Στόχοι των εργαστηρίων είναι:
Α. ως προς τις δεξιότητες του νου: οι μαθητές 1. να περιγράφουν, να διατυπώνουν ερωτήματα, να προβληματίζονται και να ερμηνεύουν με αφορμή την παρατήρηση ψηφιακού και έντυπου εποπτικού υλικού τις διάφορες κατηγορίες/ομάδες τροφίμων (γαλακτοκομικά, κρέατα, ψαρικά, λαχανικά, φρούτα, γλυκά, όσπρια κ.τ.ό.). Οι βασικές ρουτίνες (στρατηγικές) σκέψης που θα αξιοποιηθούν θα είναι οι εξής: )α. «Βλέπω-Σκέφτομαι-Αναρωτιέμαι», β. «Τι σε κάνει να το λες αυτό;», γ. Λεπτομέρειες, 2. να παρατηρούν, να συγκρίνουν και να διαχειρίζονται κάθε νέα πληροφορία με δημιουργικό τρόπο. Η ρουτίνα (στρατηγική) σκέψης που θα αξιοποιηθεί θα είναι κυρίως οι «Δημιουργικές Συγκρίσεις».
Β. ως προς το θέμα: οι μαθητές 1. να γνωρίσουν τα βασικά κατηγορίες τροφίμων καθώς και μερικά από τα πιο αντιπροσωπευτικά είδη τροφών που ανήκουν σε αυτές, 2. να κατανοήσουν την ιδιαίτερη σημασία τους για την σωματική μας αλλά και την πνευματική μας υγεία και 3. να συνειδητοποιήσουν τον τρόπο που η σωστή διατροφή συνδέεται με τη συνολική μας ευεξία.
Σε μία γωνιά για όλο το χρονικό διάστημα που συζητούμε για τη διατροφή.. έχουμε παραμύθια σχετικά που τα παιδιά ξεφυλλίζουν, κάποια από αυτά είναι τα παρακάτω:
Σε επόμενη λοιπόν μέρα ασχοληθήκαμε με ένα από αυτά.. Τη διδακτική αξιοποίηση του παραμυθιού “Η κυρά διατροφή πρώτη στη μαγειρική”, Τσακίρη – Παπαθανασίου Λητώ. Το διαβάσαμε, το ακούσαμε, συζητήσαμε και ζωγραφίσαμε..
Βρήκαμε και την “παρέλαση των φρούτων, Πετρουλάκης Σπύρος” στο youtube… την ακούσαμε και την χορέψαμε με χαρά, κάνοντας παρέλαση στη τάξη… 😎
Η μέρα μας τελείωσε παίζοντας στην αγαπημένη μας γωνιά “Το μανάβικο”, όπου τα παιδιά, έτσι και αλλιώς καθημερινά απολαμβάνουν να παίζουν..
Μοιράστηκαν οι ρόλοι και άρχισαν τα ψώνια…παιδιά σε ρόλο μανάβη, ταμία, υπάλληλο μανάβικου, πελάτες με καρότσι, φρούτα και λαχανικά…
Την επόμενη φορά, το σχολείο μας επισκέφθηκε η “Μπισκοτέκ”.
- Ένα εκπαιδευτικό – διαδραστικό πρόγραμμα για την μεσογειακή Διατροφή.
- με τη θεατρική διαδραστική παράσταση: «Ο Χάνσελ και η Γκρέτελ στο σπίτι της μάγισσας Παχουλίνας»
- με ΖUMBA DANCE: Όλοι μαζί χορέψαμε υπέροχες χορογραφίες γιατί.. η σωστή διατροφή και η άσκηση πηγαίνουν πάντα μαζί.
- Όλοι μαζί φτιάξαμε την μεγάλη πυραμίδα της μεσογειακής διατροφής και διασκεδάσαμε με ομαδικά παιχνίδια.
Τα παιδιά παρακολούθησαν, αλληλεπίδρασαν, έπαιξαν, χόρεψαν και το απήλαυσαν πολύ.. 🙂
Ευχαριστούμε πολύ Μπισκοτέκ.. 😀
Ολοκληρώνοντας την παρουσία τους στο σχολείο μας, ζωγραφίσαμε οτι μας έκανε εντύπωση.. αλλά και μία ομαδική και ατομική εργασία με την “πυραμίδα” της μεσογειακής διατροφής, φτιαγμένη από εικόνες τροφίμων που είχαν φέρει τα παιδιά στο σχολείο..
Και καθώς τα εργαστήρια φτάνουν προς το τέλος, θελήσαμε να κάνουμε μια κατασκευή όλοι μαζί από χαρτόκουτα, το “σπίτι της υγιεινής διατροφής”, για αν φωνάξουμε δυνατά “Χτίζω σωστά εμένα”!!!
Έτσι λοιπόν, με χαρτόνια, ψαλίδια, κόλλες, φυλλάδια των σούπερ μάρκετ.. και φαντασία σας το παρουσιάζουμε με χαρά..
Όσο διάστημα μιλάμε για τις ομάδες τροφίμων… “τις υγιεινές και τις όχι και τόσο υγιεινές τροφές” για μια ισορροπημένη διατροφή, σκεφτήκαμε και να τις “τραγουδήσουμε”… Πρώτα ζωγραφίσαμε τρόφιμα όλων των κατηγοριών, τα κόψαμε και τα κολλήσαμε σε χαρτόνι αναφέροντας σε ποια λέμε “ΝΑΙ” και σε ποια “ΟΧΙ”.
Τέλος, κρατώντας τον ρυθμό ενός γνωστού τραγουδιού το ηχογραφήσαμε… 😀 Βάλαμε και το “σύνθημα” μας για τη σωστή διατροφή.. με το qr code, που μπορείτε να σκανάρετε για να το ακούσετε..(στο κουτάκι, κάτω δεξιά) 🙂
Το ζωγραφίσαμε και σε ατομικό φύλλο εργασίας…
Στο σημείο αυτό και στα πλαίσια αξιολόγησης του προγράμματος που σιγά σιγά ολοκληρώνεται σκεφτήκαμε να φτιάξουμε παιχνίδια για να θυμηθούμε όσα μάθαμε…
Ξεκινήσαμε με ένα παιχνίδι μνήμης με εικόνες τροφών με τη βοήθεια του εργαλείου learningapps.org και φυσικά το παίξαμε!!
καθώς και ένα παιχνίδι αντιστοίχισης του αρχικού γράμματος των λέξεων με τις εικόνες τροφίμων που δίνονται..
Τέλος, κατασκευάσαμε “το φιδάκι της διατροφής”… ένα χειροποίητο επιτραπέζιο που απολαύσαμε παίζοντάς το..
Πρέπει επίσης να σημειωθεί η καλή συνεργασία με τους γονείς, καθ’ όλη τη διάρκεια των εργαστηρίων για το θέμα της διατροφής, οι οποίοι βοήθησαν τα παιδιά στην αποστολή που είχαν για το σπίτι… 🙂 😀
Τα παιδιά, χρησιμοποιώντας φρούτα, λαχανικά τους έδωσαν μορφή και έγιναν “ανθρωπάκια”, “χιονάνθρωποι”, “σπίτια”, “σχήματα”, “γράμματα” και άλλα πολλά… ενώ τα ίδια έγινα “σεφ” και βοήθησαν τη μαμά στη μαγειρική και τη ζαχαροπλαστική που προγραμμάτισαν να κάνουν παρέα…Φυσικά δε μας ξέχασαν και μας έστειλαν φωτογραφίες που με πολύ καμάρι μας παρουσίασαν στη τάξη. 😎
Ο “πορτοκαλο-χιονάνθρωπος” του Αντώνη
Σχήματα – γράμματα – φιγούρες από τις φλούδες των φρούτων της Νίκης!!
Το πρόσωπο από λαχταριστά πολύχρωμα τορτελίνια της Μελίνας!
Οι λαχταριστές δημιουργίες της Εβελίνας και της Μαρίνας!! 🙂
Ο “σεφ” Παντελής μαγειρεύει σπανακόρυζο & πίνει φρέσκο χυμό πορτοκάλι, αφού το έφτιαξε με τα χεράκια του 😆
Ο κύκλος των εργαστηρίων ολοκληρώθηκε με μαγειρική στο σχολείο.. 😀
Είχαμε τη χαρά να μαγειρέψουμε φακές με τον σεφ μπαμπά νηπίου του σχολείου μας, τον κύριο Τηλέμαχο Κεραμάρη, ο οποίος με χαρά δέχτηκε την πρόσκληση…έβαλε τη “στολή” του και με βοηθούς τους μικρούς μας μαθητές…μαγειρέψαμε, αφού πρώτα συζητήσαμε για τα υλικά και τη διαδικασία μαγειρέματος…και φυσικά στο τέλος τις απολαύσαμε 😆
Οι μαθητές και οι μαθήτριες μπόρεσαν να ερμηνεύσουν και να κατανοήσουν σε ικανοποιητικά σημαντικό βαθμό τη σημασία της ισορροπημένης διατροφής καθώς και τη δομή της Μεσογειακής Πυραμίδας μέσα από τις ποικίλες διαθεματικές δραστηριότητες των εργαστηρίων που υλοποιήθηκαν, με την ενεργό εμπλοκή και συμμετοχή τους σε αυτές. Έγιναν προσαρμογές, που αφορούσαν κυρίως τη διδακτική προσέγγιση, που βοήθησαν σημαντικά στη συμμετοχή και ένταξη όλων των μαθητών στη μαθησιακή διαδικασία κατά τη διάρκεια της υλοποίησης των εργαστηρίων. Κατά τη μαθησιακή διαδικασία αξιοποιήθηκε ένα πλήθος στρατηγικών διδασκαλίας, ρουτινών σκέψης, ενώ αξιοποιώντας εποπτικό και ψηφιακό υλικό, βιωματικές δράσεις, τέχνες και θεατρικό παιχνίδι, επιδιώχθηκε να συμπεριλάβει όλους τους μαθητές, συνεκτιμώντας τον ρυθμό και το προφίλ μάθησης του καθενός.