ΑΛΦΑΒΗΤΑΡΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ
Στα πλαίσια του Εργαστηρίου Δεξιοτήτων με θεματική «Δημιουργώ και Καινοτομώ» οι μαθητές και οι μαθήτριες της Στ τάξης ασχολήθηκαν με το εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Αλφαβητάρι Οικονομικών» της ActionAid. Μέσα από τις προτεινόμενες δραστηριότητες του εκπαιδευτικού υλικού, τα παιδιά εξοικειώθηκαν με τις βασικές αρχές της οικονομίας και προβληματίστηκαν γύρω από θέματα υπεύθυνης κατανάλωσης, ανθρωπίνων δικαιωμάτων, ανάπτυξης και διαχείρισης πόρων, την ανάδειξη μιας επιχειρηματικής ιδέας και την καλλιέργεια γνώσεων, αξιών και δεξιοτήτων. Σκοπός είναι να μπορέσουν αυτόνομα να εντάξουν την οικονομική διαχείριση στην καθημερινότητά τους και να αξιοποιήσουν βασικά εργαλεία όπως η στοχοθέτηση και η δημιουργία προϋπολογισμού.
Συγκεκριμένα, στο πρώτο εργαστήριο, κάναμε μια εισαγωγή στην οικονομική Εκπαίδευση, καταγράφοντας τις απόψεις των παιδιών στον πίνακα, στη συνέχεια έγινε παρουσίαση του εν λόγω προγράμματος και συζητήσαμε πάνω στις προσδοκίες των μαθητών για τις δεξιότητες που θα καλλιεργούσαν μέσα από τις επικείμενες δραστηριότητες. Τέλος, κλείσαμε με τον σχηματισμό ομάδων και τη δημιουργία συμβολαίων εργασίας και συνεργασίας.
Στο δεύτερο εργαστήριο, μιλήσαμε για τις ανάγκες και τις επιθυμίες και μέσα από παιχνίδια όπως «Τι θέλω και τι χρειάζομαι» αλλά και την “Έκτακτη ανάγκη” τα παιδιά ιεράρχησαν όσα χρειάζονται έναντι όσων επιθυμούν, ώστε να διαχειρίζονται πιο αποτελεσματικά την οικονομική τους κατάσταση. Επίσης, μέσα από το παιχνίδι «Όλος ο κόσμος ένα χωριό» τα παιδιά εξοικειώθηκαν με τις έννοιες της παγκοσμιοποίησης και του υπερκαταναλωτισμού και ευαισθητοποιήθηκαν πάνω σε παγκόσμιου ενδιαφέροντος και δημογραφικής φύσεως ζητήματα.
Στο τρίτο εργαστήρι με τίτλο «Δικαιώματα και δεσμεύσεις», αφού κάναμε μια σύντομη ανασκόπηση στην ιστορία υπογραφής της «Διακήρυξης των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου» συζητήσαμε για τα στοιχεία που ενδεχομένως διαφοροποιούν τους ανθρώπους και βάσει των οποίων συχνά τους διαχωρίζουν. Στη συνέχεια, οι μαθητές και οι μαθήτριες δημιούργησαν ομαδικά «παγωμένες εικόνες» με θέμα ένα άρθρο της επιλογής τους από τη Διακήρυξη. Τέλος, μέσα από το παιχνίδι «ο θησαυρός των δικαιωμάτων» τα παιδιά αντιλήφθηκαν την ανισότητα στην κατανομή των φυσικών αγαθών και προβληματίστηκαν γύρω από αυτή την ανισότητα.
Στο επόμενο εργαστήριο ασχοληθήκαμε με τη «Στοχοθέτηση και τον προϋπολογισμό». Συγκεκριμένα τα παιδιά εξοικειώθηκαν με τα βήματα μιας αποτελεσματικής στοχοθέτησης βασιζόμενα στο μοντέλοS.M.A.R.T. το οποίο αποτελείται από ένα σύνολο κανόνων και κριτηρίων για το σχεδιασμό και τη θέσπιση επιτυχημένων στόχων. Στη συνέχεια, μέσα από το παιχνίδι «Αγκώνες συνεργασίας» τα παιδιά συνέδεσαν την αξία της συνεργασίας με την αποτελεσματική στοχοθέτηση. Τέλος, κλήθηκαν μέσα από μια περίπτωση προσομοίωσης να κάνουν έρευνα αγοράς και να δημιουργήσουν λίστες αγαθών βάσει συγκεκριμένου προϋπολογισμού και να προτάξουν την έννοια της ιεράρχησης.
Στο πέμπτο εργαστήριο με τίτλο «Ανάπτυξη και διαχείριση πόρων», πατήσαμε πάνω στη φόρμα προϋπολογισμού του προηγούμενου εργαστηρίου και μέσα από συζήτηση τα παιδιά ανακάλυψαν ότι υπάρχουν πολλών ειδών πόροι, όχι μόνο υλικοί, τους συνέδεσαν με τις ανάγκες των στόχων τους και αναδείχθηκε η σημασία των κοινωνικών δικτύων. Στη συνέχεια, σε χαρτιά που είχαμε αναρτήσει στον πίνακα οι μαθητές και οι μαθήτριες έγραψαν τι γνωρίζουν για την αποταμίευση όπως και τι θα ήθελαν να γνωρίζουν. Στη συνέχεια, μέσα από παιχνίδια θεωρητικής αποταμίευσης συμπλήρωσαν ακόμα μια στήλη με το τι έμαθαν γύρω από την έννοια αυτή. Τέλος, μέσα από μελέτες περίπτωσης τα παιδιά κλήθηκαν να αξιολογήσουν τις ανάγκες και τις επιθυμίας του ήρωα και να διαχειριστούν το κεφάλαιο του.
Στο έκτο εργαστήριο είχαμε τη χαρά να έχουμε μαζί μας την μέντορα και υπεύθυνη Περιβαλλοντικών θεμάτων της Πρωτοβάθμιας Α’ Αθήνας, κυρία Μαρία Δημοπούλου και να δουλέψουμε περαιτέρω πάνω στην εν λόγω θεματική με το ρεαλιστικό στόχο της συγκέντρωσης του κόστους του λεωφορείου για την τελική εκδρομή της Στ τάξης στο Ναύπλιο. Η βασική χρηματοδότηση θα προέκυπτε από τα έσοδα του Πασχαλινού Παζαριού που διοργανώνει κάθε χρόνο η Στ τάξη καθώς και το ταμείο της τάξης. Επίσης, δουλέψαμε πάνω σε προσχέδια της αφίσας για το παζάρι.
Στο τελευταίο μας εργαστήριο, τα παιδιά κλήθηκαν ατομικά να συμπληρώσουν το φύλλο εργασίας «Οι εσωτερικοί μου πόροι» ώστε να τους υπενθυμίσει όλα όσα τους κάνουν να νίωθουν περήφανοι με τον εαυτό τους, καθώς και το φύλλο εργασίας «Οι «ανθρώπινοι μου πόροι», ώστε να στρέψουν το βλέμμα τους σε όλους όσους στέκονται δίπλα τους και τους στηρίζουν για να πραγματοποιούν τα όνειρά τους. Τέλος, κλήθηκαν σε ομάδες να δημιουργήσουν καινούριες επιχειρηματικές ιδέες που αφορούν το σχολείο ή τηνευρύτερη κοινότητα και να έρθουν ένα βήμα πιο κοντά στο σχεδιασμό μιας κοινωνικής ή οικονομικής δράσης που ονειρεύονται.
Κλείνοντας να αναφέρουμε πως τα παιδιά οργάνωσαν με τέτοιο τρόπο το Πασχαλινό Παζάρι που έπιασαν τον οικονομικό τους στόχο και θα θέλαμε για μια ακόμα φορά να ευχαριστήσουμε τους γονείς και όλη τη σχολική κοινότητα για την οικονομική και ηθική ενίσχυση για την ολοκλήρωση του στόχου μας!