3ος ΚΥΚΛΟΣ

3ος θεματικός κύκλος
Φροντίζω το περιβάλλον
ΕΝΟΤΗΤΑ: Οικολογική συνείδηση
«Αυτό τον τόπο αγαπώ και δε θέλω αν χαθώ»!!

Βασικός σκοπός του θεματικού κύκλου θα είναι αρχικά η γνωριμία με τα κυριότερα ζώα που απειλούνται με εξαφάνιση στην Ελλάδα καθώς και οι κίνδυνοι, από τους οποίους απειλούνται. Μέσα από κατεξοχήν βιωματικές δράσεις, τα παιδιά θα μπουν στη θέση των ζώων που κινδυνεύουν και θα ενθαρρυνθούν να προτείνουν λύσεις, να επιλέγουν λύσεις, να δημιουργούν «πρωτότυπα» αλλά και να αξιολογούν τα στάδια της λύσης που η ομάδα υιοθέτησε και εφάρμοσε. Απώτερος στόχος του συνόλου των εργαστηρίων θα είναι η ευαισθητοποίηση των μαθητών για την ανάγκη προστασίας του πλανήτη, η καλλιέργεια οικολογικής συνείδησης και η συνειδητοποίηση της έννοιας «περιβαλλοντικό αποτύπωμα». Άμεση θα είναι η διασύνδεση του θέματος τόσο με το γνωστικό αντικείμενο της Γλώσσας, της Μελέτης του [φυσικού] Περιβάλλοντος και την Πληροφορική. (ιδέες και πληροφορίες από τη συνάδερφο Τάνια Μάνεση και το πρόγραμμα “Το παράπονο των ζώων”)

Ξεκινήσαμε… με τη γνωριμία με τα ζώα που κινδυνεύουν!!!
Τα παιδιά γνώρισαν τα ζώα που κινδυνεύουν με εξαφάνιση, αρχικά σε παγκόσμιο επίπεδο και στην συνέχεια στον Ελλαδικό χώρο. Συζητήσαμε για τον επιβαρυντικό ρόλο που έχουν οι δράσεις του ανθρώπου στην ζωή και την επιβίωση των ζώων αυτών, με στόχο την ευαισθητοποίηση όλων, προκειμένου να σκεφτούμε τρόπους επίλυσης και ανάληψης πρωτοβουλιών και δράσεων.
Γνωρίσαμε τα ζώα που κινδυνεύουν στην Ελλάδα και παρακολουθήσαμε βίντεο σχετικά με το θέμα (μερικοί χρήσιμοι σύνδεσμοι προτείνονται εδώ) και στη συνέχεια τα εντοπίσαμε στον χάρτη.
336191027 202747879029592 5289298405562790195 n335926063 200349156019677 2339027806731334631 n
331231324 1380413049379304 106549903283804717 n
Έπειτα, σε φύλλο εργασίας ζητήθηκε από τα παιδιά να ζωγραφίσουν τα ζώα, τοποθετημένα ανά περιοχή και να αντιγράψουν το όνομά τους στον ατομικό τους χάρτη, όπως και να λύσουν ένα κατευθυνόμενο σταυρόλεξο με τέσσερα από τα ζώα που απειλούνται.
336172427 8973752095999931 8428918689980480314 n335478404 1640481399731381 5257721884076762182 n
336388171 112931838396527 9049575859232466938 n
Σε επόμενη φάση, αφού συζητήσαμε και είδαμε σχετικά βίντεο στον υπολογιστή, ζητήσαμε από τα παιδιά να ζωγραφίσουν το αγαπημένο τους ζώο..
335054894 152792924015065 5401530638649267245 n 335759432 588205916563782 6074871813412736708 n 335759437 190611343706531 1686124675062360232 n 335781065 919883845826679 6898173963786124318 n 335900782 189863560415324 8492701555378346451 n 336155920 611756153621436 1294472027434597825 n 336304246 1576396406178562 7515774844453224012 n 336390909 934900694188204 1083372879839112883 n 336402520 651691233383588 4787630525286396534 n 336452881 897136368066561 2915076632230562794 n 336583844 599707265396153 1230524658139821412 n
332818681 177862765023686 4135560829983315944 n333595679 188493560577610 264879451683316252 n
Κάποιες από τις ζωγραφιές επιλέξαμε να τις κάνουμε και παζλ... γιατί μας αρέσουν πολύ τα παζλ!!!!

Οι μαθητές παρακολουθήσαν την αφήγηση της ιστορίας «ΤΟ ΠΑΡΑΠΟΝΟ ΤΩΝ ΖΩΩΝ», συζήτησαν τις εντυπώσεις τους, έθεσαν ερωτήματα, κατηγοριοποίησαν τους κινδύνους που αναφέρονται στην ιστορία για κάθε ζώο και ανέλαβαν μέχρι το επόμενο εργαστήριο να προτείνουν πιθανές λύσεις για τη βελτίωσή του. Έτσι, δημιουργήσαμε έναν εννοιολογικό χάρτη με τους κινδύνους που αντιμετωπίζουν τα ζώα στην Ελλάδα και κινδυνεύουν από εξαφάνιση. 😥 

336377530 1898177447247358 5460889414412921538 n

Ακούσαμε επίσης σχετικά με το πρόγραμμα τραγούδια, που αναφέρονται σε ζώα υπό εξαφάνιση και προσπαθήσαμε να μάθουμε το  «Δελφίνι δελφινάκι πάμε πιο γρήγορα», τραγούδι από το Νέο Κύμα όπως και άλλα τραγούδια με σχετικά ζώα  και μερικούς αντιπροσωπευτικούς ήχους ζώων και  έπαιξαν σχετικά παιχνίδια δραματοποίησης και θεατρικού παιχνιδιού.
Έχοντας όλες αυτές τις πληροφορίες καθημερινά, αποφασίσαμε να ετοιμάσουμε και μια αφίσα με τα ζώα που κινδυνεύουν, το καθένα στο φυσικό του περιβάλλον.. Πινέλα, χρώματα, ψαλίδια, κόλλες και φαντασία…
336527363 744613890598286 2209857747538384433 n336504230 1826217041127048 1503213524028087306 n336418495 131004973249704 7786641670072644728 n334972978 193478769979029 5112635807196695957 n336171309 720623899703182 2641791804050744672 n
Βάλαμε και το μήνυμα μας σε qr code και την αναρτήσαμε!!! (σκανάρετε τον κώδικα.. και ακούστε.. 🙂 )
336117729 704620374731783 1557624365021924273 n

Το επόμενο εργαστήριο ξεκίνησε από το σπίτι… Τα παιδιά, με τη βοήθεια των γονιών τους, (τους οποίους πολύ ευχαριστούμε που συμμετείχαν ενεργά στη δραστηριότητα) έψαξαν και βρήκαν πληροφορίες στο διαδίκτυο για τα ζώα που κινδυνεύουν. Κάποιοι βρήκαν εγκυκλοπαίδειες και περιοδικά, κάποιοι τα ζωγράφισαν, κάποιοι τα έφτιαξαν σε παρουσίαση και μας τα έστειλαν σε μαιλ… το σίγουρο είναι οτι το χαρήκανε και ακόμα περισσότερο απήλαυσαν την παρουσίαση των πληροφοριών που βρήκαν στην ολομέλεια … Το υλικό αναρτήθηκε στον πίνακα της θεματολογίας μας, και μετά το πέρας μπήκε στο φάκελο των παιδιών.

Διαβάσαμε και το παραμύθι “Όταν ο λύκος πεινάει..” και το ζωγραφίσαμε όπως θέλαμε!!
336402523 926009758668761 3832047020393114215 n
 Θελήσαμε να γνωρίσουμε περισσότερο τη χελώνα Καρέτα Καρέτα. Μιλήσαμε για τη χελώνα Καρέτα Καρέτα, είδαμε στον χάρτη της Ελλάδας το νησί της Ζακύνθου που ζει το συγκεκριμένο είδος, μιλήσαμε για τους κινδύνους που την απειλούν και προσπαθήσαμε να σκεφτούμε λύσεις για να προστατευτεί. Φτιάξαμε και τη δική μας χελώνα με τέμπερες σε χάρτινο πιάτο..
99395744 142362927413703 7892822676434059264 n

337170436 173224128458262 7084952094322935282 n

Αλλά…  θελήσαμε να γνωρίσουμε λίγο περισσότερο και τη φώκια Μονάχους Μονάχους.. φτιάχνοντας τη δική μας με χάρτινο πιάτο!

336599759 2033845550292438 4142138761531163348 n

329716948 722805112922227 7810534755337610472 n 336547182 189817890444593 4631729068618986388 n

Σε επόμενη μέρα, θελήσαμε να γνωρίσουμε με τα παιδιά τις οργανώσεις στην Ελλάδα που
φροντίζουν όσα ζώα βρίσκονται σε κίνδυνο. Παρακολουθήσαμε βίντεο, είδαμε εικόνες, βρήκαμε πληροφορίες και συζητήσαμε πως μπορούμε κι εμείς να βοηθήσουμε.
 277812612 545995946849377 2707654438840890202 n277830235 2202471993233390 3295701821500276258 n
FNA2VHBWQAEPU2ximages 1 IMG 64081b2765e47f56d256739f84ac8019 V katharismos paralion
Και η εκπαιδευτικός των Αγγλικών “εκμεταλλεύτηκε” το θέμα που μελετούσαμε με τα παιδιά και έτσι μαζί με τα παιδιά είδαν και άκουσαν τραγούδια με τα ζώα στα αγγλικά.
336458629 913624746549550 1441591535323438081 n336226800 594684735905429 3909211870429024706 n

Ολοκληρώνοντας σιγά σιγά το πρόγραμμα θελήσαμε να θυμηθούμε ξανά τα ζώα αυτά. Xρησιμοποιώντας αυτή τη φορά το αγαπημένο μας μικρό ρομποτ beebot στη σχολική τάξη πάνω στο πλαίσιο, όπου είχαν τοποθετηθεί φωτογραφίες ζώων, τα νήπια έδωσαν εντολές στο μελισσάκι (ευθεία, αριστερά, δεξιά) για να περάσει από όλα τα ζωάκια που ήταν στον δρόμο της.. και φυσικά τα κατάφεραν!! 😎

336387142 919400282535622 6137055850805911638 n335766593 1898733527166968 4460025735012433292 n

Έχοντας αξιοποιήσει ένα πλήθος στρατηγικών διδασκαλίας, ρουτινών σκέψης, εποπτικού και ψηφιακού υλικό, βιωματικών δράσεων, τεχνών και θεατρικού παιχνιδιού, ο συγκεκριμένος κύκλος των εργαστηρίων δεξιοτήτων, μέσα από τις ποικίλες διαθεματικές δραστηριότητες των εργαστηρίων, συμπεριέλαβε όλους τους μαθητές, συνεκτιμώντας τον ρυθμό και το προφίλ μάθησης του καθενός. Οι μαθητές σε ικανοποιητικό βαθμό κατάφεραν να μπορούν να εξηγούν τους λόγους που μερικά ζώα του πλανήτη κινδυνεύουν να εξαφανιστούν, να αντιλαμβάνονται τον ρόλο και την ιδιαίτερη ευθύνη του ανθρώπου σε αυτό και να κατανοούν την αξία της ανάληψης πρωτοβουλίας και δράσης για το καλό του πλανήτη.  😆