Ενδοσχολική βία και εκφοβισμός

6η Μαρτίου: Σχολική Ημέρα Ενάντια στην Ενδοσχολική Βία και Εκφοβισμό

Δράσεις του Σχολείου μας

275456669 5040941265945343 5264543559680963910 n
Αφίσα από τα παιδιά της Γ΄ τάξης

275468415 1335833783594467 7022580361590640914 n

275280622 1104377256801475 3565055216960708597 n
Η ψυχολόγος του Σχολείου μας, Δήμητρα Βασιλείου, στη Δ τάξη παρουσιάζει το θέμα της ενδοσχολικής βίας
275216052 388071856652359 6399169913195742422 n
Εργασία των μαθητών της Δ τάξης
275320928 499056431797641 1871452919176548882 n
Εργασία των μαθητών της Δ τάξης
275377024 3310704165872132 754324113666674787 n
Εργασία των μαθητών της Δ τάξης
275436451 376218691170731 254544131600583520 n 1
Εργασία των μαθητών της Δ τάξης
275508519 665018468042781 6191502155932025851 n
Η ψυχολόγος του Σχολείου μας, ασχολήθηκε με τις καταστάσεις θυμού και σχολικού εκφοβισμού, στην Ε τάξη.
275545855 1464070340716806 5272158619763793429 n
Προβολή της ταινίας “the wonder” στη Ε και ΣΤ τάξη

275601839 1421220544999960 6056141512985007910 n

IMG 20220314 102832
Ζωγραφιές των μαθητών/τριών της ΣΤ΄ τάξης
IMG 20220314 120402
Ζωγραφιές των μαθητών/τριών της ΣΤ΄ τάξης

Η ενδοσχολική βία: τι είναι, γιατί συμβαίνει, πως αντιμετωπίζεται;

Toυ Ψυχολόγου-Οικογενειακού Συμβούλου Γιάννη Ξηντάρα

Ξεκινώντας την προσέγγιση του φαινομένου της ενδοσχολικής βίας, ας  προσπαθήσουμε να δούμε πρώτα τι είναι, πως ορίζεται, τι περιλαμβάνει η έννοια αυτή:

Δεδομένου ότι είναι μια σχετικά καινούργια έννοια, που μας απασχολεί όλο και περισσότερο, όλο και πιο συχνά, καλό θα ήταν να μπορούμε να την ορίσουμε με μια σχετική σαφήνεια. Είναι όμως κάτι τέτοιο δυνατό; Φοβάμαι ότι σαν κοινωνία, συνήθως με μια τάση υπερβολής, τείνουμε να ορίσουμε ως bulling και το παραμικρό επεισόδιο μέσα σε κάθε σχολείο…

Έτσι όμως τα πράγματα μπερδεύονται περισσότερο!

Ας κρατήσουμε τρεις λέξεις κατά νου: εσκεμμένη, απρόκλητη, επαναλαμβανόμενη.

Τα επίθετα αυτά περιγράφουν ένα ικανοποιητικό πλαίσιο για μια τέτοια πράξη.

Δεν αρκεί να γίνει κάτι μια φορά (όλα τα παιδιά τσακώνονται, δεν πειράζει), δεν αρκεί όταν υπάρχει κάποιος λόγος (όλα τα παιδιά μαλώνουν, διαφωνούν, δεν πειράζει), δεν αρκεί όταν κάτι γίνει κατά λάθος (όλα τα παιδιά κάνουν λάθη, δεν πειράζει). Είναι όμως ανησυχητικό όταν μια πράξη, μια συμπεριφορά εκδηλώνεται συστηματικά, εσκεμμένα και επαναλαμβανόμενα, δηλαδή με σχέδιο και στόχο και ένα σκοπό! Αυτό είναι βίαιο….

Προσπαθώντας να αιτιολογήσουμε το φαινόμενο της ενδοσχολικής βίας, νομίζω πας είναι απαραίτητο να σταθούμε στα σημεία των καιρών. Βία παντού! Βία στην τηλεόραση, βία στα παιχνίδια, βία στην κοινωνία (πολιτική, οικονομική, ρατσιστική κ.α.), βία ανάμεσα στα κράτη και τους λαούς… Μην απορούμε με τα παιδιά, τα παιδιά αντιγράφουν τους μεγάλους, τα παιδιά αναπαράγουν αυτό που βιώνουν γύρω τους και γύρω τους συχνά αντί για ειρήνη και ευτυχία αντιμετωπίζουν βία και δυστυχία. Δυστυχώς… Βία ανταγωνισμός, έλλειψη δικαιοσύνης, γενικότερα αυτό που θα λέγαμε αντικοινωνικές συμπεριφορές: ας μην απορούμε με τα παιδιά.

Κατά συνέπεια, αν υπάρχει κάτι που μπορούμε να κάνουμε για να τα βοηθήσουμε είναι να διαφοροποιηθούμε εμείς ως ενήλικες. Να αλλάξουμε πρώτα εμείς, πρώτα σε ενδοοικογενειακό και έπειτα σε ενδοσχολικό επίπεδο τις συμπεριφορές και τις συνήθειές μας, τον τρόπο που αντιμετωπίζουμε πρόσωπα και καταστάσεις. Να μάθουμε να συζητάμε αντί να καβγαδίζουμε, να συνεργαζόμαστε και όχι να ανταγωνιζόμαστε, να βοηθάμε και να στεκόμαστε αλληλέγγυα στους συνανθρώπους μας, να προσφέρουμε αντί να προσπερνάμε… Φανταστείτε μια οικογένεια, ένα σχολείο, μια γειτονιά, μια κοινότητα με τέτοια (ως επί των πλείστων) χαρακτηριστικά… Σας έρχονται στο νου φωνές και φασαρίες ή χαμόγελα και ωραίες στιγμές;