KAΛΗ ΣΧΟΛΙΚΗ ΧΡΟΝΙΑ
Ο Αγιασμός για το σχολικό έτος 2025-2026 θα γίνει στον αύλειο χώρο του νηπιαγωγείου την Πέμπτη ,11 Σεπτεμβρίου 2025 , στις 9:30 π.μ.
Ο Αγιασμός για το σχολικό έτος 2025-2026 θα γίνει στον αύλειο χώρο του νηπιαγωγείου την Πέμπτη ,11 Σεπτεμβρίου 2025 , στις 9:30 π.μ.
Η ημερήσια σχολική εκδρομή προγραμματίστηκε στην Αθήνα στο Πλανητάριο με σκοπό την παρακολούθηση της παιδικής ταινίας <<Polaris>> που είχε θέμα τους πλανήτες του ηλιακού συστήματος. Οι πλανήτες έγιναν αντικείμενο διερεύνησης στα πλαίσια του κύκλου εργαστηρίων STEAM που υλοποιήθηκαν την φετινή σχολική χρονιά στο νηπιαγωγείο. Η επίσκεψη συνεχίστηκε στο Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος που βρίσκεται πλησίον του Πλανηταρίου.
Την Τετάρτη ,4 Ιουνίου 2025,έγινε η καλοκαιρινή εκδήλωση του νηπιαγωγείου που πλαισιώθηκε από κουκλοθεατρική παράσταση και θεατρικό παιχνίδι. Η εκδήλωση έγινε σε απογευματινές ώρες στο Συνεδριακό Κέντρο Θήβας.
Το δάσος ως ένα δυναμικό οικοσύστημα αποτελεί ενδιαφέρον θέμα ενασχόλησης για τα νήπια. Προσεγγίστηκε διαθεματικά και βιωματικά τον Μάιο και την πρώτη εβδομάδα του Ιουνίου και αξιοποιήθηκε αξιόλογο έντυπο υλικό (βιβλία) που έφεραν οι γονείς στο νηπιαγωγείο.
Ο κύκλος εργαστηρίων δεξιοτήτων που <<κλείνει >>το τρέχον σχολικό έτος αφορά τη θεματική ενότητα <<Φροντίζω το περιβάλλον>>και έχει τίτλο <<Ζώα που κινδυνεύουν με εξαφάνιση>>.Στόχος είναι η καλλιέργεια της περιβαλλοντικής συνείδησης των νηπίων και η θεμελίωση στάσεων και δεξιοτήτων που θα διαμορφώσουν μελλοντικούς ενεργούς πολίτες με ευαισθησία απέναντι στο φυσικό και το ανθρωπογενές περιβάλλον
Το σχέδιο δράσης με τίτλο <<Πολίτες του κόσμου>> που υλοποιήθηκε το τρέχον σχολικό έτος αφορούσε τη διαπολιτισμική εκπαίδευση και στόχευε στην ανάπτυξη της ενσυναίσθησης ,την αποδοχή της διαφορετικότητας ,την αλλυλεγγύη και τη συνεργασία μεταξύ των νηπίων και κυρίως την καλλιέργεια του αισθήματος του <<ανήκειν>> στην ομάδα ,το σχολείο την χώρα και τον κόσμο.
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ-ΥΛΙΚΟ ΠΟΥ ΑΞΙΟΠΟΙΗΘΗΚΕ ΚΑΙ ΥΛΙΚΟ ΠΟΥ ΠΑΡΗΧΘΗ (Οκτώβριος 2024-Απρίλιος 2025)(Το αρχείο ανοίγει με αριστερό <<κλικ>> πάνω στο σύνδεσμο.)
Με αφορμή την ημέρα της μητέρας (δεύτερη Κυριακή του Μάη) οργανώθηκαν εργαστήρια στο χώρο του σχολείου.
Πρωτομαγιά ονομάζεται η πρώτη ημέρα του Μαΐου και αποτελεί ημέρα εορτασμού της άνοιξης για πολλές χώρες του βορείου ημισφαιρίου. Ο εορτασμός της έχει τις ρίζες του στις παγανιστικές εορτές του παρελθόντος, με πολλά από τα αρχαία έθιμα να επιβιώνουν μέχρι και σήμερα. Στην Ελλάδα εορτάζεται εθιμοτυπικά με τη δημιουργία στεφανιών από λουλούδια. Στο νηπιαγωγείο τα νήπια προσέγγισαν βιωματικά τα έθιμα της Πρωτομαγιάς.
Το 1ο Νηπιαγωγείο Θήβας εύχεται
Τα νήπια προετοιμάστηκαν να υποδεχθούν τη μεγάλη γιορτή του Χριστιανισμού ,μαθαίνοντας για τα πάθη ,τη Σταύρωση και την Ανάσταση του Χριστού και προσέγγισαν βιωματικά τα ελληνικά πασχαλινά έθιμα.
Έπαιξαν το παιχνίδι του κρυμμένου θησαυρού και μάζεψαν καρότα και αυγά από διάφορες γωνιές της τάξης στο μάθημα των Αγγλικών.
Τίτλος Δράσης: «Ομορφαίνουμε την αυλή μας, ομορφαίνουμε τη ζωή μας»
Επίπεδο: Νηπιαγωγείο(νήπια και προνήπια)
Θεματικό Πεδίο: Βιώσιμες Πόλεις και Κοινότητες
Σύντομη περιγραφή της Δράσης: Κύριος σκοπός της δράσης είναι οι μαθητές και οι μαθήτριες να συμμετάσχουν και να συνεργαστούν ομαδικά, υποστηρίζοντας πρωτοβουλίες που εστιάζουν σε ενεργειακές αεϊφορικές πρακτικές, όπως η ανάπτυξη πράσινων χώρων σε αστικά δημόσια κτίρια –συγκεκριμένα η διαμόρφωση του αύλεου χώρου του σχολείου τους-παράγωντας ανθεκτικό και βιώσιμο το χώρο τους.
Μάθηματα: Φυσικές Επιστήμες, Γλώσσα και Πληροφορική
Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα:
α) Να γνωρίσουν τα βασικά μορφολογικά χαρακτηριστικά και να διακρίνουν τις λειτουργίες των φυτών
β) Να μάθουν τη σημαντική συμβολή και τα οφέλη των φυτών στη ζωή του ανθρώπου και στο ευρύτερο περιβάλλον.
γ)Να μάθουν τους τρόπους με τους οποίους θα φροντίζουν καθημερινά τα φυτά του σχολικού τους ανθόκηπου.
Πεδία Υλοποίησης: Το κέντρο μάθησης –παρεούλα ή ολομέλεια-, το κέντρο μάθησης –ο υπολογιστής και ο ψηφιακός χώρος του διαδικτύου, η αυλή του σχολείου, η επίσκεψη σε θερμοκήπιο(προορισμός σε απόσταση από το σχολείο-απαιτείται η μετάβαση με συγκοινωνιακό μέσο)
Φάσεις Υλοποίησης Δράσης
Διερεύνηση: (1 διδακτική ώρα) (επιλογή θέματος μετά από συλλογική διαβούλευση και ανταλλαγή ιδεών)
Με αφορμή ένα λουλούδι που χάρισε ένας μαθητής για το σχολείο μας, ονόματι «αλεξανρινό» κινητοποιήθηκε το ενδιαφέρον όλων να το μυρίσουν, να το περιεργαστούν και να μάθουν περισσότερα για αυτό. Οπότε αρχίσαμε να συζητάμε και να ανταλλάσουμε απόψεις τόσο για το συγκεκριμένο λουλούδι, όσο και για πολλά άλλα ήδη λουλουδιών. Όταν η συζήτηση μέσω ερωτήσεων επεκτάθηκε ως προς το που μπορούμε να δούμε και να βρούμε λουλούδια, τα παιδιά απάντησαν( στο ανθοπωλείο, στα χωράφια, στις αυλές, στον κήπο κ.α). Κατόπιν αναρωτηθήκαμε εάν εμείς έχουμε στο σχολείο μας λουλούδια. Τα παιδιά απάντησαν ότι δεν έχουμε λουλούδια εκτός από ένα δέντρο, μια ελιά. Οπότε σκεφτήκαμε τρόπους για να μπορέσουμε να αποκτήσουμε λουλούδια στο σχολείο μας. Τότε τα παιδιά σκέφτηκαν το ανθοπωλείο, λουλούδια από τον κήπο τους(για μεταφύτευση) και το θερμοκήπιο που είναι σχετικά κοντά στο σχολείο μας. Μάλιστα πρότειναν να πάμε επίσκεψη στο θερμοκήπιο για να δούμε ποια λουλούδια θα αγοράσουμε. Συμφωνήσαμε ότι αυτή η επίσκεψη πρέπει να γίνει και ότι όλοι μαζί θα αποφασίσουμε ποια λουλούδια θα αγοράσουμε για να τα φυτέψουμε στον κήπο του σχολείου μας κοντά στην ελιά και να τον μετατρέψουμε σε ανθόκηπο. Οπότε με την ενεργό συμμετοχή και την συνεργασία όλων των μαθητών /τριών ασχοληθήκαμε με τη δράση «Ομορφαίνω την αυλή μου, ομορφαίνω τη ζωή μου».
Προετοιμασία/Σχεδιασμός: (2 διδακτικές ώρες)
Σχεδιάσαμε μαζί με τους μαθητές και τις μαθήτριες σε ένα μεγάλο χαρτόνι, έναν κεντρικό κύκλο στον οποίο γράψαμε το όνομα της δράσης και γύρω από αυτόν εξακτινώνονταν οι ιδέες –δραστηριότητες υλοποίησης. Οι ιδέες των παιδιών ήταν: να μάθουμε για τα λουλούδια, να μάθουμε πως ζουν και πως μεγαλώνουν τα λουλούδια, να διαβάσουμε ιστορίες, να μάθουμε πώς να τα φροντίζουμε, πώς να τα φυτεύουμε, να αγοράσουμε και να φυτέψουμε λουλούδια, να φτιάξουμε ανθόκηπο στο σχολείο μας, να επισκεφθούμε έναν ανθόκηπο. Κατόπιν επιλέξαμε με ψηφοφορία ποια λουλούδια θα αγοράσουμε για να φυτέψουμε στον ανθόκηπο μας. Το κριτήριο της επιλογής των λουλουδιών που τέθηκαν σε ψηφοφορία, αφορούσε κυρίως την αντοχή των λουλουδιών σχετικά με το κλίμα της πόλης μας. Επίσης σε αυτήν την φάση έγινε και η επικοινωνία από το σχολείο μας με τον υπεύθυνο/η του θερμοκηπίου της περιοχής μας, για να οριστεί η ημερομηνία σχετικά με μια επίσκεψη με τους μαθητές/τριές μας , εφόσον η συγκεκριμένη δραστηριότητα έχει επιλεγεί και έχει ενταχθεί στη φάση υλοποίησης.
Υλοποίηση: (5 διδακτικές ώρες)
1η Δραστηριότητα: Συζήτηση και επαφή μαθητών με κατάλληλο υλικό μέσω διανομής εντύπων (βιβλία, περιοδικά εικόνες-πίνακες αναφοράς). Κατόπιν συμπλήρωσαν ένα φύλλο εργασίας και ζωγράφισαν το αγαπημένο τους λουλούδι. Επίσης έπαιξαν παιχνίδια παρατήρησης και μνήμης με καρτέλες που τους δόθηκαν. Τα παιδιά ψυχαγωγήθηκαν και απόλαυσαν τη συμμετοχή τους στην δραστηριότητα. Στην υλοποίηση της δράσης πολύτιμη ήταν η συνδρομή του τμήματος Πρασίνου του Δήμου Θήβας και ιδιαίτερα της γεωπόνου κ.Ελένης Παπαθανασίου που συνόδευσε το σχολείο στην διδακτική επίσκεψη σε φυτώριο της πόλης.
Οι μαθητές και οι μαθήτριες ζωγράφισαν το αγαπημένο τους λουλούδι (από τους πίνακες αναφοράς και τα βιβλία που είδαν) και έγραψαν το όνομά του
2η Δραστηριότητα; Προβολή βίντεο και σχετικού περιεχομένου από τον παγκόσμιο ιστό σχετικά με τη ζωή και τα οφέλη των φυτών στο περιβάλλον όπως:
“Ο κύκλος ζωής των φυτών”
“Από τον σπόρο στο φυτό”
“Τα φυτά”
Κατόπιν μέσα από συζήτηση τα παιδιά έδειξαν ότι θυμούνταν αρκετές πληροφορίες σχετικά με τη ζωή των λουλουδιών, από την προηγούμενη δραστηριότητά μας. Επιπλέον εμπλούτισαν τις γνώσεις τους μέσω της παρακολούθησης και σχετικής επεξήγησης- συζήτησης των εκπαιδευτικών βίντεο για τη ζωή και τα οφέλη των φυτών.
3ηΔραστηριότητα: Αφήγηση εκπαιδευτικής ιστορίας : « Φυτά-ο κόσμος των φυτών και τα οφέλη τους»
Τα παιδιά άκουσαν την ιστορία με τίτλο « Φυτά-ο κόσμος των φυτών και τα οφέλη τους» και είδαν εικόνες με διάφορα είδη φυτών (του κήπου, του δάσους, της θάλασσας, των βουνών, κ.α).Ακολούθησε συζήτηση και αναδιήγηση τα παιδιά κατάφεραν να θυμηθούν πολλά από τα οφέλη των φυτών τόσο για τον άνθρωπο , όσο και για ολόκληρο τον πλανήτη μας. Έπειτα κάναμε μια ανασκόπηση με τα παιδιά για όλα όσα είχαν μάθει και τα καταγράψαμε.
4η Δραστηριότητα: Επίσκεψη σε θερμοκήπιο
Περιήγηση στον εξωτερικό χώρο του θερμοκήπιου και επιλογή λουλουδιών από τους μαθητές/τριες για τον ανθόκηπο μας
5ηΔραστηριότητα: Δημιουργία ανθόκηπου στο σχολείο
Οι μαθητές και οι μαθήτριες με την ομαδική προσπάθεια και συνεργασία δημιούργησαν τον ανθόκηπο του σχολείου μας και υποσχέθηκαν ότι θα τον φροντίζουν.
Η Παγκόσμια Ημέρα Παιδικού Βιβλίου γιορτάζεται κάθε χρόνο στις 2 Απριλίου, ημέρα γενεθλίων του μεγάλου Δανού παραμυθά Χανς Κρίστιαν Άντερσεν. Καθιερώθηκε το 1966 από τη Διεθνή Οργάνωση Βιβλίων για τη Νεότητα (International Board on Books for Young People – IBBY).
Κάθε χρόνο, ένα διαφορετικό εθνικό τμήμα της οργάνωσης αναλαμβάνει να δημιουργήσει το μήνυμα και την αφίσα της Ημέρας, τα οποία διανέμονται σε ολόκληρο τον κόσμο με σκοπό να αναδείξουν την αξία των βιβλίων και της ανάγνωσης, καθώς και να ενθαρρύνουν τη διεθνή συνεργασία για την προώθηση της λογοτεχνίας για παιδιά και νέους.
Για το 2025, υπεύθυνο για το υλικό του εορτασμού είναι το εθνικό τμήμα των Κάτω Χωρών.
Το μήνυμα γράφτηκε από τη συγγραφέα και ποιήτρια Rian Visser. Το 2022, η Rian Visser κέρδισε το Zilveren Griffel και το Gouden Poeziemedaille (“Χρυσό μετάλλιο ποίησης”).
Το εικαστικό της αφίσας φιλοτεχνήθηκε από τη συγγραφέα και εικονογράφο Janneke Ipenburg, έργα της οποίας ήταν υποψήφια, στην ευρεία λίστα, των World Illustration Awards.
Σε όλες τις χώρες, τα παιδιά, οι συγγραφείς, οι εικονογράφοι, οι μεταφραστές, οι βιβλιοθηκονόμοι, οι εκδότες και οι εκπαιδευτικοί γιορτάζουν την παγκόσμια αυτή ημέρα με διάφορες εκδηλώσεις σε σχολεία, βιβλιοθήκες, βιβλιοπωλεία, πλατείες και άλλους χώρους, δείχνοντας έτσι την αγάπη και το ενδιαφέρον τους για τα βιβλία και το διάβασμα.
Στην Ελλάδα, όπως κάθε χρόνο, το Ελληνικό Τμήμα της ΙΒΒΥ – Κύκλος του Ελληνικού Παιδικού Βιβλίου φρόντισε να μεταφραστεί το μήνυμα από τα ολλανδικά από την κ. Μαργαρίτα Μπονάτσου, η οποία εργάστηκε εθελοντικά, και παροτρύνει τους φορείς οι οποίοι ενδιαφέρονται για τα παιδιά και τα βιβλία τους να συμβάλλουν στον εορτασμό της Παγκόσμιας Ημέρας Παιδικού Βιβλίου.
Η αφίσα με το μήνυμα τυπώθηκε στα ελληνικά από τις Εκδόσεις Πατάκη και διανέμεται με τη φροντίδα τους.
Η γλώσσα των εικόνων
Rian Visser / Ριν Φίσερ
Μπορείς να ζωγραφίσεις κάτι
για τα λόγια
και για τα πράγματα που λέω;
Μετά να ζωγραφίσεις
ένα κενό στην ημέρα,
το κρύο,
τον αέρα,
έναν κόμπο στον λαιμό
ή μια ώρα κακή,
τον βήχα και
τον αναστεναγμό,
τη μυρωδιά απ’ το ζεστό ψωμί,
τον χρόνο,
μια στιγμή,
το τέλος μα και του ονείρου
την αρχή
τον τόπο όπου κάποτε,
τον τόπο όπου ποτέ,
τον τόπο όπου σύντομα
κάτι μεγάλο θα συμβεί,
τον πόνο από μια πληγή,
της θάλασσας τη γεύση
αλμυρή.
Είναι πολλά, πάρα πολλά,
αυτά που θα ήθελα να δω,
τον έρωτα,
μια μέρα που θα ’ρθει
κάποτε, μπορεί.
Φτιάξε εικόνες
από το ποίημά μου,
ελεύθερα να αισθανθείς,
κι αν από εμένα προέρχονται
τα λόγια αυτά
είναι δικά σου
τώρα πια.
*Το ποίημα προέρχεται από την εικονογραφημένη ποιητική συλλογή Alle wensen van de wereld (2021) της Rian Visser με εικόνες της Janneke Ipenburg. Το βιβλίο αυτό τιμήθηκε με το Zilveren Griffel και το Gouden Poeziemedaille (“Χρυσό μετάλλιο ποίησης”).
Χρόνια πολλά σε όλες τις Ελληνίδες και σε όλους τους Έλληνες
Οι μαθητές, οι μαθήτριες και το εκπαιδευτικό προσωπικό του σχολείου μας.