Το πρόγραμμα “Μικροί Μετεωρολόγοι” που εφαρμόστηκε στο Α΄τμήμα βασίστηκε στο ομώνυμο προγραμμα με τα ακόλουθα στοιχεία: Φορείς σύνταξης του προγράμματος
E3STEM, ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΕΝΩΣΗ STEM (Hellenic Education Society for STEM)
Τμήμα Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας
Τμήμα Φυσικής, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας
Στόχοι του είναι : Οι μαθητές εργαζόμενοι σε ομάδες, με έναυσμα τις καιρικές συνθήκες προβληματίζονται για τις μεταβολές τους και τις καταγράφουν καθημερινά χρησιμοποιώντας πολυτροπικά μέσα, ενώ τις συσχετίζουν με τις επιδράσεις που έχουν στην καθημερινότητά τους.
Οι μαθητές συλλέγουν δεδομένα με απλά όργανα που κατασκευάζουν οι ίδιοι.
Με τις προτεινόμενες διαδικασίες γίνεται η σύνδεση των καιρικών φαινόμενων με τις επιδράσεις τους στις κοινωνίες και το περιβάλλον, μέσα από παιγνιώδεις διαδικασίες. Ενώ η χρήση των ψηφιακών μέσων είναι στοχευμένη και συνδυαστική. Τέλος οι ομάδες παρουσιάζουν τα προϊόντα της εργασίας τους.
Η δομή του προγράμματος την επιτρέπει τη συμμετοχή όλων των μαθητών, εξασκώντας πολλαπλές μορφές νοημοσύνης και εξασκώντας διαφορετικές δεξιότητές τους συμπληρωματικά στις πιο παραδοσιακές εκπαιδευτικές προσεγγίσεις”.
Προσαρμόζοντας τις προτεινόμενες δραστηριότητες και προσθέτοντας δικές μας το πρόγραμμα υλοποιήθηκε όπως παρακάτω:
Παρακολουθήσαμε δελτίο καιρού και προσπαθήσαμε να συγκρατήσουμε πληροφορίες που αφορούσαν τη Ρόδο.
Ορίσαμε μια γωνιά στην τάξη για να βάζουμε το υλικό μας και φτιάξαμε ταμπέλα.
Συμπληρώναμε σε καθημερική βάση πίνακες αναφοράς που αφορούσαν τις καιρικές συνθήκες της ημέρας.
Το κάθε παιδί ζωγράφισε σε ατομικό φύλλο εργασίας τον καιρό της ημέρας.
Συνεχίσαμε την ημερήσια καταγραφή του καιρού.
Αφού χωρίστηκαν σε ομάδες, τα παιδιά αποφάσισαν ποιο καιρικό φαινόμενο ήθελαν να απεικονίσουν. Χρησιμοποιήσαμε το λογισμικό Blackboard και η κάθε ομάδα δημιούργησε το δικό της έργο με τη χρήση των εργαλείων του συγκεκριμένου λογισμικού.
Το “κουτί της περιέργειας” μας έφερε διάφορα και διαφορετικά αντικείμενα. Αναρωτηθήκαμε γιατί και τι κοινό μπορεί να είχαν. Οι εκπληκτικά εύστοχες απαντήσεις και παρατηρήσεις των παιδιών μας οδήγησαν στις ιδιότητες του αέρα και τη χρησιμότητά του για τον άνθρωπο.
Αποφασίσαμε να φτιάξουμε ανεμοδείκτη για να βλέπουμε προς τα πού και με ποια ένταση φυσάει κάθε μέρα ο αέρας. Ακούστηκαν πολλές ιδέες για το πως μπορούμε να φτιάξουμε έναν ανεμοδείκτη. Τις δοκιμάσαμε όλες και επιλέξαμε την πιο αποτελεσματική!
Όπως πάντα το πρόγραμμα ολοκληρώθηκε με φύλλο αυτοαξιολόγησης και αξιολόγησής του.