Το ΚΕ.Π.Ε.Π.Ψ.Υ. Μεσσηνίας σε συνεργασία με το ΕΟΠΑΕ (Εθνικό Οργανισμό Πρόληψης και Αντιμετώπισης των Εξαρτήσεων) πραγματοποίησε βιωματικό εργαστήρι για τους μαθητές της Στ’ τάξης ύστερα από αίτημα του 19ου Δημοτικού Σχολείου Καλαμάτας.
Το βιωματικό εργαστήρι πραγματοποιήθηκε σε 3 συναντήσεις και συγκεκριμένα 5, 11 και 18 Μαρτίου 2025 και είχε ως θέμα: «Η εφηβεία μας: Σκέψεις, συναισθήματα, αλλαγές…»
Στην 1η συνάντηση οι μαθητές και οι μαθήτριες συμμετέχοντας σε βιωματικές δράσεις αποτύπωσαν τις σκέψεις τους σχετικά με τις αλλαγές που βιώνει ο έφηβος σε σχέση με την οικογένεια του, με την παρέα του αλλά και σε σχέση με τον εαυτό του. Παράλληλα περιέγραψαν και τα συναισθήματα που νιώθει καθώς ξεκινά τα βήματα του για το γυμνάσιο «κουβαλώντας» εμπειρίες, αναμνήσεις, σχέσεις που δημιούργησε στο δημοτικό.
Στην 2η συνάντηση τα παιδιά επεξεργάστηκαν μέσα από ένα κουίζ μύθους και αλήθειες σχετικά με το κάπνισμα και το αλκοόλ και τις πιέσεις που μπορεί να δεχτεί ένας έφηβος από τους συνομηλίκους του και να τον οδηγήσουν σε μη υγιείς επιλογές και στάσεις ζωής. Στη συνέχεια εντόπισαν παράγοντες που μπορούν να βοηθήσουν τον έφηβο στο να αντισταθεί στις πιέσεις αυτές όπως είναι η εμπιστοσύνη στον εαυτό του, η αποφασιστική του συμπεριφορά, η επιλογή της παρέας που τον στηρίζει και τον βοηθάει, το να μιλά για τις δυσκολίες και τις απογοητεύσεις του στους γονείς του.
Στην 3η συνάντηση οι μαθητές και οι μαθήτριες μοιράστηκαν τα συναισθήματά τους και συγκεκριμένα τους φόβους τους, διαπιστώνοντας ότι οι φόβοι “μικραίνουν” όταν ακούγονται με αποδοχή, κατανόηση και με τη θετική διάθεση ότι «είμαι δίπλα» σου.
Το βιωματικό εργαστήρι σχεδιάστηκε και υλοποιήθηκε υπό το πρίσμα της υποστήριξης της ομαλής μετάβασης των μαθητών από το δημοτικό στο γυμνάσιο, λαμβάνοντας υπόψη τις ψυχοσυναισθηματικές και κοινωνικές προκλήσεις που συνεπάγεται η συγκεκριμένη περίοδος. Η εφηβεία, ως μεταβατικό στάδιο με πολλαπλές αλλαγές και έντονες εσωτερικές διεργασίες, αποτέλεσε το βασικό θεματικό άξονα των συναντήσεων.
Στοχεύοντας στην ενίσχυση της αυτογνωσίας, της συναισθηματικής νοημοσύνης και της προσωπικής ενδυνάμωσης των παιδιών, το πρόγραμμα βασίστηκε σε βιωματικές τεχνικές που προήγαγαν τη συμμετοχικότητα, την ασφάλεια στην έκφραση και τη συλλογική επεξεργασία εμπειριών. Η προσέγγιση εστίασε στην πρόληψη και την ψυχοκοινωνική ενδυνάμωση, με έμφαση στην καλλιέργεια δεξιοτήτων ζωής όπως η αυτοεκτίμηση, η επικοινωνία, η ανθεκτικότητα και η λήψη υγιών αποφάσεων.
Η συνεργασία με εξειδικευμένους επιστήμονες του ΚΕ.Π.Ε.Π.Ψ.Υ. και του ΕΟΠΑΕ ενίσχυσε την εγκυρότητα και την παιδαγωγική επάρκεια της παρέμβασης, διαμορφώνοντας ένα υποστηρικτικό περιβάλλον, στο οποίο οι μαθητές ένιωσαν ότι ακούγονται, κατανοούνται και ενδυναμώνονται ενόψει της νέας εκπαιδευτικής πραγματικότητας που πρόκειται να αντιμετωπίσουν.
Ευχαριστούμε ιδιαίτερα την κα Βλαχοπουλιώτη Φωτεινή για την συνεργασία και την υποστήριξη των δράσεων μας.