2ος ΚΥΚΛΟΣ

2ος θεματικός κύκλος
Ζω καλύτερα- Ευ ζην
ΕΝΟΤΗΤΑ: Διατροφή
“Χτίζω σωστά εμένα”
Βασικός σκοπός του θεματικού κύκλου θα είναι αρχικά η γνωριμία των πιο σημαντικών ομάδων τροφών, της έννοιας της ισορροπημένης διατροφής και της σημασίας της για τη ζωή μας.
Η διατροφή αποτελεί, σύμφωνα με την πυραμίδα του Maslow, μία από τις βασικότερες ανάγκες επιβίωσης και βρίσκεται στη βάση της πυραμίδας. Έτσι, ένας επιπλέον στόχος των εργαστηρίων θα είναι η κατανόηση της άμεσης σχέσης της ποιότητας της διατροφής με την ποιότητα ζωής μας και τη συνολική σωματική και ψυχική μας ευεξία και πληρότητα. Η προσέγγιση της θεματικής θα είναι κατά κύριο λόγο διαθεματική και θα γίνει προσπάθεια να εμπλακούν σε αυτή όλα τα γνωστικά αντικείμενα του Νηπιαγωγείου (γλώσσα, μαθηματικά, φυσικό και ανθρωπογενές περιβάλλον, πληροφορική).

Στόχοι των εργαστηρίων είναι:

Α. ως προς τις δεξιότητες του νου:  οι μαθητές 1. να περιγράφουν, να διατυπώνουν ερωτήματα, να προβληματίζονται και να ερμηνεύουν με αφορμή την παρατήρηση ψηφιακού και έντυπου εποπτικού υλικού τις διάφορες κατηγορίες/ομάδες τροφίμων (γαλακτοκομικά, κρέατα, ψαρικά, λαχανικά, φρούτα, γλυκά, όσπρια κ.τ.ό.). Οι βασικές ρουτίνες (στρατηγικές) σκέψης που θα αξιοποιηθούν θα είναι οι εξής: )α. «Βλέπω-Σκέφτομαι-Αναρωτιέμαι», β. «Τι σε κάνει να το λες αυτό;», γ. Λεπτομέρειες, 2. να παρατηρούν, να συγκρίνουν και να διαχειρίζονται κάθε νέα πληροφορία με δημιουργικό τρόπο. Η ρουτίνα (στρατηγική) σκέψης που θα αξιοποιηθεί θα είναι κυρίως οι «Δημιουργικές Συγκρίσεις».

Β. ως προς το θέμα: οι μαθητές 1. να γνωρίσουν τα βασικά κατηγορίες τροφίμων καθώς και μερικά από τα πιο αντιπροσωπευτικά είδη τροφών που ανήκουν σε αυτές, 2. να κατανοήσουν την ιδιαίτερη σημασία τους για την σωματική μας αλλά και την πνευματική μας υγεία και 3. να συνειδητοποιήσουν τον τρόπο που η σωστή διατροφή συνδέεται με τη συνολική μας ευεξία.

Έτσι λοιπόν ξεκινήσαμε να γνωρίσουμε τις βασικές κατηγορίες τροφών με αξιοποίηση σχετικών βίντεο, παρουσίασης διαφανειών και εποπτικού υλικού (σχετικοί σύνδεσμοι εδώ, εδώ και εδώ)
Υπήρξε συζήτηση με τα παιδιά για όσα ξέρουν ήδη για το θέμα, για το τί σημαίνει “τρώω σωστά και γιατί”, καθώς τα παιδιά διατύπωσαν και “συμβουλές” και “κανόνες” για να τρώμε σωστά και να “χτίζουμε το σώμα μας σωστά”.
Με τη διδακτική αξιοποίηση του παραμυθιού ” Χάνσελ και Γκρετέλ”, ζωγραφίσαμε οτι μας έκανε εντύπωση από την ιστορία.
327624633 1001414890818562 7895175362265905852 n 327684853 696045585547974 1317599097164472413 n 327801592 912513289746389 8450125306648612533 n .jpg
Στη συνέχεια, με την ανάγνωση του παραμυθιού “Τρέφομαι σωστά” σκεφτήκαμε να κάνουμε μια ομαδική εργασία με το τί σημαίνει “Τρέφομαι Υγιεινά”. Έτσι, καταγράψαμε στην ολομέλεια σε χαρτόνι τις απόψεις των παιδιών και εάν εκείνα “τρώνε σωστά”…
327557239 1097993931597362 6372242283752179290 n
328134874 853764092591620 6785994169190723084 n
Ακολούθησε ομαδική εργασία με τα 5 γεύματα της ημέρας για μια ισορροπημένη διατροφή… Αφού τα παιδιά την επόμενη μέρα έφεραν φυλλάδια με εικόνες τροφίμων.. πιάσαμε δουλειά.. κόψαμε και κολλήσαμε τα τρόφιμα στα αντίστοιχα γεύματα της ημέρας που αποφασίσαμε οτι αντιστοιχούν..
327305787 1656533158112303 4347546640777456775 n 327442045 714958250020944 8281432288375136923 n
Έχοντας δει τις “οικογένειες των τροφών  σπιτάκια τροφών” σε εποπτικό υλικό, θελήσαμε να τις κάνουμε και εμείς για να τις ταξινομήσουμε και εμείς σωστά, ώστε να θυμόμαστε που ανήκει η καθεμιά.. σταδιακά λοιπόν φτιάχνουμε τα “σπιτάκια” τους..
1 2 3 3 1
4 1 5 1
Και ενώ μιλούσαμε για τις κατηγορίες, τα παιδιά σχολίαζαν αν τους αρέσει περισσότερο το κρέας ή τα μακαρόνια… το κοτόπουλο ή η πίτσα… Έτσι, άρχισε η κουβέντα για το “αγαπημένο” μας φαγητό, το οποίο και ζωγραφίσαμε.. αφού πρώτα καταγράψαμε τις απαντήσεις στις ολομέλεια σε μια ομαδική εργασία σε χαρτόνι.
327514191 5266376206795793 4234277506556147968 n
317351472 750521186645595 2475073982921513810 n 327890842 587799693187826 3966585633826510585 n
Η ημέρα ολοκληρώθηκε με το άκουσμα τραγουδιών που αναφέρονται σε φαγητά, τα οποία τραγουδήσαμε και χορέψαμε. Κάποια από αυτά ήταν: το “Ο χορός των μπιζελιών, Μαριανίνα Κριεζή”, “Το κουκί και το ρεβύθι, Λάχανα και Χάχανα”, η “Για τα πα τα, Ελένη Τσαλιγοπούλου” αλλά και το αγαπημένο μας “Μάγειρας, Μάριος Φραγκούλης, Ηλίας Μαμαλάκης” μιας που πλησίαζε η ώρα για το μεσημεριανό μας γεύμα.. 🙂

Σε μία γωνιά για όλο το χρονικό διάστημα που συζητούμε για τη διατροφή.. έχουμε παραμύθια σχετικά που τα παιδιά ξεφυλλίζουν, κάποια από αυτά είναι τα παρακάτω:

327538780 2353411954814942 5134247713445150729 n328451627 860583078491976 733416667685030443 n328093032 499734815436916 2238398737733604958 n327662820 884732956065236 5736561816740837476 n

Σε επόμενη λοιπόν μέρα ασχοληθήκαμε με ένα από αυτά.. Τη διδακτική αξιοποίηση του παραμυθιού “Η κυρά διατροφή πρώτη στη μαγειρική”, Τσακίρη – Παπαθανασίου Λητώ. Το διαβάσαμε, το ακούσαμε, συζητήσαμε και ζωγραφίσαμε..

327324167 1515440852275161 3675636316982459659 n

Βρήκαμε και την “παρέλαση των φρούτων, Πετρουλάκης Σπύρος” στο youtube… την ακούσαμε και την χορέψαμε με χαρά, κάνοντας παρέλαση στη τάξη… 😎

Η μέρα μας τελείωσε παίζοντας στην αγαπημένη μας γωνιά “Το μανάβικο”, όπου τα παιδιά, έτσι και αλλιώς καθημερινά απολαμβάνουν να παίζουν..

Μοιράστηκαν οι ρόλοι και άρχισαν τα ψώνια…παιδιά σε ρόλο μανάβη, ταμία, υπάλληλο μανάβικου, πελάτες με καρότσι, φρούτα και λαχανικά…

.jpg .jpg

Την επόμενη φορά, το σχολείο μας επισκέφθηκε η “Μπισκοτέκ”.

  • Ένα εκπαιδευτικό – διαδραστικό πρόγραμμα για την μεσογειακή  Διατροφή.
  • με τη θεατρική διαδραστική παράσταση: «Ο Χάνσελ και η Γκρέτελ στο σπίτι της μάγισσας Παχουλίνας»
  • με ΖUMBA DANCE: Όλοι μαζί χορέψαμε υπέροχες χορογραφίες γιατί.. η σωστή  διατροφή και η άσκηση πηγαίνουν πάντα μαζί.
  • Όλοι  μαζί φτιάξαμε την μεγάλη  πυραμίδα της μεσογειακής διατροφής και διασκεδάσαμε με ομαδικά παιχνίδια.

Τα παιδιά παρακολούθησαν, αλληλεπίδρασαν, έπαιξαν, χόρεψαν και το απήλαυσαν πολύ.. 🙂

Ευχαριστούμε πολύ Μπισκοτέκ.. 😀

1 1 2 1 3 2 4 5

Ολοκληρώνοντας την παρουσία τους στο σχολείο μας, ζωγραφίσαμε οτι μας  έκανε εντύπωση.. αλλά και μία ομαδική   και ατομική εργασία με την “πυραμίδα” της μεσογειακής διατροφής, φτιαγμένη από εικόνες τροφίμων που είχαν φέρει τα παιδιά στο σχολείο..

328170170 435656898706597 763917656361462005 n

327485000 1287145615176698 2368012662260976871 n

329600775 1189086435303667 7303682922535976358 n

Και καθώς τα εργαστήρια φτάνουν προς το τέλος, θελήσαμε να κάνουμε μια κατασκευή όλοι μαζί από χαρτόκουτα, το “σπίτι της υγιεινής διατροφής”, για αν φωνάξουμε δυνατά “Χτίζω σωστά εμένα”!!!

Έτσι λοιπόν, με χαρτόνια, ψαλίδια, κόλλες, φυλλάδια των σούπερ μάρκετ.. και φαντασία σας το παρουσιάζουμε με χαρά..

327932529 1521899061625701 3167605839551776277 n328365878 1355952828540641 2939037174413461217 n328107023 1213992159494603 1502787642765264188 n328484883 508707824717947 6183892240888009331 n 328533574 1239319846792750 7767172012735700740 n

Όσο διάστημα μιλάμε για τις ομάδες τροφίμων… “τις υγιεινές και τις όχι και τόσο υγιεινές τροφές” για μια ισορροπημένη διατροφή, σκεφτήκαμε και να τις “τραγουδήσουμε”… Πρώτα ζωγραφίσαμε τρόφιμα όλων των κατηγοριών, τα κόψαμε και τα κολλήσαμε σε χαρτόνι αναφέροντας σε ποια λέμε “ΝΑΙ” και σε ποια “ΟΧΙ”.

.jpg

Τέλος, κρατώντας τον ρυθμό ενός γνωστού τραγουδιού το ηχογραφήσαμε… 😀 Βάλαμε και το “σύνθημα” μας για τη σωστή διατροφή.. με το qr code, που μπορείτε να σκανάρετε για να το ακούσετε..(στο κουτάκι, κάτω δεξιά) 🙂

.jpg

Το ζωγραφίσαμε και σε ατομικό φύλλο εργασίας…

.jpg

 

Στο σημείο αυτό και στα πλαίσια αξιολόγησης του προγράμματος που σιγά σιγά ολοκληρώνεται σκεφτήκαμε να φτιάξουμε παιχνίδια για να θυμηθούμε όσα μάθαμε…

Ξεκινήσαμε με ένα παιχνίδι μνήμης με εικόνες τροφών με τη βοήθεια του εργαλείου learningapps.org  και φυσικά το παίξαμε!!

καθώς και ένα παιχνίδι αντιστοίχισης του αρχικού γράμματος των λέξεων με τις εικόνες τροφίμων που δίνονται..

.jpg 2

Τέλος, κατασκευάσαμε “το φιδάκι της διατροφής”… ένα χειροποίητο επιτραπέζιο που απολαύσαμε παίζοντάς το..

1 2 3

.jpg

Πρέπει επίσης να σημειωθεί η καλή συνεργασία με τους γονείς, καθ’ όλη τη διάρκεια των εργαστηρίων για το θέμα της διατροφής, οι οποίοι βοήθησαν τα παιδιά στην αποστολή που είχαν για το σπίτι… 🙂  😀

Τα παιδιά, χρησιμοποιώντας φρούτα, λαχανικά τους έδωσαν μορφή και έγιναν “ανθρωπάκια”, “χιονάνθρωποι”, “σπίτια”, “σχήματα”, “γράμματα” και άλλα πολλά… ενώ τα ίδια έγινα “σεφ” και βοήθησαν τη μαμά στη μαγειρική και τη ζαχαροπλαστική που προγραμμάτισαν να κάνουν παρέα…Φυσικά δε μας ξέχασαν και μας έστειλαν φωτογραφίες που με πολύ καμάρι μας παρουσίασαν στη τάξη. 😎

.jpg

1

328496055 1582259002289894 2606146856826730484 n328613797 896143191420531 954799477863129594 n

1

328421960 703006668161862 4044682773948320950 nΟ “πορτοκαλο-χιονάνθρωπος” του Αντώνη

Σχήματα – γράμματα – φιγούρες από τις φλούδες των φρούτων της Νίκης!!

328227946 566293308751855 366584474962429033 n 328340065 686890373228270 770466863670191452 n

Το πρόσωπο από λαχταριστά πολύχρωμα τορτελίνια της Μελίνας!

.jpg

Οι λαχταριστές δημιουργίες της Εβελίνας και της Μαρίνας!! 🙂

.jpg

Ο “σεφ” Παντελής μαγειρεύει σπανακόρυζο & πίνει φρέσκο χυμό πορτοκάλι, αφού το έφτιαξε με τα χεράκια του 😆

.jpg .jpg

Ο κύκλος των εργαστηρίων ολοκληρώθηκε με μαγειρική στο σχολείο.. 😀

Είχαμε τη χαρά να μαγειρέψουμε φακές με τον σεφ μπαμπά νηπίου του σχολείου μας, τον κύριο Τηλέμαχο Κεραμάρη, ο οποίος με χαρά δέχτηκε την πρόσκληση…έβαλε τη “στολή” του και με  βοηθούς τους μικρούς μας μαθητές…μαγειρέψαμε, αφού πρώτα συζητήσαμε για τα υλικά και τη διαδικασία μαγειρέματος…και φυσικά στο τέλος τις απολαύσαμε  😆

.jpg

Οι μαθητές και οι μαθήτριες μπόρεσαν να ερμηνεύσουν και να κατανοήσουν σε ικανοποιητικά σημαντικό βαθμό τη σημασία της ισορροπημένης διατροφής καθώς και τη δομή της Μεσογειακής Πυραμίδας μέσα από τις ποικίλες διαθεματικές δραστηριότητες των εργαστηρίων που υλοποιήθηκαν, με την ενεργό εμπλοκή και συμμετοχή τους σε αυτές. Έγιναν προσαρμογές, που αφορούσαν κυρίως τη διδακτική προσέγγιση, που βοήθησαν σημαντικά στη συμμετοχή και ένταξη όλων των μαθητών στη μαθησιακή διαδικασία κατά τη διάρκεια της υλοποίησης των εργαστηρίων. Κατά τη μαθησιακή διαδικασία αξιοποιήθηκε ένα πλήθος στρατηγικών διδασκαλίας, ρουτινών σκέψης, ενώ αξιοποιώντας εποπτικό και ψηφιακό υλικό, βιωματικές δράσεις, τέχνες και θεατρικό παιχνίδι, επιδιώχθηκε να συμπεριλάβει όλους τους μαθητές, συνεκτιμώντας τον ρυθμό και το προφίλ μάθησης του καθενός.