Θέλοντας να μάθουμε για τις φυσικές καταστροφές και αρχικά για τη μαγεία και τη δύναμη των ηφαιστείων παρακολουθούμε εκπαιδευτικά video που μας αναλύουν και περιγράφουν το εσωτερικό της ΓΗΣ τις τεκτονικές ή λιθοσφαιρικές πλάκες και πώς φτάνουμε στην έκρηξη ενός ηφαιστείου.
το εποπτικό μας υλικό
μέσα από τα video και τις εικόνες εξηγούμε ότι η ΓΗ είναι σαν το πορτοκάλι που αν το κόψεις το κουκούτσι είναι ο ΠΥΡΗΝΑΣ η σάρκα είναι η ΛΙΘΟΣΦΑΙΡΑ και η φλούδα ο ΦΛΟΙΟΣ – ο πυρήνας θερμαίνει τη λιθόσφαιρα και γίνεται λάβα και ο φλοιός χωρίζεται σε κομμάτια τις γνωστές ΤΕΚΤΟΝΙΚΕΣ ΠΛΑΚΕΣ τα παιδιά όλα τα καταλαβαίνουν και γράφουν πρώτα τη ΔΟΜΗ δηλ. το ΕΣΩΤΕΡΙΚΟ της ΓΗΣ
τα παιδιά κατανοούν, ζωγραφίζουν και γράφουν τη ΔΟΜΗ δηλ. το ΕΣΩΤΕΡΙΚΟ της ΓΗΣ
και μια όμορφη ομαδική με πινέλα και τέμπερες για τη δομή της ΓΗΣ
το εσωτερικό της ΓΗΣ φτιαγμένο από πηλό στη γωνιά της επιστήμης
είδαμε ότι η λιθόσφαιρα χωρίζεται σε 12 πλάκες (12 όπως οι μήνες και οι θεοί του Ολύμπου) και αλληεπιδρούν μεταξύ τους: ή απομακρύνονται ή τρίβονται μεταξύ τους ή η μία πλησιάζει την άλλη με αποτέλεσμα η δεύτερη να βυθίζεται και να λιώνει να γίνεται μάγμα. Και στις 3 περιπτώσεις έχουμε σεισμό αλλά στην τελευταία περίπτωση έχουμε και έκρηξη ηφαιστείου . Κουνώντας τις παλάμες των χεριών αναπαριστούμε την κίνηση των πλακών αλλά και με τα βότσαλα από τη γωνιά της επιστήμης τα παιδιά αναπαριστούν και τις 3 περιπτώσεις.
κάνοντας από κάνσον τις ΤΕΚΤΟΝΙΚΕΣ ή αλλιώς ΛΙΘΟΣΦΑΙΡΙΚΕΣ ΠΛΑΚΕΣ ΓΗΣ τα παιδιά χαίρονται να τις ενώνουν σαν κομμάτια ενός παζλ με βάση την εικόνα ολόκληρης της λιθόσφαιρας
γράφουν τα μέρη από τα οποία αποτελείται ένα ηφαίστειο
γοητευόμαστε από τη δύναμη της έκρηξης μέσα από το video και ζωγραφίζουν ενεργά ηφαίστεια αφού πρώτα στον παγκόσμιο χάρτη αλλά και στο χάρτη της Ελλάδας με το δάχτυλο εντοπίζουμε τις πιο ηφαιστειογενείς χώρες (ηφαίστειο Σαντορίνης, Ισλανδία, Ιαπωνία, Χαβάη…)
αλλά και κάποιους τολμηρούς που ψήνουν τσάι και λουκάνικα πάνω στη λάβα που στερεοποιήθηκε
ηφαίστεια που κοιμούνται – ηφαίστεια που ξυπνάνε και μας αποκαλύπτουν τη δύναμη αλλά και τα πολύτιμα ορυκτά πετρώματα από τα έγκατα της Γης τα οποία δημιουργούν τις συνθήκες για τη γέννηση ζωής στον πλανήτη . Χωρίς την τεκτονική των πλακών για το σχηματισμό των ηπείρων και τα ηφαίστεια δεν θα είχε αναπτυχθεί ζωή στον πλανήτη.
οι μύθοι για τον ΗΦΑΙΣΤΟ ο οποίος έδωσε το όνομά του στα ΗΦΑΙΣΤΕΙΑ και για τον ΠΡΟΜΗΘΕΑ που έκλεψε τη φωτιά από τον Όλυμπο
ήρθε η ώρα για να κάνουμε το γνωστό πείραμα για την έκρηξη του ηφαιστείου έχοντας λίγο ξύδι, σόδα, απορρυπαντικό πιάτων, και χρώματα ζαχαροπλαστικής
οι εικόνες μας για το ΣΕΙΣΜΟ
μέσα από τις δράσεις μας για τα ηφαίστεια και τις τεκτονικές ή λιθοσφαιρικές σφαίρες έχουμε μάθει πως με τις κινήσεις και την αληλεπίδραση μεταξύ τους προκαλούν και τους σεισμούς – συζήτηση μετά από το video που μας μιλά για τους σεισμούς
γι αυτό και επείγει να μάθουμε και να εμπεδώσουμε τη σωστή συμπεριφορά στη περίπτωση ενός σεισμού μέσα από την άσκηση ετοιμότητας που θα κάνουμε για δύο μέρες και την οποία θα επαναλαμβάνουμε σε τακτά χρονικά διαστήματα – εντυπωσιακό για ένα μαθητή μας που έλειπε στην πρώτη άσκηση, τη δεύτερη μέρα ενέργησε με τέτοια ετοιμότητα και ταχύτητα γιατί όπως μας απάντησε την άσκηση την κάνει και στο σπίτι με την οικογένειά του – στο ξαφνικό σήμα « ΣΕΙΣΜΟΣ » καθόμαστε κάτω απ’ τα τραπέζια – καλύπτουμε το κεφάλι…
στη λήξη του συναγερμού με ταχύτητα και σοβαρότητα το τρένο αποχώρησης από το σχολείο
για να κατευθυνθούμε στον προαύλιο χώρο μακριά από τα δέντρα κι από τα παράθυρα του κτιρίου
για την ταχύτητα και σοβαρότητα που έδειξε όλη η ομάδα σ’ όλη τη διάρκεια της άσκησης την τελευταία μέρα θα πάρουν και από ένα « Βραβείο Συμμετοχής »
Ο ΕΓΚΕΛΑΔΟΣ στη μυθολογία μας
Σε εργασίες τα παιδιά μας δείχνουν τί να προσέχουμε και να κάνουμε σε περίπτωση σεισμού όπως το ΒΑΛΙΤΣΑΚΙ ΕΚΤΑΚΤΗΣ ΑΝΑΓΚΗΣ που πρέπει να έχουμε στο σπίτι
μαθαίνουμε τα ΤΗΛΕΦΩΝΑ ΣΕΙΣΜΟΥ
πώς προστατεύουμε το σώμα μας
Κάτω απ’ το τραπέζι και δεν τρέχουμε πανικόβλητοι στις σκάλες
προνοούμε γιατί στο σεισμό κόβονται τα πάντα και μένουμε ψύχραιμοι για να μην επικρατήσει χάος και πανικός
και φυσικά επιλέγουμε ποιο είναι το σωστό
γινόμαστε και σεισμολόγοι για να καταγράψει ο ΣΕΙΣΜΟΓΡΑΦΟΣ μας τα ΡΙΧΤΕΡ για έναν αρκετά αισθητό σεισμό στην περιοχή μας….
Με πλαστελίνη σύρμα πίπας και κάνσον γίνονται τα ΣΕΙΣΜΟΠΛΗΚΤΑ ΣΠΙΤΑΚΙΑ που κουνιούνται σ’ έναν δυνατό σεισμό
Τέλος μια ομαδική των παιδιών που αποτυπώνουν με λίγες λέξεις ό,τι έμαθαν και συμπέραναν από την δράση τους πάνω στις ΦΥΣΙΚΕΣ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΕΣ