Έφτασε το καλοκαίρι! Ευχόμαστε στους μικρούς μας μαθητές χαρούμενες και ξένοιαστες διακοπές!
Αποχαιρετούμε το σχολείο παίρνοντας μαζί μας τις αναμνήσεις όλης της σχολικής χρονιάς!
Την Πέμπτη 11 Ιουνίου 2026 το νηπιαγωγείο μας επισκέφτηκε το δάσος Κουρί στην Κοζάνη, μέσα στα πλαίσια του προγράμματος με θέμα: “Το δάσος , πηγή ζωής”. Αλλά και για να χαρούμε ξένοιαστα το τέλος της φετινής σχολικής χρονιάς! Η ξενάγηση στο δάσος έγινε από την κ. Ανθοπούλου, Δασολόγο, την οποία ευχαριστούμε θερμά και σε συνεργασία με το τμήμα πρασίνου του Δήμου Κοζάνης.
Τα παιδιά περπάτησαν μέσα στο δάσος με τις αιωνόβιες βελανιδιές και τη σπάνια και πλούσια χλωρίδα! Είδαμε τα είδη των δέντρων που υπάρχουν εκεί, μυρίσαμε και αγγίξαμε τα λουλούδια!
Αφουγκραστήκαμε τους ήχους του δάσους, ξαπλωμένοι στο χορτάρι με κλειστά μάτια !
Βγάλαμε το αποτύπωμα των φύλλων!
Και φυσικά στο τέλος παίξαμε στις παιδικές χαρές, είπαμε τραγούδια στους γονείς που ήρθαν να μας δουν, κάναμε πικ-νικ στο δάσος όλοι μαζί κάτω από την σκιά των δέντρων!
Και το συμπέρασμα από τη δράση αυτή ήταν ότι για να έχουμε τη χαρά που μας προσφέρει το δάσος θα πρέπει να το προσέχουμε!
Στο πλαίσιο του προγράμματος της ομαλής μετάβασης από το Νηπιαγωγείο στο Δημοτικό σχολείο την Τετάρτη 3 Ιουνίου 2026, επισκεφτήκαμε τα δύο Δημοτικά Σχολεία που βρίσκονται δίπλα μας! Κατά την διάρκεια της επίσκεψης τα νήπια είχαν την ευκαιρία να αλληλεπιδράσουν με τους μαθητές της Α΄ τάξης, είδαμε τους παλιούς μας συμμαθητές, ανταλλάξαμε σκέψεις, εντοπίσαμε ομοιότητες και διαφορές στο χώρο του σχολείου και τους αποχαιρετίσαμε με ένα τραγούδι!
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: ΔΗΜΙΟΥΡΓΩ ΚΑΙ ΚΑΙΝΟΤΟΜΩ – ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΣΚΕΨΗ & ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ
ΥΠΟΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤ. : STEM/ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΡΟΜΠΟΤΙΚΗ
ΤΙΤΛΟΣ : “Τα ρομπότ στην υπηρεσία της ανακύκλωσης”
ΣΤΟΧΟΙ:
Μέσα από το πρόγραμμα αυτό οι μαθητές θα έχουν την ευκαιρία να συμμετάσχουν σε διερευνητικές και ανακαλυπτικές, ομαδικές δραστηριότητες και δραστηριότητες επίλυσης προβλήματος.
Θα είναι σε θέση:
Να εμπεδώσουν τις χωρικές σχέσεις
Να κάνουν ομαδοποιήσεις και ταξινομήσεις
Να προγραμματίζουν το Bee-bot
Να αιτιολογούν τις παρατηρήσεις τους
1ο Εργαστήριο: «Ενδυνάμωση ομάδας – έναυσμα ενδιαφέροντος»
Στόχος: Οι μαθητές να εντοπίσουν το θέμα της διαχείρισης των απορριμμάτων στην περιοχή που διαμένουν.
2.Στη συνέχεια προβάλλαμε κάποιες φωτογραφίες και video https://youtu.be/0hr9cOUKfGY Ο Πέρι και το περιβάλλον, για να δοθεί το έναυσμα και να ξεκινήσει η συζήτηση γύρω από το θέμα μας.
Καλεί λοιπόν τους μαθητές να παρατηρήσουν το πρόβλημα της διαχείρισης των απορριμμάτων γύρω τους, στη γειτονιά που μένουν διαπιστώνοντας ότι σε αρκετά σημεία συναντούν πεταμένα σκουπίδια κάτω.
3.Για τον λόγο αυτό κάναμε και έναν μικρό περίπατο στη γειτονιά του Νηπ/γείου. Η συζήτηση οδήγησε στο ότι
μπορούμε να φτιάξουμε ένα ρομπότ που να εντοπίζει τα ανακυκλώσιμα υλικά και να τα μεταφέρει στους κάδους ανακύκλωσης .
2ο Εργαστήριο: «Διαχείριση των απορριμμάτων, συλλογή, ταξινόμηση »
Στόχος μας : Η διάκριση των υλικών που ανακυκλώνονται ή όχι, να γνωρίσουν το υλικό κατασκευής ,να διακρίνουν τα οργανικά από τα ανόργανα, να κάνουν καταμέτρηση και ταξινόμηση.
Ο/H εκπαιδευτικός ζητά από τους μαθητές/τριες να φέρουν από το σπίτι τους συσκευασίες τροφίμων. Ομαδοποιούμε τα υλικά. Οι μαθητές στη φάση αυτή μαθαίνουν να γράφουν και να ξεχωρίζουν τις λέξεις «χαρτί», «μέταλλο», «πλαστικό», «γυαλί», «οργανικά», όσο μπορεί το κάθε παιδί με τη βοήθεια της Νηπ/γού. Γίνεται ταξινόμηση και σύγκριση. Ατομική εργασία αντιστοίχισης.
3ο Εργαστήριο: «Μετράμε αποστάσεις και κατασκευάζουμε την πίστα»
Στόχος μας να γνωρίσουν το ρομπότ Beebot και τη λειτουργία του, να κατασκευάσουν μία πίστα.
Συζητούμε τί είναι ένα ρομπότ και παρουσιάζουμε το ρομπότ Beebot στα παιδιά Στη συνέχεια αφού χωριστούν σε ομάδες, μοιράζετε σε κάθε μία το Φύλλο εργασίας 2 και ζητάει από τους μαθητές να συνεργαστούν ώστε να διαπιστώσουν τη λειτουργία του και ανάλογα με την ηλικία τους να το συμπληρώσουν. Σκεφτόμαστε πως θα δημιουργήσουμε τη δική μας πίστα!
4ο Εργαστήριο: «Κατασκευές με επαναχρησιμοποίηση υλικών»
Στόχος μας η επαναχρησιμοποίηση υλικών για την κατασκευή σταθερών κατασκευών.
Οι μαθητές με τη χρήση ανακυκλώσιμων υλικών και συσκευασιών κατασκευάζουν κτήρια που θα χρησιμοποιηθούν στη διαμόρφωση της πόλης μέσα στην οποία θα κινείται το ρομπότ. Στη φάση αυτή οι μαθητές καλούνται να δημιουργήσουν, να εκφραστούν καλλιτεχνικά.
5ο Εργαστήριο: «Ο πρώτος μας αλγόριθμος. Στον ρόλο του ρομπότ τα παιδιά»
Στόχος μας: οι μαθητές μαθαίνουν να δίνουν οδηγίες και να ακολουθούν οδηγίες βήμα-βήμα.
Χωριζόμαστε σε δύο ομάδες. Οι μαθητές της μιας ομάδας επιλέγουν το μέλος του οποίου θα κλείσουν τα μάτια για να το οδηγήσουν στον θησαυρό. Και μια άλλη ομάδα με τη βοήθεια του εκπαιδευτικού τοποθετούν τα αντικείμενα. Όταν η πίστα είναι έτοιμη η ομάδα μελετάει πρώτα τον χώρο και επιλέγει τη διαδρομή από την οποία θα οδηγήσει το μέλος της να φτάσει στον θησαυρό.
6ο Εργαστήριο: «Προγραμματισμός του ρομπότ Beebot. Συλλογή και απόθεση ανακυκλώσιμων υλικών»
Στόχος: Ανάκληση γνώσεων για τα ανακυκλώσιμα υλικά Πολεοδομικός σχεδιασμός της πόλης – πίστας. Προγραμματισμός ρομπότ.
Οι μαθητές τοποθετούν στην πίστα τους εικόνες από ανακυκλώσιμα απορρίμματα. Σχεδιάζουν και χρωματίζουν τους κάδους απορριμμάτων, με το ανάλογο χρώμα , που θα μπουν στον τελικό προορισμό. Ο εκπαιδευτικός μοιράζει το Φύλλο Εργασίας 4 και εξηγεί στους μαθητές τον τρόπο εργασίας. Ο εκπαιδευτικός σηκώνει μια κάρτα που απεικονίζει έναν κάδο ανακύκλωσης, είτε για γυαλί, είτε για χαρτί είτε για μέταλλο είτε για οργανικά είτε για πλαστικά. Ανάλογα με την κάρτα που θα σηκώσει ο εκπαιδευτικός οι μαθητές θα πρέπει να συνεργαστούν και επιλέξουν τη διαδρομή που θα τους οδηγήσει στην εικόνα των απορριμμάτων που πρέπει να μπουν στον συγκεκριμένο κάδο.
7o Εργαστήριο: «Αποτίμηση του προγράμματος»
Αναστοχασμός , αξιολόγηση του προγράμματος.
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: ΦΡΟΝΤΙΖΩ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
ΥΠΟΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝ. :ΚΛΙΜΑΤΙΚΗ ΑΛΛΑΓΗ- ΦΥΣΙΚΕΣ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΕΣ, ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ
ΤΙΤΛΟΣ: «ΠΡΟΣΤΑΤΕΨΕ ΤΟ ΔΑΣΟΣ, ΕΙΝΑΙ ΠΗΓΗ ΖΩΗΣ»
Σκοπός του προγράμματος είναι η ευαισθητοποίηση, η εκπαίδευση και η αλλαγή συμπεριφοράς των μαθητών/τριών σε θέματα που αφορούν το περιβάλλον και συγκεκριμένα στο δασικό οικοσύστημα.
Επιμέρους στόχοι του προγράμματος είναι: η ανάδειξη των σχέσεων και αλληλεπιδράσεων φυσικού και ανθρωπογενούς περιβάλλοντος, ο εντοπισμός των ανθρώπινων δραστηριοτήτων που υποβαθμίζουν ή απειλούν το φυσικό περιβάλλον και η ανάδειξη προληπτικών μέτρων.
Επίσης ενθαρρύνει τη συνεργασία μεταξύ μαθητών, εκπαιδευτικών, γονέων, της τοπικής κοινωνίας.
1ο Εργαστήριο: «Ας ξανασυστηθούμε!»
Το ερέθισμα δόθηκε με την αφήγηση της ιστορίας: «Στο δάσος»- ΠΑΝΩ ΣΤΗ ΓΗ της Σοφίας Ζαραμπούκα. Ακολούθησε συζήτηση: τί είναι το δάσος , ποιοι άλλοι κατοικούνε στο δάσος, ποιοι το επισκέπτονται. Το προσέχουν; Ποιοι το φυλάνε;
Θέλουμε λοιπόν να το επισκεφτούμε. Πριν όμως πάμε αποφασίζουμε να χωριστούμε σε ομάδες και κατανέμουμε ρόλο σε κάθε ομάδα για μια πιο αποτελεσματική επίσκεψη.
Παιχνίδι για την δημιουργία ομάδων: το κάθε παιδί παίρνει τυχαία μια κάρτα που αναπαριστά ένα δέντρο και οι οποίες υπάρχουν σε πεντάδες , ώστε να δημιουργήσουμε τρεις ομάδες. Μουσική και στο πρώτο σταμάτημα ψάχνουμε αυτόν που έχει την ίδια κάρτα με μας. Και συνεχίζεται ώστε να σχηματιστούν τρεις ομάδες
Και για να λειτουργήσουν οι ομάδες σωστά και να μπορούν να είναι όλοι ευχαριστημένοι, αποφασίζουν να διαμορφώσουν τους κανόνες λειτουργίας των ομάδων τους. Έτσι η κάθε ομάδα αποφασίζει τους κανόνες, τους καταγράφει με όποιον τρόπο μπορεί. Κανόνες όπως: να βοηθάμε ο ένας τον άλλον, να συνεργαζόμαστε, να ακούμε προσεκτικά, να παίρνουμε όλοι με τη σειρά το λόγο για να πούμε την άποψη μας, να συμμετέχουμε όλοι, να σεβόμαστε ο ένας τον άλλον.
Γράφουμε τα ονόματα μας, τους ζωγραφίζουμε, παίρνουμε το όνομα της ομάδας μας από το δέντρο της κάρτας μας. Ενώνουμε τους κανόνες όλους μαζί και τους αναρτούμε στην τάξη.
2ο Εργαστήριο: «Μικροί εξερευνητές»
Αποφασίστηκε μια βόλτα στο δάσος που είναι δίπλα μας. Περπατήσαμε για να απολαύσουμε το θέαμα. Παρατηρήσαμε τα δέντρα , τα πουλιά, τα έντομα. Προβληματιστήκαμε με τα σκουπίδια που είδαμε γύρω μας. Αποφασίσαμε κάθε ομάδα να συλλέξει υλικό που βρήκαμε στο δάσος : πλαστικά, πευκοβελόνες, κλαδιά, φύλλα, χαρτιά (τηρώντας μέτρα προστασίας). Τα αποτελέσματα θα τα παρουσιάσουν στο επόμενο εργαστήριο.
3ο Εργαστήριο: «Το δάσος απειλείται»
Διαβάζουμε το βιβλίο της Στέλλας Βλαχοπούλου : «Το πράσινο εργοστάσιο» και συζητούμε τα οφέλη και τι μας δίνει το δάσος.
Βλέπουμε το video https://www.youtube.com/watch?v=I2cKbUGn4wo
το δάσος 5.25
Συζητάμε αυτό που είδαμε: Ότι το δένδρο τρέφεται με τις ρίζες οι οποίες παίρνουν νερό και άλλες θρεπτικές ουσίες από το έδαφος, στα κλαδιά του κατοικούν διάφορα μικρά ζώα και ποια είναι αυτά, πουλιά και έντομα, δίπλα του ζουν άλλα δένδρα, θάμνοι και διάφορα φυτά, προσφέρει στον άνθρωπο καθαρό αέρα, οξυγόνο, καρπούς, ξύλα, σκιά και είναι ένας χώρος αναψυχής και άθλησης. Καταλήγουμε λοιπόν στο συμπέρασμα ότι το δάσος έχει πολλά δένδρα θάμνους και άλλα φυτά που δημιουργούν ένα ξεχωριστό περιβάλλον όπου ζουν πολλά ζώα. Κάθε δάσος είναι ένα οικοσύστημα.
Επίσης το : https://video.link/w/SeOyc
Δημιουργούμε ένα ομαδικό κολλάζ : Ζωγραφίζουμε, κόβουμε και κολλάμε δέντρα, ζώα, έντομα
Στην ολομέλεια της τάξης κάθε ομάδα παρουσιάζει τα αποτελέσματα της εξερεύνησης τους στο δασάκι. Ποιά από αυτά τα υλικά που συλλέξατε προέρχονται από το δάσος και ποια δεν προέρχονται; Τα ξεχωρίζουμε σε δύο κατηγορίες
Καταγράφουμε τις απαντήσεις σε έναν εννοιολογικό χάρτη.
Υλικά που προέρχονται από το δάσος και υλικά που δεν προέρχονται από το δάσος
Τα υλικά που δεν προέρχονται από το δάσος (απορρίμματα-σκουπίδια) πώς βρέθηκαν εκεί;
Ποιοι τα άφησαν; Γιατί επισκέπτονται οι άνθρωποι το δάσος; (Συζητούμε για το τι μας προσφέρει το δάσος)
Ποιες από τις παραπάνω δραστηριότητες των ανθρώπων και σε ποιες περιπτώσεις νομίζετε ότι δημιουργούν κινδύνους για το δάσος;
Και καταλήγουμε στο συμπέρασμα ότι τα απορρίμματα που αφήνουν οι άνθρωποι από το πικ-νικ και
από το ψήσιμο, μολύνουν το περιβάλλον και επειδή ανάβουν και καίγονται εύκολα (εύφλεκτα υλικά)
μπορεί να πάρει φωτιά το δάσος.
Ζωγραφίζουμε το δάσος όπως το φανταζόμαστε, σε τι μας βοηθάει, από τι κινδυνεύει;
4ο Εργαστήριο: « Το δάσος καίγεται»
Διαβάζουμε το βιβλίο της Στέλλας Βλαχοπούλου ” Το καμένο δάσος”. Συζητούμε τις αιτίες που οδήγησαν
σε αυτήν την καταστροφή και πως επηρεάζονται όλοι όσοι ζουν μέσα σ΄ αυτό.
Ο/Η εκπαιδευτικός προβάλλει ένα βίντεο για να παρακολουθήσουν οι μαθητές/τριες τα οφέλη του δάσους αλλά και για τους κινδύνους καταστροφής του.
α. https://youtu.be/6j06GSGV_bA
10.34 καμπάνια για τα δέντρα
Κατόπιν τίθενται ερωτήσεις από τον/την εκπαιδευτικό: Ποιά νομίζετε ότι είναι τα οφέλη του δάσους;
Πού οφείλονται οι πυρκαγιές στο δάσος; Εκτός από τις ανθρώπινες δραστηριότητες που
αλλού οφείλονται; Τι συμβαίνει όταν το δάσος παίρνει φωτιά;
Η καταστροφή ενός δάσους τι συνέπειες έχει για τη ζωή του δάσους αλλά και για τη ζωή του ανθρώπου;
Με ποιούς τρόπους μπορούμε να βοηθήσουμε; Τα παιδιά ενθαρρύνονται να διατυπώσουν τις
απόψεις τους και να τις αιτιολογήσουν.
Αφού συζητήσουμε για τις αιτίες που κινδυνεύει το δάσος, ο/η εκπαιδευτικός παρουσιάζει καρτέλες
και ζητά να τις ταξινομήσουν σε τρείς κατηγορίες:
Ανθρώπινες ενέργειες από λάθος, επειδή δε γνωρίζουμε ή αδιαφορούμε.
Ανθρώπινες ενέργειες από πρόθεση.
Φυσικές αιτίες.
5ο Εργαστήριο: «Πυροσβεστική Υπηρεσία»
1η Βλέπουμε τα video
πυρκαγιά στο δάσος 1.51
https://www.youtube.com/watch?v=-RdUZYEb09s
2.40 πρόληψη πυρκαγιών στο δάσος
Συζητούμε για την Πυροσβεστική Υπηρεσία και μαθαίνουμε ότι για να περιορισθεί η καταστροφή
εξαιτίας της φωτιάς λαμβάνεται ένας αριθμός προληπτικών μέτρων, όπως:
α) στα περισσότερα δάση της χώρας έχουν εγκατασταθεί 25 πυροφυλάκια από τα οποία οι πυροσβέστες
σε συνεργασία με εθελοντικές οργανώσεις επιτηρούν τις γύρω περιοχές.
β) κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού γίνεται καθαρισμός από τα σκουπίδια, απαγορεύεται η καύση
χόρτων, ξερών κλαδιών κ .λ. χωρίς την παρουσίαση πυροσβεστικών δυνάμεων.
γ) Εμπλουτίζεται συνεχώς το δίκτυο υδροληψίας κοντά σε δασικές περιοχές και υπάρχουν αεροπλάνα
με γεμάτες δεξαμενές νερού για να είναι άμεση η παροχή νερού σε περίπτωση ανάγκης καθώς και
εναέριοι παρατηρητές για τον γρήγορο εντοπισμό της φωτιά. Μάθαμε επίσης ότι σε
περίπτωση εκδήλωσης μιας πυρκαγιάς καλούμε την Πυροσβεστική Υπηρεσία στον αριθμό 199.
Και μαζί με τον αριθμό αυτό όλους τους αριθμούς έκτακτης ανάγκης που μπορεί να μας χρειαστούν:
Αστυνομία 100 – Ασθενοφόρο 166 – Πυροσβεστική 199
6ο Εργαστήριο: «Αναλαμβάνουμε δράση»
Στην ολομέλεια ο/η εκπαιδευτικός θέτει τον προβληματισμό:. «Τι μπορούμε να κάνουμε εμείς για να προστατεύσουμε το δάσος;» Με την τεχνική της ιδεοθύελλας οι μαθητές/τριες αποφασίζουν να σκεφτούν τρόπους προστασίας του δάσους, με στόχο να ενημερώσουν τους γονείς τους και τους συμμαθητές τους ώστε να ευαισθητοποιηθούν για την αλλαγή κάποιων συνηθειών που δημιουργούν κινδύνους στο δάσος.
Και ο καθένας ζωγραφίζει αυτό που σκέφτηκε. Όπως: Δεν αφήνουμε πίσω μας σκουπίδια, δεν πετάμε αναμμένα τσιγάρο και σπίρτα, καλούμε αμέσως την πυροσβεστική, φροντίζω τα δέντρα και δεν τα πληγώνω, δεν καταστρέφω φωλιές πουλιών.
Φυτέψαμε λουλούδια στην αυλή μας
Τα video χρησιμοποιήθηκαν για καθαρά εκπαιδευτικούς σκοπούς .
Μιλήσαμε για τα λουλούδια, για την φύση που με τον ερχομό της Άνοιξης ξαναγεννιέται, είδαμε εκπαιδευτικά video, κάναμε ανοιξιάτικα στεφάνια!
Η Προϊσταμένη, οι εκπαιδευτικοί και οι μαθητές/τριες του Νηπιαγωγείου μας ευχαριστούν θερμά τον πατέρα του νηπίου Τσαμπούρη Δ. για την ευγενική προσφορά ανοιξιάτικων λουλουδιών που φυτέψαμε στην αυλή του Νηπιαγωγείου μας!
Την Πέμπτη 2 Απριλίου 2026 συμμετείχαμε στις δράσεις της Κοβενταρείου Δημοτικής Βιβλιοθήκης Κοζάνης, με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Παιδικού Βιβλίου. Και συγκεκριμένα στη δράση: ” Οι ιστορίες που ανθίζουν με άρπα”. Απολαύσαμε την αφήγηση του βιβλίου: ” ΤΕΛΟΣ; ΜΑ, ΤΙ ΤΕΛΟΣ ΕΙΝΑΙ ΑΥΤΟ;” της NOEMI VOLA, εκδ. μικρή Σελήνη, με την υπέροχη μουσική συνοδεία της άρπας από την Ελένη Τσαουσάκη.
Και έπειτα ζωγραφίσαμε δίνοντας ο καθένας ένα διαφορετικό τέλος στο παραμύθι της κοκκινοσκουφίτσας!
Την Δευτέρα 16 Μαρτίου 2026 μας επισκέφθηκαν στο Νηπιαγωγείο, κατόπιν πρόσκλησης μας, από την ΔΙ.Α.ΔΥ.ΜΑ. Α.Ε. Δυτικής Μακεδονίας. Συμμετείχαμε στο πρόγραμμα “Επαναχρησιμοποίηση στην πράξη” με στόχο την ανάδειξη και κατανόηση νέων εννοιών, όπως αυτή της επαναχρησιμοποίησης. Και για τον λόγο αυτό συγκεντρώθηκαν από μαθητές και εκπαιδευτικούς υλικά: ρούχα και παιχνίδια ώστε να δοθούν για επαναχρησιμοποίηση! Η δράση αυτή εντάσσεται και στα πλαίσια του προγράμματος “Ενεργός πολίτης”.