ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ Α΄ΤΡΙΜΗΝΟΥ
ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΣ 2023
“ΒΟΗΘΩ ΤΟΝ ΣΚΙΟΥΡΟ ΝΑ ΒΡΕΙ ΤΟ ΦΥΛΛΟ ΤΟΥ….”
Φθινόπωρο…. Διαβάζοντας το βιβλίο της Alice Hemming – Nicola Slater , με τον τίτλο “Ο κλέφτης των φύλλων”, από τις εκδόσεις ΙΚΑΡΟΣ, δημιουργήθηκε η επιθυμία να βοηθήσουμε τον μικρό σκίουρο, που μέχρι χθες το δέντρο του ήταν γεμάτο πανέμορφα φύλλα, να βρει το πορτοκαλί φύλλο που ανακάλυψε ότι του έλειπε, νομίζοντας ότι κάποιος το κλέβει!
Τα παιδιά καλούνται να βοηθήσουν τον μικρό σκίουρο να βρει το πορτοκαλί φύλλο του, ακολουθώντας τον χρωματικό κώδικα και να ανακαλύψουν σε ποιο σημείο βρίσκεται το πορτοκαλί φύλλο του….
Αποκωδικοποιούν την εικόνα, χρωματίζοντάς την στο τετραγωνισμένο χαρτί … Εμπρός λοιπόν με τα χρώματα του Φθινοπώρου να ανακαλύψουμε που κρύβεται το πορτοκαλί φύλλο του μικρού μας σκίουρου….
ΟΚΤΩΒΡΙΟΣ 2023
Την επέτειο της 28ης Οκτωβρίου 1940, γιορτάσαμε και φέτος στο σχολείο μας αποδίδοντας στους ήρωες που πολέμησαν για τη δική μας ελευθερία την τιμή που τους αρμόζει.
Μπροστά στα μάτια των μικρών μας μαθητών ξεδιπλώθηκε όλο το χρονικό του έπους του 1940 μέσα από τη μελέτη αρχειακού και ψηφιακού υλικού καθώς και την ανάγνωση βιβλίων σχετικών με την εθνική μας επέτειο.
Πέρα όμως από τη διήγηση των ιστορικών γεγονότων, αδράξαμε την ευκαιρία να μιλήσουμε στα παιδιά για τις δυο αντίθετες έννοιες του πολέμου και της ειρήνης. Μέσα από συζητήσεις και τη μελέτη ανάλογου υλικού τα παιδιά προβληματίστηκαν σχετικά με τη φρίκη και τα δεινά του πολέμου και αναγνώρισαν την ειρήνη σαν πολύτιμο και υπέρτατο αγαθό για όλη την ανθρωπότητα.
Τα παιδιά αποφάσισαν να διαδηλώσουν υπέρ της ειρήνης και τα μηνύματά τους για αγάπη, φιλία και συνεργασία ανάμεσα στους λαούς να σταλούν σε όλο τον κόσμο.
“ΤΟ ΠΕΡΙΣΤΕΡΙ ΤΗΣ ΕΙΡΗΝΗΣ”
Επίσης τα παιδιά μας είχαν την ευκαιρία να γνωρίσουν το μεγάλο ζωγράφο Πικάσο και το παγκοσμίως γνωστό του έργο, « Το περιστέρι της Ειρήνης» και να το φιλοτεχνήσουν με το δικό τους τρόπο . Το περιστέρι του Πικάσο, από τη δεκαετία του 1950, μετατράπηκε σε σύμβολο του κινήματος της ειρήνης, κατακτώντας έτσι μια θέση στην παγκόσμια ιστορία.
ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ 2023
« Εδώ Πολυτεχνείο: 1973-2024 »
Τη μνήμη των ηρώων του πολυτεχνείου, των φοιτητών που πριν 51 χρόνια αγωνίστηκαν για ψωμί παιδεία ελευθερία , τιμήσαμε και αυτή τη χρονιά στο σχολείο μας.
Στην προσπάθειά μας να προσεγγίσουμε με τα παιδιά την έννοια της Δημοκρατίας, αξιοποιήσαμε την παιδική λογοτεχνία, διαβάζοντας το βιβλίο της Ειρήνης Καμαράτου-Γιαλλούση « Η σοφή ελιά». Παράλληλα ακούσαμε τραγούδια Ελλήνων συνθετών που ύμνησαν τον αγώνα των Ελλήνων φοιτητών για ελευθερία και δημοκρατία!
“ΤΑ ΒΡΑΧΙΟΛΙΑ ΓΙΑ ΤΗ ΦΙΛΙΑ”
Είναι ο τίτλος της δραστηριότητας για τη συμμετοχή του σχολείου στην Εβδομάδα Κώδικα , από τα νήπια και τα προνήπια του 1ου Υποχρ. τμήματος του 17ου Νηπιαγωγείου Ιλίου…
Τα παιδιά ενθουσιάστηκαν με τη δραστηριότητα δημιουργίας κώδικα…
Έφτιαξαν σε φύλλο εργασίας τον δικό τους κώδικα ο καθένας, τον οποίο στη συνέχεια “διάβασαν” και δημιούργησαν το δικό τους “βραχιόλι φιλίας”….
Όταν ολοκληρώθηκε η δραστηριότητα και φόρεσαν τα βραχιόλια, “ανακάλυψαν” με ενθουσιασμό ότι μερικά έχουν κοινά στοιχεία – χρώματα…
ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ 2023
«Ενδυνάμωση, συνεργασία , αποδοχή. Προλαβαίνουμε τη βία πριν εμφανιστεί.»
Στα πλαίσια των εργαστηρίων δεξιοτήτων το μήνα Δεκέμβριο ασχοληθήκαμε με την πρόληψη της σχολικής Βίας και την ενδυνάμωση των παιδιών ως άτομα αλλά και ως μέλη ομάδας που μεταξύ τους έχουν κοινά στοιχεία.
Στόχος του συγκεκριμένου προγράμματος ήταν η πρωτογενής πρόληψη εκδήλωσης περιστατικών βίας και η καλλιέργεια της συναισθηματικής ανάπτυξης των νηπίων, με ιδιαίτερη έμφαση στην εξοικείωση αποδοχή του άλλου.
Είναι γεγονός ότι στην εποχή μας η παρουσία του άλλου γίνεται ολοένα και περισσότερο πιο εμφανής. Ο κάθε άλλος δικαιούται και αυτός ισότιμη αντιμετώπιση και σεβασμό. Η εξοικείωση με το διαφορετικό βοηθάει στην ισότιμη αντιμετώπισή του και παρέχει περισσότερες δυνατότητες ως προς την αποδοχή του. Πολύ συχνά οι αντιδράσεις απέναντι στο διαφορετικό είναι εκδήλωση βίας. Το ζητούμενο πριν την εκδήλωση και την αντιμετώπιση του περιστατικού βίας είναι η πρόληψη. (Νικολούδη Τριανταφυλλιά)
Κατά τη διάρκεια της ενασχόλησης μας με το συγκεκριμένο θέμα , επισκέφτηκε το σχολείο μας, προς ευχάριστη έκπληξη των παιδιών, ο Patrick. Ο Patrick ήταν Persona Doll, Κούκλα δηλαδή με Προσωπικότητα και μέσα από τη δική του ιστορία τα παιδιά είχαν την ευκαιρία να προβληματιστούν σχετικά με τις εκδηλώσεις βίας που δεχόταν ο νέος τους φίλος από συμμαθητή του καθημερινά στο σχολείο, να συναισθανθούν τη στενοχώρια του και το φόβο του να πηγαίνει στο σχολείο, καθώς και να σκεφτούν ιδέες και λύσεις προκειμένου να αντιμετωπίσει το πρόβλημά του.
Ο Patrick, ήταν από την Ιρλανδία και ζούσε στην Ελλάδα με τους γονείς του που δούλευαν σα διπλωμάτες στην πρεσβεία της Ιρλανδίας. Ο συμμαθητής του Πέτρος τον παρενοχλούσε καθημερινά στο σχολείο και τον απειλούσε να μη το πει στη δασκάλα γιατί τότε θα πάθαινε χειρότερα. Τα παιδιά μπήκαν στη θέση του Patrick και σκέφτηκαν τι θα μπορούσε να κάνει για να λύσει το πρόβλημά του. Μερικές από τις ιδέες που μοιράστηκαν μαζί του ήταν οι εξής:
-Να το πεις στη δασκάλα.
-Να το μοιραστείς με ένα φίλο.
-Να μη του δίνεις σημασία.
-Να τους πεις stop. Δε μου αρέσει αυτό που κάνεις.
Φανταστείτε τώρα τη χαρά των παιδιών όταν λίγες μέρες μετά ο Patrick ξανά επισκέφτηκε το σχολείο μας και τους είπε ότι εφάρμοσε όλες τις όμορφες ιδέες που του είπαν και ότι τώρα πια οι σχέσεις τους με τον Πέτρο έχουν πλήρως αποκατασταθεί και ότι έχουν γίνει οι καλύτεροι φίλοι.
Στο τέλος του προγράμματος ζητήσαμε από τα παιδιά να ζωγραφίσουν ή ακόμη και να γράψουν όσα μπορούσαν μέσα σε μια βαλίτσα “τι τους έκανε εντύπωση” από το πρόγραμμα και οι δημιουργίες τους ήταν όλες υπέροχες καθώς όλες μιλούσαν για αγάπη, φιλία, αποδοχή, συνεργασία.
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ Β΄ΤΡΙΜΗΝΟΥ
ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ 2023
Την Τρίτη 19 Δεκεμβρίου 2023 υλοποιήθηκε μία Χριστουγεννιάτικη εκδήλωση στο χώρο του νηπιαγωγείου μας με άνοιγμα του σχολείου στην κοινωνία. Τα παιδιά με ανάλογες προσκλήσεις κάλεσαν τους γονείς τους να περάσουν ένα απόγευμα στον χώρο που καθημερινά εκείνα δημιουργούν , εκφράζονται , χαίρονται , λυπούνται, προβληματίζονται, δημιουργούν φιλίες και συνεργασίες.
Ως οικοδεσπότες τους υποδέχθηκαν με μεγάλη χαρά και τους ξενάγησαν στον δικό τους χώρο όπου είχαν τις προηγούμενες ημέρες δημιουργήσει, γράφοντας με τον δικό τους τρόπο γράμμα στον Άγιο Βασίλη, ευχές σε κάρτες, στολίζοντας με μοτίβα τα βιβλιαράκια που ετοίμασαν για να συνοδέψουν οι γονείς τα τραγούδια που θα έλεγαν, καθώς και άλλες Χριστουγεννιάτικες κατασκευές.
Εμπλεκόμενες Θεματικές Ενότητες ΑΠΣ: Γλώσσα, ΤΠΕ, Προσωπική και κοινωνικοσυναισθηματική ανάπτυξη, Κοινωνικές Επιστήμες, Μαθηματικά, Κινητική Αγωγή, Τέχνες….
Ανάμεσα στις δράσεις που οργανώθηκαν για τη πραγματοποίηση του Χριστουγεννιάτικου εργαστηρίου με τη συμμετοχή των γονέων/κηδεμόνων του Υποχρεωτικού τμήματος 1, με κινητικά, μουσικά παιχνίδια, παιχνίδια του νου και της σκέψης, δράσεις επαφής και γνωριμίας των οικογενειών μεταξύ τους, ήταν και η κατασκευή ενός Χριστόψωμου με αλατοζύμη, που τα παιδιά είχαν μάθει τις προηγούμενες ημέρες, μιλώντας για τα συμμετρικά σχέδια και γράφοντας μόνα τους την συνταγή για την αλατοζύμη που θα έπρεπε να είχαν ετοιμάσει μαζί με τους γονείς τους, ώστε να την φέρουν στο σχολείο την ημέρα της εκδήλωσης για να ολοκληρωθεί η δραστηριότητα. Τα αποτελέσματα της δημιουργικότητας και της συνεργασίας αποτυπώνονται στις φωτογραφίες καθώς και στην ικανοποίηση και τα χαμόγελα που ήταν διάχυτα στο χώρο….
Δέντρο ευχών ελάτε να στολίσουμε! Ευχές για υγεία, αγάπη, ειρήνη και ελπίδα σε όλο τον κόσμο να σκορπίσουμε!
Επίσης οι μαθητές αξιοποιούν τις έννοιες της κωδικοποίησης (αλγόριθμους, ακολουθία, επανάληψη, επέκταση), και αποκωδικοποιούν το μήνυμα των Χριστουγέννων , κατά τη διάρκεια Χριστουγεννιάτικου εργαστηρίου , με την παρουσία και τη βοήθεια των γονέων / κηδεμόνων τους που όλοι μαζί συμμετέχουν , ως βοηθοί του Άγιου Βασίλη, ο οποίος τους προσέλαβε , προκειμένου να τον βοηθήσουν.
Η αποστολή έχει ξεκινήσει… ένας πίνακας αναφοράς με εικόνες Χριστουγέννων , που κάθε μία από αυτές αντιστοιχεί σε ένα γράμμα του αλφαβήτου. Α όπως Αστέρι, Β όπως Βασιλόπιτα…..
Μοιράζουμε καρτέλες , με εικόνες στη σειρά. Κάθε καρτέλα μία λέξη. Τα παιδιά αντιστοιχούν την εικόνα με το γράμμα από τον πίνακα αναφοράς…. και στο τέλος θα διαβάσουν την λέξη που κρύβεται.
Αμέσως μετά στο Δέντρο των Ευχών θα τοποθετήσουν τη λέξη που βρήκαν, ώστε όταν συμπληρωθούν όλες οι καρτέλες, θα καταφέρουμε να διαβάσουμε το μήνυμα των Χριστουγέννων.
ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ 2024
“Mικροί μετεωρολόγοι εν δράσει…”
Γενάρης μήνας και στα πλαίσια του εργαστηρίου δεξιοτήτων «Μικροί μετεωρολόγοι» , πρόγραμμα από την Ελληνική Εκπαιδευτική Ένωση Stem , τα νήπια μας είχαν την ευκαιρία μέσα από διάφορες δραστηριότητες ( πχ: παρακολούθηση μετεωρολογικών δελτίων, παρακολούθηση του καιρού στην Ελλάδα σε live χρόνο από δορυφόρο μέσω ηλεκτρονικού υπολογιστή, καταγραφή του καιρού σε καθημερινή βάση σε ατομικά φύλλα εργασίας ανοικτού τύπου κ.λ.π ) να γνωρίσουν τα διάφορα καιρικά φαινόμενα (ηλιοφάνεια, βροχόπτωση, καταιγίδα , συννεφιά κ.λ.π.), και σα μικροί επιστήμονες μελετώντας τον καιρό καθημερινά από το παράθυρο της τάξης μας να τον παρουσιάζουν με άνεση στους συμμαθητές τους.
ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ 2024
Στη διάρκεια του προγράμματος επίσης εξασκήθηκε η μαθηματική σκέψη των παιδιών και έγινε η εισαγωγή τους στον κόσμο του προγραμματισμού με τη βοήθεια του ρομπότ της τάξης μας, τη μικρή μελισσούλα BeeBot.
Αρχικά διαβάσαμε στα παιδιά το παραμύθι του Μάνου Κοντολέων « Ο χιονάνθρωπος που δεν ήθελε να λιώσει». Στο συγκεκριμένο παραμύθι παρακολουθήσαμε την ιστορία ενός μικρού χιονάνθρωπου που δεν ήθελε να λιώσει και για το λόγο αυτό επιχείρησε να ταξιδέψει προς το βορρά προκειμένου να σωθεί. Στη διάρκεια του ταξιδιού του όμως είχαμε την ευκαιρία να γνωρίσουμε και τον κύκλο του νερού ( συγκέντρωση, εξάτμιση, συμπύκνωση, βροχόπτωση). Στο τέλος της ιστορίας ύστερα από διάφορες περιπέτειες ο χιονάνθρωπος ξαναγύρισε στο μέρος που γεννήθηκε για πρώτη φορά.
Αφού τα παιδιά γνώριζαν πια καλά την ιστορία του μικρού χιονάνθρωπου τους ζητήσαμε να συνεργαστούν με το ρομπότ μας , τη μικρή Bee Bot, και να βοηθήσουν το χιονάνθρωπο να ολοκληρώσει το ταξίδι του.
Πολύ γρήγορα τα παιδιά αντιλήφθηκαν ότι εμείς ελέγχαμε το ρομπότ μέσα από ενέργειες που εισαγάγαμε σε αυτό ( 3 κινήσεις μπροστά, στροφή δεξιά, 4 κινήσεις μπροστά, Go κ.λ.π.) και έτσι είχαν τη δυνατότητα να εξοικειωθούν με την αλγοριθμική σκέψη.
ΜΑΡΤΙΟΣ 2024
Χίλιοι ρόμβοι πλουμιστοί, φτιάξανε όλοι μαζί του Αρλεκίνου τη στολή!!!!
Ή αλλιώς, όταν η παιδική λογοτεχνία συναντά τα μαθηματικά, τα λόγια είναι περιττά!
Μήνα Μάρτη και μέσα από τη μαγική γραφή της Ζωρζ Σαρή είχαμε την ευκαιρία παιδιά και εκπαιδευτικοί να ταξιδέψουμε στη μαγευτική Βενετία και να χαρούμε το Καρναβάλι, μαζί με το φίλο μας Αρλεκίνο και τη μητέρα του την Κυρία Φαντασία. Τα παιδιά γνωρίζοντας την ιστορία του μικρού μας φίλου Αρλεκίνου συγκινήθηκαν με αυτήν και ενθουσιάστηκαν ιδιαίτερα με τη μητέρα του και τη δύναμη της φαντασίας της! Μέσα από το παλιό της μπαούλο στη σοφίτα, ξεχύθηκαν τόσα πολλά πολύχρωμα κουρελάκια σε σχήμα ρόμβου, που ενεργοποίησαν τη φαντασία και των δικών μας νηπίων , τα οποία μάλιστα θέλησαν με τη σειρά τους να σχεδιάσουν δικά τους νέα υφάσματα με ρόμβους πολύχρωμους και πλουμιστούς. Ένα μόνο μπορούμε να σας πούμε με σιγουριά… πως τα νέα υφάσματα που αναδείχτηκαν ήταν ευφάνταστα και δημιουργικά!
ΑΠΟΚΡΙΕΣ – ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΠΑΖΛ
Επίσης με αφορμή το μύθο του Αρλεκίνου τα παιδιά είχαν την ευκαιρία να γνωρίσουν έργα μεγάλων ζωγράφων , που εμπνεύστηκαν δημιουργικά από την ιστορία του.
- « Ο Αρλεκίνος και η κυρία του» του Ιταλού Τζιοβάνι Ντομένικο Φερέτι,
- « Ο Αρλεκίνος» του ιμπρεσιονιστή Πολ Σεζάν,
- « Ο καθισμένος Αρλεκίνος» του Πάμπλο Πικάσο,
είναι μερικοί από τους πίνακες που εκτέθηκαν στα μάτια των παιδιών εξεγείροντας δημιουργικά τη φαντασία τους. Στο τέλος της ενασχόλησης μας με το θέμα τα παιδιά είχαν τη δυνατότητα να καλλιεργήσουν ακόμη περισσότερο τη μαθηματική τους σκέψη μπαίνοντας στη διαδικασία να συνθέσουν puzzles με τα έργα των ζωγράφων που αναφέρθηκαν παραπάνω.
ΟΤΑΝ Η ΠΑΙΔΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ ΣΥΝΑΝΤΑ ΤΑ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ ΕΝΑ ΜΑΓΙΚΟ ΤΑΞΙΔΙ ΞΕΚΙΝΑ! ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ