ΦΥΛΛΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΣΤΗ Ν. ΓΛΩΣΣΑ ΤΗΣ Γ΄ΛΥΚΕΙΟΥ Από το Φάκελο Υλικού

                      1ο  ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

                                                                   ΘΕΜΑΤΙΚΟΣ ΚΥΚΛΟΣ: ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ    

                                H ΔΟΚΙΜΑΣΙΑ ΕΝΟΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ  Γ. ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΑΚΗΣ   ΦΑΚΕΛΟΣ ΥΛΙΚΟΥ ΣΕΛ. 136

  1. Να αποδώσετε συνοπτικά με 70-80 λέξεις τις δυσκολίες αποκατάστασης της σχέσης του ανθρώπου με το φυσικό περιβάλλον.
  2. Ο συγγραφέας επιδιώκει να προσδώσει στο κείμενο αντικειμενικότητα. Να εντοπίσετε τρεις γλωσσικές επιλογές που επιστρατεύει για να υπηρετήσει το σκοπό του.
  3. Κυρίαρχος τρόπος οργάνωσης του λόγου στην 4η παράγραφο είναι η αιτιολόγηση. Να σχολιάσετε με συγκεκριμένη αναφορά τον τρόπο που εξυπηρετεί την υποστήριξη της βασικής του θέσης.
  4. Να σχολιάσετε τη σκοπιμότητα της χρήσης του ερωτήματος ως προς τη διαμόρφωση του ύφους του κειμένου και την αποτελεσματικότητά του στην επικοινωνία με τον αναγνώστη.
  5. Να αιτιολογήσετε τη χρήση των σημείων στίξης α) των εισαγωγικών στη 2η παράγραφο και β) της διπλής παύλας στην 5η παράγραφο.
  6. Να αντικαταστήσετε τις παρακάτω λέξεις, χωρίς να στρεβλώνετε το περιεχόμενο τους, καθιστώντας το ύφος απλό και οικείο: αλόγιστη, έγκειται, μετασχηματισμός.

ΣΤΟΥΣ ΟΡΙΖΟΝΤΕΣ ΤΟΥ 21ου ΑΙΩΝΑ E. HOBSBAWM ΦΑΚΕΛΟΣ ΥΛΙΚΟΥ ΣΕΛ. 138

  1. Να συγκρίνετε τα δύο κείμενα ως προς α) τον κειμενικό τύπο και β) το περιεχόμενο του προβληματισμού που αναπτύσσουν. Να απαντήσετε αιτιολογημένα.

ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΟΙ ΜΕ ΤΟ ΚΛΙΜΑ ΦΑΚΕΛΟΣ ΥΛΙΚΟΥ ΣΕΛ. 141

  1. Αφού παρατηρήσετε προσεκτικά τις γελοιογραφίες α) να αποδώσετε το μήνυμά τους β) να συσχετίσετε το μήνυμά τους με τα προηγούμενα κείμενα και γ) να αναπτύξετε το δικό σας προβληματισμό επιλέγοντας μια από αυτές.
  2. Να εξηγήσετε ποιον τρόπο θα επιλέγατε-γραπτό λόγο ή εικόνα- για να ενημερώσετε για την οικολογική κρίση τους συμμαθητές σας.

 ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΛΟΓΟΥ

Αποφασίζετε να στείλετε μια επιστολή σε μια οικολογική οργάνωση της χώρας σας, με σκοπό να γνωστοποιήσετε την απόφασή σας να συμμετέχετε  στις δράσεις των ομάδων της . Για να υποστηρίξετε την επιλογή σας αναπτύσσετε τον προβληματισμό σας για την οικολογική κρίση και παρουσιάζετε  τις προτάσεις σας για περιβαλλοντικές δράσεις στο πλαίσιο της οργάνωσης.350-400 λέξεις.

 

            2ο    ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

                                                    ΘΕΜΑΤΙΚΟΣ ΚΥΚΛΟΣ: ΠΑΙΔΕΙΑ – ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

                                    ΤΑ  ΧΑΜΕΝΑ ΜΑΣ  ΠΑΙΔΙΑ, POLONY N.  ΦΑΚΕΛΟΣ ΥΛΙΚΟΥ ΣΕΛ. 36 

  1. Να χωρίσετε την 1η παράγραφο του κειμένου « Το να φτιάξουμε ένα σχολείο αληθινά δημοκρατικό … και να το κάνουμε χωρίς αυτό» σε δύο επιμέρους παραγράφους και να δώσετε πλαγιότιτλο στην καθεμία, ώστε να αποδίδεται το νόημά της.
  2. Να μεταφέρετε το παρακάτω απόσπασμα της 1ης παραγράφου του Κειμένου στην ενεργητική σύνταξη. Ποιες αλλαγές επιφέρει στο ύφος του κειμένου και το επικοινωνιακό αποτέλεσμα αυτή η αλλαγή;

    «Αρκεί όμως να οριστεί στους κόλπους του σχολείου, να επιβεβαιωθεί η κυριαρχία των γνώσεων πάνω στις υποθετικές «δεξιότητες»,        πρέπει να προταχθεί η αξία αυτών που επιφορτίζονται με τη μετάδοση των γνώσεων, πρέπει να εξυψώνεται η προσπάθεια και                  επιτυχία σε οποιοδήποτε τομέα.»

  1. Στη 2η παράγραφο του κειμένου η δημοσιογράφος αξιοποιεί τη μέθοδο του ορισμού. Να εντοπίσετε τα δομικά του στοιχεία: την οριστέα έννοια, το γένος και την ειδοποιό διαφορά και να αιτιολογήσετε την πρόθεση της χρήσης του.
  2. Να εντοπίσετε στο κείμενο παραδείγματα τροπικότητας που δηλώνουν: δυνατότητα, αναγκαιότητα, βεβαιότητα, υπόθεση.
  3. Στο παρακάτω απόσπασμα της 2ης παραγράφου να μετατρέψετε τους ρηματικούς τύπους σε ουσιαστικά της ίδιας ρίζας. Ποιες συνέπειες επιφέρει αυτή η γραμματική μετατόπιση στο ύφος και το περιεχόμενο του κειμένου; «Το να σκεφτούμε μια αληθινά ανθρώπινη κοινωνία απαιτεί να στοχαστούμε τις συνθήκες με τις οποίες οι άνθρωποι μπορούν να συνδεθούν μεταξύ τους».

 

            ΟΤΑΝ Ο ΔΑΣΚΑΛΟΣ ΒΟΗΘΑ ΤΟΝ ΕΦΗΒΟ ΝΑ ΔΕΙ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΑ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ, Α. ΖΗΡΑΣ ΦΑΚΕΛΟΣ ΥΛΙΚΟΥ σελ. 38

  1. .Να καταγράψετε συνοπτικά- 70-80 λέξεις- τις παιδαγωγικές αρετές που αναγνωρίζει ο Α. Ζήρας στο δάσκαλό του.
  2.   Ποιο σκοπό επιδιώκει να ικανοποιήσει ο Α. Ζήρας με τη συγγραφή του κειμένου και ποιο κειμενικό είδος επέλεξε για την επίτευξή του;

                                                      Η ΑΞΙΑ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΕΙΝ, F. SAVATER  ΦΑΚΕΛΟΣ ΥΛΙΚΟΥ σελ. 34

  1. Το κείμενο αποτελεί ανοικτή επιστολή προς την Υπουργό Παιδείας της ισπανικής κυβέρνησης. Να επιβεβαιώσετε τον κειμενικό τύπο, παρουσιάζοντας συγκεκριμένες λεξιλογικές και φρασεολογικές επιλογές.
  2. Να παρουσιάσετε, συσχετίζοντας το περιεχόμενό τους, τον τρόπο με τον οποίο συνομιλούν τα κείμενα 1 και 3 μεταξύ τους.

 

              ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΛΟΓΟΥ

Στο μάθημα της Νεοελληνικής γλώσσας, με αφορμή το κείμενο του Α. Ζήρα «Όταν ο δάσκαλος βοηθά τον έφηβο να δει διαφορετικά τον κόσμο», αναλαμβάνετε στο πλαίσιο εργασίας με θέμα «επαναπροσδιορισμός της σχέσης μαθητή και καθηγητή» να παρουσιάσετε τα στοιχεία που θα θέλατε να χαρακτηρίζουν τον καθηγητή σας ως προσωπικότητα και τις αρχές πάνω στις οποίες θα μπορούσατε να οικοδομήσετε μια υγιή και  δημιουργική σχέση. 350-400 λέξεις

           

                   3ο ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

                                                   ΘΕΜΑΤΙΚΟΣ ΚΥΚΛΟΣ : ΕΜΦΥΛΕΣ ΤΑΥΤΟΤΗΤΕΣ ΚΑΙ   ΣΤΕΡΕΟΤΥΠΑ

             ΤΑ  ΣΤΕΡΕΟΤΥΠΑ  ΑΚΟΛΟΥΘΟΥΝ ΤΟΥΣ ΣΗΜΕΡΙΝΟΥΣ ΜΠΙΛΙ ΕΛΙΟΤ, ΣΑΝΟΥΔΟΥ Χ..  ΦΑΚΕΛΟΣ ΥΛΙΚΟΥ   ΣΕΛ. 44

  1. Δύο από τα κειμενικά είδη που αξιοποιούνται για την επίτευξη της επικοινωνίας μεταξύ αρθρογράφου και αναγνώστη είναι α) της επιχειρηματολογίας και β) των οδηγιών. Με γνώμονα την παραπάνω διαπίστωση να εντοπίσετε στο κείμενο γλωσσικά στοιχεία και μέσα πειθούς και οργάνωσης τα οποία, κατά την άποψή σας, υπηρετούν τον σκοπό αυτών των κοινωνικών διαδικασιών.
  2. Ποιος είναι ο βασικός ισχυρισμός του συγγραφέα στην τρίτη παράγραφο του Κειμένου; Πώς οι επιλογές του τρόπου ανάπτυξης της παραγράφου και των μέσων πειθούς συμβάλλουν στη στήριξη της βασικής θέσης;
  3. Στην τέταρτη παράγραφο του κειμένου στο χωρίο «Στην Ελλάδα παραμένει…..να διαχειριστούν τις ανασφάλειές τους» ο συγγραφέας επικαλείται την άποψη της ειδικού. Να παρουσιάσετε  τη θέση της και να αξιολογήσετε τη λειτουργία της ως προς την πρόθεση του πομπού και την αποτελεσματικότητα του κειμένου.
  4. Στο χωρίο:« Εκεί ο ρόλος του γονέα είναι να στηρίξει το παιδί του…… Ταυτόχρονα είναι χρήσιμο να διδάσκουμε στα παιδιά μας την αξία της προσαρμογής. Είναι σημαντικό να μην υπακούμε τυφλά στα κοινωνικά πρότυπα, αλλά και να γνωρίζουμε πως ζούμε σε μια κοινωνία όπου υπάρχουν πρότυπα……» Να μεταφέρετε τα υπογραμμισμένα ρήματα σε Προστακτική έγκλιση και σε Β΄ πληθυντικό πρόσωπο, με τις απαραίτητες αλλαγές για τη σωστή απόδοση του. Τι παρατηρείτε ότι αλλάζει στο ύφος του κειμένου;
  5. Να αντικαταστήσετε τις παρακάτω διαρθρωτικές λέξεις με άλλες ισοδύναμες, εντοπίζοντας και τη σχέση νοηματικής συνοχής που δηλώνουν : 4η πργφ. « Αν και τα πράγματα…. και ιδιαίτερα τα αγόρια…. εν πολλοίς απαγορευμένο…… πάντως αν κάποιος τους εξηγήσει……5η πργφ. «Ταυτόχρονα είναι χρήσιμο …..

                                     

                                          ΝΑ ΑΝΤΙΚΡΟΥΣΟΥΜΕ ΤΗΝ ΑΝΤΙΛΗΨΗ ΟΤΙ ΤΑ ΚΟΡΙΤΣΙΑ ΑΞΙΖΟΥΝ ΛΙΓΟΤΕΡΟ

                                                                      εφημ. Συντακτών   ΦΑΚΕΛΟΣ ΥΛΙΚΟΥ σελ. 46

 

1.Ποια γνωρίσματα του κειμένου επιβεβαιώνουν ότι αυτό ανήκει στον τύπο του άρθρου, όπως αναφέρεται στο εισαγωγικό                        σημείωμα; Λαμβάνοντας υπόψη το περιεχόμενο και τον στόχο του συγγραφέα, να εξηγήσετε την επιλογή αυτού του τύπου                      κειμένου.

  1. Τα κείμενα 1 και 2 παρουσιάζουν στερεοτυπικές αντιλήψεις και συμπεριφορές που διαμορφώνονται και διαιωνίζονται με γνώμονα  τις έμφυλες ταυτότητες. Να παρουσιάσετε τον προβληματισμό και τη στάση των συντακτών απέναντι στην κοινωνική πραγματικότητα.
  2. Να αποδώσετε συνοπτικά τα βασικά σημεία της έρευνας που πραγματοποιήθηκε από τη φιλανθρωπική Μ.Κ.Ο. Pian International σχετικά με τη βία εις βάρος των κοριτσιών.

 

ΜΙΑ ΣΥΝΟΠΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΗΣ ΤΟΥ ΕΙΚΟΣΤΟΥ ΑΙΩΝΑ, Qurednik  P. ΦΑΚΕΛΟΣ ΥΛΙΚΟΥ σελ. 48

 

1.Τα κείμενα 2 και 3 ξεκινούν από διαφορετικές αφετηρίες και έχουν διαφορετική πρόθεση. Εντούτοις συμφωνούν έμμεσα αναφορικά με τη θέση της γυναίκας. Να παρουσιάσετε το σημείο σύγκλισης, σχολιάζοντας την παραπάνω διαπίστωση.

 

 ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΛΟΓΟΥ  Στην ηλεκτρονική έκδοση της εφημερίδας « Καθημερινή» διαβάζετε το άρθρο «Τα στερεότυπα ακολουθούν τους σημερινούς ΜΠΙΛΙ ΕΛΙΟΤ». Η θέση: «Οι κοινωνικές νόρμες εξακολουθούν να ορίζουν ποιες δραστηριότητες είναι αποδεκτές για κάθε φύλο. Στην Ελλάδα παραμένει απαγορευμένο για έναν άντρα ή ένα αγόρι να αναπτύξει  τα χαρακτηριστικά και τις συμπεριφορές που ταυτίζουμε με τις γυναίκες» αποτελεί για  σας πηγή προβληματισμού αναφορικά με την επίδραση των κοινωνικών προτύπων στη συναισθηματική κατάσταση , την κοινωνική συμπεριφορά των φύλων και γενικότερα στην προοπτική μιας ευτυχισμένης ζωής. Οι απόψεις σας θα δημοσιευτούν με τη μορφή άρθρου ως απάντηση στην ίδια εφημερίδα. 350-400 λέξεις

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση