Παράλληλα, μαθητές/τριες θα ζωγραφίσουν, θα τραγουδήσουν, θα δουν εκπαιδευτικά και χρήσιμα βίντεο, θα ακούσουν μύθους γύρω από τον σεισμό, θα ενημερωθούν οι ίδιοι αλλά θα ενημερώσουν και τις οικογένειές τους για τις απαιτούμενες ενέργειες πριν, κατά τη διάρκεια και μετά την εκδήλωση ενός σεισμού και κυρίως θα συμμετέχουν σε προσομοίωση καταστάσεων σεισμού στο σχολικό χώρο.
- Δεξιότητες του 21ου αιώνα (Δεξιότητες μάθησης του 21ου αιώνα, Παραγωγική Μάθηση)
- Δεξιότητες ζωής (Δεξιότητες της Κοινωνικής Ζωής,)
- Δεξιότητες του νου (Στρατηγική σκέψη, Πλάγια Σκέψη, Κατασκευές, Παιχνίδια, Εφαρμογές)
Η Διεθνής Ημέρα Μείωσης των Φυσικών Καταστροφών καθιερώθηκε από τη Γενική Συνέλευση του ΟΗΕ το 1989 και εορτάζεται κάθε χρόνο στις 13 Οκτωβρίου, με το σκεπτικό ότι ο άνθρωπος είναι αδύνατον να κυριαρχήσει στις δυνάμεις της φύσης, είναι όμως δυνατόν να μειώσει τις καταστροφικές τους συνέπειες.
Η συζήτηση με τα παιδιά ξεκίνησε μιλώντας και ανταλλάσσοντας σκέψεις σχετικά με τις φυσικές καταστροφές που συμβαίνουν γύρω μας.. Πολλά παιδιά ανέφεραν φωτιές, πυρκαγιές που έτυχε να δουν στην τηλεόραση ή και “από κοντά” το καλοκαίρι που πέρασε.. και έτσι η συζήτηση συνεχίστηκε με ενδιαφέρον να μάθουν νέες πληροφορίες σχετικά.. Παρακολουθήσαμε βίντεο σχετικά στον η/υ με τσουνάμι, πλημμύρες, ανεμοστρόβιλους..
Τα σημειώσαμε και σε χαρτί για να τα θυμόμαστε..
Στη συνέχεια, το κάθε παιδί επέλεξε και ζωγράφισε αυτό που του έκανε περισσότερο εντύπωση..
ΣΕΙΣΜΟΣ!!!
Η Ελλάδα ως μια χώρα που χαρακτηρίζεται σεισμογενής, με σεισμούς μικρούς αλλά και μεγαλύτερους συμβαίνουν συχνά, για αυτό τα παιδιά από νωρίς πρέπει να ενημερωθούν και να γνωρίζουν πως προστατευόμαστε σε περίπτωση σεισμού.
– Τι είναι ο Σεισμός;
– Γιατί γίνεται ο Σεισμός;
– Κινδυνεύουμε;
Καταιγισμός ερωτήσεων από τους μαθητές καθώς ο Σεισμός είναι ένα φαινόμενο που τα παιδιά σε αυτή την ηλικία έχουν ελάχιστες πρότερες γνώσεις και λίγες βιωματικές εμπειρίες.
Για αυτό χρησιμοποιήσαμε υλικό από τον ΟΑΣΠ και της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας με βίντεο και εκπαιδευτικό υλικό προσιτό και κατανοητό για τα παιδιά και ακολούθησε συζήτηση σχετικά.
Και ζωγραφίσαμε πώς φανταζόμαστε εμείς τον σεισμό!!!!
Γνωρίσαμε επίσης το εσωτερικό τη γης και το αναπαραστήσαμε με ζωγραφιές, χαρτί γκοφρέ και πλαστελίνες, αναπαραστήσαμε τη σεισμική διεργασία των πλακών μέσα από παιχνίδι και αρχίσαμε να αντιλαμβανόμαστε τί συμβαίνει….
Επόμενο Εργαστήριο: Ποιος ήταν ο εγκέλαδος; Μύθοι γύρω από τον σεισμό.
Παρακολουθήσαμε βίντεο για τον Εγκέλαδο και συζητήσαμε για τον αρχαίο ελληνικό μύθο του Εγκέλαδου.
Ξεκινάμε από τη μυθολογία με τη διαμάχη των γιγάντων, παιδιά του Ουρανού και της Γαίας, με τους Θεούς του Ολύμπου, οι οποίοι τελικά τους εξολοθρεύουν με τη βοήθεια του Ηρακλή. Μόνο ένας επέζησε.. ο Εγκέλαδος, που φυλακίστηκε από τη θεά Αθηνά στην Αίτνα και από τότε προσπαθεί να ελευθερωθεί προκαλώντας σεισμικές δονήσεις..
και μετά τον ζωγραφήσαμε όπως θέλαμε…
Σε επόμενο Εργαστήριο μελετήσαμε την αφίσας του ΟΑΣΠ “Μάθετε για τον σεισμό και προστατευτείτε».
καθώς και τις “μαγικές” 3 λέξεις!!! 😀
ΣΚΥΒΩ – ΚΑΛΥΠΤΟΜΑΙ– ΚΡΑΤΙΕΜΑΙ
και στη συνέχεια το ζωγραφίσαμε..
Και αφού έχουμε μάθει αρκετές πληροφορίες για το φυσικό φαινόμενο του σεισμού… έφτασε η 1η άσκηση σεισμού στο σχολείο μας σύμφωνα με το επικαιροποιημένο Σχέδιο Μνημονίου Ενεργειών για τη διαχείριση του Σεισμικού Κινδύνου!!!
Ακούσαμε και ένα σχετικό τραγούδι που πολύ αγαπήσαμε “Σεισμός! Μαθαίνω να προστατεύομαι”!!!(πηγή: Thalia v)
και φτιάξαμε και το βαλιτσάκι του σεισμού.
Λίγο πριν την ολοκλήρωση των Εργαστηρίων, η επίσκεψη της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας στο σχολείο μας βοήθησε στην επίλυση αποριών μας…
Ο 10ος Πυροσβεστικός Σταθμός Αθηνών που βρίσκεται στον Δήμο μας ανταποκρινόμενος άμεσα στο αίτημα του σχολείου μας, για ενημέρωση των μαθητών/τριών και εκπαιδευτικών σε θέματα αντιμετώπισης έκτακτων αναγκών (Πυρκαγιάς, Σεισμών, κλπ), βρέθηκε κοντά μας. Τους περιμέναμε με προσμονή στην αυλόπορτα!!! 😀
Ο κ. Ντζαφέρης Γεώργιος (Ανθυποπυραγός) και η ομάδα πυροσβεστών που ήταν μαζί του, αφού παρουσίασαν με εξαιρετικό και προσιτό τρόπο τα θέματα, συζήτησαν με τους μαθητές για την απόκτηση καλών πρακτικών σε καταστάσεις κινδύνου και έλυσαν όλες τις απορίες τους. Ανέφεραν, επίσης τρόπους πρόληψης της πυρκαγιάς στο σπίτι ή στο δάσος. Παιδιά και εκπαιδευτικοί παρακολούθησαν με ενδιαφέρον την ενημέρωση.
Ακόμα πιο ενδιαφέρουσα ήταν η επίδειξη εργαλείων των πυροσβεστών καθώς και του πυροσβεστικού οχήματος που ακολούθησε.
Ευχαριστούμε και για τα ενημερωτικά φυλλάδια που μοίρασαν στα παιδιά, τα οποία μπορείτε να δείτε παρακάτω και σε ηλεκτρονική μορφή!
Τελειώνοντας τα παιδιά ζωγράφισαν τις εμπειρίες τους από την επίσκεψη της Πυροσβεστικής!!
Το σχολείο μας ευχαριστεί δημόσια τον 10ο Πυροσβεστικό Σταθμό Αθηνών για την άμεση ανταπόκρισή του και εύχεται καλή δύναμη στο σημαντικό τους έργο.
Ζωγραφίσαμε και εμείς τα τηλέφωνα που παίρνουμε σε περίπτωση ΕΚΤΑΚΤΩΝ ΑΝΑΓΚΩΝ!!!
Αλλά… είχαμε όρεξη και για μια φανταστική ομαδική κατασκευή… ΤΗΛΕΦΩΝΟΥ!!! 🙂 😀
Με χαρτόκουτα, χαρτιά, ψαλίδια, μαρκαδόρους… φτιάξαμε ένα τεράστιο τηλέφωνο με τους χρήσιμους αριθμούς που μας είναι απαραίτητοι όταν βρισκόμαστε σε έκτακτη ανάγκη!!!
και παίξαμε ρόλους… τηλεφωνώντας και ζητώντας αντίστοιχη βοήθεια!!!
και ατομικά κινητά σεισμού 😀
Ολοκληρώνοντας σιγά σιγά τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων για το συγκεκριμένο θέμα γίνεται η Αξιολόγηση – πόσο έτοιμος/η είμαι αν γίνει σεισμός;
- ακούγοντας το Τραγούδι των Ημισκούμπρια: “Σεισμός, φιλαράκο μη σε πιάνει πανικός”.
- παίζοντας παιχνίδια από την ιστοσελίδα του ΟΑΣΠ (παιχνίδια ερωτήσεων, παζλ, σωστού/λάθους κ.ά), τα παιδιά συνεργάστηκαν και διασκέδασαν σε μικρές ομάδες.. (https://kids.oasp.gr/)
- φτιάχνοντας και τα σεισμο-σπιτάκια μας!!!