Τριήμερη Εκπαιδευτική Εκδρομή – Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Κόνιτσας

IMG 20240522 192321

Στo πλαίσιo του προγράμματος Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης  «Παραδοσιακοί Οικισμοί και Φύση»  με το οποίο ασχολήθηκε η ΣΤ’ τάξη του σχολείου μας και οι μαθητές/τριες του Τμήματος Ένταξης, διοργανώσαμε τριήμερη εκπαιδευτική εκδρομή στο Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Κόνιτσας. Συμμετείχαν 18 μαθητές και μαθήτριες της ΣΤ’ τάξης, 22 μαθητές και μαθήτριες της Ε’ τάξης και 5  συνοδοί εκπαιδευτικοί (Νίκος Κοντογιάννης, διευθυντής του σχολείου μας, Γεωργία Καλλέργη, δασκάλα του τμήματος ένταξης, Βάσω Καραγεώργου, δασκάλα  του ΣΤ΄, Ευγενία Κορομπίλη, δασκάλα του Ε2, Γιώτα  Σφέτσα, γυμνάστρια του σχολείου μας

Η εκδρομή πραγματοποιήθηκε από τις 22/5/2024 έως τις 24/5/2024.

1η Ημέρα – Τετάρτη 22/5

Στις 6.30 το πρωί της Τετάρτης 22/5 ξεκινήσαμε από το σχολείο μας με πρώτο προορισμό τα πανέμορφα Ιωάννινα. Κάναμε μια στάση στην Καλαμπάκα ώστε τα παιδιά να ξεκουραστούν και να πάρουν το πρωινό τους.  Στις 10.30 φτάσαμε στο Μουσείο Κέρινων Ομοιωμάτων  του Παύλου Βρέλλη, ο οποίος έχει αναπαραστήσει ιστορικά γεγονότα από διάφορες περιοχές  της Ελλάδας σε φυσικό μέγεθος.(150κέρινα ομοιώματα και 36 ιστορικά γεγονότα. Το κτίριο είναι αστικής φρουριακής αρχιτεκτονικής της Ηπείρου του 18ου αιώνα με πολεμίστρες, καταχύστρες, ψηλούς πέτρινους  τοίχους (με μικρά ανοίγματα), καμινάδες κ.ά. Στις 12.00 φτάσαμε στα Γιάννενα. Εκεί επισκεφθήκαμε το Κάστρο το οποίο έχει διατηρήσει τον οικιστικό του χαρακτήρα. Ξεναγηθήκαμε από τον κ.  Βέργο Κωνσταντίνο  – ξεναγό, στο Ασλάν Τζαμί, είδαμε το Βυζαντινό Μουσείο, τον τάφο του Αλή Πασά, το Φετίχ Τζαμί , το Σουραφί Σεράι κ.ά.  Μάθαμε πολλά για την ιστορία του κάστρου και της πόλης από τη γλαφυρή ξενάγηση του ξεναγού μας.

Στη συνέχεια επιβιβαστήκαμε στο καραβάκι και πήγαμε στο νησάκι της λίμνης. Περιηγηθήκαμε στα στενά δρομάκια και μάθαμε την ιστορία του νησιού χωρίς όνομα με τα εφτά μοναστήρια από τον ξεναγό μας. Πήγαμε στο μουσείο του Αλή Πασά όπου είδαμε έργα τέχνης της ηπειρώτικης ασημουργίας, παραδοσιακές στολές κ.ά. Ο οικισμός είναι επίσημα ανακηρυγμένος παραδοσιακός καθώς είναι χτισμένος ακολουθώντας ευλαβικά την παραδοσιακή ηπειρώτικη αρχιτεκτονική με τις  χαρακτηριστικές στέγες .από σχιστόλιθο.

Επιστρέψαμε με το καραβάκι στα Γιάννενα όπου φάγαμε  και αναχωρήσαμε για την Κόνιτσα. Τακτοποιηθήκαμε στα δωμάτιά μας στη Μαθητική Εστία . Αφού ξεκουραστήκαμε για μια ώρα περίπου μας υποδέχθηκε η κ. Σπυριδούλα Τσιλιπάνη, από το Κ.Π.Ε Κόνιτσας. Περιηγηθήκαμε μαζί της στην Άνω Κόνιτσα όπου είδαμε πέτρινα σπίτια χτισμένα με την παραδοσιακή ηπειρώτικη αρχιτεκτονική, καθώς και περίτεχνες  πετρόχτιστες εκκλησίες. Επισκεφθήκαμε το τούρκικό αρχοντικό της μητέρας του Αλή Πασά. Ακόμα επισκεφθήκαμε και ανεβήκαμε στο πέτρινο γεφύρι της Κόνιτσας, σήμα  κατατεθέν της περιοχής, στον ποταμό Αώο.

Στη συγκεκριμένη διαδρομή μας δόθηκε η ευκαιρία να εφαρμόσουμε τις ασκήσεις mindful Nature με την ομάδα των παιδιών που υλοποιεί το πρόγραμμα. Η περιοχή όπως διαπιστώθηκε είναι η πλέον κατάλληλη για την καλλιέργεια της ενσυνειδητότητας στη φύση!

Κατάκοποι αλλά γεμάτοι γνώσεις και όμορφες εικόνες, επιστρέψαμε στην εστία στις 9.00 περίπου το βράδυ όπου δειπνήσαμε και κοιμηθήκαμε.

2η Ημέρα – Πέμπτη 23/5

Στις  8.30 το πρωί πήραμε πρωινό στη Μαθητική Εστία και στη συνέχεια ενημερωθήκαμε από τον κ. Χρήστο  Σακαρέλη, υπεύθυνο στο ΚΠΕ Κόνιτσας στο χώρο του Κ.Π.Ε. (συστεγάζονται) , για την ιστορία της περιοχής, τη χλωρίδα, την πανίδα, τα ψηλά βουνά που βρίσκονται εκεί , τη ζωή των κατοίκων στο παρελθόν αλλά και το παρόν, καθώς και την ηπειρώτική αρχιτεκτονική των κτιρίων και των γεφυριών. Χωριστήκαμε σε ομάδες , εφοδιαστήκαμε με υλικά μελέτης πεδίου και επισκεφθήκαμε τον παραδοσιακό οικισμό της Πυρσόγιαννης. Τα παιδιά έπαιξαν με τον κ. Χρήστο ένα ευρυματικό παιχνίδι κρυμμένου θησαυρού μέσα από το οποίο ανακάλυψαν τα πέτρινα κτίσματα του χωριού με τις ξυλοδεσιές, τα καμαρολίθια και τα υπέρθυρα, τις πέτρινες βρύσες, τα λιθόστρωτα, τις αρμολογημένες τοιχοποιίες, τις φαλτσογωνιές, τις σκεπαστές εξώπορτες με σχιστόπλακα. Ακόμα περιηγηθήκαμε στα καλντερίμια του χωριού και είδαμε την πέτρινη εκκλησία του Αγίου Γεωργίου, την τρίκλητη  βασιλική του Αγίου Νικολάου, καθώς και το πέτρινο παλιό δημοτικό σχολείο.Επιστρέψαμε στην εστία όπου γευματίσαμε και ξεκουραστήκαμε.

Το απόγευμα, πάντα με τη συνοδεία του κ.Χρήστου επισκεφθήκαμε το γεφύρι της Κλειδωνιάς στο φαράγγι του Βίκου, περιηγηθήκαμε στη θέση Μπουραζάνι, επισκεφθήκαμε την Ιερά Μονή  Μολυβδοσκέπαστη, χαρακτηρηστικό  δείγμα ηπειρώτικης αρχιτεκτονικής. Ακόμα  επισκεφθήκαμε το τελωνείο Μέρτζιανης στα Ελληνοαλβανικά σύνορα. Τέλος στην Άνω Κόνιτσα επισκεφθήκαμε το σπίτι του Αγίου Παϊσίου. Δειπνήσαμε στην ταβέρνα  «Μύλος». Επιστροφή και ύπνος στην Εστία.

3η Ημέρα – Παρασκευή 24/5

Στις 8.30 πήραμε πρωινό στην Εστία και στη συνέχεια πήγαμε στο φαράγγι του Βίκου όπου μας περίμενε ο υπεύθυνος  από το Κ.Π.Ε Κόνιτσας.  Ενημερωθήκαμε από τους ειδικούς του Κέντρου Πληροφόρησης του Εθνικού Πάρκου Βόρειας Πίνδου στην Κλειδωνιά ,για το ονομαστό φαράγγι και τον εθνικό δρυμό μέσω διαδραστικών μέσων και εποπτικών υλικών. Κατόπιν περπατήσαμε 1100μ. μέσα στο φαράγγι με έμπειρο οδηγό τον κ.  Φίλιππο Καραμπίνα. Τέλος, ανεβήκαμε στο φαράγγι της Κλειδωνιάς. Εντυπωσιαστήκαμε από την αρχιτεκτονική του.  Επιστρέφοντας στην Εστία  γευματίσαμε  και επιβιβαστήκαμε στο λεωφορείο παίρνοντας το δρόμο της επιστροφής.

Επισκεφθήκαμε το στρατιωτικό μουσείο στο Καλπάκι και εντυπωσιαστήκαμε από τα εκθέματά του. Στο δρόμο της επιστροφής επισκεφθήκαμε το σπήλαιο του Περάματος με τους ονομαστούς  σταλακτίτες και σταλαγμίτες. Ενημερωθήκαμε από το Κέντρο Προβολής Σπηλαίου Περάματος  για το σπήλαιο και την ιστορία του. Στο δρόμο της επιστροφής ξεκουραστήκαμε για λίγο στην Καλαμπάκα.

Και κάποια κλικ σε ευχάριστες στιγμές χαλάρωσης και παρέας απαθανατίζουν συναισθήματα χαράς και αγάπης …

Επιστρέψαμε στη Λαμία στις 9.30 το βράδυ της Παρασκευής κουρασμένοι σωματικά, αλλά χαρούμενοι με την ψυχή μας γεμάτη εμπειρίες και εικόνες. Ευχαριστίες έχουμε την ανάγκη να στείλουμε πρός τον ξεναγό κύριο Βέργο Κωνσταντίνο, στο προσωπικό της Μαθητικής εστίας και στην Υπεύθυνη κα. Ευθυμία Παπακώστα, αλλά και στον εξαιρετικό  μάγειρα.