1ος ΚΥΚΛΟΣ

1ος θεματικός κύκλος

Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ – Συμπερίληψη:

Αλληλοσεβασμός/Διαφορετικότητα/Συνεργασία

«Όλοι μαζί .. είμαστε πάντα πιο δυνατοί».

Σκοπός του προγράμματος είναι να προωθήσει την έννοια της συνεργασίας στο νηπιαγωγείο. Στόχοι είναι τα παιδιά να συνεργαστούν με δραστηριότητες ανά ζεύγη, μικρές ή μεγαλύτερες ομάδες προκειμένου να αναπτύξουν δεξιότητες συνεργασίας.

Δεξιότητες Μάθησης:
Επικοινωνία (Communication),
Κριτική σκέψη (Critical thinking),
Συνεργασία (Collaboration)
Δεξιότητες ζωής:
Kοινωνικές δεξιότητες/ ενσυναίσθηση
προσαρμοστικότητα
υπευθυνότητα
πρωτοβουλία
Δεξιότητες του νου:
Στρατηγική σκέψη
Επίλυση προβλημάτων
Μελέτη περιπτώσεων
Κατασκευές

Στα επτά εργαστήρια του συγκεκριμένου προγράμματος προτείνονται δραστηριότητες από τις εξής κατηγορίες: Δραστηριότητες γνωριμίας και συγκρότησης ομάδας, Συμβόλαιο Ομάδας, Οργανωμένες δραστηριότητες για το νηπιαγωγείο, Αξιοποίηση διαφόρων μορφών τέχνης, Φύλλα εργασίας που αξιοποιούν πίνακες ζωγραφικής και τις Ρουτίνες Σκέψης μέσω των ροών μαθησιακών δραστηριοτήτων. Στόχος των συγκεκριμένων φύλλων εργασιών είναι να συσχετιστεί το περιεχόμενο των έργων τέχνης με το περιεχόμενο του θέματος των εργαστηρίων, ώστε να αναπτυχθεί η κριτική ικανότητα, η κριτική σκέψη, να αξιοποιηθεί η τέχνη στη διαδικασία της παρατήρησης, και να υποκινηθεί η σκέψη και το συναίσθημα.

«Ας γνωριστούμε καλύτερα»

Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα:

Να προετοιμαστούν κινητικά
Να επικοινωνήσουν μέσα από την κίνηση και μη λεκτική επικοινωνία
Δραστηριότητες με κινητική δραστηριότητα και
ελεύθερη κίνηση για απελευθέρωση του σώματος και της σκέψης.

Το εργαστήριο ξεκίνησε με παιχνίδια γνωριμίας..

ΠΟΙΟΣ ΕΙΜΑΙ – ΑΣ ΓΝΩΡΙΣΤΟΥΜΕ ΚΑΛΥΤΕΡΑ: Τα παιδιά σε ένα κύκλο λένε το όνομά τους και ένα χαρακτηριστικό του εαυτού τους. Το παιχνίδι συνεχίζεται στον κύκλο της ομάδας.  Η εκπαιδευτικός ξεκίνησε με μία μπάλα να πει το όνομά της, ένα χαρακτηριστικό που τη χαρακτηρίζει και το αγαπημένο της παιχνίδι, πετώντας τη μπάλα σε ένα παιδί που καλείται να κάνει το ίδιο μέχρι όλα τα παιδιά να πάρουν τη μπάλα και να μιλήσουν με σκοπό να γνωριστούν τα μέλη της ομάδας και να εξοικειωθούν με τις αρχές της βιωματικής μάθησης.

Στη συνέχεια παίζουμε με τον αγαπημένο μας τροχό, που μόνοι μας δημιουργήσαμε. Γυρνάμε και κάθε παιδί απαντά στην αντίστοιχη ερώτηση που αφορά κάτι αγαπημένο του.. το οποίο μετά ζωγραφίσαμε:-D

συνεργα τροτροχτροχο 387344893 831320775325347 791791698652642326 n387531057 1028096965094410 1797850426425800018 n

Η παρουσίαση του εαυτού τους συνεχίστηκε στην παρεούλα λέγοντας πράγματα για τον εαυτό τους, μετρώντας το ύψος τους, ζωγραφίζοντας το πορτρέτο τους και φτιάχνοντας τον εαυτό τους με πλαστελίνη, Στο τέλος ο ένας δίπλα στον άλλον δημιούργησαν την ομάδα τους..

πορτετρ πορτρε υψυψοςπορτ εγωομάδαομάδα 1

 

“Φτιάχνουμε τους κανόνες της ομάδας μας”

Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα:

Να καταγράψουν τους κανόνες εύρυθμης λειτουργίας της ομάδας.

Η δραστηριότητα ξεκίνησε στην ολομέλεια.. Όλα τα παιδιά πρότειναν τους κανόνες για να λειτουργήσει η ομάδα μας, μιας που για όλη τη σχολική χρονιά θα είμαστε όλοι μαζί παρεούλα.. Μαζί με τα παιδιά καταγράφουμε τις συμπεριφορές που προτείνουμε να έχουμε στην τάξη μας, και ποιες θα πρέπει να αποφεύγουμε για να συνυπάρχουμε όλοι μαζί. Η συζήτηση είχε πολλές απόψεις, διαφωνίες, προτάσεις και στο τέλος καταγραφή των κανόνων σε ένα μεγάλο χαρτί, αλλά και ατομικά αφού κάθε παιδί ζωγράφισε τον κανόνα που ήθελε.. Στο τέλος φυσικά υπογράψαμε όλοι -μικροί και μεγάλοι- τη τήρηση των κανόνων που από κοινού συνδιαμορφώσαμε και αποφασίσαμε.. 😉

387641578 1005444170573735 9050120872115903108 n 396320479 1040381147094536 3093214258681688899 n κανονες κανόνες

370241151 2084323365237561 6321894729910112084 n 370277833 652683290009781 8725820114936583475 n  387519385 936960744647881 4521023296554609827 n

387335748 3637837686500290 2968703084359836866 n

403419844 214416088358493 8621876422459990277 n

“Η αρχική μου ιδέα”. Επιδιώκεται η ανίχνευση αρχικών ιδεών των παιδιών για την έννοια της Συνεργασίας.

Προσδοκώμενα αποτελέσματα:

Να εκφράσουν τις αρχικές τους ιδέες μέσα από το σχέδιο και την προφορική παρουσίαση των σχεδίων.
Να αναστοχαστούν και να αξιολογήσουν τις στρατηγικές επικοινωνίας και συνεργασίας που αξιοποιούν.

Τα  παιδιά ζωγράφισαν αυτό που τους έρχεται πρώτα ακούγοντας τη λέξη “συνεργασία”.

399694551 1079379576390803 1976931048779492220 n 399713945 247850481603899 4158807091328496935 n 399768161 715565950630488 5323361591114912325 n 400130295 846713910583998 6451568970876093829 n

“Ικανότητες επικοινωνίας”

Προσδοκώμενα αποτελέσματα:

Να επικοινωνήσουν μέσα από διάφορες συμβάσεις με: κινήσεις, ήχους, γλώσσα του σώματος, ελεύθερους αυτοσχεδιασμούς, χωρίς οπτική επαφή.
Να συνεργαστούν σε δυο επίπεδα: Ανά ζεύγη, σε μικρές υποομάδες.
Να αναστοχαστούν και να αξιολογήσουν τις στρατηγικές επικοινωνίας και συνεργασίας που αξιοποιούν.
Να επικοινωνήσουν μέσα από διάφορες συμβάσεις με: κινήσεις, ήχους, γλώσσα του σώματος ελεύθερους αυτοσχεδιασμούς, χωρίς οπτική επαφή.

Πραγματοποιήθηκαν δραστηριότητες για ανάπτυξη ικανοτήτων επικοινωνίας ανά ζεύγη.

ΚΑΘΡΕΦΤΗΣ-ΣΩΜΑΤΙΚΕΣ ΕΙΚΟΝΕΣ: Για αρχή χρησιμοποιήσαμε έναν καθρέφτη και τα παιδιά έκαναν διάφορες γκριμάτσες βλέποντας το είδωλό τους στον καθρέφτη. Στη συνέχεια ζητήσαμε από δύο παιδιά να καθίσουν απέναντι ο ένας από τον άλλον. Παίξαμε το παιχνίδι κάνε ότι κάνω σαν να είναι ο ένας ο καθρέφτης του άλλου. Γελάσαμε πολύ.. 😀 

Slide1 Slide2 Slide3

ΤΥΦΛΟΜΥΓΑ: Το ένα παιδί κλείνει τα μάτια του, μαθαίνει να “εμπιστεύεται” τον φίλο του που τον καθοδηγεί και πηγαίνουν μαζί στις γωνιές της τάξης..

τυφλόμυγα

ΧΟΡΟΣ: Τα παιδιά χωρισμένα σε ζευγάρια χορεύουν παρέα…κέφι, μουσική και χορευτικές φιγούρες… 🙂

χορ χοροςς χορο

ΠΑΙΖΟΝΤΑΣ ΜΑΖΙ: Τα παιδιά και στο ελεύθερο και στο οργανωμένο παιχνίδι επιδιώκουμε να παίζουν σε μικρές ομάδες.. παρεούλα χτίζουν πόλεις…φτιάχνουν κάστρα.. κατασκευές με τούβλα…φτιάχνουν μαζί παζλ.. μέχρι και στη ζωγραφική ο ένας συμπληρώνει στη ζωγραφιά του άλλου αν του το ζητήσει.. 😀

συνεργ συνεργαζ συνεργαζομ 393971377 1396510094230579 2077381889592554691 n370137255 301577399334935 4790026133396844684 n 397951576 310160251795155 1198407367176207103 n

“Συνεργασία σε ομάδες”

Αφού προηγήθηκαν οι παραπάνω δραστηριότητες για ανάπτυξη και καλλιέργεια ικανοτήτων επικοινωνίας μέσα από συνεργατικές δράσεις των παιδιών συνεχίσαμε με αντίστοιχες δραστηριότητες. Έχοντας ως προσδοκώμενα αποτελέσματα τα παιδιά να αναστοχαστούν και να συζητήσουν για τις συμπεριφορές που εμποδίζουν ή διευκολύνουν τη συνεργασία σε ομάδες διαβάσαμε αντίστοιχα παραμύθια και ιστορίες για να εμβαθύνουμε στο θέμα.. Με τη ιστορία “Θέλω να μάθω γιατί να μοιράζομαι”.. τα παιδιά προβληματίστηκαν, εκφράστηκαν λεκτικά αλλά και ζωγραφίζοντας..

371123288 1341491613399687 7638439618040254192 n 396598429 700745822192157 5225143836884999207 n 396757570 1011619853447953 3253155864131613418 n

θελήσαμε στη συνέχεια να κάνουμε το παζλ της τάξης μας.. της ομάδας μας, όπου ενώνοντας ο καθένας τον εαυτό του με τον άλλον.. το παζλ της παρέας μας συμπληρώνεται και “ζει” στη τάξη αρμονικά (το φτιάξαμε και σε παζλ για να παίζουμε..)!!!Το ίδιο συνέβη και με το λουλούδι της συνεργασίας που με μεγάλη χαρά δημιουργήσαμε από τις μαγικές πολύχρωμες παλάμες μας..

393969139 287715727505117 1366335057068472693 n

393830174 1453499358840977 3059868732766459766 n 393978338 1538023790281673 9004035864077571229 n 393893244 632292122411330 7675433450057088375 n

λουλούδι

λουλουδι

και έτσι κάθε μέρα η ΟΜΑΔΑ μας ενώνεται, μαθαίνει να συνεργάζεται και να λειτουργεί..

ομαδ

“Ενσυναίσθηση επίλυση συγκρούσεων”

Προσδοκώμενα αποτελέσματα:

Να προτείνουν τρόπους επίλυσης των συγκρούσεων.
Να προβληματιστούν σε καταστάσεις διαφωνιών και συγκρούσεων, να παρατηρήσουν, να πουν απόψεις και να συζητήσουν πάνω στο αυτό το πρόβλημα δίνοντας εναλλακτικές ιδέες για το πώς μπορεί να επιλυθεί μία διαφωνία.

Όπως σε κάθε ομάδα, έτσι και στην ομάδα του νηπιαγωγείου και των τάξεων μας υπάρχουν διαφωνίες, διαφορετικές απόψεις και “συγκρούσεις”. Για αυτό επιδιώκουμε μέσα από δραστηριότητες να συζητούμε με τα παιδιά τρόπους αντιμετώπισης τέτοιων περιπτώσεων, που θα βοηθήσουν την καλύτερη λειτουργία της ομάδας μας.. Για αυτό μιλήσαμε και καταγράψαμε λέξεις ευγενικές, λέξεις και εκφράσεις που μας κάνουν χαρούμενους αλλά και που μας πληγώνουν όταν τις λέμε ή μας τις λένε, καθώς και εκφράσεις που μπορούμε να λέμε όταν θέλουμε να συνεργαστούμε.. Στο τέλος φτιάξαμε και το βάζο με τις γλυκές λεξούλες και το βάλαμε στη τάξη για να το βλέπουμε και να τις θυμόμαστε.. Σε αυτό μας βοήθησε και το βιβλίο που διαβάσαμε “Οι λέξεις δεν είναι για να πληγώνουμε”.

395217598 1267831587219863 937833278838371746 n  397943122 1504925523593311 5787883557194687495 n 9789604551705 1200x1200 1 396561128 1729682664174544 5913827614786895246 n 395030224 904021011068823 7044775169649371868 n

Διαβάσαμε και το πολύ ωραίο και με πολλά μηνύματα παραμύθι: “Τα χέρια δεν είναι για να δέρνουνε”. Το συζητήσαμε πολύ αφού υπήρξαν πολλές απορίες από τα παιδιά και το αποτυπώσουμε με τον δικό μας μοναδικό τρόπο…ατομικά, αλλά και ομαδικά!

9789604551699 1200x1200 1

368606254 1728876170949301 7855677877290773509 n 370228422 1296351777870785 3869990063242557642 n 377246364 1769918353479923 3609471459752918996 n  400187659 354302237360419 3787140345700068281 n 

368037786 306829658821396 484565687577514801 n

“Το αλφαβητάρι της φιλίας” και το “παγκάκι της φιλίας και της συνεργασίας”

Ολοκληρώνοντας σιγά σιγά τα εργαστήρια θελήσαμε να συνοψίσουμε όσα μάθαμε για τη συνεργασία και τη δύναμη της ομάδας.. Έτσι με τη βοήθεια των γραμμάτων…φτιάξαμε την άλφα βήτα της φιλίας. Το κάθε παιδί διάλεγε το γράμμα που ήθελε και το ζωγράφιζε όπως ήθελε.. Στο τέλος τα βάλαμε στη σειρά και… έτοιμη!!

385532817 327602886634119 5436559314098263086 n 400149366 171176536058995 169453416818064453 n

Στη συνέχεια, δημιουργήσαμε έναν όμορφο χώρο στην αυλή, όπου όποιο παιδί νιώθει μοναξιά ή ότι δεν έχει φίλους θα κάθεται και εκεί θα σπάει η αμηχανία και θα ξεκινάνε όμορφες φιλίες ή θα λύνονται παρεξηγήσεις ανάμεσα σε φίλους!! 😎 😀
Τα παιδιά έβαλαν όλη τους τη φαντασία, έπιασαν τα πινέλα και το αποτέλεσμα είναι εντυπωσιακό!!! Γράψαμε και τις λέξεις που από κοινού αποφασίσαμε για να λειτουργεί όσο καλύτερα η ΟΜΑΔΑ μας.. (ΑΓΑΠΗ, ΦΙΛΙΑ, ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ, ΣΕΒΑΣΜΟΣ) 🙂
396625610 883515176820356 801861724016988143 n 370330329 313466911449285 2124414063002585375 n377150012 1040562903941328 2663865600839110903 n394215101 804676068075902 2610592699987046332 n400136958 1009033056831569 8752775038875846800 n400159995 299089246367740 5173472663370804581 n
Φτάνοντας σιγά σιγά στο τέλος των εργαστηρίων, παρακολουθήσαμε την εξαιρετική παράσταση κουκλοθέατρου “Το τρελό πάρτυ του Λόλο”, όπου μιλούσε για την φιλία και την αξία της ομάδας.. Τα παιδιά παρακολούθησαν με ενδιαφέρον την παράσταση και στο τέλος ζωγράφισαν αυτό που τους έκανε περισσότερο εντύπωση!! 🙂
400728188 368616945551492 5797549590272390486 n368088293 750089647080674 1474725139766271222 n 400512910 667659645386250 5150592408762166436 n
370116066 1338728257004979 1817533661613608033 n 400187664 316020134652438 4106834719019272607 n 401145879 296563249378557 5890014758224121178 n
«Η τελική μου ιδέα… ‘στο αυτί’»!:
Ολοκληρώνοντας τα εργαστήρια επιδιώκεται η αποτύπωση των τελικών ιδεών των παιδιών για την έννοια της συνεργασίας και αντιπαραβολή των αρχικών και τελικών ιδεών τους.
370064819 1431749024071469 4903968105709625847 n 1  401119245 378210994648180 578732716953552244 n 370082476 920928119425230 2709135870315822816 n
Τα παιδιά χάρηκαν ιδιαίτερα τις δραστηριότητες των εργαστηρίων που υλοποιήθηκαν και υποσχεθήκαμε να συνεχίσουμε να δουλεύουμε ΟΜΑΔΙΚΑ & ΣΥΝΕΡΓΑΤΙΚΑ γιατί…
«Όλοι μαζί .. είμαστε πάντα πιο δυνατοί». 🙂