Μαθηματικά και φιλαναγνωσία

“Τα μαθηματικά ταξιδεύουν στα παραμύθια”

 

Το χρονικό διάστημα  Ιανουαρίου- Μάϊου έτρεξε το πρόγραμμα Φιλαναγνωσία και μαθηματικά. Οι δράσεις ενσωματώθηκαν  στο σχεδιασμό του

εκπ/κου προγράμματος, υποστηρίζοντας και αναπτύσσοντας ενότητες όπως:

“Χειμώνας”

“Τα παραμύθια της γιαγιάς πάνε στο σχολείο”

” Και η Γη γυρίζει”

“Ανοιξη”

Πραγματοποιήθηκαν φιλαναγνωστικές δράσεις, αναζητώντας την σχέση λογοτεχνίας και μαθηματικών, αναδύοντας μαθηματικές έννοιες και δεξιότητες, εξωτερικές επισκέψεις και συνεργασία με τους γονείς.

Τα βιβλία που χρησιμοποιήθηκαν:

  • Νουμεράλια /Jorge Lugan
  • Μια τελίτσα μια φορά /Σ Μαντούβαλου
  • Το μεγάλο κομμάτι συναντά το μικρό 0 /Shel Silverstein
  • Η τελεία /Reymolds Peter
  • Το μικρό 1 /Rand Ann-Rand Poul
  • το μηδέν μασκαρεμένο έχει μυστικά κρυμμένο /Kλιάνη Σοφία
  • Η πελώρια κολοκύθα/Toltoi Alexei
  • To  γάντι /Ουκρανικό παραδ. παραμύθι
  • Η Κάλλω και οι Καλικάντζαροι /Ελλην. παραδ. παραμύθι
  • Η Κυρά Καλλή και οι 12 μήνες / Ελλην. παραδ. παραμύθι
  • Τα 3 γουρουνάκια / Λαϊκό παραμυθι
  • Ο Ρούνι Ρούνι το ύπουλο κακό γουρούνι /Ε. Τριβιζάς
  • Ο λύκος και τα 7 κατσικάκια /Αφοι Γκριμ
  • Ο Φεγγαροσκεπαστής /Reybaret Eric
  • Παρακαλώ μπαμπά φέρε μου το φεγγάρι /Carle Eric
  • Ο γύρος του κόσμου σε 80 ημέρες /Α. Παπαθεοδούλου
  • Μιά πολύ πεινασμένη κάμπια /Carle Eric
  • Η νεράιδα και τα λουλούδια της πορτοκαλιάς /Παραμυθομαγειρική τα πράσινα παραμύθια της Κ. Ρούγγερη
  • Μαθηματικά στην κουζίνα / Δ.  Χασάπη
  •  Φουφήχτρα η μάγισσα με την ηλεκτρική σκούπα /Ε. Τριβιζάς
  • Πολυκλωνικά παραμύθια για διαφορετικό τέλος : Τα 88 ντολμαδάκια, τα 33 ροζ ρουμπίνια

Δράσεις που υλοποιήθηκαν στο πλαίσιο φιλαναγνωσία και μαθηματικά:

  • Συμμετοχή στο πρόγραμμα “βιβλιοσκώληκες” της δανειστικής βιβλιοθήκης του Δήμου Καλαμαριάς Καραμπουρνάκι.
  • Επαναφήγηση των ιστοριών με χρήση αντικείμενα- δεδομένα προς επεξεργασία και αντικείμενα σύμβολα για δραματοποίηση των παραμυθιών.
  • Οργάνωση δεδομένων σε όμάδες και σε πίνακα (απαρίθμηση,  πληθικότητα,  πίνακες διπλής εισόδου και αυτοσχέδια επιτραπέζια.
  • Διάφοροι τρόποι συμβολισμοί των αριθμών στα πολύ παλιά χρόνια και προσωπική εμπλοκή με πρακτικές όπως, χρήση των μελών σώματος (δάχτυλα) ,βότσαλα, γραμμές, κουκίδες, αποτυπώματα.
  • Ενασχόληση με γεωμετρικά όργανα ( χάρακας τρίγωνο, διαβήτης), ευθείες και καμπύλες γραμμές. Αντίληψη των διαφόρων γραμμών που υπάρχουν γύρω μας.
  • Μικρά προβλήματα (πρόσθεσης, αφαίρεσης, πολλαπλασιασμού και διαίρεσης) μέσα απο την απεικόνιση τους, σε ελεύθερα φύλλα εργασίας.
  • Εξωτερικές επισκέψεις στην Δανειστική βιλιοθήκη του δήμου Καλαμαριάς (Καραμπουρνάκι), με δράσεις όπως : Παίζουμε με τους αριθμούς με αφορμή το βιβλίο Νουμεράλια(J. Lugan), Παραμυθομαγειρική( Τα πράσινα της Κ. Ρουγγέρη), Μαθηματικά στην κουζίνα (Δ. Χασάπης)

 

 

Αποτελέσματα της Δράσης
Επεξεργασία τεκμηρίωσης

Η έκβαση των δράσεων υπήρξε ικανοποιητική. Η συμμετοχή των παιδιών ήταν καθολική ,όπως και των γονέων. Τα παιδιά επέδειξαν ενδιαφέρον για όλες τις δράσεις που διαδραματίστηκαν σε εσωτερικούς και εξωτερικοόυς χώρους.

Όλοι οι στόχοι που τέθηκαν εξ’ αρχής επιτεύχθηκαν. Πιο συγκεκριμένα:

  • Καλλιέργησαν και ανέπτυξαν μαθηματική σκέψη, μέσα από την χαρά της αφήγησης των παραμυθιών και εξοικειώθηκαν  με τις σχετικές μαθηματικές έννοιες που ενσωματώθηκαν στα κείμενα, μέσω κατάλληλων διαμορφωμένων δραστηριοτήτων.
  • Έμαθαν να ερμηνεύουν τα στοιχεία του περιβάλλοντος, μέσα απο διαδικασίες παρατήρησης, περιγραφής, σύγκρισης, ταξινόμησης, αντιστοίχισης, σειροθέτησης και συμβολικής αναπαράστασης.
  • Ανέπτυξαν τον γλωσσικό και μαθηματικό γραμματισμό τους.
  • Έμαθαν να χειρίζονται γεωμετρικά όργανα και να πειραματίζονται με αυτά.
  • Αντιλήφθηκαν σταδιακά την έννοια του αριθμού και προέβησαν σε απλές μαθηματικές πράξεις.
  • Καλλιέργησαν την φαντασία και την δημιουργική σκέψη.

 

Παράμετροι που διευκόλυναν την επίτευξη των στόχων
Επεξεργασία τεκμηρίωσης

Οι παράμετροι που συνέβαλλαν και διευκόλυναν την επίτευξη των στόχων ήταν η άριστη συνεργασία  μεταξύ των νηπιαγωγών (συνεργασία εκπαιδευτικού προσωπικού). Καθοριστική σημασία υπήρξε η γειτνίαση με την Δημοτική παιδική βιβλιοθήκη Καλαμαριάς, με την οποία το σχολείο συνεργάζεται επί μονίμου βάσεως (συνεργασία με την κοινότητα). επιπλέον σημαντικό ρόλο έπαιξε η άμμεση ανταπόκριση των γονέων καθώς και η ενθουσιώδης εμπλοκή τους στις δράσεις του προγράμματος(συνεργασία σχολείου οικογένειας).

Υλικό που παρήχθη ή αξιοποιήθηκε
Επεξεργασία τεκμηρίωσης

Υλικό που παρήχθη: Μακέτα της γειτονιάς μας με σχήματα. Επιτραπέζια παιχνίδια (τα τρία γουρουνάκια, η πελώρια κολοκύθα, ταξίδι στο διάστημα). Ντόμινο με μοτίβα (σχηματα και αριθμούς,) πίνακες διπλής εισόδου. Ψηφιακό παραμύθι σε συνεργασία των δυο τμημάτων ” Οι 7 Χιονάτες και ο νάνος”

Υλικό που αξιοποιήθηκε: Η/Υ της τάξης, τα βιβλία της βιβλιοθήκης του νηπιαγωγείου, τα βιβλία  που έφεραν τα παιδιά από το σπίτι τους και τα βιβλία της δανειστικής βιβλιοθήκης Καλαμαριάς.