Οι μαθητές εν δράσει... εντός και εκτός των τειχών

Περιβαλλοντική Εκπαίδευση στο 2ο Γυμνάσιο Θέρμης

Μήνας: Ιούνιος 2026

Screenshot 3 1

Παρουσίαση Περιβαλλοντικών Προγραμμάτων 2025-2026 στο Σχολείο

Την Τρίτη, 26 Μαΐου 2026, οι μαθητές και μαθήτριες της περιβαλλοντικής ομάδας των τμημάτων Β1 και Γ2 του 2ου Γυμνασίου Θέρμης συμμετείχαν στη σχολική εκδήλωση παρουσίασης προγραμμάτων σχολικών δραστηριοτήτων του 2ου Γυμνασίου Θέρμης, η οποία έλαβε χώρα στην αίθουσα πολλαπλών χρήσεων του σχολείου.

Οι μαθητές και μαθήτριες παρουσίασαν τα Περιβαλλοντικά Προγράμματα «Κλείνουμε τον Κύκλο: Επαναχρησιμοποίηση και Ανακύκλωση για ένα Βιώσιμο Σχολείο Ι και ΙΙ», τα οποία υλοποίησαν το σχολικό έτος 2025-2026 με στόχο την ευαισθητοποίηση της σχολικής και τοπικής κοινότητας σχετικά με τον αειφόρο τρόπο ζωής και διαχείρισης των φυσικών πόρων με έμφαση στην κυκλική οικονομία.

Βασικό παραγόμενο προϊόν των Περιβαλλοντικών Προγραμμάτων είναι το περιβαλλοντικό ιστολόγιο με θέμα «Περιβαλλοντική εκπαίδευση στο 2ο Γυμνάσιο Θέρμης» το οποίο δημιουργήθηκε για να αναδείξει επίκαιρα περιβαλλοντικά ζητήματα και θεματικές όπως η επαναχρησιμοποίηση, η επισκευή και η ανακύκλωση υφιστάμενων υλικών κ.λπ. και να προβάλλει βιωματικές δράσεις των μαθητών/μαθητριών εντός και εκτός του σχολείου για την επίτευξη των 17 Παγκόσμιων Στόχων Βιώσιμης Ανάπτυξης του ΟΗΕ.

Ειδικότερα, στο ιστολόγιο περιλαμβάνονται καλές πρακτικές Βιώσιμης Ανάπτυξης που εφαρμόστηκαν από τους/τις μαθητές/μαθήτριες για την Κοινωνία και το Περιβάλλον σε συνεργασία με την τοπική αυτοδιοίκηση και τοπικούς περιβαλλοντικούς φορείς, όπως τα ΚΕΠΕΑ Θέρμης, Κιλκίς και Ποροΐων, την ΜΚΟ Greek Eco Project, την TEXAN A.B.E.E. κ.λπ. συμβάλλοντας στη διάδραση της σχολικής κοινότητας με την κοινωνία και στην ευρύτερη αφύπνιση, σε εθνικό και διεθνές επίπεδο, για τα θέματα της Βιώσιμης Ανάπτυξης.

Ενδεικτικά, κατά τη διάρκεια υλοποίησης των Περιβαλλοντικών Προγραμμάτων, οι μαθητές/ μαθήτριες καλλιέργησαν βιωματικά τη συλλογική περιβαλλοντική συνείδηση και την ενεργό πολιτειότητα, καθώς δημιούργησαν συννεφόλεξο με θέμα την κυκλική οικονομία στην αγγλική γλώσσα, σχεδίασαν αφίσες για τις διαφορές του μοντέλου της κυκλικής οικονομίας από αυτό της γραμμικής οικονομίας αλλά και για τα είδη των κάδων ανακύκλωσης, επισκέφτηκαν τα ΚΕΠΕΑ Θέρμης, Κιλκίς και Ποροΐων όπου ενημερώθηκαν για την ανακύκλωση, την υπεύθυνη κατανάλωση και την αειφορία, δημιούργησαν χειροποίητες παραδοσιακές φορεσιές από όλο τον κόσμο χρησιμοποιώντας ανακυκλώσιμα υλικά, διοργάνωσαν bazaar με επίκεντρο την κυκλική οικονομία, βοήθησαν στην τοποθέτηση κομποστοποιητή στο σχολικό προαύλιο και εξοικειώθηκαν με τη χρήση του, συμμετείχαν σε εργαστήρια κυκλικής οικονομίας από την Greek Eco Project, σε δράση καθαρισμού της ακτής Αρετσούς και σε ανταποδοτική ανακύκλωση πλαστικών μπουκαλιών. Επιπλέον, συμμετείχαν στη 2η Μαθητική Συνάντηση Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Θέρμης για την παρουσίαση περιβαλλοντικών προγραμμάτων της ΔΔΕ Ανατολικής Θεσσαλονίκης και στη μαθητική έκθεση φωτογραφίας σχολείων του Περιφερειακού Δικτύου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης «Κλικ, προστάτευσέ το!» η οποία έλαβε χώρα στα εμπορικά καταστήματα της Θέρμης από τις 23 Απριλίου έως τις 8 Μαΐου 2026, δημιουργώντας αφίσα με εκτυπωμένες φωτογραφίες τους για το θέμα «Κυκλική Οικονομία», το οποίο επέλεξαν να προστατεύσουν.

Επιπροσθέτως, οι δράσεις των Περιβαλλοντικών Προγραμμάτων αποτέλεσαν έμπνευση για τη συμμετοχή των μαθητών/ μαθητριών σε μαθητικούς διαγωνισμούς, όπως ο 9ος Μαθητικός Διαγωνισμός Φωτογραφίας της ΑΝΑΤΟΛΙΚΗΣ Α.Ε. με τίτλο «Το Μέλλον που Θέλουμε – Βιώσιμη Διαχείριση Πόρων» όπου οι μαθητές/ μαθήτριες ανέδειξαν ποικίλους Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης και ο Μαθητικός Διαγωνισμός Φωτογραφίας 2025-2026 του Περιφερειακού Δικτύου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης «Κλικ, προστάτευσέ το!» όπου οι μαθητές/μαθήτριες επέλεξαν ως θέμα την «Κυκλική Οικονομία». Στο συγκεκριμένο διαγωνισμό, ο μαθητής του τμήματος Β3 του 2ου Γυμνασίου Θέρμης Αγαμέμνονας Μπάρλας κατέκτησε έπαινο– διάκριση της κριτικής επιτροπής της Σχολής Καλών Τεχνών στην κατηγορία «Καλλιτεχνική Φωτογραφία».

Στη σχολική εκδήλωση παρουσίασης των προγραμμάτων σχολικών δραστηριοτήτων οι μαθητές και μαθήτριες, από το σύνολο των δράσεών τους για τα Περιβαλλοντικά Προγράμματα «Κλείνουμε τον Κύκλο: Επαναχρησιμοποίηση και Ανακύκλωση για ένα Βιώσιμο Σχολείο Ι και ΙΙ», επέλεξαν να προβάλλουν ένα animation για την έννοια της κυκλικής οικονομίας και ένα βίντεο με θέμα «Καλές πρακτικές κυκλικής οικονομίας στο σχολείο», γυρισμένο εξ ολοκλήρου στο σχολείο, με στόχο την ευαισθητοποίηση της σχολικής και τοπικής κοινότητας για την εξοικονόμηση πόρων, τη μείωση των αποβλήτων και τη βιωσιμότητα.

Επιπλέον, κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης, οι μαθητές και μαθήτριες του σχολείου είχαν την ευκαιρία να περιηγηθούν σε έκθεση τεχνημάτων των Περιβαλλοντικών Προγραμμάτων στο εργαστήριο της Τεχνολογίας του σχολείου όπου εκτέθηκαν κατασκευές που δημιουργήθηκαν από την περιβαλλοντική ομάδα στο μάθημα της Τεχνολογίας με τη χρήση αποκλειστικά ανακυκλώσιμων υλικών.

Οι συντονίστριες εκπαιδευτικοί:

Ζωφάκη Μαρία ΠΕ04.04, Κουτσιμανή Αικατερίνη ΠΕ06

Οι συμμετέχοντες/συμμετέχουσες εκπαιδευτικοί:

Γεωργούδας Ιωάννης ΠΕ83, Παπαλάμπρου Ειρήνη ΠΕ08, Τζηρίνη Ευαγγελία ΠΕ78, Ράπτου Αγνή ΠΕ04.01

AFISA 2026

Έπαινος στην «Καλλιτεχνική Φωτογραφία» Διαγωνισμού Μαθητικής Φωτογραφίας

Screenshot 1Στις 27/05/2026, ανακοινώθηκαν οι έπαινοι των φωτογραφιών που διακρίθηκαν το σχολικό έτος 2025-2026 στο Διαγωνισμό Μαθητικής Φωτογραφίας του Περιφερειακού Δικτύου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης «Κλικ, προστάτευσέ το!» στις κατηγορίες 1. Καλλιτεχνική φωτογραφία, 2. Φωτογραφία με ηχηρό περιβαλλοντικό/κοινωνικό μήνυμα και 3. Πόστερ που διακρίθηκαν για την αισθητική ή τη δημιουργικότητά τους. Με ιδιαίτερη χαρά και ενθουσιασμό ενημερωθήκαμε ότι η φωτογραφία του μαθητή Αγαμέμνονα Μπάρλα, του τμήματος Β3 του 2ου Γυμνασίου Θέρμης, με θέμα «Κυκλική Οικονομία», διακρίθηκε στην κατηγορία «Καλλιτεχνική Φωτογραφία»! Το συντονισμό της δράσης ανέλαβαν οι εκπαιδευτικοί Αικατερίνη Κουτσιμανή (ΠΕ06) και Μαρία Ζωφάκη (ΠΕ04.04).

Στη διαδικασία διάκρισης συμμετείχαν 122 μαθητικές ομάδες από 105 σχολεία με 730 συνολικά φωτογραφίες. Ειδικότερα, κάθε μαθητική ομάδα συμμετείχε με 6 φωτογραφίες, οι οποίες παρουσιάστηκαν σε ομαδικές εκθέσεις φωτογραφίας σχολείων του δικτύου ή σε έκθεση του σχολείου τους. Οι έπαινοι ανά κατηγορία δόθηκαν από επιτροπή της Σχολής Καλών Τεχνών ΑΠΘ και Φλώρινας καθώς και του Τμήματος Φωτογραφίας και Οπτικοακουστικών Τεχνών Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής και ελπίζουμε η τιμητική διάκριση του μαθητή μας να ενισχύσει την αυτοεκτίμησή του, ώστε η φωτογραφία να αποτελέσει για αυτόν μία δημιουργική ενασχόληση που μπορεί να τον συνοδεύσει σε όλη του τη ζωή.

Screenshot 3

Έρευνα με θέμα την Κυκλική Οικονομία

Την Τρίτη 13 Ιανουαρίου 2026, οι μαθητές/μαθήτριες της Γ΄ Γυμνασίου και την Παρασκευή 6 Μαρτίου 2026 οι μαθητές/ μαθήτριες της Α΄ Γυμνασίου συμμετείχαν στις «Δράσεις Ενεργού Πολίτη» όπως αυτό ορίζεται από το πρόγραμμα σπουδών. Στο πλαίσιο αυτό, αποφάσισαν να ερευνήσουν τη στάση των περιοίκων της περιοχής Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης απέναντι στο περιβάλλον και ειδικότερα σε θέματα κυκλικής οικονομίας.

Η έρευνα πραγματοποιήθηκε με τη μορφή ανώνυμου ερωτηματολογίου, το οποίο απαντήθηκε από πολίτες κάθε ηλικίας και επαγγελματικής ομάδας. Μέσα από τις απαντήσεις προέκυψαν πολύ ενδιαφέροντα  και ελπιδοφόρα συμπεράσματα!

Πατήστε στον παρακάτω σύνδεσμο για να δείτε τι δείχνει η έρευνα:

Τι δείχνει η έρευνα;

Οι κάτοικοι της περιοχής φαίνεται ότι έχουν οικολογική συνείδηση και προσπαθούν καθημερινά να μειώνουν το περιβαλλοντικό τους αποτύπωμα. Συγκεκριμένα:

 Γνωρίζουν οι 3 στους 4 περίπου τι είναι η κυκλική οικονομία και ποια υλικά ενδείκνυνται για επαναχρησιμοποίηση μέσω αυτής.

Η πλειοψηφία ανακυκλώνει υλικά στο σπίτι, στο σχολείο και στην εργασία χρησιμοποιώντας τους δημόσιους κάδους.

Η προστασία του περιβάλλοντος καθώς και η ευθύνη για τις επόμενες γενεές αποτελούν τα βασικά κίνητρα ανακύκλωσης και κυκλικής οικονομίας.

Πολύ ελπιδοφόρο μήνυμα αποτελεί ότι οι 4 στους 5 επισκευάζουν συσκευές και ρούχα αντί να τα αντικαταστήσουν με αντίστοιχα καινούρια.

Η έλλειψη κάδων, χρόνου και ενημέρωσης καθώς και οι  ενίοτε ακριβότερες τιμές προϊόντων κυκλικής οικονομίας αποτελούν ανασταλτικούς παράγοντες για την διαδικασία της κυκλικής οικονομίας.

Η ενημέρωση μέσω του σχολείου και τα σχολικά projects για την κυκλική οικονομία καθώς και η συνεργασία με φορείς του Δήμου σχετικούς με αυτήν θεωρούνται από τους ερωτηθέντες ότι θα ενισχύσουν τη γνώση και την προσπάθεια μαθητών και πολιτών για ενεργό συμμετοχή σε δράσεις κυκλικής οικονομίας.

Τι σημαίνουν αυτά τα ευρήματα; Τα αποτελέσματα της έρευνας είναι ενθαρρυντικά. Οι πολίτες είναι δεκτικοί στις αλλαγές και ήδη έχουν ενσωματώσει πολλές φιλικές προς το περιβάλλον συνήθειες στην καθημερινότητά τους. Η θετική στάση των κατοίκων αποτελεί πολύτιμο έδαφος για δράση και συνεργασία με τον Δήμο. Παρότι η κυκλική οικονομία δεν εφαρμόζεται ευρέως, οι συνθήκες είναι ώριμες για την ενίσχυσή της. Η μετάβαση σε έναν πιο βιώσιμο τρόπο ζωής χρειάζεται ενίσχυση και ενημέρωση. Η κυκλική οικονομία όταν υιοθετηθεί μαζικά και εφαρμόζεται στην καθημερινή ζωή όλων, αποφέρει οικονομικό όφελος σε πολίτες και επιχειρήσεις αλλά κυρίως προστασία του περιβάλλοντος με λιγότερα απορρίμματα και καλύτερη ποιότητα ζωής για όλους.

 Τι προτείνουμε ως μαθητές;

Ως ομάδα μαθητών, προτείνουμε στον Δήμο:

  • Να ενισχύσει την πληροφόρηση για την κυκλική οικονομία, μέσα από ενημερωτικές δράσεις στα σχολεία, στις γειτονιές και στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
  • Να συνεργαστεί με το σχολείο σε Εκπαιδευτικά προγράμματα για τη σωστή εφαρμογή της κυκλικής οικονομίας, ώστε να γνωρίζουν οι πολίτες με ποιον τρόπο εφαρμόζεται αυτή σωστά.
  • Να οργανώσει δράσεις ενημέρωσης για τη βιώσιμη ανάπτυξη και τη σχέση της με την κλιματική αλλαγή σε συνεργασία με το σχολείο όπως ομιλίες, δημιουργία φυλλαδίων και ενημερωτικών βίντεο για τη σχέση μεταξύ κυκλικής οικονομίας και περιβαλλοντικών προβλημάτων.

Τέλος οι ερωτηθέντες είπαν ότι  οφείλουν οι πολίτες  να προσπαθήσουν να ενημερώνονται σωστά ώστε να εφαρμόζουν ορθά την κυκλική οικονομία.

Η έρευνα αυτή ήταν μια εμπειρία που μας έμαθε ότι η αλλαγή ξεκινά από εμάς. Εμείς, οι νέοι, μπορούμε να κινητοποιήσουμε την κοινότητά μας προς ένα καλύτερο αύριο  και φαίνεται πως ήδη υπάρχει έδαφος για να «φυτρώσει» κάτι όμορφο.

Ευχαριστούμε όλους τους κατοίκους της περιοχής που συμμετείχαν και στήριξαν την προσπάθειά μας!

 

Υποστηριζόμενο από blogs.sch.gr & Θέμα βασισμένο στο Lovecraft από τον Anders Norén

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση