία του Πολυχρωμίξ (δικαίωμα στη διαφορετικότητα) και το τραγούδι του: https://youtu.be/neNkqNX4b4o?si=p-GUD_xVsBR_VKsb

Αφού ζωγράφισαν και παρουσίασαν τα «διαφορετικά» τους φιλαράκια, τα παιδιά απάντησαν με ενθουσιασμό και χειροκροτήματα πως θα τα ήθελαν μαζί τους στο σχολείο. Έτσι, ξεκίνησε η συνέλευση με μεγάλη χαρά!

Στην ερώτηση αν γνωρίζουν παιδιά που βιώνουν αποκλεισμό από συνομηλίκους ή γονείς, η απάντηση ήταν αρνητική. Στη συνέχεια, οι ομάδες πρότειναν συμφωνίες για την αποφυγή των διακρίσεων, ώστε κανένα παιδί να μην νιώθει απομονωμένο, με δύο προτάσεις να επικρατούν:

 

2η δραστηριότητα: “το Κουκουβάκου”

Το Κουκουβάκου (δικαίωμα στην εκπαίδευση) μας διηγήθηκε την ιστορία του και μας τραγούδησε το τραγούδι του: https://youtu.be/-OvcYMUO3Uw?si=Ihv2-ApEUot8J6U2

Οι περιπέτειες του Κουκουβάκου ( Ιστορία φτιαγμένη από τα παιδιά)

Η ιστορία μας ξεκίνησε από τη νηπιαγωγό και συνεχίστηκε από τα παιδιά.

Ο Κουκουβάκος άφησε το δέντρο του και βρέθηκε σε ένα μαντρί, όπου μια κατσίκα τον κούτουλησε κι εκείνος τρόμαξε και πέταξε μακριά.Στη συνέχεια, τρύπωσε σε ένα νηπιαγωγείο την ώρα των Αγγλικών, επισκέφθηκε ένα μουσείο και ένα βιβλιοπωλείο, όπου έπαιξε κρυφά με αυτοκινητάκια. Η βόλτα συνεχίστηκε σε ένα ζαχαροπλαστείο και ένα σούπερ μάρκετ, όπου δοκίμασε γλυκά και σοκολάτες.  Αργότερα, μπήκε σε ένα σπίτι και βοήθησε τα παιδιά να στολίσουν το δέντρο τους, ενώ πέρασε και από ένα μαγαζί με βάφλες κι ένα κοσμηματοπωλείο, παίρνοντας δώρα για τη μαμά του. Επιστρέφοντας κουρασμένος στο σπίτι, υποσχέθηκε στους γονείς του να τους τα διηγηθεί όλα την επόμενη μέρα. Πέφτοντας για ύπνο, ονειρεύτηκε πως μοιραζόταν όλες του τις περιπέτειες με άλλα κουκουβαγιάκια σε ένα μέρος που το έλεγαν «σχολείο»!

Το παραμύθι το ανεβάσαμε στο ΑΙ και μας το έκανε  μικρό τραγουδάκι:

Με ψηφοφορία η συνέλευση των παιδιών αποφάσισε ότι μαθαίνουμε καλύτερα «όταν κάνουμε παιχνίδια με τα γράμματα και τους αριθμούς»

 

5ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 

Τίτλος: “Δικαίωμα στην υγεία. Δικαίωμα στην ιδιωτική ζωή.”

1η δραστηριότητα: “το Περαστικάκι”

Το Περαστικάκι (δικαίωμα στην υγεία) μας είπε την ιστορία και το τραγούδι του: https://youtu.be/CCB4vfvvrQ0?si=igVjPITLYJO6jJnR

Συζητήσαμε για το δικαίωμα στην υγεία και τη σημασία του να εκφράζουν τα παιδιά ελεύθερα στον γιατρό όσα νιώθουν, όπως τον φόβο ή τον πόνο.

Παίξαμε ένα παιχνίδι σε κύκλο: περνώντας μια μπάλα από χέρι σε χέρι, κάθε παιδί συμπλήρωνε τη φράση «Με πονάει…», χωρίς να επαναλαμβάνει λέξη που είχε ήδη ακουστεί. Αν κάποιος αργούσε ή επαναλάμβανε μια λέξη, κάναμε τον ήχο της σειρήνας (με σοβαρότητα και σεβασμό). Τα παιδιά ανταποκρίθηκαν με ενθουσιασμό, αναφέροντας σχεδόν όλα τα εξωτερικά και εσωτερικά μέρη του σώματος! Στη συνέχεια, με έναν μαθητή-συντονιστή, τα παιδιά μοιράστηκαν προσωπικές εμπειρίες από επισκέψεις σε γιατρούς ή περιποίηση τραυμάτων.Τέλος ψηφίσαμε την για το δικαίωμα στην υγεία το εξής:

 

2η δραστηριότητα: “το Ρώτα πρώτα”

Το Ρώτα-Πρώτα (δικαίωμα στην ιδιωτική ζωή)  μας είπε την ιστορία και το τραγούδι του: https://youtu.be/bHluJNR6zgk?si=K-4RM82GrYYpSwUn

Συζητήσαμε για το δικαίωμα στην ιδιωτικότητα, εξηγώντας ότι κάθε παιδί δικαιούται να έχει τα δικά του αντικείμενα και μυστικά. Διευκρινίσαμε, επίσης, ότι οι γονείς —λόγω της ευθύνης τους για την προστασία και την ασφάλεια των παιδιών— μπορεί ορισμένες φορές να ελέγχουν τα πράγματά τους, εξηγώντας πάντα τον λόγο.

Στη συνέχεια, τα παιδιά κλήθηκαν να σχεδιάσουν ένα «κουτί μυστικών». Μέσα σε αυτό ζωγράφισαν πράγματα που επιθυμούν να μοιράζονται μόνο με όποιον εκείνα επιλέγουν. Στο τέλος, όποιος ήθελε παρουσίασε το κουτί του, εξηγώντας σε ποιους θα επέτρεπε να δουν το περιεχόμενό του και σε ποιους όχι, τεκμηριώνοντας την απόφασή του.

Η συνέλευση των μαθητών αποφάσισε:

 

6ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 

Τίτλος: “Δικαιώματα των παιδιών με αναπηρίες. Δικαίωμα στο σεβασμό”

1η δραστηριότητα: “το Μπορούλι”

Το Μπορούλι (δικαιώματα των παιδιών με αναπηρίες), η ιστορία και το τραγούδι του: https://youtu.be/iYwzWmUxhl8?si=gxyEceotUi-uBaTP

Χωρισμένη σε έξι ομάδες, η τάξη μελέτησε καρτέλες που απεικόνιζαν παιδιά με αναπηρία (χρήστες αμαξιδίου, άτομα με οπτική αναπηρία και άτομα με προβλήματα ακοής). Κάθε ομάδα εντόπισε τα καθημερινά εμπόδια που συναντούν αυτά τα παιδιά και τα παρουσίασε στην ολομέλεια, κερδίζοντας το χειροκρότημα για την ενσυναίσθησή της.

Στη συνέλευση που ακολούθησε, τα παιδιά συζήτησαν πρακτικές λύσεις για να γίνει η δική τους τάξη πιο προσβάσιμη και άνετη για όλους. Μετά από ψηφοφορία, η ομάδα κατέληξε στην τελική της απόφαση:

2η δραστηριότητα: “το Σεβαστάκι”

Το Σεβαστάκι (δικαίωμα στο σεβασμό): η ιστορία  και το τραγούδι του: https://youtu.be/v0Yz5wxmTc0?si=mrciPUq42Ba9fZuU

Σύμφωνα με τη Διεθνή Σύμβαση για τα Δικαιώματα του Παιδιού, κάθε παιδί από 0 έως 18 ετών έχει το δικαίωμα να το σέβονται και να το υπολογίζουν.

Καθισμένα σε κύκλο, τα παιδιά έπαιξαν ένα παιχνίδι διαδοχικής μνήμης. Κρατώντας μια μπάλα, το κάθε παιδί περιέγραφε τι έκανε από τη στιγμή που ξύπνησε, προσθέτοντας μια νέα δραστηριότητα στη σειρά: από το πλύσιμο των δοντιών και το παρουσιολόγιο, μέχρι το παιχνίδι με τους φίλους και το μάζεμα της τάξης.

Όταν ολοκληρώθηκε η αλυσίδα, η νηπιαγωγός έθεσε το ερώτημα: «Ένα παιδί που καταφέρνει τόσα πολλά κάθε μέρα, δεν αξίζει τον σεβασμό μας, ακόμα κι αν κάνει λάθη;». Η απάντηση ήταν ένα θερμό χειροκρότημα για όλους!

Στη συνέλευση, τα παιδιά δημιούργησαν το δικό τους ποίημα-τραγούδι στον ρυθμό του «Σεβαστάκι». Με καταιγισμό ιδεών, συμπλήρωσαν όλα όσα μπορούν να κάνουν ως παιδιά, διεκδικώντας την αποδοχή των άλλων. Το βάλαμε στο ΑΙ και μας το έβγαλε στην παρακάτω αφίσα:

3η δραστηριότητα: “Αξιολόγηση”

Στο κλείσιμο του προγράμματος, ξαναθυμήθηκαν τα ζωάκια και τις ιστορίες τους και ψήφισαν το αγαπημένο τους.

3η Θεματική ενότητα: ΖΩ ΚΑΛΥΤΕΡΑ-ΕΥ ΖΗΝ

Υποθεματική:  Ψυχική και συναισθηματική Υγεία- Πρόληψη

ΤΙΤΛΟΣ: “Eνδυνάμωση-Συνεργασία-Αποδοχή. Προλαβαίνουμε τη βία πριν εμφανιστεί”

Στόχος του συγκεκριμένου προγράμματος είναι η πρωτογενής πρόληψη εκδήλωσης περιστατικών βίας και η καλλιέργεια της συναισθηματικής ανάπτυξης, με ιδιαίτερη έμφαση στην εξοικείωση-αποδοχή του «άλλου». Με ποιους τρόπους βοηθάμε τον εαυτό μας, ως άτομο, αλλά και ως μέλος της ομάδας, να αποδεχτεί τον «άλλον», αλλά και να αναπτύξει μηχανισμούς άμυνας όταν νιώσει ότι απειλείται; Ενδυνάμωση- Συνεργασία-Αποδοχή. Τα τρία στάδια που οφείλουμε να δουλεύουμε με τις ομάδες των παιδιών από μικρή ηλικία. Όσο πιο πολύ εξοικειωνόμαστε με τον «άλλον», τόσο πιο πολύ μειώνουμε τις περιπτώσεις εκδήλωσης βίας προς αυτόν/ή.

1ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ

ΤΙΤΛΟΣ: Ένας κύκλος μας ενώνει.

1η δραστηριότητα

Τα παιδιά στον κύκλο, ανα ζευγάρια παρατηρούν τι κοινό έχουν π.χ ίδιο χρώμα στην μπλούζα, ίδιο ύψος, φοράνε αθλητικά. Στη συνέχεια, σηκώνονται και παρουσιάζουν το κοινό ή τα κοινά τους στοιχεία.

Επόμενη εντολή: να πεταχτούν σαν ελατήριο στο κέντρο του κύκλου όσα: έχουν στέκα στα μαλλιά τους, φοράνε φόρμα, έχουν κοντά μαλλιά, έχουν κορδόνια στα παπούτσια τους, έχουν κόκκινο στα ρούχα τους, έχουν μικρότερα αδερφια, έχουν τσάντα με σούπερ ήρωα, φοράνε τζιν παντελόνι, το όνομά τους ξεκινάει από Α, κ.α.

Έριξαν το μπαλάκι σε όποιον είχαν κάτι κοινό και είπαν ποιό ήταν το κοινό τους στοιχείο.

2η δραστηριότητα

Παρουσίασαν τον εαυτό τους, το αγαπημένο τους χρώμα και το αγαπημένο τους φαγητό.

Ζωγράφησαν το αγαπημένο τους χρώμα και φαγητό.

2ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ

ΤΙΤΛΟΣ: Δυναμώνω-Προστατεύω-Πιστεύω στον εαυτό μου!

1η  δραστηριότητα

Ζητήθηκε από τα παιδιά να σκεφτούν τα «δυνατά» τους σημεία, πού τα καταφέρνουν, για ποιο πράγμα είναι περήφανα.

Παιχνίδι ρόλων: σε ζευγάρια, έπαιρνε συνέντευξη το ένα από το άλλο, σε ρόλο δημοσιογράφου, ρωτώντας το για τα δυνατά του σημεία.

2η  δραστηριότητα

Σε σακουλάκι τα ονόματα των παιδιών. Η νηπιαγωγός είπε: «έχω εδώ στο σακουλάκι το όνομα του πιο ξεχωριστού παιδιού της τάξης» κι έβγαλε την πρώτη καρτέλα. Το παιδί που αναγνώρισε το όνομά του, σηκώθηκε και χειροκροτήθηκε ως το πιο ξεχωριστό παιδί της τάξης. Η νηπιαγωγός συνέχισε: “Aααα! Έχω κι άλλο όνομα» και συνεχίστηκε μέχρι όλα τα παιδιά να πάρουν την καρτέλα με το όνομά τους και να χειροκροτηθούν ως «το πιο ξεχωριστό παιδί της τάξης».

Ζωγράφησαν τον εαυτό τους και τα πράγματα στα οποία τα καταφέρνουν καλά και νιώθουν υπερήφανα γι αυτά.

3ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ

ΤΙΤΛΟΣ: Συναισθάνομαι τον άλλον. Ενσυναίσθηση-Επικοινωνία

1η δραστηριότητα

Τα παιδιά σε ομάδες των 4. Κάθε ομάδα πήρε μία εικόνα από παραμύθι στα αγγλικά. Αφού την παρατήρησαν προσεκτικά, παρουσίασαν τι κατάλαβαν ότι «λέει» η εικόνα.

Στη συνέχεια άκουσαν ένα μικρό παραμύθι στα γερμανικά.

Τί κατάλαβαν από το παραμύθι; Πώς θα αισθάνονταν τα ίδια αν βρίσκονταν σε μία τάξη που τα άλλα παιδιά μιλούσαν αυτή τη γλώσσα; Τί πρέπει να κάνουμε με τα παιδιά που βρίσκονται συην τάξη μας και δεν κατανοούν τη γλώσσα μας;

“Να μην τα αφήνουμε μόνα τους»

«Να τα φωνάζουμε να παίζουν μαζί μας»

«Να τους δείχνουμε αυτό που παίζουμε και να τους λέμε το όνομά του» ήταν κάποιες απ’ τις απαντήσεις των παιδιών!

2η δραστηριότητα

Παρακολουθήσαμε το βίντεο «η μέρα που έγινα κι εγώ λύκος» https://youtu.be/ASEElzMw2Vg?si=OLqazMdyeVYzlAa0

Πριν τελειώσει η ιστορία σταματήσαμε το βίντεο και τα παιδιά είπαν τη γνώμη τους για ποιό λόγο πιστεύουν ότι φέρθηκε έτσι η ηρωίδα: «γιατί ήθελε να μπει στην παρέα των κοριτσιών», «δεν ήθελε άλλο να την κοροΪδευουν», «ήθελε να σταματήσει να φοβάται». Επίσης ρωτήθηκαν αν ήταν σωστό αυτό που έκανε κι αν μπορούσε να κάνει κάτι άλλο.

Παίξαμε την ιστορία.

4ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ

ΤΙΤΛΟΣ: Η ιστορία του Μιγκέλ

1η δραστηριότητα

Στο νηπιαγωγείο έφτασε ένα γράμμα από τον Μιγκέλ, παιδί από την Πορτογαλία, που ο πατέρας του πήρε μετάθεση και δουλεύει στην Αθήνα. Ζητάει βοήθεια απ’ τα παιδιά γιατί κάποιοι συμμαθητές του τον πειράζουν για τον τρόπο που μιλάει, τον κοροΪδευουν που κοκκινίζει απ΄τη ντροπή του, όταν γελάνε μαζί του και γιατί νιώθει λυπημένος και μόνος.

Τα παιδιά αφού χωριστήκαν σε ομάδες των 4, το συζήτησαν μεταξύ τους και πρότειναν: «να μιλήσει στον μπαμπά του», «να πει στους συμμαθητές του να μην τον κοροϊδεύουν», «να βρει καλούς φίλους», «να μιλήσει στην Κυρία», «να μιλήσει στον Διευθυντή».

2η δραστηριότητα

Είδαν την κοινωνική ιστορία: «Πώς αντιδρώ στον σχολικό εκφοβισμό» (http://prosvasimo.iep.edu.gr/el/koinwni kes-istories ) και παίξαμε τα 3 στάδια.

5ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ

ΤΙΤΛΟΣ: Οι εικόνες «κρύβουν» τη δική τους ιστορία

1η  δραστηριότητα

Παρατήρησαν εικόνες που δείχνουν περιστατικά βίας και εικόνες συνεργασίας και συντροφικότητας. Ανά ομάδες τις σχολίασαν και τις δραματοποίησαν.

2η) δραστηριότητα

«Παίζω τη δική μου διαφορετική τρίλιζα»: φύλλο Περιγραφικής Αυτοαξιολόγησης.

Έβαλαν Χ στις εικόνες που δείχνουν εκφοβισμό και σε κύκλο τις εικόνες που δείχνουν χαρά,  συνεργασία και συντροφικότητα.

 

4η Θεματική ΔΗΜΙΟΥΡΓΩ ΚΑΙ ΚΑΙΝΟΤΟΜΩ – ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΣΚΕΨΗ & ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ

Υποθεματική: «STEM- εκπαιδευτική ρομποτική»

Τίτλος:  «Μελισσο-γέφυρες, Το Bee-bot σπάει τα σύνορα της τάξης»

Με όχημα την καινοτομία και τη συνεργασία, το ρομποτάκι Bee-bot γίνεται μια δημιουργική «γέφυρα» που ενώνει το σχολείο με το σπίτι των παιδιών, αλλά και με τις συνεργαζόμενες σχολικές μονάδες στο πλαίσιο του προγράμματος eTwinning ” Οι Ecodetectives της Οικοσυμμαχίας” και του Σχεδίου Δράσης  “Γέφυρες επικοινωνίας”.  Μέσα από ένα περιβάλλον γεμάτο παιχνίδι και ανακάλυψη, οι μαθητές διασκεδάζουν, έρχονται σε επαφή με σύγχρονα ψηφιακά εργαλεία και εξοικειώνονται βιωματικά με τη ρομποτική και τη μαθηματική σκέψη. Καλούνται να λύσουν αυθεντικά προβλήματα, να πειραματιστούν με ποικίλα υλικά και να υιοθετήσουν θετικές στάσεις ζωής.

Στοχοθεσία του Εργαστηρίου

Τα παιδιά ασκούνται στη χάραξη διαδρομών, εμπεδώνουν τις χωρικές σχέσεις (προσανατολισμός, κατεύθυνση) και αναπτύσσουν την κριτική τους σκέψη μέσα από ομαδοποιήσεις και ταξινομήσεις.  Οι μαθητές αναπτύσσουν δεξιότητες υπολογιστικής σκέψης προγραμματίζοντας το Bee-bot, ενώ παράλληλα μαθαίνουν να επιλέγουν και να αξιοποιούν κατάλληλα διάφορα υλικά.  Καλλιεργείται το πνεύμα της συνεργασίας και της ομαδικής εργασίας, ενώ τα παιδιά ενθαρρύνονται να διατυπώνουν και να αιτιολογούν τις παρατηρήσεις τους, αναπτύσσοντας την επιχειρηματολογία τους.

1ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 

Τίτλος: “Ένα ταξίδι συναισθημάτων”

1η δραστηριότητα: “¨Γνωριμία με τα συναισθηματοτερατάκια”

Διαβάζουμε στην ομάδα  το Τερατάκι των συναισθημάτων, γνωρίζουμε τα χρωματιστά τερατάκια και το συναίσθημα που αντιπροσωπεύει το καθένα και τα κολλάμε σ’ ένα πίνακα αναφοράς

2η δραστηριότητα: “Οδήγησε με στο συναίσθημά σου”

Γνωριμία με το πλέγμα των τετραγώνων και τα βελάκια.  Γινόμαστε ζευγάρια και δίνουμε οδηγίες στους φίλους μας για να ανακαλύψουν το συναίσθημα που νιώθουμε.

2ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 

Τίτλος: “Η beebot πάει  σπίτι για Σαββατοκύριακο”

1η δραστηριότητα: “Εκπαιδεύοντας τους γονείς”

Τα παιδιά μαθαίνουν την  beebot  και την παρουσιάζουμε στην οικογένεια τους.

2η δραστηριότητα:”Όλη η οικογένεια ασχολείται με την beebot”

Στα πλαίσια του Σχεδίου δράσης  καθ’ όλη τη σχολική χρονιά, τα παιδιά που γίνονται βοηθοί τάξης για την επόμενη εβδομάδα παίρνουν την beebot  στο σπίτι για το Σαββατοκύριακο δημιουργούν φανταστικές διαδρομές και σενάρια και παίζουν μαζί με την οικογένειά τους.

 

3ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 

Τίτλος: “Η beebot βοηθάει στην ανακύκλωση”

1η δραστηριότητα: “Βρες τον σωστό κάδο”

Οι μαθητές μιλούν για την ανακύκλωση και το ποια υλικά ανακυκλώνονται ή όχι. Κάνουν ταξινόμηση στον σωστό κάδο μέσα από ένα συνεργατικό ψηφιακό  παιχνίδι  που φτιάχτηκε από το σχολείο μας για την ομάδα των Εcodetectives της Οικοσυμμαχίας.

2η δραστηριότητα: “Ανακαλύπτω αντικείμενα που ανακυκλώνονται”

Τα σχολεία της Οικοσυμμαχίας σχηματίζουν μια αλυσίδα συνεργασίας και χρησιμοποιούν ένα χαλάκι και το Bee-Bot. Κάθε σχολείο στέλνει στην επόμενη οδηγίες με βελάκια, καθώς και το σημείο εκκίνησης. Τα παιδιά προσπαθούν να βρουν τη σωστή διαδρομή, ακολουθώντας τις οδηγίες, ώστε να εντοπίσουν ένα αντικείμενο που είναι κρυμμένο στο τέλος της διαδρομής (οι εκπαιδευτικοί αποστέλλουν την αντίστοιχη εικόνα του αντικειμένου, ώστε μόλις η ομάδα ανακαλύψει το σημείο, να της παρουσιαστεί η εικόνα). Εμείς σαν σχολείο βρήκαμε ένα πλαστικό μπουκάλι και στείλαμε διαδρομή για να βρούνε μπαταρίες.

 

4ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 

Τίτλος: “Διαδρομές αγάπης”

1η δραστηριότητα: “Η αγάπη εκφράζεται μέσα από την χειροτεχνία”

Κάθε σχολείο της Οικοσυμμαχίας μιλάει για την αγάπη και ψάχνει να βρει το στοιχείο που την χαρακτηρίζει. Φιλοτεχνεί μια καρδιά και  αποτυπώνει την άποψη των παιδιών.

2η δραστηριότητα: “Κάθε βήμα και ένα μήνυμα αγάπης”

Τα σχολεία της Οικοσυμμαχίας σχηματίζουν μια αλυσίδα. Το πρώτο σχολείο τοποθετεί την καρδιά του στον χάρτη (αφετηρία)  και στη συνέχεια το δεύτερο δημιουργεί μια διαδρομή και τοποθετεί σε κοντινό σημείο τη δικιά του. Το τρίτο συνεχίζει τη διαδρομή και τοποθετεί το δικό του στοιχείο, μέχρι όλες οι ομάδες να έχουν βάλει τα στοιχεία τους. Με αυτό τον τρόπο, δημιουργείται ο χάρτης της αγάπης, όπου οι καρδιές των σχολείων αποτελούν τα συστατικά της. Στο τέλος, όλα τα σχολεία επαναλαμβάνουν ολόκληρη τη διαδρομή.

5ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 

Τίτλος: “Η beebot λύνει περιβαλλοντικά προβλήματα”

1η δραστηριότητα: “Μικρές συμβουλές για πράσινα όνειρα”

Οι μαθητές μέσα από το πρόγραμμα etwinning “Little hands green dreams” δίνουν πρόκληση στα άλλα σχολεία και δέχονται και τις δικές τους προκλήσεις ώστε να διεκπεραιώσουν διαδρομές που παρουσιάζουν προτάσεις για έναν πράσινο πλανήτη που ονειρεύονται όλα τα παιδιά.

2η δραστηριότητα: “Σε προκαλώ την απάντηση να δω”

Τα σχολεία δημιουργούν ζευγάρια. Το 1ο επιλέγει έναν κίνδυνο – μια απειλή(αφετηρία) και στέλνει τη διαδρομή στο 2ο σχολείο, το οποίο την εκτελεί και προτείνει μια καλή πρακτική – φροντίδα, την οποία τοποθετεί στο τέλος της διαδρομής. Εμείς συνεργαστήκαμε με το Νηπιαγωγείο Λάρυμνας.