STEM: Και η γη γυρίζει
Αφορμή για το εργαστήριο στάθηκε το εκπαιδευτικό πρόγραμμα που Παρακολούθησαμε στο σχολείο μας με θέμα τους πλανήτες
Ξεκινήσαμε με μια εργασία: Πως φαντάζομαι το διαστημα
Στη συνέχεια καταγράψαμε και ζωγραφίσαμε τι γνωρίζουμε για το διάστημα
Συνεχίσαμε με το τι θέλουμε να μάθουμε για το διάστημα και τη γη
Παρακολούθησαμε ένα βίντεο για τον Ήλιο και στη συνέχεια ζωγραφισαμε τι μάθαμε
Φτιάξαμε μασκα Ήλιου
Μιλήσαμε για το φως ( φυσικό από τον Ήλιο και τεχνητό από φακό, λάμπα, φωτιά , φως κινητού) και τη σκιά. Κάναμε πειράματα, παίξαμε με τη σκιά μας και ζωγραφίσαμε τη σκια του αγαπημένου μας παιχνιδιού
Είδαμε οτι η σκια των αντικειμένων αλλαζει μέγεθος και κατεύθυνση ανάλογα με τη θεση του Ήλιου.
Ο Ηλιος είναι πολυ σημαντικος για τη ζωή στη γη. Μας δινει το φως του και τη θερμοτητα , τα φυτά μεγαλώνουν, μας δίνει τη βιταμίνη D, ενέργεια. Αν ομως δεν ειμαστε προσεκτικοί, ιδιαίτερα κατά τους καλοκαιρινούς μήνες, μπορεί να γίνει απο φίλος, εχθρός
Εργασία προβληματισμού και δημιουργικής σκέψης: ” Τι θα συνέβαινε στον πλανήτη μας αν μια μέρα έσβηνε ο Ήλιος? ”
ομαδική κατασκευή: Το ηλιακό σύστημα
Παρακολουθήσαμε 2 βίντεο σχετικά με τους πλανήτες του Ηλιακού μας συστήματος
Και ένα τραγουδάκι
Χωριστήκαμε σε ζευγάρια. Ένα παιδί από το ολοήμερο τμήμα ( τα παιδιά στο ολοήμερο είχαν κάνει project πάνω στους πλανήτες) έκανε ζευγάρι με ένα παιδί από το πρωινό τμήμα
Κάθε ζευγάρι, ανάλογα με τον πλανήτη που του τυχαίνει, ζωγραφίζει τι γνωρίζει και στη συνέχεια το παρουσιάζει στην τάξη.
Βγήκαμε στην αυλή και Παρατηρήσαμε τον ουρανό με το τηλεσκόπιο
Με ένα μικρό προτζεκτορα Είδαμε εικόνες από το διάστημα
Το παζλ των πλανητών
Διαβάσαμε το βιβλίο Γυρίζει, γυρίζει η Γη, που εξηγεί το φαινόμενο της εναλλαγής Μέρας και Νύχτας. Γιατί όταν εμείς έχουμε Μέρα από την άλλη πλευρά της Γης έχουν Νύχτα και το αντίστροφο?
αφού Παρακολούθησαμε ένα εκπαιδευτικό βίντεο, αποφασίσαμε να δραματοποιήσουμε την κίνηση της Γης γύρω από τον Ήλιο, εντάσσοντας και το δορυφόρο της, τη Σελήνη
Παιχνίδι: Τι κανω τη Μερα. Τι κανω τη Νύχτα. Τι μπορώ να κάνω και τη Μέρα και τη Νύχτα
Ακολουθεί φύλλο εργασίας με το τι κάνω τη μερα και τη νύχτα
Μέσα από ένα εκπαιδευτικό βίντεο Γνωρίσαμε τις φάσεις της Σελήνης
Δράσεις ενεργού πολίτη
Νοιαζόμαστε για τα ζώα. Φροντίζουμε για τα αδέσποτα
1η διδακτική ώρα ( Διερεύνηση)
Αφορμή στάθηκε ένα παραμύθι της δανειστικής βιβλιοθήκης του σχολείου με τίτλο : ” Τα αδεσποτάκια”
Αφού το διαβάσαμε, θέσαμε κάποιες ερωτήσεις στα παιδιά: έχετε δει ποτέ αδέσποτα ζώα? Τι λέτε να αισθάνονται? πως αισθανθήκατε εσείς όταν τα είδατε? Πως θα μπορούσαμε εμείς να τα βοηθήσουμε? Τι θα θέλαμε να να μάθουμε για τα δεσποζόμενα και τα αδέσποτα ζώα;
2. Προετοιμασία / σχεδιασμός ( διάρκεια 1 διδακτική ώρα)
- αναζήτηση φορέων και κτηνιάτρων για πληροφορίες
- Σύνταξη ερωτήσεων για πρόληψη, προστασία , υιοθεσία
- Προετοιμασία για συνεντεύξεις και επισκέψεις
3. Υλοποίηση ( 6 διδακτικές ώρες)
Στόχος: – Βιωματική μάθηση και ενεργός συμμετοχή
– Ευαισθητοποίηση και ενημέρωση των παιδιών αλλά και των οικογενειών τους απέναντι στα αδέσποτα και τις ανάγκες τους
– Ενημέρωση για την υιοθεσία ενός ζώου. Πόσο μεγάλη ευθύνη είναι
– καλλιέργεια κριτικής σκέψης και δημιουργικότητας
Σύνδεση με τα προγράμματα σπουδών του νηπιαγωγείου:
- Δεξιότητες μάθησης 21ου αιώνα ( Κριτική σκέψη, επικοινωνία, συνεργασία, δημιουργικότητα)
- Ψηφιακή μάθηση 21ου αιώνα ( ψηφιακή δημιουργικότητα)
- Δεξιότητες ζωής ( Εν συναίσθηση και ευαισθησία, υπευθυνότητα)
Είχαμε την τιμή να μας επισκεφτεί στην τάξη μητέρα μαθητή μας, η οποία ασχολείται με τα αδέσποτα ζωα. Μας μίλησε για 3 μικρά αδέσποτα γατάκια που βρήκε στο δρόμο, τα πήρε σπίτι της, τα φρόντισε και στη συνέχεια τα έδωσε για υιοθεσία σε οικογένειες.
Δείξαμε εικόνες από αδέσποτα ζώα και ζητήσαμε από τα παιδιά να τις παρατηρήσουν και να μας πουν πως αισθάνονται με αυτό που βλέπουν, βάζοντας στη συνέχεια το αντίστοιχο συναίσθημα δίπλα στην κάθε εικόνα.

Παρακολουθήσαμε 2 μικρά βίντεο με θέμα τα αδέσποτα
Παρατηρήσαμε εικόνες που δείχνουν πως φέρονται οι άνθρωποι στα ζώα και τις χωρίσαμε σε σωστή και λάθος συμπεριφορά
Συνεχίσαμε με δραματοποίηση των εικόνων
Ζωγραφίσαμε ένα ζώο συντροφιάς σε ένα περιβάλλον ως δεσποζομενο και σε ένα περιβάλλον ως αδέσποτο
Δημιουργία ομαδικής αφίσας με τα συναισθήματα και τις σκέψεις ενός αδέσποτου
Η βοηθός κτηνιάτρου κυρία Χρύσα Μαρινοπούλου μας ενημέρωσε σχετικά με την υιοθεσία ενός ζώου. Ποια είναι η διαδικασία που πρέπει να ακολουθήσουμε; Τι ευθύνες έχει το να υιοθετήσεις ένα ζωο; Πρέπει να είσαι σε θέση να καλύψεις όλες τις ανάγκες του.( τροφή και νερό, ιατροφαρμακευτική περίθαλψη, σπίτι, ανάγκη για παιχνίδι)
Γράφουμε σε ομαδική αφίσα και στη συνέχεια Ζωγραφίζουμε τι έχει ανάγκη ένα αδεσποτάκι και στη συνέχεια την τοποθετούμε στο ταμπλό του σχολείου για να το δουν οι γονείς των μαθητών μας


Ζωγραφίζουμε τον εαυτό μας να φροντίζει ένα αδέσποτο ζωάκι. Τι μπορούμε να του προσφέρουμε για να είναι καλά και ευτυχισμένο?

Με την ευθύνη της νηπιαγωγού, αναλαμβάνουμε σαν σχολείο να παρέχουμε τροφή και νερό στα αδέσποτα γατάκια της γειτονιάς του σχολείου μας.
Σπιτάκι για αδέσποτα γατάκια υπό κατασκευή



4, Επικοινωνία και διάχυση ( 2 διδακτικές ώρες)
- Δημιουργία ταμπλό στο σχολείο με αφίσες τις οποίες φτιάξαμε με τα παιδιά κατά τη διάρκεια του προγράμματος
- Αναρτήσεις υλικού στο blog του σχολείου στην ενότητα < Σχολείο φιλικό προς τα ζώα>
- φτιάξαμε με τα παιδιά ένα ηλεκτρονικό παραμύθι με κεντρικό ήρωα μια αδέσποτη γατούλα, το οποίο αναρτήσαμε στο blog του σχολείου
5. Αναστοχασμός ( αξιολόγηση και προγραμματισμός μελλοντικών ενεργειών )
Διάρκεια : 1 διδακτική ώρα
Συζήτηση στην ομάδα σχετικά με αυτά που δουλέψαμε και είδαμε. Τι μας έμεινε τελικά από το πρόγραμμα; Τι μάθαμε; Τα παιδιά έδειξαν μεγάλο ενδιαφέρον και ευαισθησία απέναντι στα ζωα. Μεγάλη ανταπόκριση είχαμε και από τους γονείς των μαθητών ( μητέρα ήρθε στην τάξη και μας μίλησε, γονείς μας προμήθεψαν με κουβέρτες και τροφές για τα αδέσποτα, ενώ άλλοι μας συνόδεψαν για να τοποθετήσουμε το σπιτάκι που φτιάξαμε.
Δυστυχώς δεν μπορέσαμε να φέρουμε στην τάξη εθελοντές από τη φιλοζωική της Νίκαιας για να μας μιλήσουν, καθώς ύστερα απο τηλεφωνική επικοινωνία που είχαμε μαζί τους μας απάντησαν ότι την ώρα λειτουργίας του σχολείου βρίσκονται όλοι στις εργασίες τους.
Στο μέλλον θα προσπαθήσουμε να φέρουμε στην τάξη και άλλους ανθρώπους που ασχολούνται με τα ζώα ή ακόμα και να επισκεφτούμε κάποιο καταφύγιο αν είναι εφικτό
Αλληλοσεβασμός και Διαφορετικότητα
Ξεκινήσαμε τα εργαστήρια με θέμα τη διαφορετικότητα, με το παραμύθι ” Έλμερ “. Αφού διαβάσαμε το παραμύθι Κάναμε μια σειρά ερωτήσεων στα παιδιά: πως αισθάνεται ο Έλμερ, τι σκέφτεσαι, τι σημαίνει να είναι κάποιος διαφορετικός, εμείς είμαστε ίδιοι μεταξύ μας ή διαφορετικοί, τι θα λέγατε αν συναντούσατε τον Έλμερ.
Σε ομαδική και στη συνέχεια σε ατομικό φύλλο εργασίας αποτυπώσαμε τις σκέψεις και τα συναισθήματα του Έλμερ
Τι θα του λέγαμε
Διαβάσαμε το βιβλίο “ο παράταιρος ο Τέρης και ο φίλος του ο Αστέρης “. Αφού διαβάσαμε το παραμύθι Κάναμε μια σειρά ερωτήσεων στα παιδιά: ποιος είναι το πρωταγωνιστής? Περιγράψτε τον. Που μένει? Πως ζει? Πως αισθάνεται? Καταγράψουμε τα συναισθήματά του
Ρωτήσαμε τα παιδιά αν έχουν αισθανθεί ποτέ όπως ο Τερης. Μιλήσαμε για το συναίσθημα της μοναξιάς και της περιθωριοποίησης. Τι μπορούμε να κάνουμε για να βοηθήσουμε κάποιον που βρίσκεται στο περιθώριο?
Συζητήσαμε για τα συναισθήματα του Αστέρη και των χωρικών. Γιατί έβαλαν στην άκρη τον Τερη? Τι άλλαξε μετά? Έκανε καλά ο Αστέρης? Τι θα έκαναν στη θέση του?
Για να καλλιεργήσουμε την ενσυναισθηση Φτιάξαμε ξανά την ιστορία από την πλευρά του Τερη. Αφού την καταγράψαμε τα παιδιά συνεργάστηκαν σε ζευγάρια και έφτιαξαν τις εικόνες της ιστορίας
Είδαμε το παραπάνω βίντεο. Θα μας άρεσε να ζούμε σε ένα κόσμο όπου όλοι είναι ίδιοι?
Διαβάσαμε το βιβλίο
Μια ιστορία που μιλάει με χιούμορ για τη διαφορετικότητα και μας δείχνει πως ο καθένας μας είναι ξεχωριστός. Είπαμε ότι δεν πρέπει να κρίνουμε τους άλλους με βάση την εξωτερική τους εμφάνιση αλλά να τους γνωρίζουμε πραγματικά για αυτό που έχουν στη ψυχή τους.
Ζωγραφίσαμε για ένα παιδί διαφορετικό που οι άλλοι δεν το παίζουν. Πως αισθάνεται? Τι κάνουμε εμείς?
Είδαμε το βίντεο ” βλέπω, νιώθω, ακουω”. Μιλήσαμε για τα συναισθήματα και τις ανάγκες των ατόμων με κώφωση.
Ζωγραφίσαμε τι μας έκανε εντύπωση από το βίντεο
Πως νιώσαμε όταν Είδαμε το βίντεο? Τι θα κάναμε αν ερχόταν στο πάρκο ένα κωφάλαλο παιδάκι?
Κλείσαμε τα αφτιά και προσπαθήσαμε να πάρουμε μια μικρή ιδέα του πως είναι να μην ακούς
Γνωρίσαμε τη δακτυλική αλφάβητο. Φτιάξαμε γράμματα και λέξεις με τα δάχτυλα μας.
Μιλήσαμε για τη νοηματική, τη γλώσσα επικοινωνία των κωφάλαλων και μάθαμε μερικές εκφράσεις
Μιλήσαμε για τους ανθρώπους με προβλήματα όρασης. Πως αντιλαμβάνονται τον κόσμο γύρω τους?Τι δυσκολίες αντιμετωπίζουν στην μετακίνηση τους στο δρόμο? Είδαμε το παρακάτω παιδικό
Τα άτομα με ολική τύφλωση έχουν ιδιαίτερα αναπτυγμένη την αίσθηση της αφής και της ακοής.
Με την αφή αναγνωρίζουν αντικείμενα και πρόσωπα
Με την ακοή αντιλαμβανονται ποιος βρίσκεται στο χώρο ή μετακινουνται
Είδαμε 2 βίντεο για το πως μετακινουται οι τυφλοί στους δρόμους και τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν καθημερινά
Ζωγραφίσαμε τι δυσκολίες αντιμετωπίζουν οι άνθρωποι χωρίς όραση όταν κινούνται στο δρόμο ( παρκαρισμένα αμάξια σε οδηγούς τυφλών, λακκούβες σε πεζοδρόμια, δέντρα σε στενά πεζοδρόμια, σκουπίδια κ.α)
είδαμε το παραπάνω βίντεο. Πως βοηθάμε έναν τυφλό μα κινηθεί στο δρόμο? Κάναμε προσομοίωση στην τάξη
Μιλήσαμε για τα λάθη που κάνουμε ως κοινωνία και ως άνθρωποι , τα οποία κάνουν τη ζωή αυτών των ανθρώπων πολύ δύσκολη ( παρκαρισμένα αμάξια η σκουπίδια σε οδηγούς τυφλών, κολονάκια σε οδηγούς τυφλών κ.α) Ομαδοποιήσαμε σωστές και λάθος συμπεριφορές
Ζωγραφίσαμε πως μπορούμε να βοηθήσουμε έναν άνθρωπο χωρίς όραση
Είδαμε το παραπάνω βίντεο και Γνωρίσαμε το σύστημα Braille, το οποίο χρησιμοποιούν οι άνθρωποι χωρίς όραση για να διαβάζουν και να γράφουν. Είδαμε τα Γράμματα και διαβάσαμε λέξεις με την αφή
Είδαμε ένα βίντεο το οποίο δείχνει τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν τα άτομα ΑΜΕΑ όταν βγαίνουν στους δρόμους της πόλης. Λακκούβες στα πεζοδρόμια, παρκαρισμένα αμάξια ή μηχανές στις ράμπες, σκουπίδια, στενά πεζοδρόμια κ.α πολλά, που τους αναγκάζουν πολλές φορές να κατεβαίνουν στο δρόμο, με κίνδυνο να τους χτυπήσει κάποιο διερχόμενο αυτοκίνητο.
θεία μαθήτριας που βρίσκεται σε αμαξιδιο μας επισκέφτηκε και μας μίλησε για το πως είναι η ζωή ενός ανθρώπου ΑΜΕΑ και έπαιξε μαζί μας παιχνίδια
Συνεχίσαμε με ομαδοποίηση εικόνων σε σωστή και λάθος συμπεριφορά προς τα άτομα με αμαξίδιο
Ζωγραφίσαμε τι έχουν ανάγκη τα άτομα ΑΜΕΑ
είδαμε στο παραπάνω βίντεο πως είναι η ζωή χωρίς χέρια
Είδαμε ένα βίντεο από τους παραολυμπιακούς αγώνες και συζητήσαμε για τη δύναμη και τη θέληση αυτών των ανθρώπων, που μπορούν πραγματικά να κάνουν το αδύνατο δυνατό







































































































