Πώς δημιουργείται η τερηδόνα και γιατί κάνουμε σφραγίσματα;

Αλήθεια, τι είναι αυτή η περιβόητη τερηδόνα στα δόντια μας που μας ταλαιπωρεί, πώς δημιουργείται και γιατί κάνουμε σφραγίσματα στα δόντια μας;

Τερηδόνα είναι μία “νόσος” επάνω στα δόντια, η οποία δημιουργείται από κατάλοιπα οξέων που παράγονται από βακτήρια του στόματός μας, προκαλώντας ζημιά στους ιστούς των δοντιών: στο σμάλτο, οδοντίνη και οστεΐνη.

τερηδόνα στα δόντια

Αν δεν επιδιορθωθεί (με κάποιο σφράγισμα), είναι ικανή η τερηδόνα να ανοίξει τρύπα στο δόντι και να φτάσει σε σημείο να το καταστρέψει.

Ας δούμε όμως αρχικά την ανατομία ενός δοντιού, για να μπορέσουμε έπειτα να εμβαθύνουμε και να καταλάβετε την έννοια της τερηδόνας και γιατί κάνουμε σφραγίσματα.

Αρχικά να αναφέρουμε πως το δόντι, μέσα στα ούλα, έχει μία μεγάλη ρίζα που το συγκρατεί σταθερό.

Σμάλτο

Το σμάλτο είναι η ουσία – το “υλικό”, που καλύπτει όλο το δόντι γύρω γύρω και είναι ουσιαστικά το ορατό μέρος του δοντιού.
Είναι ο πιο σκληρός ιστός που υπάρχει επάνω στο ανθρώπινο σώμα.
Το σμάλτο είναι πολύ πλούσιο σε ασβέστιο.

Οδοντίνη

Μόνο το ορατό μέρος του δοντιού είναι στερεό και περιέχει σμάλτο. Μέσα όμως από το σμάλτο καθώς και σε ένα μεγάλο μέρος της ρίζας, υπάρχει μία ουσία η οποία λέγεται οδοντίνη.

Αυτή, δεν είναι ιδιαίτερα σκληρή όπως το σμάλτο.
Μέσα από την οδοντίνη, υπάρχουν τα νεύρα.

Οστεΐνη

Η οστεΐνη είναι μία πολύ λεπτή στρώση, η οποία αγκαλιάζει τη ρίζα των δοντιών. Είναι υπεύθυνη για να συγκρατεί ας το πούμε έτσι απλά, το όλο σύστημα (δόντι-ρίζα) στη θέση του.

Πώς δημιουργείται η τερηδόνα;

Η τερηδόνα δημιουργείται μέσω μιας διαδικασίας που ονομάζεται αφαλάτωση.

Η αφαλάτωση δοντιού, είναι μία διαδικασία κατά την οποία αφαιρούνται σταδιακά διάφορες ουσίες ζωτικής σημασίας από το δόντι(σμάλτο, οδοντίνη, οστεΐνη), όπως το ασβέστιο.

Πώς όμως γίνεται αυτό;

Αυτό γίνεται με τη συνεχόμενη και παρατεταμένη έκθεση των δοντιών σε κάποια οξέα.

Τα οξέα αυτά, παράγονται από κάποια συγκεκριμένα βακτήρια τα οποία ζούνε στο στόμα μας και συγκεκριμένα επάνω στα δόντια μας.

Αυτά τα βακτήρια, ζούνε κανονικά όπως ζούμε κι εμείς! Όταν τρεφόμαστε με φαγητό, τρέφονται κι αυτά, έπειτα αποβάλλουμε τα κατάλοιπα από τον οργανισμό μας, ακριβώς το ίδιο κάνουν κι αυτά.

Τα βακτήρια που προκαλούν τερηδόνα, τρέφονται ας το πούμε έτσι απλά, με σάκχαρα (γλυκόζη, φρουκτόζη, τη λακτόζη, ή βρασμένα άμυλα). Έτσι, κατά τη χώνεψή τους, αφήνουνε κατάλοιπα.

Τα κατάλοιπα αυτά, είναι ένα οξύ το οποίο, όσο μένει επάνω στο δόντι, δημιουργεί συνεχόμενα αφαλάτωση. Ή πιο απλά, αρχίζει να το “τρώει” λίγο λίγο και σιγά σιγά.

γλυκά χαλάνε δόντιαΓι’ αυτό λοιπόν με τα γλυκά χαλάνε πολύ γρήγορα τα δόντια μας.

Γιατί περιέχουν τεράστια ποσότητα σε διαφόρων τύπων σάκχαρα, τρέφουν με μεγάλες ποσότητες τα βακτήρια που είναι υπεύθυνα για την τερηδόνα και παράγεται από αυτά τα βακτήρια μεγάλη ποσότητα οξέων από τα κατάλοιπά τους!

Να ξέρετε πως και το απλό φαγητό(που δεν είναι γλυκό) περιέχει σε πολύ μικρότερες ποσότητες σάκχαρα, που κάνουν το ίδιο πράγμα, αλλά σε πολύ μικρότερο βαθμό.

Μέσα σε λίγα λεπτά μετά το φαγητό, ξεκινάει η ζημιά από το οξύ.

Γιατί κάνουμε σφραγίσματα στα δόντια;

τερηδόναΗ ζημιά που προκαλεί η τερηδόνα, είναι μόνιμη. “Σκάβει” το δόντι και το κομμάτι που λείπει, δεν αναπληρώνεται.

Αν το αφήσουμε έτσι, συνεχίζει να “σκάβεται” το δόντι ακόμα πιο βαθιά, με αποτέλεσμα με τα χρόνια, να φτάσει τόσο βαθιά που θα αχρηστέψει το δόντι και παράλληλα θα επεκταθεί και σε γύρω περιοχές του δοντιού: “τρώγοντας” στην ουσία όλο το δόντι!

Έτσι, για να αποτρέψουμε αυτό, κάνουμε σφραγίσματα.
Με το σφράγισμα, αναπληρώνουμε το χαμένο μέρος του δοντιού.

Ξαναγεμίζουμε το σημείο που μας έφαγε η τερηδόνα, αφού διώξουμε τα βακτήρια και τα οξέα από την περιοχή που πρόκειται να επικαλύψουμε, και έτσι αποτρέπουμε το περαιτέρω “φάγωμα” μέχρι τα βάθη του δοντιού!

σφραγίσματα στα δόντια

Για να αποφύγουμε αυτή την επίπονη διαδικασία των σφραγισμάτων, το καλύτερο πράγμα είναι η πρόληψη.

Θα πρέπει να πλένουμε συχνά τα δόντια μας ώστε να μην αφήσουμε να δημιουργηθεί αυτό το φαινόμενο της τερηδόνας.

Πολύ σημαντικό ρόλο παίζει και ο ίδιος μας ο οργανισμός: άλλοι έχουν πιο γερά δόντια με αποτέλεσμα να “αργεί” να δημιουργηθεί τερηδόνα και άλλοι λιγότερο γερά με αντίθετο αποτέλεσμα.

Πηγή : coolweb.gr

ΜΑΖΕΥΟΥΜΕ ΤΡΟΦΙΜΑ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΑΠΟΡΟΥΣ

Ερυθρός ΣταυρόςΟ Ελληνικός Ερυθρός Σταυρός μέσω της Κοινωνικής του Υπηρεσίας, δραστηριοποιείται στην εξυπηρέτηση μοναχικών ηλικιωμένων ατόμων, πολυπροβληματικών οικογενειών με ανήλικα παιδιά και εφήβους, καθώς και ατόμων με αναπηρίες κατοίκους του Πειραιά και των ευρύτερων περιοχών του. Τα άτομα αυτά, πέρα από τις δυσκολίες κοινωνικής ένταξης λόγω προβλημάτων υγείας και διαταραγμένων σχέσεων, αντιμετωπίζουν και έντονα οικονομικά προβλήματα ζώντας κάτω από το όριο της φτώχιας.

Το Τμήμα Πειραιά του Ελληνικού Ερυθρού Σταυρού προκειμένου να βοηθήσει τα άτομα αυτά ώστε να απαλυνθούν οι δυσκολίες που αντιμετωπίζουν, τους παρέχει πέρα από υποστηρικτική βοήθεια, πρακτικές εξυπηρετήσεις, ενισχυτική διδασκαλία για τα παιδιά του Δημοτικού και του Γυμνασίου, αλλά και υλική βοήθεια σε τρόφιμα ώστε να καλυφθούν βασικές ανάγκες επιβίωσής τους.

Στα πλαίσια αυτά συγκεντρώνουμε τρόφιμα και είδη καθαριότητας από τους μαθητές και τις μαθήτριες του σχολείου μας προκειμένου να δοθούν την περίοδο του Πάσχα στους συνανθρώπους μας που έχουν ανάγκη.

Όταν ενώνουμε τα χέρια γινόμαστε πιο δυνατοί!

ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ ΠΑΙΔΙΚΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ ( 2 ΑΠΡΙΛΙΟΥ )

  Φέτος όπως κάθε χρόνο στις 2 Απριλίου, ημέρα γέννησης του γνωστού Δανού παραμυθά Χανς Κρίστιαν Άντερσεν , γιορτάζεται σε όλο τον πλανήτη η παγκόσμια ημέρα παιδικού βιβλίου. Με αφορμή την ημέρα αυτή σας προτείνουμε να ξαναδιαβάσετε κάποια από τα αγαπημένα και πολύ γνωστά παραμύθια του. Ανάμεσά τους ξεχωρίζουν : το ασχημόπαπο , η πριγκίπισσα και το ρεβίθι, η τοσοδούλα, το κοριτσάκι με τα σπίρτα, το μολυβένιο στρατιωτάκι, η βασίλισσα του χιονιού και  τα καινούρια ρούχα του αυτοκράτορα.

Για να βρείτε τα παραμύθια αυτά κλικ στο   Παραμύθια.gr

Για την αφίσα και το μήνυμα για την παγκόσμια ημέρα παιδικού βιβλίου 2-4-2011

Κλικ στην εικόνα  ή εδώ για να διαβάσεις το παραμύθι.

Πηγή : Παραμύθια.gr

ΜΕ ΑΦΟΡΜΗ ΤΗΝ ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ ΘΕΑΤΡΟΥ

ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ

  Ο ΘΕΑΤΡΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΑ ΕΩΣ ΤΙΣ ΜΕΡΕΣ ΜΑΣ

Η παρουσίαση αυτής της ενότητας πραγματοποιήθηκε σε δυο σχολικές ώρες στα τμήματα της Ε’ και Στ’ τάξης.

Στόχος: Η γνωριμία των μαθητών με τα σημαντικότερα θέατρα από την αρχαιότητα έως και σήμερα, με έμφαση στο αρχαίο ελληνικό θέατρο. Οι μαθητές γνωρίζουν την άμεση σχέση που είχε η θεατρική τέχνη  με το εκάστοτε πολιτικοκοινωνικό πλαίσιο της κάθε πόλης ή χώρας.

Θεατρικοί σταθμοί:

1. Αρχαίο ελληνικό θέατρο –Οπτικό υλικό των σημαντικότερων θεάτρων σε όλη την Ελλάδα καθώς και ψηφιακό υλικό για την ιστορία της κατασκευής  του αρχαίου θεάτρου του Διονύσου.

(υλικό από το βιβλίο της Θεατρικής αγωγής της Ε’&ΣΤ’ τάξης, σελ. 35-36)

2. Ρωμαϊκό θέατρο – Οπτικό υλικό των καλύτερα σωζόμενων ρωμαϊκών ωδείων. Διαφορές με το αρχαίο ελληνικό θέατρο.

3. Ιταλικό θέατρο – Με το κατάλληλο οπτικό υλικό γνωρίζουν οι μαθητές τους ιταλικούς θιάσους , την comedia del arte.

4. Αγγλικό θέατρο – Το θέατρο του Σαίξπηρ (Globe Theatre)

5. Γαλλικό & Γερμανικό θέατρο – Τα μεγάλα θεατρικά κτίρια που φιλοξενούσαν παραστάσεις  πλούσιες σε θεάματα και ψυχαγωγία. Το θέατρο αλλάζει χαρακτήρα και ρόλο.

6. Ιαπωνικό θέατρο – Το συμβολικό θέατρο Νο της Ιαπωνίας με τους παραδοσιακούς θιάσους.

7. Σύγχρονα θέατρα – Η θεατρική σκηνή αλλάζει  και μπορεί να έχει διαφορετική διάταξη από την παραδοσιακή.

Μέσω της παρουσίασης  τα παιδιά έχουν την ευκαιρία να αποκτήσουν μια σφαιρική εικόνα για το θέατρο από τους αρχαίους χρόνους μέχρι σήμερα και μαθαίνουν πως η θεατρική τέχνη είναι απαραίτητη σε κάθε κοινωνία και σε κάθε πολιτισμό. Το θέατρο ως μέσο εκπαίδευσης και ψυχαγωγίας κάθε πολιτισμού.

ΕΝΑ ΜΙΚΡΟ ΜΕΡΟΣ ΤΗΣ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗΣ ΜΠΟΡΕΙΤΕ ΝΑ ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΕΤΕ

 ΜΕ ΕΝΑ ΚΛΙΚ  ΣΤΟΝ ΑΚΟΛΟΥΘΟ  ΣΥΝΔΕΣΜΟ.  

ΜΕ ΑΦΟΡΜΗ ΤΗΝ ΗΜΕΡΑ ΘΕΑΤΡΟΥ

Η ΓΙΟΡΤΗ ΤΗΣ 25ΗΣ ΜΑΡΤΙΟΥ

                                                                           Το σχολείο μας γιόρτασε την επέτειο της 25ης Μαρτίου τιμώντας τους αγώνες του ελληνικού λαού για τις αξίες και τα ιδανικά της ελευθερίας, της εθνικής ανεξαρτησίας, της αυτοδιάθεσης των λαών και της εθνικής ενότητας. Στη γιορτή συμμετείχαν τα παιδιά των Α΄ και ΣΤ΄ τάξεων με ποιήματα, τραγούδια και δραματοποιήσεις.