Το σχολείο μας συμμετείχε και φέτος στο 12o (ΙΒ’) Συμπόσιο του Δικτύου Λυκείων Αττικής του Προγράμματος Συνεργαζόμενων Σχολείων Unesco. Το συμπόσιο, το οποίο τελεί υπό την αιγίδα του Υπουργείου διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων, διεξήχθη στις 16 και 17 Φεβρουαρίου (2012). Στο Συμπόσιο συμμετείχαν, και τις δύο ημέρες, 120 περίπου μαθητές και μαθήτριες από 22 Λύκεια της Αττικής που μετέχουν στο Δίκτυο Σχολείων της Unesco (Asp-net). Την οργάνωση και φιλοξενία των μαθητών των σχολείων που συμμετέχουν στο Δίκτυο ανέλαβαν φέτος τα εκπαιδευτήρια Γείτονα (Βάρη Αττικής), σε συνεργασία με την Ελληνική Εθνική Επιτροπή για την UNESCO.
Περισσότερες πληροφορίες για τον τρόπο λειτουργίας των Μαθητικών Συμποσίων της Unesco μπορείτε να δείτε εδώ.
Ο τίτλος του θέματος του Συμποσίου ήταν Ο μετασχηματισμός του κόσμου. Συνέπειες και ευθύνη. Ειδικότερα, προβλήθηκαν (από τις καλλιτεχνικές ομάδες) και συζητήθηκαν (από τις ομάδες εργασίας στις στρογγυλές τράπεζες) τα επόμενα θέματα και υποθέματα:
- Οικονομικό επίπεδο: επάγγελμα, επαγγελματικές προοπτικές, εισόδημα, εισοδηματικά προβλήματα, πράσινη οικονομία, ενεργειακοί πόροι και κλιματικές αλλαγές, αειφόρος ανάπτυξη
- Πολιτικό επίπεδο: πολίτης-νέοι/ενεργοί πολίτες-πολιτεία.
- Πολιτιστικό επίπεδο: πολιτισμός-παιδεία/παιδεία και εκπαίδευση, τοπικότητα, διαπολιτισμότητα, πολυπολιτισμικότητα (ταυτότητα-ετερότητα-εγώ-εμείς-οι άλλοι), κοινωνικότητα-επικοινωνία.
- Συνέπειες και ευθύνη: προσωπική και κοινωνική ευθύνη.
Το σχολείο μας εκπροσωπήθηκε στο συμπόσιο από τους υπευθύνους καθηγητές Λ. Πόλκα και Σ. Κόνδη. Φέτος επελέγησαν 11 μαθητές και μαθήτριες για συμμετοχή στις εργασίες του συμποσίου όπως φαίνεται στον επόμενο πίνακα.
Α/Α | ΕΠΩΝΥΜΟ | ΟΝΟΜΑ | Ιδιότητα | Συμμετοχή | Τάξη |
1 | ΒΟΥΤΣΙΝΟΣ | Ορφέας | Μέλος | Ομάδα Εργασίας | Β 1 |
2 | ΔΑΡΡΑ | Βαννιώ | Γραμματέας | Ομάδα Εργασίας | Α 1 |
3 | ΚΡΙΤΟΥΛΗΣ | Ραφαήλ | Μέλος | Καλλιτεχνική Ομάδα | Α 2 |
4 | ΛΟΓΟΘΕΤΗΣ | Στάθης | Μέλος | Ομάδα Εργασίας | Β 2 |
5 | ΜΑΓΚΟΣ | Δημήτρης | Πρόεδρος | Ομάδα Εργασίας | Β 2 |
6 | ΜΑΝΙΟΥΔΑΚΗ | Γεωργία | Μέλος | Ομάδα Εργασίας | Β 2 |
7 | ΜΕΝΤΟΓΙΑΝΝΗ | Μαρτσέλα | Μέλος | Καλλιτεχνική Ομάδα | Β 2 |
8 | ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ | Δομνίκη | Μέλος | Έκθεση Ζωγραφικής | Β 3 |
9 | ΠΑΤΡΙΚΑ | Αθηνά | Μέλος | Ομάδα Εργασίας | Α 3 |
10 | ΣΠΥΡΟΠΟΥΛΟΥ | Χρυσούλα | Μέλος | Ομάδα Εργασίας | Γ 4; |
11 | ΨΥΧΟΓΙΟΥ | Ελένη | Μέλος | Ομάδα Εργασίας | Α 3 |
Έργο των ομάδων εργασίας:
Οι μαθητές και μαθήτριες του σχολείου μας, που συμμετείχαν στις ομάδες εργασίας του συμποσίου, επεξεργάστηκαν στο στάδιο προετοιμασίας τους, σε στενή συνεργασία με τους δύο υπευθύνους καθηγητές του προγράμματος, το επόμενο κείμενο, σχετικό με τα θέματα και υποθέματα του συμποσίου:
ΙΒ’ Συμπόσιο της Unesco (16-17/02/2012). «Ο μετασχηματισμός του κόσμου.Συνέπειες και ευθύνη»
Ανάπτυξη θεμάτων και υποθεμάτων: Ερωτήματα
1. Οικονομικό επίπεδο
1.1. Επάγγελμα
Ερωτήματα:
- Ποιες δυνατότητες υπάρχουν σήμερα ώστε οι νέοι να μπορούν να ασκήσουν κάποιο επάγγελμα; Εμπλεκόμενα ζητήματα: οικονομική κρίση-ανεργία.
- Ποιες είναι οι ανακατατάξεις (πολιτικο-οικονομικές), που επιβάλλουν σήμερα την εξαφάνιση, ή την περιθωριοποίηση, συγκεκριμένων κατηγοριών επαγγελμάτων, σε σχέση την ραγδαία ανάπτυξη νέων επαγγελματικών κατηγοριών; Εμπλεκόμενα ζητήματα: παγκοσμιοποίηση, οικονομική κρίση, ηλεκτρονικό εμπόριο, κτλ.
- Ποια κριτήρια συντελούν στη «σωστή» επιλογή ενός επαγγέλματος; ποια είναι η σχέση των κριτηρίων αυτών σήμερα σε σχέση με το παρελθόν; Εμπλεκόμενα ζητήματα: εκπαίδευση, μηχανισμοί αγωγής, αγορά εργασίας, προτιμήσεις του νέου ανθρώπου.
1.2. Επαγγελματικές προοπτικές
- Πόσο σίγουρος μπορεί να είναι ο νέος σήμερα ότι το επάγγελμα που επιλέγει, έπειτα από μακροχρόνιες μάλιστα σπουδές, θα το ασκεί σε όλη τη διάρκεια της εργασιακής τους ζωής; Εμπλεκόμενα ζητήματα: οικονομική κρίση, παγκοσμιοποίηση, καθεστώς της ελεύθερης εργασίας, διά βίου εκπαίδευση.
- Πόσο αποτελεσματικά οι μηχανισμοί εκπαίδευσης σήμερα προετοιμάζουν τους νέους και, κατ’ επέκταση, τους υποστηρίζουν στον «σωστό» επαγγελματικό προσανατολισμό; Εμπλεκόμενα ζητήματα: σύνδεση της εκπαίδευσης με την κοινωνία και την αγορά εργασίας, είδος και ποιότητα / επικαιρότητα των διδασκόμενων γνωστικών αντικειμένων στο σχολείο, επαγγελματικός προσανατολισμός.
- Πώς μπορεί να ενεργήσει/αντιδράσει ο νέος σήμερα, όταν οι απαντήσεις στα προηγούμενα ερωτήματα είναι αρνητικές; Εμπλεκόμενα ζητήματα: προσωπική, κριτική στάση και δράση του νέου απέναντι στις τρέχουσες εξελίξεις, αυτομόρφωση…
1.3. Εισόδημα-εισοδηματικά προβλήματα
- Πόσο ικανοποιητικές μπορούν να θεωρηθούν οι απολαβές/μισθός από την άσκηση ενός επαγγέλματος σήμερα; ποια είναι τα κριτήρια που μπορούν να ορίσουν ένα μισθό σήμερα ως ικανοποιητικό; Είναι εύκολο να οριστούν τα κριτήρια αυτά; Εμπλεκόμενα ζητήματα: όροι διαβίωσης σήμερα-καταναλωτισμός- οικονομικές συνθήκες κρίσης.
- Σε ποιους παράγοντες μπορεί να υπολογίζει σήμερα ο νέος, οι οποίοι θα μπορούν να του εξασφαλίσουν ένα ικανοποιητικό εισόδημα στη μετέπειτα επαγγελματική του σταδιοδρομία; τις γνώσεις, τις δεξιότητες, και τα δύο; Εμπλεκόμενα ζητήματα: εκπαίδευση-κατάρτιση, αγορά εργασίας, ενδιαφέροντα-προτιμήσεις.
1.4. Πράσινη οικονομία
- Μπορεί να συμβιώσει η λεγόμενη «πράσινη» οικονομία με το υπάρχον σύστημα της ελεύθερης αγοράς που επικρατεί στον δυτικό κόσμο σήμερα; Εμπλεκόμενα ζητήματα: φιλελεύθερες οικονομίες στη Δύση σήμερα, συνοδευτικά προβληματικά φαινόμενα όπως: καταναλωτισμός, τεχνοκρατία, ανεξέλεγκτη ανάπτυξη ενόψει του ανταγωνισμού και του κέρδους.
1.5. Ενεργειακοί πόροι και κλιματικές αλλαγές
- Τι είδους οικολογικοί ενεργειακοί πόροι είναι δυνατόν να αξοποιηθούν ώστε να περιοριστούν οι αρνητικές κλιματικές αλλαγές που παρατηρούνται σήμερα στον πλανήτη;
1. 6. Αειφόρος ανάπτυξη
- Η αειφορία προϋποθέτει ότι η οικονομική ανάπτυξη θα πρέπει να εξελίσσεται με γνώμονα την προστασία του περιβάλλοντος. Πώς μπορεί να επιτευχθεί αυτή ισορροπημένη εξέλιξη ανάμεσα στην οικονομία και το περιβάλλον; Εμπλεκόμενα ζητήματα: τρόπος εξέλιξης της οικονομικής ανάπτυξης σήμερα, σχέσεις της πολιτικής με την οικονομία, συνδρομή των φορέων εκπαίδευσης και παιδείας.
2. Πολιτικό επίπεδο
2.1. πολίτης-νέοι/ενεργοί πολίτες-πολιτεία
ü Συμμετέχουν ή απέχουν σήμερα οι νέοι από τη σφαίρα της πολιτικής; Ποιοι παράγοντες καθορίζουν τη στάση τους απέναντι στα πολιτικά πράγματα; πώς είναι δυνατόν να επιτευχθεί η γεφύρωση της απόστασης ανάμεσα στον ιδιωτικό και τον δημόσιο βίο; Εμπλεκόμενα ζητήματα: τρόποι άσκησης της πολιτικής εκπροσώπησης, μηχανισμοί ελέγχου και χειραγώγησης της κοινής γνώμης, στάσεις του νέου.
3. Πολιτιστικό επίπεδο
3.1. πολιτισμός-παιδεία/παιδεία και εκπαίδευση
- Νοείται σήμερα ο πολιτισμός ως ανεξάρτητος από τις άλλους τομείς της δημόσιας ζωής; με ποιους τομείς συνδέεται; Ποια είναι τα χαρακτηριστικά του πολιτισμού; πόσο και τι είδους πολιτισμό παράγει η εκπαίδευση σήμερα; πόση και τι είδους παιδεία; Εμπλεκόμενα ζητήματα: σχέσεις του πολιτισμού με την πολιτική, την οικονομία της αγοράς, την ψηφιακή τεχνολογία και την εκπαίδευση; προσανατολισμοί της εκπαίδευσης, σχέσεις της με το ευρύτερο κοινωνικοπολιτισμικό περιβάλλον.
3.2. τοπικότητα, διαπολιτισμικότητα, πολιτισμικότητα
- Πώς αντιλαμβανόμαστε τις παραδοσιακές έννοιες «έθνος» και «κράτος» σήμερα; μπορούν να ερμηνεύσουν οι έννοιες αυτές φαινόμενα παράγωγα της παγκοσμιοποίησης (λ.χ. τις ελεύθερες μετακινήσεις «πραγμάτων» και ανθρώπων); πώς συγκροτείται η πολιτισμική ταυτότητα των ανθρώπων στο σημερινό, παγκοσμιοποιημένο περιβάλλον; ποια είναι και ποια πρέπει να είναι τα χαρακτηριστικά της πολιτισμικής ταυτότητας; Πόσο έτοιμη είναι η εκπαίδευση για την αντιμετώπιση της πολυπολιτισμικότητας σήμερα; Εμπλεκόμενα ζητήματα: παγκοσμιοποίηση, «αντιδραστικά» φαινόμενα (λ.χ. οι κοινωνικοπολιτισμικές διακρίσεις/συγκρούσεις με βάση τη φυλή, τη γλώσσα, την εθνικότητα, το φύλο), προσανατολισμοί της εκπαίδευσης, ρόλος των ΜΜΕ.
4. Νέες τεχνολογίες
4.1. κοινωνικότητα-επικοινωνία
- Πώς εξηγείται το γεγονός ότι, ενώ σήμερα οι ψηφιακές τεχνολογίες αναπτύσσονται με βάση τα επονομαζόμενα «κοινωνικά» δίκτυα (facebook, ιστολόγια, twitter, youtube, κ.ά.), κατηγορούνται ταυτόχρονα ότι υποκινούν τον ατομισμό και την κοινωνική απομόνωση; υπάρχουν τελικά κίνδυνοι από τις νέες τεχνολογίες, ή υπερισχύει η κινδυνολογία γύρω από αυτές; ποια είναι η σχέση της εκπαίδευσης με τα ζητήματα που εγείρουν οι νέες τεχνολογίες; Εμπλεκόμενα ζητήματα: τρόποι ανάπτυξης και εξέλιξης της τεχνολογίας σήμερα, σχέσεις της με την οικονομία, την πολιτική και τους φορείς αγωγής και εκπαίδευσης.
5. Συνέπειες και ευθύνη
5.1. προσωπική και κοινωνική ευθύνη
- Πώς τοποθετούμαστε απέναντι στα πάσης φύσεως κοινωνικά φαινόμενα σήμερα; ποιος τα καθορίζει και, άρα, θεωρείται περισσότερο υπεύθυνος για την πρόκλησή τους; τα άτομα ή η κοινωνία; έχουν την ίδια βαρύτητα οι ατομικές με τις κοινωνικές ευθύνες; σε ποιους προβληματικούς τομείς είναι δυνατή η διορθωτική παρέμβαση των ατόμων και της κοινωνίας; πώς και με ποια μέσα είναι δυνατή η αντιμετώπιση των πάσης φύσεως προβλημάτων; Εμπλεκόμενα ζητήματα: βιοθεωρία, ιδεολογίες απέναντι στις σχέσεις ατόμου και κοινωνίας.
Έργο της καλλιτεχνικής ομάδας:
Η καλλιτεχνική ομάδα εκπροσωπήθηκε φέτος στο συμπόσιο με το τραγούδι του John Lennon “Imagine”. Τραγούδησε ο μαθητής Ραφαήλ Κριτούλης και τον συνόδευσε στο πιάνο η μαθήτρια Μαρτσέλα Μεντόγιαννη.
Έκθεση ζωγραφικής:
Στην έκθεση ζωγραφικής εκπροσωπήθηκε το σχολείο μας από τη μαθήτρια Δομνίκη Παπαδοπούλου με κολάζ, υπό τον τίτλο «Παραμορφώσεις στην αυγή του 21ου αιώνα».
Αφήστε μια απάντηση
Για να σχολιάσετε πρέπει να συνδεθείτε.