ΣΧΕΔΙΟ ΔΡΑΣΗΣ 2024-2025

Παιδαγωγική και μαθησιακή λειτουργία

Διδασκαλία, μάθηση και αξιολόγηση

                      ΦΙΛΑΝΑΓΝΩΣΙΑ, Τίτλος: «Μικροί αναγνώστες, μεγάλα ταξίδια»

Από την αρχή της σχολικής χρονιάς παρατηρήσαμε το ενδιαφέρον των παιδιών για την ενασχόλησή τους  στη βιβλιοθήκη της τάξης κατά την ελεύθερη απασχόληση. Αυτό μας έδωσε το ερέθισμα για ενίσχυση της Φιλαναγνωσίας μέσα από διάφορες δράσεις με σκοπό την καλλιέργεια της αγάπης για το βιβλίο και την ανάπτυξη της δημιουργικής σκέψης και φαντασίας των παιδιών μέσα από την ανάγνωση και την αφήγηση ιστοριών και επιμέρους στόχους τους παρακάτω:

  • Να αναπτύξουν τα παιδιά θετική στάση προς το διάβασμα.
  • Να εξοικειωθούν με τη δομή του βιβλίου (τίτλος, συγγραφέας, εικονογράφος).
  • Να ενισχύσουν τη φαντασία και τη γλωσσική τους ανάπτυξη.
  • Να συμμετέχουν ενεργά σε δραστηριότητες αφήγησης και δραματοποίησης ιστοριών.
  • Να αναπτύξουν δεξιότητες επικοινωνίας και συνεργασίας.

Για την επίτευξη όλων αυτών , προχωρήσαμε στις παρακάτω δραστηριότητες.

1η Δραστηριότητα : Εισαγωγή στη Φιλαναγνωσία

  • Δημιουργία μιας “γωνιάς βιβλίου” στην τάξη με ποικιλία παιδικών βιβλίων. Συστηματική παρατήρηση για το ενδιαφέρον των παιδιών και την ενασχόλησή τους την ώρα της ελεύθερης απασχόλησης με τα βιβλία.
  • Συζήτηση για τη σημασία των βιβλίων και ερωτήσεις όπως: “Τι μας προσφέρει ένα βιβλίο;”, “Ποιο είναι το αγαπημένο σας παραμύθι;”
  • Συναισθήματα που μας δημιουργεί η ανάγνωση κάθε βιβλίου(χαρά, λύπη, αγωνία κ.α.)
  • Παρουσίαση διαφορετικών τύπων βιβλίων (παραμύθια, ποιήματα, εικονογραφημένα, γνώσεων).

  2η Δραστηριότητα: Επίσκεψη θεατρικής ομάδας στο νηπιαγωγείο

Αφηγηματική μουσική παράσταση «Αν ήταν παραμύθι ο πόλεμος» | 1ο ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΠΟΛΙΧΝΗΣ

3η Δραστηριότητα: Οργάνωση δανειστικής βιβλιοθήκης

 Σε συνεργασία με τους γονείς εμπλουτίστηκε η δανειστική βιβλιοθήκη της τάξης μας με τη δωρεά βιβλίων μου μας έκαναν. Κάθε παιδί με κλήρωση πήρε τον τίτλο ενός βιβλίου για να το χαρίσει στην τάξη. Τα  βιβλία επιλέχτηκαν από τη νηπιαγωγό της τάξης με  κριτήριο  την συναισθηματική, εκπαιδευτική, γνωστική αξία.

  Μαζί με τα παιδιά οργανώσαμε τον τρόπο δανεισμού. Φτιάξαμε ταυτότητες-κάρτες δανεισμού, σελιδοδείκτες και έντυπα με κανόνες για τις πρώτες οδηγίες. Ετοιμάσαμε τους φακέλους που θα χρησιμοποιήσουμε για τη μεταφορά του βιβλίου το οποίο κάθε παιδί το δανείζεται την Παρασκευή και το επιστρέφει τη Δευτέρα μαζί με ένα φύλλο εργασίας διαφορετικό ως προς το περιεχόμενο των εντολών κάθε φορά, όπως «δώσε ένα διαφορετικό τίτλο στην ιστορία», «ζωγράφισε τους βασικούς ήρωες του βιβλίου», «Πως αλλιώς θα ήθελες να τελειώσει η ιστορία» κ.α.

Διαμόρφωση της γωνιάς βιβλιοθήκης μέσα στην τάξη  με παιδικά βιβλία, καρεκλίτσες, τραπεζάκι, πουφ- πολυθρόνα και διακόσμησή της από εικαστικές δημιουργίες φτιαγμένες από τα παιδιά στο νηπιαγωγείο μετά την ανάγνωση βιβλίου ή στο σπίτι μετά την ανάγνωση παραμυθιού που είχαν δανειστεί.

Καθημερινά, τα παιδιά ενθαρρύνονταν να περνούν χρόνο στη γωνιά βιβλίου κατά τη διάρκεια του ελεύθερου παιχνιδιού.

– Ημέρα φιλαναγνωσίας: Κάθε Τετάρτη  ένα παιδί επιλέγει ένα βιβλίο από την βιβλιοθήκη για ανάγνωση και επεξεργασία στην τάξη.

4η Δραστηριότητα: Κουτί δημιουργίας

Μία καλή πρακτική που υλοποιήθηκε  είναι “Το κουτί της δημιουργίας”. Στο πλαίσιο της δανειστικής βιβλιοθήκης , ένας μαθητής δανειζόταν το κουτί της δημιουργίας μαζί με το βιβλίο του. Με αυτό το κουτί, που είχαμε βάλει εμείς μέσα διάφορα υλικά, μπορούσε να εμπνευστεί από το βιβλίο που διάβασε στο σπίτι και να φτιάξει μία κατασκευή. Όλοι μας οι μαθητές περίμεναν να έρθει η σειρά τους για να μας παρουσιάσουν την δημιουργία τους.

Στο κουτί είχαμε μία σελίδα Α4 στην οποία είχαμε σημειώσει τα υλικά . Τα παιδιά κατέγραφαν όσα υλικά είχαν χρησιμοποιήσει τα οποία συμπληρώναμε κατά την επιστροφή του κουτιού.

Επίσης δημιουργήσαμε ένα padlet στο οποίο ανέβαζαν οι γονείς τις δημιουργίες των παιδιών τους.

https://padlet.com/1nippolichnis/padlet-pgt3ikw6ajdgbtmt

5η Δραστηριότητα: Πώς φτιάχνεται ένα βιβλίο

Προσπαθήσαμε να ανακαλύψουμε τι γνωρίζουν τα παιδιά γύρω από το πως φτιάχνεται το βιβλίο, από ποια μέρη αποτελείται ,ποιος γράφει τα λόγια, ποιος κάνει τις εικόνες, πού βρίσκουμε τα βιβλία ,από που τα αγοράζουμε κ.α. Καταγράψαμε τις απόψεις των παιδιών και αναζητήσαμε και άλλες πληροφορίες που θα βοηθούσαν στην κατανόηση του θέματος.

Το παρακάτω βίντεο μας βοήθησε πολύ

https://issuu.com/kedrospbl/docs/20090907_pos_ftiaxnetai_ena_vivlio

Τα παιδιά κατέγραψαν τα μέρη του βιβλίου σε ομαδική εργασία

  • Συζητήσαμε για τα χαρακτηριστικά του καλού αναγνώστη και για τους κανόνες συμπεριφοράς απέναντι στα βιβλία.
  • Συζητήσαμε για τα επαγγέλματα ,βλέποντας την  εικόνα.
  • Βρήκαμε σύνθετες λέξεις με τη λέξη «Βιβλίο», βλέποντας παρακάτω  τις   εικόνες. Αντιγράψαμε τις λέξεις ,φτιάξαμε  καρτέλες με τις λέξεις και κάναμε αντιστοίχιση.
  • Διαβάσαμε τα δικαιώματα του αναγνώστη βλέποντας την εικόνα και συζητήσαμε με τα παιδιά.

 

6η Δραστηριότητα : Θεατρική Παράσταση «Η Μάγια των Χριστουγέννων»

https://blogs.sch.gr/1nippol/2024/12/14/theatriki-parastasi-2/

7η Δραστηριότητα: Επίσκεψη συγγραφέα στο νηπιαγωγείο

«Η ιστορία του πρώτου πυροσβεστήρα» | 1ο ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΠΟΛΙΧΝΗΣ

8η Δραστηριότητα: Αγαπημένο παραμύθι

Κάθε παιδί λέει ποιο είναι το αγαπημένο του παραμύθι και γιατί. Το περιγράφει με λίγα λόγια, ποιοι είναι οι ήρωες, που διαδραματίζεται, τι συναισθήματα νοιώθει. Τέλος ζωγράφισαν το αγαπημένο τους παραμύθι και φτιάξαμε μια ομαδική εργασία.

9η Δραστηριότητα: Διαδραστική Ανάγνωση και Αφήγηση

  • Ανάγνωση παραμυθιών από τον/την νηπιαγωγό με εκφραστικότητα και χρήση θεατρικότητας.
  • Ερωτήσεις κατανόησης και συζήτηση για τους ήρωες, την πλοκή και το μήνυμα της ιστορίας.
  • Δημιουργία ομαδικού παραμυθιού, όπου κάθε παιδί προσθέτει ένα κομμάτι στην ιστορία.
  • Δραματοποίηση αγαπημένων ιστοριών

    https://blogs.sch.gr/1nippol/2024/11/18/edo-polytechneio/

10η Δραστηριότητα: Δημιουργικές Δραστηριότητες Φιλαναγνωσίας

Εικονογράφηση Ιστοριών: Τα παιδιά ζωγραφίζουν τη σκηνή που τους άρεσε περισσότερο σε ατομικές και ομαδικές εργασίες. Κάποιες ενδεικτικές εργασίες από τα βιβλία που διαβάσαμε στη διάρκεια του σχεδίου δράσης.

 

11η Δραστηριότητα :Ψηφιακά βιβλία

Τα παιδιά  δημιουργούν με δικές τους εικόνες ψηφιακά βιβλία.

Ο καλός λύκος και η Κοκκινοσκουφίτσα

https://www.storyjumper.com/book/read/177974581/6823629e480ef

Η μεγάλη αγκαλιά

https://www.storyjumper.com/book/read/179086661/67ab9c863ccc4

Τα γεγονότα της 25ης Μαρτίου 1821 αλλιώς….

https://www.storyjumper.com/book/read/180368601/67e28bd492968

Τα παραμύθια της γιαγιάς πάνε σχολείο

https://wakelet.com/wake/yqc6wIrGtfkHDHVI00dmk

12η Δραστηριότητα: beebot

Τα παιδιά προγραμματίζουν τη μέλισσα να φτάσει στο αγαπημένο βιβλίο

13η Δραστηριότητα:  Παγκόσμια Ημέρα Παιδικού Βιβλίου

https://blogs.sch.gr/1nippol/2025/04/13/symmetochi-sti-drasi-filanagnosias-quot-diavazoyme-mazi-quot-pagkosmia-imera-paidikoy-vivlioy-2-aprilioy-2025/

14ηΔραστηριότητα:Επίσκεψη συγγραφέα και παρουσίαση παραμυθιού

https://blogs.sch.gr/1nippol/2025/04/13/o-kyr-lagos-xechase-alla-to-dasos-thymatai/

15η Δραστηριότητα: Επίσκεψη στη Δημοτική Βιβλιοθήκη

https://blogs.sch.gr/1nippol/2025/05/12/episkepsi-sti-dimotiki-vivliothiki-polichnis-theoklitos-karypidis/