1ος ΚΥΚΛΟΣ

1ος θεματικός κύκλος
Ζω καλύτερα- Ευ ζην
ΕΝΟΤΗΤΑ: Οδική Ασφάλεια
Ασφαλώς κυκλοφορώ, τη ζωή μου αγαπώ”

Τα βιώματα των παιδιών μέσα στην καθημερινότητα της πόλης, στην οποία ζουν ήταν η αφορμή για την επιλογή της ενότητας που θελήσαμε να ασχοληθούμε «Οδική Ασφάλεια» και θέμα «Ασφαλώς κυκλοφορώ, τη ζωή μου αγαπώ».

Καθημερινά, στην ολομέλεια της τάξης τα νήπια αφηγούνται με έντονη ανησυχία και παραστατικότητα τις περιπέτειες που βίωνουν στο δρόμο. Είτε ως πεζοί, είτε ως συνεπιβάτες μέσα στο αυτοκίνητο των γονιών τους φτάνουν καθημερινά στο σχολείο, το οποίο βρίσκεται δίπλα σε κεντρικό δρόμο με αρκετά έντονη κυκλοφορία, έχοντας δει πολλές εικόνες από την κυκλοφορία στο δρόμο.

Έτσι λοιπόν κύριος σκοπός μας είναι να γνωρίσουν τα παιδιά τα μέσα μεταφοράς, τη γενικότερη συμβολή τους στην ζωή μας, τον κώδικα οδικής κυκλοφορίας και τον τρόπο με τον οποίο θα πρέπει να κινούνται με ασφάλεια τα οχήματα και οι πεζοί.

Η αρχή έγινε στην παρεούλα της τάξης με πολλά μέσα συγκοινωνίας-παιχνίδια καθώς και βιβλία που τα παρουσίαζαν αναλυτικά. Στη συνέχεια αναγνωρίσαμε το κάθε μέσο συγκοινωνίας…Αυτοκίνητα, τρένα, φορτηγά, αεροπλάνα, καράβια, βάρκες και άλλα  έγιναν παιχνίδι στα χέρια των παιδιών αποκτώντας στην προέκταση τους ουσιώδη διδακτικό και παιδαγωγικό χαρακτήρα. Έφτιαξαν αυτοσχέδιους αυτοκινητόδρομους, parking για τα οχήματά τους σιδηρόδρομους και έπαιξαν μαζί τους.

254351009 690787111901506 4713262538936874680 n4  .jpg  5

Επίσης, παίξαμε την αγαπημένη μας τρίλιζα με πρωταγωνιστές τα ποδήλατα και τα αυτοκίνητα.

τρίλιζα

Θελήσαμε να καταγράψουμε σε εννοιολογικό χάρτη τι ξέρουμε σχετικά με το θέμα της κυκλοφοριακής αγωγής και της οδικής ασφάλειας γενικότερα.

.jpg

Σε επόμενη φάση, συζητήσαμε στην ολομέλεια τι συναντούν τα παιδιά στο δρόμο κάθε μέρα κατά τη διαδρομή τους από το σπίτι στο σχολείο και μετά την αποτύπωσαν σε χαρτί.

.jpg11.jpg

Σκεφτήκαμε να βάλουμε όλες τις ιδέες τους σε ένα βιβλίο και του δώσαμε τον τίτλο:   “Στον δρόμο σαν περπατώ, συναντώ..” . Πατήστε στο παρακάτω play και ξεφυλλίστε το.


book title
Διαβάστε το βιβλίο στο StoryJumper

Με αφορμή το παραμύθι “Η περιπέτεια της μικρής Κατόνης” μιλήσαμε για τη συμπεριφορά που πρέπει να έχουμε ως πεζοί στον δρόμο, για τους φίλους μας “Σταμάτη” & “Γρηγόρη” που πρέπει πάντα να προσέχουμε καθώς και για τη διάβαση πεζών που πρέπει να χρησιμοποιούμε όταν περπατάμε σε δρόμο, με κυκλοφορία οχημάτων, ως πεζοί. Είδαμε επίσης με τη βοήθεια του υπολογιστή χρήσιμο σχετικό εκπαιδευτικό βίντεο.

261683093 784892482913080 4499039689853436450 n2

Σε συνεγασία με την κα Αναστασία Ξηρομερίτου και το πρόγραμμά της “Κυκλοφορώ με ασφάλεια, κυκλοφορώ με χαμόγελο” ήρθαν στο σχολείο μας οι κούκλες του “Σταμάτη” & “Γρηγόρη”, μάθαμε και τραγουδήσαμε για τον ρόλο τους ως πεζοφάναρα και διασκεδάσαμε μαζί τους παίζοντας σωστά στην αυλή του σχολείου.

ΓΡ 2 ΓΡ

Σε επόμενο εργαστήριο θελήσαμε να ασχοληθούμε περισσότερο με το φανάρι που αποτελεί σημαντικό κομμάτι στη σωστή κυκλοφορία των αυτοκινήτων και για αυτό οι οδηγοί πρέπει να προσέχουν πάντα στο δρόμο τους. Με εικόνες και βίντεο μάθαμε τον ρόλο του κάθε χρώματος που βλέπουμε στους φωτεινούς σηματοδότες και φυσικά θελήσαμε να φτιάξουμε τα δικά μας αυτοκίνητα και φανάρια. Και τα καταφέραμε..

3.jpg260836467 1909259505949569 7007917808274306339 n

Στο τέλος, μάθαμε και το τραγούδι των φαναριών “Στον δρόμο όταν περπατώ”..

Στη συνέχεια, προετοιμάσαμε το παιχνίδι “κυκλοφορία στον δρόμο”.. στην αυλή μας. Φτιάξαμε τα φανάρια και τα πεζοφάναρα από χαρτόκουτα, τα ζωγραφίσαμε με πινέλα…μοιράσαμε ρόλους και το διασκεδάσαμε..

4 12 .jpg

Σε επόμενο εργαστήριο ακούσαμε το τραγούδι “Έλα να μάθουμε τα σήματα” που ακολουθεί, μιλήσαμε για αυτά μιας που τα συναντάμε συχνά στον δρόμο μας και αποφασίσαμε να φτιάξουμε το “STOP”.

STOP STOP 2

Με τη βοήθεια του βιβλίου “Καλώς τον κύριο ΚΟΚ”, συζητήσαμε τον ρόλο των πινακίδων κάθε φορά, τους ζωγραφίσαμε και αποφασίσαμε να φτιάξαμε σε αφίσα τους κανόνες που ο κύριος ΚΟΚ πρέπει να μας θυμίζει συνεχώς για να κυκλοφορούν πεζοί και οδηγοί με ασφάλεια στο δρόμο. Τους κανόνες τους φτιάξαμε και σε παζλ και διασκεδάσαμε παίζοντάς το στον υπολογιστή (παρακάτω θα το βρείτε για να παίξετε και εσείς 🙂 )..

3 253394538 318620626378499 5905072854601181654 n255218816 313129837307624 5746254724815889746 n  .jpg ηυ

Έχοντας μάθει τόσα πράγματα όλο αυτό το διάστημα για την κυκλοφοριακή αγωγή, θελήσαμε να χρησιμοποιήσουμε τις Νέες Τεχνολογίες και να παίξουμε κάποια παιχνίδια στον υπολογιστή για να δούμε αν πραγματικά θυμόμαστε και κατανοήσαμε αυτά που μάθαμε…

1

Κάτι θυμόμαστε… 😀  😀  😀

Τα παιχνίδια τα βρήκαμε στους παρακάτω συνδέσμους:

https://wordwall.net/el/resource/23190176/%CE%BA%CF%85%CE%BA%CE%BB%CE%BF%CF%86%CE%BF%CF%81%CE%B9%CE%B1%CE%BA%CE%B7-%CE%B1%CE%B3%CF%89%CE%B3%CE%B7-%CE%B2%CF%81%CE%B5%CF%83-%CF%84%CE%B7-%CF%83%CF%89%CF%83%CF%84%CE%B7-%CF%83%CF%85%CE%BC%CF%80%CE%B5%CF%81%CE%B9%CF%86%CE%BF%CF%81%CE%B1

https://wordwall.net/el/resource/13886181/%CE%BC%CE%B5%CF%83%CE%B1-%CE%BC%CE%B5%CF%84%CE%B1%CF%86%CE%BF%CF%81%CE%B1%CF%83-%CE%BA%CF%85%CE%BA%CE%BB%CE%BF%CF%86%CE%BF%CF%81%CE%B9%CE%B1%CE%BA%CE%B7-%CE%B1%CE%B3%CF%89%CE%B3%CE%B7

https://learningapps.org/watch?v=p94zhqqs320

Το επόμενο εργαστήριο δε θα μπορούσε να μην εστιάσει στο ποδήλατο….το “όχημα” των μικρών μας μαθητών. Για αυτό λοιπόν αφιερώσαμε χρόνο για να μιλήσουμε για αυτό, πώς πρέπει να το χρησιμοποιούμε σωστά, φορώντας τα σωστά προστατευτικά ρούχα κτλ. Σε αυτό μας βοήθησε πολύ η ιστορία “Ο φίλος μου, ο ποδηλατάκιας” που διαβάσαμε και ζωγραφίσαμε.

263207111 3104129906510266 5202093805249782940 n 261778640 328633765740628 2544677050501393437 n 261789361 587448219035878 3456237296346605388 n

Στη συνέχεια, αφού δε μπορούμε να έχουμε δίπλωμα οδήγησης αυτοκινήτου, όπως οι μεγάλοι…φτιάξαμε δίπλωματα οδήγησης ποδηλάτου που μας ανήκουν σίγουρα!!! 🙂 

2.jpg

Τέλος, ακούσαμε το όμορφο τραγούδι “Η ποδηλάτισσα” του Οδυσσέα Ελύτη” και το μάθαμε μέσω του εικονόλεξου που το περιγράφει (το βρήκαμε στη καλή συνάδερφο Τάνια Μάνεση).

111111333333222222

Ολοκληρώνοντας τη θεματική ενότητα της Οδικής Ασφάλειας, θελήσαμε να φτιάξουμε μία αφίσα με παιδιά αποτυπώνοντας όλα όσα μάθαμε αυτό το διάστημα και χρησιμοποιώντας πλαστελίνη, μαρκαδόρους, χαρτόνια, κόλλες,, και πάνω από ολα τη φαντασία μας για να φωνάξουμε όλοι μαζί: “ΑΣΦΑΛΩΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΩ, ΤΗ ΖΩΗ ΜΟΥ ΑΓΑΠΩ..” (σκανάρετε το qr code για να ακούσετε το μήνυμα των παιδιών!!!)

ΔΡΟΜΟ 2.jpg

.jpg

και σε παζλ…

Στο τέλος, θελήσαμε να κάνουμε μια χειροτεχνία/κατασκευή και να τη χαρίσαμε στους οδηγούς-γονείς μας για να το κρεμάσουν στον καθρέφτη του αυτοκινήτου και να θυμούνται να “οδηγούν πάντα με ασφάλεια”

261322126 1123467595142761 8261840023579492892 n 262232422 3237373116521747 945547814021711613 n

Αξιολόγηση του προγράμματος:

Τα παιδιά γνώρισαν τα μέσα μεταφοράς και συνειδητοποίησαν σε ικανοποιητικό βαθμό τη συμβολή τους στην μετακίνηση και επικοινωνία των ανθρώπων στον δρόμο. Ευαισθητοποιήθηκαν πάνω σε θέματα κυκλοφοριακής αγωγής και έμαθαν να αναγνωρίζουν αρκετά σήματα του Κ.Ο.Κ και τη χρησιμότητά τους. Ανέπτυξαν ικανότητες χωρικού προσανατολισμού και εμπλούτισαν το λεξιλόγιο τους, έμαθαν να ομαδοποιούν, να συγκρίνουν και να ταξινομούν. Επίσης απέκτησαν ικανότητες αναγνώρισης των κινδύνων που κρύβουν οι λάθος “κινήσεις” και συμπεριφορές πεζών και οδηγών και συνειδητοποίησαν σε σημαντικό βαθμό τις βασικές αρχές κυκλοφοριακής αγωγής ως πεζοί, ως οδηγοί και συνεπιβάτες!!!