ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΔΙΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗΣ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗΣ (Ε.Δ.Υ.)

Αφίσα 2ο Γυμνάσιο ΑΡΓΟΥΣ ΟΡΕΣΤΙΚΟΥ page 0001

Σκοπός της Επιτροπή Διεπιστημονικής Υποστήριξης (Ε.Δ.Υ.), ειδικότερα, είναι: α) η διερεύνηση και ο εντοπισμός των εκπαιδευτικών αναγκών, του είδους των δυσκολιών και των πιθανών εκπαιδευτικών, ψυχοκοινωνικών και άλλων φραγμών στην ισότιμη πρόσβαση των μαθητών στη μάθηση καθώς και η εφαρμογή παιδαγωγικών, εκπαιδευτικών και άλλων υποστηρικτικών μέτρων για το σύνολο των μαθητών της σχολικής κοινότητας συμπεριλαμβανομένων και των μαθητών με αναπηρία ή και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και β) η υλοποίηση εξατομικευμένων ή ομαδικών δράσεων ενίσχυσης των γνωστικών και ψυχοκοινωνικών δεξιοτήτων των μαθητών, παιδαγωγικής και συμβουλευτικής ψυχοκοινωνικής στήριξης σε εκπαιδευτικούς και γονείς ή κηδεμόνες των μαθητών και συνολικά, η εφαρμογή στοχευμένων παρεμβάσεων ενδυνάμωσης όλων των μελών της σχολικής κοινότητας.

Η Ε.Δ.Υ. αποτελείται από τη Διευθύντρια, έναν  εκπαιδευτικό με εξειδίκευση στην ειδική αγωγή ή παράλληλης στήριξης, τον ψυχολόγο, τον κοινωνικό λειτουργό και τον γραμματέα.

 

 

ΔΡΑΣΕΙΣ ΤΗΣ Ε.Δ.Υ. ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ ΜΑΣ!!!

Α. Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Ψυχικής Υγείας το σχολείο μας, σε συνεργασία με τον κοινωνικό λειτουργό, μέλος της Επιτροπής Διεπιστημονικής Υποστήριξης, διοργανώνει βιωματικές δράσεις με στόχο την προάσπιση, βελτίωση και προαγωγή της ψυχικής υγείας και ευεξίας των εφήβων. 

 

Στόχος των δράσεων:

 

(α) θετική επίδραση στη σχολική επίδοση,

(β) ενίσχυση της ψυχικής ανθεκτικότητας,

(γ) καλλιέργεια γνωστικών, κοινωνικών και συναισθηματικών δεξιοτήτων αναγκαίων για την αντιμετώπιση των προκλήσεων του παρόντος και του μέλλοντος και

(δ) μείωση των πιθανοτήτων εμφάνισης μελλοντικών προβλημάτων και συμπεριφορών υψηλού κινδύνου. 

 

Β. Εργαστήριο Σχολικής Διαμεσολάβησης & Προσομοιώσεις Ρόλων

Στο πλαίσιο των προγραμμάτων Αγωγής Υγείας για την προάσπιση, τη βελτίωση, και την προαγωγή της σωματικής, ψυχικής και κοινωνικής ευεξίας των μαθητών/τριών αλλά και την ενδυνάμωση της προσωπικότητάς τους, το 2ο Γυμνάσιο Άργους Ορεστικού, σε συνεργασία με τον κοινωνικό λειτουργό κ. Γρηγόρη Καμπούρη, μέλος της Επιτροπής Διεπιστημονικής Υποστήριξης του σχολείου, θα πραγματοποιήσει Εργαστήριο με θέμα τη «Σχολική Διαμεσολάβηση, με Προσομοιώσεις Ρόλων»

Η Σχολική Διαμεσολάβηση αποτελεί μία μορφή διαμεσολάβησης και ειρηνικής επίλυσης των συγκρούσεων. Εφαρμόζεται εντός του σχολικού πλαισίου μεταξύ των μαθητών ως εναλλακτική πρακτική που αντικαθιστά το πειθαρχικό σύστημα τιμωρίας.                              Αρτινοπούλου (2010)

Κάθε σχολείο μπορεί και χρειάζεται, να βιώνει συγκρούσεις, αλλά και να μπορεί να είναι σε θέση να τις διαχειριστεί αποτελεσματικά και εποικοδομητικά, δημιουργώντας τελικά ένα ασφαλές και υποστηρικτικό περιβάλλον μάθησης. 

Στη διαμεσολάβηση, η σύγκρουση είναι αποδεκτή και αποτελεί ευκαιρεία για ανάπτυξη και εξέλιξη. Οι μαθητές θα πρέπει να αισθανθούν ασφαλείς και νιώθουν ότι κάποιος τους ακούει, «ενεργητικά»  τους κατανοεί, χωρίς να τους κρίνει. Μέσα από βιωματικές ασκήσεις και παιχνίδια ρόλων μαθαίνουν να αναγνωρίζουν, να κατανοούν και να αποδέχονται τα συναισθήματα τα δικά τους αλλά και των συμμαθητών τους.

Με την βιωματική μάθηση τα παιδιά αποκτούν με ευχάριστο τρόπο κίνητρο για μάθηση και ενισχύουν τη συμμετοχικότητά τους.

Η διαδικασία της διαμεσολάβησης οδηγεί σε αποτελέσματα «κερδίζω, κερδίζεις». Μέσα από προσομοιώσεις – σενάρια υποθετικά αλλά ταυτόχρονα και ρεαλιστικά –  οι μαθητές καλούνται να πάρουν αποφάσεις, να ασκήσουν δεξιότητες και να λύσουν προβλήματα, σε ένα απαιτητικό, ρεαλιστικό περιβάλλον, το οποίο όμως είναι ελεγχόμενο και ασφαλές.

Στόχοι της σχολικής διαμεσολάβησης

  • Μείωση των βίαιων και αντικοινωνικών συμπεριφορών και αποφυγή διάλυσης των φιλικών σχέσεων
  • Κλίμα συνεργασίας, αυτονομίας και εποικοδομητικού διαλόγου
  • Ενδυνάμωση ατομικότητας και ισότητας
  • Εύρεση κοινά αποδεκτών λύσεων
  • Ανάπτυξη στρατηγικών διαχείρισης μελλοντικών προβλημάτων
  • Βελτίωση εν γένει της σχολικής καθημερινότητας.

Τα οφέλη της σχολικής διαμεσολάβησης για τους/τις μαθητές/τριες

  • καλλιέργεια κοινωνικών δεξιοτήτων και στρατηγικών για τη διαχείριση συγκρούσεων μέσα και έξω από το σχολείο
  • ανάπτυξη αυτογνωσίας και αυτοπεποίθησης
  • ενεργοποίηση της ενσυναίσθησης κατανοώντας τα προβλήματα που απασχολούν τους/τις συμμαθητές/τριές τους
  • ανάληψη ατομικής ευθύνης για τη διασφάλιση θετικού κλίματος στο σχολείο

Το περιεχόμενο της εκπαίδευσης

  • Σχολική διαμεσολάβηση ορισμοί και οφέλη
  • Σχετικά με συγκρούσεις: ορισμούς, μορφές, χαρακτηριστικά Μοντέλα διαχείρισης συγκρούσεων
  • Επικοινωνιακές δεξιότητες: σ’ αυτές εντάσσεται η μη-λεκτική επικοινωνία, η γλώσσα του σώματος, η σωστή στρατηγική ερωτήσεων, η τεχνική της ουδέτερης ομιλίας και περίληψης
  • Δεξιότητες ενεργητικής ακρόασης
  • Έκφραση και διαχείριση συναισθημάτων
  • Ζητήματα ταυτότητας, διαφορετικότητας και αποδοχής

Το εργαστήριο απευθύνεται:

Σε μαθητές της Γ΄ τάξης Γυμνασίου

 Διάρκεια εργαστηρίου

Η διαδικασία της διαμεσολάβησης στο σχολικό πλαίσιο είναι προσαρμοσμένη στο αναπτυξιακό επίπεδο των μαθητών. Η εκπαίδευση θα έχει διάρκεια ανάλογα με το πρόγραμμα του σχολείου, την ηλικία των μαθητών και δεν μπορεί να υπερβαίνει τις 6 ώρες.

 

Γ. Πρόγραμμα ευαισθητοποίησης και ανίχνευσης στερεοτύπων για τις έμφυλες διακρίσεις, στο πλαίσιο της πρόληψης της βίας κατά των γυναικών.

Με αφορμή τη διεθνή ημέρα για την εξάλειψη της Βίας κατά των Γυναικών, καθώς και τα ανησυχητικά, αυξανόμενα κρούσματα περιστατικών ενδοοικοογενειακής βίας σε όλο τον κόσμο, το Σχολείο μας σε συνεργασία με τον κοινωνικό λειτουργό κ. Γρηγόρη Καμπούρη, μέλος της Επιτροπής Διεπιστημονικής Υποστήριξης του σχολείου, πραγματοποίησε πρόγραμμα ευαισθητοποίησης και ανίχνευσης στερεοτύπων για τις έμφυλες διακρίσεις, στο πλαίσιο της πρόληψης της βίας κατά των γυναικών.

Η Γενική Συνέλευση του ΟΗΕ, με απόφασή της στις 17 Δεκεμβρίου 1999, ανακήρυξε την 25η Νοεμβρίου ως Διεθνή Ημέρα για την Εξάλειψη της Βίας κατά των Γυναικών για να αναδείξει ένα σημαντικό πρόβλημα με παγκόσμια διάσταση. Μία ημέρα δηλαδή υπενθύμισης του παράλογου, ημέρα αναχαίτισης της βίας σε όλες τις μορφές της και των γυναικοκτονιών.

Η βία κατά των γυναικών και των κοριτσιών είναι μια παγκόσμια πανδημία, αποτελεί ηθική προσβολή για όλες τις γυναίκες και τα κορίτσια, καθώς η βία αυτή αποτελεί εκδήλωση μιας αποτυχίας των ανδρών να αναγνωρίσουν την εγγενή ισότητα και αξιοπρέπεια των γυναικών. Πρόκειται για ένα ζήτημα θεμελιωδών ανθρωπίνων δικαιωμάτων.

Στη βάση αυτή, προβλήθηκαν σχετικά βίντεο στους μαθητές/τριες των τμημάτων της Β΄ και Γ΄ τάξης, οι οποίοι κλήθηκαν να αναγνωρίσουν τα στερεότυπα τους και να μετασχηματίσουν την οπτική τους.

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση
Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων