
Στο πλαίσιο του μαθήματος της Γαλλικής Γλώσσας, οι μαθητές της Ε΄ Δημοτικού είχαν την ευκαιρία να κάνουν ένα ξεχωριστό ταξίδι στον χρόνο, εξερευνώντας την προέλευση των ονομάτων των ημερών της εβδομάδας μέσα από την ιστορία, την ετυμολογία και τη διαπολιτισμική προσέγγιση. Υπεύθυνη της δράσης ήταν η καθηγήτρια Γαλλικής, κυρία Αναστασία Κοϊδου.
Το μάθημα ξένης γλώσσας δεν περιορίζεται μόνο στη γραμματική και το λεξιλόγιο. Είναι μια πύλη για να γνωρίσουν οι μαθητές τον πολιτισμό, τις παραδόσεις, τις γαστρονομικές και κοινωνικές συνήθειες των χωρών στις οποίες ομιλείται η γλώσσα. Έτσι, στην 3η ενότητα του σχολικού εγχειριδίου, με αφορμή την εκμάθηση των ημερών της εβδομάδας στα γαλλικά, οι μαθητές ήρθαν σε επαφή με τις ρωμαϊκές ρίζες των λέξεων αυτών.
Πριν τον εκχριστιανισμό της Δύσης, οι Ρωμαίοι είχαν δώσει στις ημέρες της εβδομάδας ονόματα εμπνευσμένα από τα τότε γνωστά ουράνια σώματα και θεότητες:
- Lundi (Δευτέρα) – Ημέρα της Σελήνης
- Mardi (Τρίτη) – Ημέρα του Άρη
- Mercredi (Τετάρτη) – Ημέρα του Ερμή
- Jeudi (Πέμπτη) – Ημέρα του Δία
- Vendredi (Παρασκευή) – Ημέρα της Αφροδίτης
- Samedi (Σάββατο) – Ημέρα του Κρόνου
- Dimanche (Κυριακή) – Ημέρα του Ήλιου
Αναλύοντας την ετυμολογία αυτών των λέξεων, οι μαθητές συνειδητοποίησαν τη διαχρονική σύνδεση των γλωσσών και την επίδραση της λατινικής στην εξέλιξη των ευρωπαϊκών γλωσσών. Η αναφορά στα γλωσσικά δάνεια και αντιδάνεια βοήθησε στην καλλιέργεια της γλωσσικής συνείδησης και της πολιτισμικής ευαισθησίας.
Η δράση ολοκληρώθηκε με μία δημιουργική εργασία: οι μαθητές δημιούργησαν μια αφίσα στην οποία αποτύπωσαν τις λατινικές ονομασίες των πλανητών και τις αντίστοιχες γαλλικές ονομασίες των ημερών. Μέσα από αυτήν τη δραστηριότητα, η γνώση πήρε καλλιτεχνική διάσταση και έγινε ακόμα πιο βιωματική.
Μαθήματα όπως αυτό αποδεικνύουν πώς η ξένη γλώσσα μπορεί να γίνει εργαλείο κατανόησης της ιστορίας, της κουλτούρας και της παγκόσμιας πολιτισμικής κληρονομιάς.
Αν επιθυμείς αλλαγές στον τόνο (πιο επίσημος ή πιο απλός) ή προσθήκες, μπορώ να το προσαρμόσω.
