4η Συνάντηση: Ενσυναίσθηση– Προσωπικά όρια
Στόχος εργαστηρίου:
Να καλλιεργηθεί η ενσυναίσθηση, ότι είναι καλό να δίνουμε ευκαιρίες και να αποφεύγουμε την «εύκολη» κριτική.
Ο καθένας μας είναι μοναδικός…. Μοναδικός στη σκέψη, μοναδικός στην εμφάνιση, μοναδικός στον χαρακτήρα – προσωπικότητα, μοναδικός στη συμπεριφορά.
Τα παιδιά, εκτός από μοναδικά, είναι και αυθόρμητα και ο αυθορμητισμός τους μπορεί να τους οδηγήσει σε συμπεριφορές που πληγώνουν, σε συμπεριφορές που περιθωριοποιούν και ενδεχομένως να απομονώνουν…
1η δραστηριότητα: «Εσύ και εμείς μαζί ή …. χώρια;»
Αφηγούμαστε το σενάριο στην ομάδα:
«Ο Στέφανος είναι ένας μαθητής του νηπιαγωγείου. Είναι η δεύτερη χρονιά σε αυτό το σχολείο. Ανέκαθεν ήταν ένα παιδάκι ζωηρό, κινητικό, δραστήριο. Φέτος όμως, η νηπιαγωγός έκανε επανειλημμένως παράπονα στη μητέρα για τη συμπεριφορά του».
Δημιουργούμε 2 ομάδες των 6 ατόμων και ο καθένας αναλαμβάνει τον ρόλο του: (Στέφανος, μητέρα Στέφανου, συμμαθητής, μητέρα συμμαθητή, νηπιαγωγός, παρατηρητής).
Δραματοποιούμε το παραπάνω σενάριο και συνεχίζουμε την ιστορία. Ο παρατηρητής παρακολουθεί τόσο τη λεκτική όσο και τη μη λεκτική επικοινωνία, χωρίς να μιλάει. Καταγράφει τις παρατηρήσεις του.
Ακολουθεί συζήτηση: «Πώς νιώσατε στους ρόλους σας; Τι παρατηρήσατε στη συμπεριφορά τη δική σας και των άλλων; Τι θα αλλάζατε αν ξαναπαίζατε τη σκηνή από την αρχή;»
2η δραστηριότητα: «Έλα στη θέση μου»
Κάθε μέλος της ομάδας έχει ένα κομμάτι χαρτί Α3 και μαρκαδόρους. Σε αυτό ζωγραφίζει το ρόλο-πρόσωπο που είχε (π.χ. το μέλος που έπαιξε το Στέφανο, ζωγραφίζει το Στέφανο, κ.λπ.). Μετά γράφει μέσα στο ζωγραφισμένο σώμα, τα συναισθήματα και τις δυσκολίες που αντιμετώπισε το μέλος-ρόλος. Οι παρατηρητές σημειώνουν σε κάθε ζωγραφιά, έξω από το σχέδιο την καταγραφή τους.
Στο τέλος οι ζωγραφιές παρουσιάζονται από κάθε μέλος στους υπόλοιπους, σχετικά με το ρόλο που του ανατέθηκε, μιλώντας παράλληλα για το πώς ένιωσε κατά τη διάρκεια της δραστηριότητας.
3η δραστηριότητα: Οι ζωγραφιές αλλάζουν
Στόχος: Όρια – Διεκδίκηση, Δυναμική ομάδας.
Οι συμμετέχοντες χωρίζονται σε δύο ομάδες και τα μέλη κάθε ομάδας ζωγραφίζουν γύρω από ένα μεγάλο, μακρόστενο χαρτί.
Καθένας ξεκινάει από ένα συγκεκριμένο σημείο του χαρτιού που βρίσκεται μπροστά του και με το σήμα του εμψυχωτή μετακινείται μια θέση δεξιά. Όλοι τελειώνουν στην αρχική τους θέση.
4η δραστηριότητα: Κλείσιμο Ομάδας – Αξιολόγηση
Συλλογική αυτόματη γραφή
Κάνουμε μια συλλογική αυτόματη γραφή με θέμα «Το τέλος της ομάδας».
Στον κύκλο, κυκλοφορεί ένα χαρτί και ο πρώτος γράφει αυτόματα 2-3 φράσεις σε σχέση μ’ αυτό το θέμα και διπλώνει το χαρτί με τέτοιο τρόπο που να μην φαίνεται η τελευταία σειρά. Ο επόμενος θα συνεχίσει με δυο τρεις δικές του φράσεις και με τον ίδιο τρόπο θα συνεχίσουν και οι υπόλοιποι.
Μετά την ολοκλήρωση της αυτόματης γραφής από όλα τα μέλη της ομάδας, το κείμενο διαβάζεται στην ολομέλεια.