Βασικός σκοπός του θεματικού κύκλου θα είναι αρχικά η γνωριμία με τα κυριότερα ζώα που απειλούνται με εξαφάνιση στην Ελλάδα καθώς και οι κίνδυνοι, από τους οποίους απειλούνται. Μέσα από κατεξοχήν βιωματικές δράσεις, τα παιδιά θα μπουν στη θέση των ζώων που κινδυνεύουν και θα ενθαρρυνθούν να προτείνουν λύσεις, να επιλέγουν λύσεις, να δημιουργούν «πρωτότυπα» αλλά και να αξιολογούν τα στάδια της λύσης που η ομάδα υιοθέτησε και εφάρμοσε. Απώτερος στόχος του συνόλου των εργαστηρίων θα είναι η ευαισθητοποίηση των μαθητών για την ανάγκη προστασίας του πλανήτη, η καλλιέργεια οικολογικής συνείδησης και η συνειδητοποίηση της έννοιας «περιβαλλοντικό αποτύπωμα». Άμεση θα είναι η διασύνδεση του θέματος τόσο με το γνωστικό αντικείμενο της Γλώσσας, της Μελέτης του [φυσικού] Περιβάλλοντος και την Πληροφορική. (ιδέες και πληροφορίες από τη συνάδερφο Τάνια Μάνεση και το πρόγραμμα “Το παράπονο των ζώων”)
Οι μαθητές παρακολουθήσαν την αφήγηση της ιστορίας «ΤΟ ΠΑΡΑΠΟΝΟ ΤΩΝ ΖΩΩΝ», συζήτησαν τις εντυπώσεις τους, έθεσαν ερωτήματα, κατηγοριοποίησαν τους κινδύνους που αναφέρονται στην ιστορία για κάθε ζώο και ανέλαβαν μέχρι το επόμενο εργαστήριο να προτείνουν πιθανές λύσεις για τη βελτίωσή του. Έτσι, δημιουργήσαμε έναν εννοιολογικό χάρτη με τους κινδύνους που αντιμετωπίζουν τα ζώα στην Ελλάδα και κινδυνεύουν από εξαφάνιση. 😥
Ακούσαμε επίσης σχετικά με το πρόγραμμα τραγούδια, που αναφέρονται σε ζώα υπό εξαφάνιση και προσπαθήσαμε να μάθουμε το «Δελφίνι δελφινάκι πάμε πιο γρήγορα», τραγούδι από το Νέο Κύμα όπως και άλλα τραγούδια με σχετικά ζώα και μερικούς αντιπροσωπευτικούς ήχους ζώων και έπαιξαν σχετικά παιχνίδια δραματοποίησης και θεατρικού παιχνιδιού. |
Το επόμενο εργαστήριο ξεκίνησε από το σπίτι… Τα παιδιά, με τη βοήθεια των γονιών τους, (τους οποίους πολύ ευχαριστούμε που συμμετείχαν ενεργά στη δραστηριότητα) έψαξαν και βρήκαν πληροφορίες στο διαδίκτυο για τα ζώα που κινδυνεύουν. Κάποιοι βρήκαν εγκυκλοπαίδειες και περιοδικά, κάποιοι τα ζωγράφισαν, κάποιοι τα έφτιαξαν σε παρουσίαση και μας τα έστειλαν σε μαιλ… το σίγουρο είναι οτι το χαρήκανε και ακόμα περισσότερο απήλαυσαν την παρουσίαση των πληροφοριών που βρήκαν στην ολομέλεια … Το υλικό αναρτήθηκε στον πίνακα της θεματολογίας μας, και μετά το πέρας μπήκε στο φάκελο των παιδιών. |
Ολοκληρώνοντας σιγά σιγά το πρόγραμμα θελήσαμε να θυμηθούμε ξανά τα ζώα αυτά. Xρησιμοποιώντας αυτή τη φορά το αγαπημένο μας μικρό ρομποτ beebot στη σχολική τάξη πάνω στο πλαίσιο, όπου είχαν τοποθετηθεί φωτογραφίες ζώων, τα νήπια έδωσαν εντολές στο μελισσάκι (ευθεία, αριστερά, δεξιά) για να περάσει από όλα τα ζωάκια που ήταν στον δρόμο της.. και φυσικά τα κατάφεραν!! 😎
Έχοντας αξιοποιήσει ένα πλήθος στρατηγικών διδασκαλίας, ρουτινών σκέψης, εποπτικού και ψηφιακού υλικό, βιωματικών δράσεων, τεχνών και θεατρικού παιχνιδιού, ο συγκεκριμένος κύκλος των εργαστηρίων δεξιοτήτων, μέσα από τις ποικίλες διαθεματικές δραστηριότητες των εργαστηρίων, συμπεριέλαβε όλους τους μαθητές, συνεκτιμώντας τον ρυθμό και το προφίλ μάθησης του καθενός. Οι μαθητές σε ικανοποιητικό βαθμό κατάφεραν να μπορούν να εξηγούν τους λόγους που μερικά ζώα του πλανήτη κινδυνεύουν να εξαφανιστούν, να αντιλαμβάνονται τον ρόλο και την ιδιαίτερη ευθύνη του ανθρώπου σε αυτό και να κατανοούν την αξία της ανάληψης πρωτοβουλίας και δράσης για το καλό του πλανήτη. 😆