Καλή Σαρακοστή!

Ολοκληρώνοντας τα αποκριάτικα ,είδαμε τον  πίνακα του Ζαν Μιρό”το καρναβάλι του Αρλεκίνου” και τον αποτυπώσαμε στο χαρτί.

ΜΙΡΟΑ

 

Μιρο1 Μιρο2

Φτιάξαμε μάσκες  και χορέψαμε το παραδοσιακό γαϊτανάκι και το ευχαριστηθήκαμε!

μασκες γαιτανακι2

 

Φτιάξαμε από πηλό χαρταετούς ,τους ζωγραφίσαμε και στερεώσαμε ουρά

χαρταετοι χαρταετοι2

Τέλος ,μιλώντας για την Σαρακοστή,την περίοδο νηστείας που διαρκεί 40 μέρες,φτιάξαμε αλατοζύμη και πλάσαμε την Κυρά Σαρακοστή,την ψήσαμε και έτοιμη για να την βάλουμε στην τάξη μας,μετρώντας αντίστροφα για το Πάσχα!

ΣΑΡΑΚΟΣΤΗ1 ΣΑΡΑΚΟΣΤΗ2

ΣΑΡΑΚΟΣΤΗ3

Κλόουν διαφορετικοί και μοναδικοί!

Τις πρώτες μέρες του Τριώδιου τα παιδιά έφεραν την πληροφορία ότι ξεκίνησαν οι Απόκριες,Μιλήσαμε για τη συγκεκριμένη γιορτή και τα στοιχεία που την αποτελούν.Πολλές εικόνες και λέξεις προέκυψαν..καρναβάλι,μασκαράς,στολή,χαρτοπόλεμος,καπέλο,γιορτή,γλέντι,αρλεκίνος,κλόουν.Εστιάσαμε στη μορφή του κλόουν και τον προσεγγίσαμε μέσα από πίνακες ζωγραφικής.Τα παιδιά παρατήρησαν τα χαρακτηριστικά του προσώπου.τα ρούχα,το καπέλο που συνήθως φοράει και κυρίως τις εκφράσεις τους ώστε να αποτυπώσουμε σε χσρτί  και απομονώνοντας κάποιες προσπαθήσαμε να φτιάξουμε σε κάθε πίνακα ένα συγκεκριμένο συναίσθημα που αντιπροσωπεύει τις εκφράσεις αυτές.

 

κλοουν

Ο πρώτος κλόουν ΧΑΡΟΥΜΕΝΟΣ…Γιατί είναι χαρούμενος :και οι απαντήσεις των παιδιών…

-του αρέσουν αυτά που κάνει

-επειδή ήρθε κόσμος να τον δει

-γιατί κάνει αστεία

-επειδή χορεύει

-επειδή είδε πυροτεχνήματα

ο δεύτερος κλόουν ΣΚΕΠΤΙΚΟΣ..Γιατί όμως;

-πονάει το δόντι του

-είναι κουρασμένος

-προσπαθεί να σκεφθεί αστεία

-δεν βρίσκει άλλα αστεία

Ο τρίτος κλόουν ΛΥΠΗΜΕΝΟΣ ..γιατί;

-γιατί χτύπησε

-επειδή δεν έχει κόσμο να τον δει στο τσίρκο

-μπορεί να κλαίει στα ψέμματα

-γιατί δε γελάνε οι άνθρωποι με τα αστεία του

Και τέλος ο τέταρτος κλόουν ΔΥΣΤΥΧΙΣΜΕΝΟΣ..γιατί;

-γιατί χτύπησε πολύ

-γιατί δεν έχει επισκέπτες το τσίρκο

γιατί έμεινε μόνος του χωρίς φίλους

-γιατί τον έδιωξαν από το τσίρκο και προσέλαβαν άλλον κλόουν

-γιατί γκρεμίστηκε το σπίτι του και δεν έχει φαγητό.

Στη συνέχεια αποφασίσαμε να ζωγραφίσουμε έναν κλόουν έτσι όπως τον φανταζόμαστε!

ΚΛΟΟΥΝ1 ΚΛΟΟΥΝ2

ΚΛΟΟΥΝ3 ΚΛΟΟΥΝ4

ΚΛΟΟΥΝ5 ΚΛΟΟΥΝ6

ΚΛΟΟΥΝ7 ΚΛΟΟΥΝ8

ΚΛΟΟΥΝ9 ΚΛΟΟΥΝ10

Στο τέλος κατασκευάσαμε ατομικά με απλά υλικά τον δικό μας μοναδικό  κλόουν !

ΚΛΛΟΥΝ11 ΚΛΟΟΥΝ11

 

 

 

Το σκάκι μέσα από ..πίνακες ζωγραφικής

Συνεχίζοντας τις δραστηριότητες μας για το σκάκι,είδαμε σε παρουσίαση πολλούς πίνακες ζωγραφικής από αρκετούς ζωγράφους από πολλές χώρες της γης που έχουν ως θέμα το σκάκι.Οι πρώτοι πίνακες που υπάρχουν χρονολογούνται από το 1500 και φθάνουν ως τις μέρες μας.Παρατηρήσαμε σε αυτούς τις διαφορές στα ρούχα των ανθρώπων ανάλογα με τους διαφορετικούς αιώνες,τια διαφορές στα χρώματα καθώς στους παλιότερους πίνακες οι ζωγράφοι χρησιμοποιούσαν μουντά,σκούρα χρώματα, όμως οι νεότεροι πίνακες έχουν έντονα και χρώματα από όλη την χρωματική παλέτα.Διαπιστώσαμε ότι σε κάποιους πίνακες απεικονίζονται σκακιστές αλλά και παιδιά,σε άλλους ζώα ενώ σε άλλους υπάρχει μόνο η σκακιέρα.

σκακι14 σκακι15

 

Η παρατήρηση της σκακιέρας μας έδωσε την αφορμή να ξαναθυμηθούμε την έννοια του μοτίβου που είχαμε προσεγγίσει το φθινόπωρο.Έτσι αναφέρθηκε από τα παιδιά ότι η σκακιέρα έχει πάντα δύο χρώματα τα οποία εναλλάσονται ένα προς ένα σε σταθερό μοτίβο.Βρήκαμε λοιπόν πίνακες του ζωγράφου Paul Klee ,ο οποίος έχει ζωγραφίσει μοτίβα και μάλιστα ένας πίνακάς του με τίτλο “Ρυθμός”μοιάζει πάρα πολύ  έχει μεν  τρία χρώματα:άσπρο,μαύρο και γκρι αλλά έχει τετράγωνα.Το ίδιο βέβαια ισχύει  και με άλλους πίνακες του.

 

ρυθμος 1  κλεε

Παίρνοντας έμπνευση από τον ζωγράφο Κλέε αποφασίσαμε στην ολομέλεια να φτιάξουμε τον δικό μας πίνακα ζωγραφικής με θέμα το σκάκι,έναν πίνακα που θα τηρούσαμε το μοτίβο των δύο χρωμάτων εναλλάξ αλλά θα το φτιάχναμε συλλογικά σαν να συναρμολογούσαμε ένα υπερβολικά μεγάλο παζλ με πολλά κομμάτια !

Έτσι ο καθένας ανέλαβε ένα μικρό κομμάτι της σκακιέρας και με λίγο κόπο την ολοκληρώσαμε!

πινακας σκακι

Τα παιχνίδια μας με το σκάκι συνεχίζονται…

 

Μάρτη,μάρτη μου καλέ…

Ο Μάρτης μόλις έφθασε και εμείς μιλήσαμε για τα έθιμα και τον άστατο καιρό του.Βάλαμε στα χέρια ασπροκκόκκινα βραχιόλια για να μην μας κάψει ο ήλιος .

μαρτης1

 

Στη συνέχεια  αφού ακούσαμε και τραγουδήσαμε τα κάλαντα της Άνοιξης , διαβάσαμε το ποίημα της Ι.Κυριτση-Τζιώτη για τον Μάρτιο και το εικονογραφήσαμε!

Μ’ασπροκόκκινο βραχιόλι τυλιγμένο στο χεράκι

βγαίνει ο Μάρτιος σεργιάνι στ’ ουρανού το περβολάκι.

Λάσο κάνει τις αχτίδες ,κυνηγά τα συννεφάκια

και άμα βαρεθεί ξαπλώνει στης πλατείας τα παγκάκια.

μαρτης2 μαρτης3

μαρτηςα μαρτηςβ

μαρτηςγ  μαρτηςστ

μαρτηςδ μαρτηςε

μαρτηςζ μαρτηςθ

μαρτηση

 

Καλό μήνα!Καλώς μας ήρθες Άνοιξη…

 

 

Εγγραφές μαθητών/τριών στα Νηπιαγωγεία σχολ.έτους 2024-2025

Ανακοινώνεται στους γονείς των νηπίων ότι οι εγγραφές για το σχολικό έτος 2024-2025 θα πραγματοποιηθούν από 1η έως 20 Μαρτίου 2024.

Στα Νηπιαγωγεία εγγράφονται οι μαθητές που την 31η Δεκεμβρίου του έτους εγγραφής συμπληρώνουν την ηλικία των τεσσάρων (4) ετών.

Για το σχολικό έτος 2024-2025 εγγράφονται στο Νηπιαγωγείο μαθητές γεννημένοι το έτος 2020 

ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΑ ΔΙΚΑΙΟΛΟΓΗΤΙΚΑ

1) Αίτηση εγγραφής – Υπεύθυνη δήλωση (μεσω της  ηλεκτρονικής διεύθυνσης https://protieggrafi.services.gov.gr/

Στην αίτηση αυτή θα συμπληρωθούν

α) τα στοιχεία του παιδιού,

β)   η διεύθυνση μόνιμης κατοικίας

,την οποία τεκμηριώνει ο γονέας αναρτώντας σε ψηφιακη μορφή εγγράφου σχετικό αποδεικτικό,όπως λογαριασμό ΔΕΚΟ,μισθωτήριο συμβόλαιο ή άλλο δημόσιο έγγραφο από το οποίο να προκύπτει η διεύθυνση κατοικίας,

γ)τα στοιχεία άλλου τέκνου ,που φοιτά στην ίδια ή συστεγαζόμενη σχολική μονάδα ,εφόσον υπάρχει και για το οποίο θα χρειαστεί να προσκομίσουν Βεβαίωση Φοίτησης 

δ)εάν επιθυμεί τη φοίτηση του νηπίου/προνηπίου στο Προαιρετικό Ολοήμερο Πρόγραμμα , στο τμήμα Πρόωρης Υποδοχής ή και στο αναβαθμισμένο πρόγραμμα Ολοήμερου Νηπιαγωγείοιυ

ε)τα στοιχεία των συνοδών νηπίων /προνηπίων κατά την προσέλευση και αποχώρηση από το σχολείο

στ)επιλέγει τη δήλωση «Υποβάλλοντας αυτή την αίτηση,αναλαμβάνω την ευθύνη για την ασφαλή προσέλευση και αποχώρηση του νηπίου

2) Πιστοποιητικό γέννησης του νηπίου,το οποίο αναζητείται από το Νηπιαγωγείο μέσω του Πληροφοριακού Συστήματος «myschool»

3) Επίδειξη του βιβλιαρίου υγείας του μαθητή, ή προσκόμιση άλλου στοιχείου, στο οποίο φαίνεται ότι έγιναν τα προβλεπόμενα εμβόλια.

4) Το Ατομικό Δελτίο Υγείας Μαθητή

Αμέσως μετά την έγκριση της αίτησης του γονέα,θα πρέπει να προσκομιστούν στο σχολείο κάποια από τα παραπάνω δικαιολογητικά ως  ακολούθως:

  • το αίτημα για εγγραφή στο προαιρετικό ολοήμερο πρόγραμμα ,στο τμήμα πρωϊνής υποδοχής ή και στο αναβαθμισμένο πρόγραμμα ολοήμερου νηπιαγωγείου
  • το βιβλιάριο υγείας και
  • το ατομικό δελτίο υγείας
  • βεβαίωση από ΚΕΔΑΣΥ ή δημόσιο ιατροπαιδαγωγικό κέντρο, σε περιπτώσεις μαθητών με αναπηρία ή ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Η γνωμάτευση αυτή δεν αποτελεί προϋπόθεση εγγραφής του μαθητή, αλλά διευκολύνει την οργάνωση για την υποστήριξη μαθητών με ΕΕΑ.
  • Τέλος για την οριστικοποίηση της εγγραφής απαιτείται έγγραφη συναίνεση του έτερου γονέα με υπεύθυνη δήλωση

Μπορείτε να επικοινωνείτε  με την προϊσταμένη του Νηπιαγωγείου στο e-mail : mail@1nip-ermoup.kyk.sch.gr και στο τηλέφωνο του σχολείου 2281088982 μετά τις 12:30 μ.μ. καθημερινά για οποιαδήποτε διευκρίνιση.

Για περαιτέρω ενημέρωση ,η εγκύκλιος με θέμα “Εγγραφές μαθητών στα Νηπιαγωγεία 2024-2025 έχει αναρτηθεί στην επιλογή ” Ανακοινώσεις”.

Ο Καιρός και οι αλλαγές του…

Τις τελευταίες μέρες ο άστατος καιρός ,οι πολλές εναλλαγές του  και μια μέρα που η βροχή μετατράπηκε σε χαλάζι στάθηκαν το έναυσμα για να ξεκινήσει συζ ήτηση γιον καιρό και τα καιρικά φαινόμενα.Παρατηρήσαμε εικόνες από τα φαινόμενα  αλλά και τί ρούχα φοράμε ανάλογα με την εποχή και την διαφορετική θερμοκρασία.Μάλιστα σε πίνακα ψηφίσαμε τον καιρό που προτιμούμε με βάση τα σύμβολα ήλιοφάνεια,βροχή,χιόνι,συννεφιά.

πινακας φαινομενα

Προσεγγίσαμε αρχικά το φαινόμενο της βροχής,πώς δημιουργείται,πώς εκδηλώνεται και αναφέραμε την μπόρα,την καταιγίδα αλλά και τις ψιχάλες.Διαβάσαμε την “Πινεζοβροχή”του Ευγ.Τριβιζά,μια βροχή από πινέζες!Αλήθεια ποιά βροχή θα προτιμούσαμε κι εμείς με τη σειρά μας;Οι προτιμήσεις μας πολλές..μια βροχή από λουλούδια,από παγωτά,από καραμέλες,από γλυκά,από κουταβάκια,από μακαρόνια,τις οποίες ζωγραφίσαμε.

πινεζοβροχη1 πινεζοβροχη2

Τα παιδιά έδειξαν ενδιαφέρον για τον άνεμο ,καθώς ζούμε σε νησί και ο άνεμος έχει πολλές διακυμάνσεις όλες τις εποχές.Μάθαμε την κλίμακα μποφόρ και τις διαβαθμίσεις:άπνοια,μέτριος άνεμος,δυνατός άνεμος,

Γνωρίσαμε από την μυθολογία τον θεό Αίολο με τους ασκούς του και εικονογραφήσαμε τον μύθο.

Αιολος1 Αιολος2

Αιολοςα αιολοςβ

αιολοςγ αιολοςδ

αιολοςε αιολοςζ

αιολοςη αιολοςστ

 

Εντοπίσαμε στο διαδίκτυο αντικείμενα που μας δείχνουν τη διεύθυνση του ανέμου όπως ο ανεμοδείκτης σε ταράτσες σπιτιών και το ανεμούριο.Γνωρίσαμε μέσα από το ανεμολόγιο τους διαφορετικούς ανέμους και τις ονομασίες τους (Όστρια,Τραμουντάνα,Γρεγός,Μαίστρος,Λεβάντες,Ζέφυρος,Σορόκος,Πουνέντες)

ΑΝΕΜΟΛΟΓΙΟ

Με τον όρο ανεμολόγιο εννοούμε αυτόν της πυξίδας.Πρόκειται για έναν χάρτινο δίσκο που αναπαριστά τον ορίζοντα.

Παρατηρήσαμε τον πίνακα του Γιάννη Τσαρούχη Ανεμολόγιο στον οποίο ο ζωγράφος έχει αποτυπώσει οκτώ συνολικά ανέμους ,στους οποίους έχει προσδώσει  κάποιο συγκεριμένο χαρακτηριστικό:άλλος κρατάει λουλούδια,άλλος κοχύλι,άλλος φρούτα ,άλλος ένα πήλινο κανάτι.Επέλεξε ο καθένας έναν για να τον δημιουργήσει με τον δικό του τρόπο.

ανεμολογιο3

ανεμολογιο ζωγρ1 ανεμολογιο ζωγρ2

ανεμολογιο ζωγρ4 ανεμολογιο ζωγρ5

ανεμολογιο ανεμο6

Αφού μάθαμε και τις ονομασίες των ανέμων ,κατασκευάσαμε αυτοσχέδιους ανεμοδείκτες

ανεμοδεικτης ανεμοδεικτης2

 

 

Παίζουμε σκάκι;

Στα πλαίσια των εργαστηρίων δεξιοτήτων και πιο συγκεκριμένα στη θεματική Δημιουργώ Καινοτομώ – Δημιουργική σκέψη και πρωτοβουλία και την υποθεματική STEAM,ξεκινήσαμε το θέμα με τίτλο: “παίζουμε σκάκι;”

skaki

Το Σκάκι είναι ιδιαίτερα γνωστό για τις παιδαγωγικές και εκπαιδευτικές του αξίες αλλά και τον παιγνιώδη χαρακτήρα του.

Το σκάκι είναι ένας συνδυασμός παιχνιδιού – ψυχαγωγίας – τέχνης – επιστήμης – στρατηγικής. Είναι ένα παιχνίδι – άθλημα (από τα δημοφιλέστερα στον κόσμο) με έντονα πολιτιστικά και ψυχαγωγικά στοιχεία, επιστημονική υποδομή και σημαντικό παιδαγωγικό έργο.

Γιατί να μάθει ένα παιδί σκάκι;

Η γνώση του σκακιού διδάσκει τον τρόπο αντιμετώπισης δύσκολων καταστάσεων ή προβλημάτων, με βάση τις ικανότητες μας.

Συνεισφέρει ιδιαίτερα

  • στην οικοδόμηση της προσωπικότητας
  • στην ανάπτυξη βασικών δομών νοημοσύνης(η παρατήρηση,η φαντασία,η δυνατότητα ανάλυσης,η μνήμη,η συμμετοχή,η προσοχή και ιδιαίτερα η λογική ).

Το σκάκι επιτρέπει στους μαθητές νηπιαγωγείου

  • να αναπτύξουν νοητικές ικανότητες
  • προσφέρει ορισμένες παιδαγωγικές αξίες
  • συμβάλλει στην ανάπτυξη των κοινωνικών αξιών και των βασικών αρχών κοινωνικοποίησης
  • να αναπτύξουν έναν ορθολογικό τρόπο σκέψης
  • να βελτιώσουν τις ικανότητες μνήμης και παρατήρησης
  • να αναπτύξουν τη δημιουργική φαντασία τους
  • να έχουν διάρκεια στην πνευματική συγκέντρωση και σε συνθήκες απόδοσης έργου

Ξεκινήσαμε την γνωριμία μας με το παιχνίδι διαβάζοντας το παραμύθι “Μια φορά κι έναν καιρό ήταν το σκάκι”της Ειρήνης Μουσιάδου,εκδόσεις Κλειδάριθμος,δύο πολιτείες,δύο βασιλιάδες και μια συνεχής σύγκρουση μεταξύ τους,Στο τέλος τα παιδιά τους φτιάχνουν ένα παιχνίδι-το σκάκι για να παίζουν και να ζουν ειρηνικά!Στη συνέχεια το εικονογραφήσαμε,σκηνές από το παραμύθι αλλά και τους ήρωες.

σκακι παραμυθι σκακι παραμυθι2

σκακι παραμυθι3 σκακι παραμυθι4

Αφού είδαμε και κάποια βίντεο για το σκάκι ,τα πιόνια,πόσα συνολικά  αντιστοιχούν σε κάθε αντίπαλο αλλά και ποιά είναι ,τα ομαδοποιήσαμε και σκεφθήκαμε να δημιουργήσουμε ένα μεγάλο αυτοσχέδιο σκάκι με υλικά του σχολείου.Έτσι ξεκινήσαμε να φτιάξουμε την σκακιέρα και να ζωγραφίσουμε τα πιόνια.

σκακι παιχνιδι1 σκακι παιχνιδι 2

σκακι παιχνιδι3 σκακι παιχνιδι μισο

Και το σκάκι μας είναι έτοιμο για μοναδικές στιγμές μάθησης ,σκέψης,φαντασίας και παιχνιδιού!

σκακι τελικο

 

 

 

 

Το γράμμα “Α”και η Αγάπη…

Στην ολομέλεια τα παιδιά ανέφεραν ότι σήμερα είναι η μέρα της αγάπης!

Μιλήσαμε για το συναίσθημα της αγάπης,τί σημαίνει,πώς το εκφράζουμε αλλά και πώς το αντιλαμβάνεται ο καθένας μας.

Αγάπη σημαίνει: αγκαλιές-φιλιά-φίλοι-βόλτες-παιχνίδι-παιδική χαρά-μαμά-μπαμπάς-σκυλάκι-κουνέλι-νονός-γέλια-καρδιά.

Κάτι από όλα αυτά αλλά και όλα αυτά μαζί και πολλά ακόμη είναι η ΑΓΑΠΗ!

Φτιάξαμε καρδιές-συμβολο αγάπης ,σχηματίσαμε το γράμμα Α όπως αγάπη και την διακοσμήσαμε για να θυμόμαστε την γιορτή και να την χαρίσουμε σε ένα αγαπημένο μας πρόσωπο!

καρδια1 καρδια2

 

Από την τυπογραφία..στο βιβλίο και στη δημιουργία χειροποίητου χαρτιού!

Συνεχίζοντας τη ενασχόλησή μας με την γραφή και φθάνοντας στο αλφάβητο που έφτιαξαν οι αρχαίοι Έλληνες,παρατηρήσαμε φωτογραφίες από επιτύμβιες στήλες και άλλους αρχαιολογικούς θησαυρούς, όπου έχουν γραφεί κείμενα .

Όμως πώς προέκυψαν τα βιβλία και η τυπογραφία;Ψάξαμε πληροφορίες στο διαδίκτυο και μάθαμε για τον Ιωάννη Γουτεμβέργιο,τον πατέρα της τυπογραφίας.Ο Ιωάννης Γουτεμβέργιος(1400-1468) ήταν Γερμανός σιδηρουργός, χρυσοχόος, τυπογράφος και εκδότης, ο οποίος εισήγαγε πρώτος την τυπογραφία στην Ευρώπη. Παρόλο που δεν εφηύρε ο ίδιος τη μηχανική εκτύπωση με κινητά στοιχεία, ήταν ο πρώτος που την αξιοποίησε για να θεμελιώσει τελικά τη μέθοδο της μαζικής εκτύπωσης βιβλίων.

ΓΟΥΤΕΜΒΕΡΓΙΟΣ

Προσπαθήσαμε κι εμείς να φτιάξουμε ένα αυτοσχέδιο τυπογραφείο.Κολλήσαμε γράμματα από πλαστελίνη πάνω σε χαρτόνι,τα βάψαμε με τέμπερα,καλύψαμε με χαρτί ,πιέσαμε με πλάστη και η λέξη ..τυπώθηκε!Όμως διαπιστώσαμε ότι η λέξη τυπώθηκε ανάποδα και καταλήξαμε στο συμπέρασμα ότι τα γράμματα πρέπει να τοποθετούνται ανάποδα για να είναι το αποτέλεσμα σωστό.Έτσι φτιάξαμε ο καθένας ένα γράμμα και αρχίσαμε να τυπώνουμε επαναλαμβάνοντας τη διαδικασία.

τυπογραφια1 τυπογραφια2

τυπογραφια3 τυπογραφια4

τυπογραφια5 τυπογραφια6

Όμως μιας και καταφέραμε να τυπώσουμε  γράμματα σε χαρτί και καθώς μιλήσαμε για τα βιβλία,τη φιλαναγνωσία και πόσο σημαντική είναι η πρώτη ύλη για τη δημιουργία ενός βιβλίου,δηλαδή το χαρτί,σκεφθήκαμε ότι θα ήταν μια καλή ευκαιρία να φτιάξουμε ανακυκλωμένο χαρτί από χαρτιά που έχουν καταστραφεί από τις καθημερινές μας δραστηριότητες.

Μέσα από βίντεο είδαμε πώς κατασκευάζεται το χαρτί σε μια χαρτοβιομηχανία,μάθαμε τί είναι χαρτοπολτός και ξεκινήσαμε την διαδικασία κόβοντας τα χαρτιά σε πολύ μικρά κομμάτια.

χαρτι1 χαρτι2

Στη συνέχεια βάλαμε τα χαρτάκια μαζί με νερό σε έναν κουβά και μόλις βράχηκαν, τα χτυπήσαμε με ραβδομπλέντερ για να γίνουν πολτός.Χρησιμοποιώντας δύο ξύλινα πλαίσια που λειτούργησαν σαν καλούπι,τα βουτούσαμε στον χαρτοπολτό και τα στραγγίζαμε από το νερό.Μετά ρίχναμε πάνω στο ανακυκλωμένο χαρτί αποξηραμένα λουλουδάκια και αρωματικά φυτά όπως ρίγανη για να το διακοσμήσουμε και να γίνουν και αρωματικά ταυτόχρονα.Το επόμενο βήμα ήταν να τα βάλουμε πάνω σε κομμάτια υφάσματος για να στεγνώσουν.

χαρτι3 χαρτι4

χαρτι5 χαρτι6

χαρτι7 χαρτι9

χαρτι10 χαρτι11

χαρτι12 χαρτι13

Το αποτέλεσμα ήταν εντυπωσιακό και ο ενθουσιασμός μας μεγάλος.Είχαμε μπροστά μας ανακυκλωμένο χαρτί!

Ένα ενδιαφέρον ταξίδι στην ιστορία της γραφής

Το ξεκίνημα της δανειστικής βιβλιοθήκης ,στάθηκε η αφόρμηση για να μιλήσουμε για τους ανθρώπους που συνεργάζονται στη δημιουργία του βιβλίου και να μάθουμε μερικά επαγγέλματα όπως :συγγραφέας,εικονογράφος,τυπογράφος,γραφίστας,βιβλιοδέτης,βιβλιοπώλης.Δαβάσαμε λοιπόν έναν οδηγό για το πώς δημιουργείται ένα βιβλίο,τα στάδια επεξεργασίας του και το υλικό που φτάχνεται που δεν είναι άλλο από το χαρτί.Μέσα από όλες αυτές τις πληροφορίες..ξεκίνησε το ταξίδι μας στην ιστορία της γραφής.

Υπήρχαν πάντα τα βιβλία;

Υπήρχε το χαρτί;

Με τί υλικά έγραφαν οι άνθρωποι;

Υπήρχαν τα γράμματα για να φτιάχνουν οι άνθρωποι λέξεις και κείμενα;

Ψάξαμε πληροφορίες στο διαδίκτυο.Μάθαμε ότι οι άνθρωποι στα προϊστορικά χρόνια ζούσαν σε σπηλιές και ζωγράφιζαν στους βράχους,τις γνωστές βραχογραφίες οι οποίες ήταν μέσο έκφρασης και επικοινωνίας και αναπαριστούσαν ζώα,όπλα,σκηνές κυνηγιού,πολεμιστές και διάφορα σχήματα.

Παρατηρώντας τες,σκεφτήκαμε να φτιάξουμε κι εμείς τις δικές μας τσαλακώνοντας χαρτί για να μοιάζει με κομμάτι βράχου.

vraxog7 vraxog14 vraxog16

βραχογραφιεςΣτη συνέχεια παρατηρήσαμε εικόνες με την σφηνοειδή γραφή και τα ιεροφλυφικά των Αιγυπτίων ,μάθαμε για τον πάπυρο που χρησιμοποιούσε ο συγκεκριμένος πολιτισμός ως υλικό γραφής.ιερογλυφικα παπυρος1

Μετά προσεγγίσαμε τον αρχαίο ελληνικό πολιτισμό.Πώς έγραφαν οι αρχαίοι Έλληνες;Σε τί υλικό έγραφαν;έγραφαν με εικονογράμματα ή είχαν δημιουργήσει αλφάβητο;

Αρχικά παρατηρήσαμε τον περίφημο δίσκο της Φαιστού που έχει ανακαλυφθεί στην Κρήτη.

Ο Δίσκος της Φαιστού είναι δίσκος ψημένου πηλού, που αποτελεί αρχαιολογικό εύρημα από τη Μινωική πόλη της Φαιστού στη νότια Κρήτη και χρονολογείται πιθανώς στην μέση ή ύστερη Μινωική Εποχή του Χαλκού (Δεύτερη π.Χ. χιλιετία). Αποτελεί ένα από τα γνωστότερα μυστήρια της αρχαιολογίας, αφού ο σκοπός της κατασκευής του παραμένει άγνωστος. Άγνωστο είναι μέχρι σήμερα και το νόημα των αναγραφόμενων σε αυτόν.

Ο δίσκος ανακαλύφθηκε στις 3 Ιουλίου 1908 από τον Ιταλό αρχαιολόγο Λουίτζι Περνιέ (Luigi Pernier) και φυλάσσεται σήμερα στο Αρχαιολογικό Μουσείο Ηρακλείου

Είναι φτιαγμένος από πηλό, ενώ η μέση διάμετρός του είναι περίπου 16 εκατοστά και το μέσο πάχος του 1 εκατοστό. Στις δύο όψεις του βρίσκονται 45 διαφορετικά σύμβολα, πολλά από τα οποία αναπαριστούν εύκολα αναγνωρίσιμα αντικείμενα, όπως ανθρώπινες μορφές, ψάρια, πουλιά, έντομα, φυτά κ.ά. Συνολικά υπάρχουν 241 σύμβολα, 122 στην μία πλευρά και 119 στην άλλη, τοποθετημένα σπειροειδώς. Τα σύμβολα είναι χωρισμένα σε ομάδες με τη χρήση μικρών γραμμών που κατευθύνονται προς το κέντρο του Δίσκου.

δισκος δισκος Φαιστού

Παρατηρήσαμε τα σύμβολα και προσπαθήσαμε να αναγνωρίσουμε τα περισσότερα.Στη συνέχεια φτιάξαμε τον δικό μας “φανταστικό”δίσκο της Φαιστού και αφού ήδη έχουμε διαπιστώσει ότι οι αρχαίοι Έλληνες έγραφαν πάνω σε πέτρες και μάρμαρα,φτιάξαμε με πηλό πέτρες και χαράξαμε κι εμείς σύμβολα όπως αυτά του δίσκου.

δισκος2 δισκος3

Είδαμε όμως και αγγεία της αρχαιότητας ,κυρίως τα μελανόμορφα τα οποία εκτός των εικόνων που αναπαριστώνται στο εξωτερικό τους από την καθημερινή ζωή των αρχαίων Ελλήνων,με θεούς αλλά και με αναπαραστάσεις αθλητικών αγώνων,έχουν διακοσμητικά στοιχεία με ποικίλες γραμμές όπως ο μαίανδρος και η σπείρα .

μελανομορφο μελανομορφο2

Το αρχαιότερο ελληνικό σύμβολο ο Μαίανδρος αποτελεί σύμβολο Νίκης και Ενότητας, σύμβολο του Άπειρου και της Αιώνιας Ζωής, αλλά και της αέναης πορείας μας μέσα στον κόσμο.Σύμβολο όλων των Ελλήνων ο Μαίανδρος, καθώς θα χρησιμοποιηθεί σε αγγεία, ναούς, μνημεία, γλυπτά, αντικείμενα, πολεμικά όπλα και πανοπλίες, ενδύματα σε όλα τα μήκη και πλάτη του Ελληνικού Κόσμου.

Η σπείρα είναι ένα πανανθρώπινο σύμβολο που εμφανίζεται από την παλαιολιθική εποχή και διακοσμεί τα αρχαία κυκλαδικά αγγεία. Αποτυπώνει την «ανοδική πορεία» και συμβολίζει τις δυνάμεις του Ήλιου και της Σελήνης, τον αέρα και το νερό, τη δημιουργική ενέργεια που χρησιμοποιεί ο άνθρωπος για την εξέλιξη του.

Εστιάζοντας σε αυτά τα δύο σύμβολα ,διακοσμήσαμε τα δικά μας αγγεία με αυτά αλλά και με ανθρώπινες μορφές

αγγεια 1

Θελήσαμε όμως να αποτυπώσουμε στο χαρτί και τα διάφορα είδη γραμμών που είχαμε εντοπίσει ,ενώ φτιάξαμε με πηλό και τα διάφορα είδη σε πίνακα αναφοράς.

γραμμες1 γραμμες2

γραμμες3 γραμμες4

πινακας1 πινακας2

πινακας3 πινακας γραμμες

Το ταξίδι μας συνεχίζεται…