STEAM Και η Γη γυρίζει!
Θεματικός κύκλος «Δημιουργώ- καινοτομώ, Δημιουργική σκέψη και πρωτοβουλία». Υποενότητα: Stem, εκπαιδευτική ρομποτική.
Λίγα λόγια για την μεθοδολογία Steam
Η μεθοδολογία εμπλέκει 5 μαθησιακούς τομείς- πεδία (φυσικές επιστήμες, τεχνολογία, επιστήμες των μηχανικών, τέχνες και μαθηματικά). Το συγκεκριμένο πρόγραμμα έχει ως στόχο με βάση τις αρχές του εποικοδομητισμού και με μεθόδους διερευνητικής μάθησης οι μαθητές να σκεφτούν και να βρουν απαντήσεις σε ερωτήσεις για το διάστημα και για το πλανητικό σύστημα όπου ανήκει η γη.
Η εποικοδομητική προσέγγιση περιλαμβάνει 5 στάδια διδασκαλίας: το στάδιο του προσανατολισμού, της ανάδειξης των ιδεών των μαθητών, της αναδόμησης των ιδεών των μαθητών, της εφαρμογής των νέων ιδεών και της ανασκόπησης, ενώ βασίζεται στις κοινωνικοπολιτισμικές θεωρίες του Vygotsky.
Εργαστήριο 1ο: Το παιχνίδι με τις ερωτήσεις
Δημιουργήσαμε ζευγάρια με κάρτες όπου απεικονίζονται οι πλανήτες, τις σκορπίσαμε σε όλη την τάξη και παίξαμε διασκεδαστικά παιχνίδια ώστε να ευνοήσουμε το στάδιο της απελευθέρωσης της ομάδας.
Έπειτα ανιχνεύσαμε τί θέλουν να μάθουν τα παιδιά με την μέθοδο του καταιγισμού ιδεών και καταγράψαμε σε αραχνόγραμμα.
Στην συνέχεια παρακολουθήσαμε το προτεινόμενο απο το ΙΕΠ εκπαιδευτικό βίντεο για το πλανητικό μας σύστημα: https://www.youtube.com/watch?v=xOUOZ_CY3VE
Εργαστήριο 2ο: Ας δούμε τους πλανήτες απο κοντά…Υπάρχει ζωή εκεί έξω;
Τα παιδιά ρώτησαν για όσα θέλουν να μάθουν. Οι ερωτήσεις έγιναν στόχοι και οργανώθηκαν σε σημειώσεις για τα παιδιά
Ήρθε η ώρα να δούμε τους πλανήτες απο κοντά… με την εφαρμογή της Nasa!
https://solarsystem.nasa.gov/planets/overview/
Και διαπιστώσαμε το μέγεθος του πλανήτη μας σε σχέση με το σύστημα στο οποίο ανήκουμε!
Φουσκώσαμε μπαλόνια και μοιράσαμε χρωματιστούς πλανήτες στα παιδιά και ένα μεγάλο πορτοκαλί που αναπαριστά τον ήλιο.
Χορέψαμε. Η γιορτή των αστεριών- Τεμπέλης Δράκος- Σοφία Παπάζογλου.
Με το Picou Picou μάθαμε για το διάστημα..
Παρακολουθήσαμε το συγκεκριμένο βίντεο της NASA https://youtu.be/aTd2f59TSVo και σκεφτήκαμε να φτιάξουμε έναν δικό μας πύραυλο με απλά υλικά.
Παρακολουθήσαμε εκπαιδευτικό πρόγραμμα για τους πλανήτες..
Φτιάξαμε και το δικό μας ηλιακό σύστημα με πλαστελίνη!!
Εργαστήριο 3ο Ο ήλιος μας, η πηγή της ζωής μας.
Προσδοκώμενα αποτελέσματα:
- Να γνωρίσουν τον Ήλιο και τα χαρακτηριστικά του
- Να συνδέσουν τον Ήλιο με τη Μυθολογία
- Εξοικείωση με τις Ψηφιακές Τεχνολογίες, δημιουργία και διαμοιρασμό ψηφιακού υλικού
- Να προσεγγίσουν έννοιες κωδικοποίησης και μαθηματικών
- Να εξοικειωθούν με την ρομποτική και τον προγραμματισμό
Είδαμε με τα παιδιά τον Μύθο του Φαέθοντα και Τον Δαίδαλο με τον Ικαρο!
Φτιάχνουμε παζλ
https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=138515a61767
Κατασκευάζουμε τον δικό μας ήλιο και τον ήλιο της τάξης μας που οι ακτίνες του έχουν τα ονόματα μας..
Καθένα από τα παιδιά είναι ένας ήλιος φωτεινός για την ζωή του και για την οικογενειά του!!
Διαβάσαμε και το ποιήμα του Γ. Δροσύνη και το ζωγραφίσαμε
Ο ΒΟΡΙΑΣ ΚΑΙ Ο ΗΛΙΟΣ
Ο Αέρας θύμωσε,
με τον Ήλιο μάλωσε.
Ο Αέρας έλεγε:
– Είμαι δυνατότερος!
Και ο Ήλιος έλεγε:
– Σε περνώ στη δύναμη!
Ένας γέρος γεωργὸς
με τη μαύρη κάπα του
στο χωράφι πήγαινε.
Ο Αέρας λάλησε:
– Όποιος έχει δύναμη
παίρνει από τον γέροντα
τη χονδρή την κάπα του!
Φύσησε, ξεφύσησεν,
έσκασε στο φύσημα,
άδικος ο κόπος του.
Κρύωσεν ο γέροντας
και διπλά τυλίχθηκε
στη χονδρή την κάπα του.
Μα κι ο Ήλιος λάλησε:
– Όποιος έχει δύναμη
παίρνει απ’ο το γέροντα
τη χονδρή την κάπα του!
Έφεξεν ολόλαμπρος,
καλοσύνη σκόρπισε,
κι έβγαλεν ο γέροντας
τη χονδρή την κάπα του.
Πάλι ξαναλάλησε:
– Άκουσε και μάθε το,
σε περνώ στη δύναμη,
γιατί πας με το κακό
κι εγώ πάω με το καλό!
Ο ήλιος όμως ενέχει και κάποιους κινδύνους. Η σχ. νοσηλεύτρια μας μας διαβάζει το παραμύθι ΟΙ ΔΕΡΜΑΤΟΥΛΗΔΕΣ ΣΤΟ ΤΑΨΙ ΤΟΥ ΗΛΙΟΥ, και μας δίνει χρήσιμες συμβουλές. “Πάντα φοράμε καπέλο, γυαλιά ηλίου, αντηλιακό, πίνουμε πολύ νερό και δε καθόμαστε στον ήλιο 12 με 15”.
Εργαστήρι 4ο Ήλιε, Γη, Σελήνη, μέρα ή νύχτα;
Προσδοκώμενα αποτελέσματα
- Να γνωρίσουν την κίνηση της Γης
- Να κατανοήσουν μέσα από πειραματισμό, την εναλλαγή ημέρας και νύχτας
- Να οπτικοποιήσουν την ημέρα τους
- Να κατανοήσουν την πορεία του Ήλιου και τις σκιές στα αντικείμενα
- Να εξοικειωθούν με ψηφιακά εργαλεία
Τα παιδιά δραματοποιούν τον ήλιο με τις ακτίνες του και τη γη που γυρίζει γύρω από αυτόν. Με τη βοήθεια ενός φακού δείχνουν το φως του ήλιου και βλέπουν πως γίνεται η νύχτα στις χώρες που δεν βλέπουν τον ήλιο.
Μιλήσαμε για τις σκιές που δημιουργεί ο ήλιος μας!
Αναρτήσαμε την εξής αφίσα, βρήκαμε τα ζώα που αγαπήσαμε και μελετήσαμε τον τρόπο που τοποθετούμε τα δάχτυλα για να προκύψει η αντίστοιχη σκιά
Πήραμε τα αγαπημένα μας ζωάκια και βγήκαμε στην αυλή να δούμε την σκιά τους και να κάνουμε το περίγραμμα τους.
ΤΟ ΦΕΓΓΑΡΙ
διαβάζουμε το παραμύθι Ο ΦΕΓΓΑΡΟΣΚΕΠΑΣΤΗΣ
και το ζωγραφίζουμε
ΒΙΒΛΙΑ ΠΟΥ ΔΙΑΒΑΣΑΜΕ..
ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΠΟΥ ΚΑΝΑΜΕ
ΡΟΜΠΟΤΙΚΗ. Με την μελισσούλα beebot πηγαίνουμε στους πλανήτες!