
ΑΓΩΓΗ ΥΓΕΙΑΣ: Η ΤΑΞΗ
Υπεύθυνη του προγράμματος η δασκάλα Λαμπρινή Κορέλη
Κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους 2012-2013 και συγκεκριμένα από τον Ιανουάριο έως και τον Ιούνιο του 2013, τα αστεράκια της Δ2 Τάξης συμμετείχαμε στο πρόγραμμα αγωγής υγείας με τίτλο <<Τα παιχνίδια ως μέσο προαγωγής της συναισθηματικής και ψυχικής υγείας >>.
Η χαρά των παιδιών υπήρξε μεγάλη καθώς για πρώτη φορά σηκωθήκαμε από τα θρανία μας και μοιραστήκαμε τον χώρο της τάξης τοποθετώντας χαλάκια και μαξιλάρια που έφεραν οι ίδιοι οι μαθητές. Βγάλαμε τα παπούτσια μας για να νιώθουμε πιο άνετα, έτοιμοι για μια διαφορετική εμπειρία!
ΑΣ ΜΙΛΗΣΟΥΜΕ ΓΙΑ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΑ!
Μιλήσαμε για το πρόγραμμα, για την ανάγκη να γνωρίσουμε καλύτερα τον εαυτό μας, να συνειδητοποιήσουμε ότι ο καθένας από εμάς είναι μοναδικός και ξεχωριστός και ότι όλοι μας έχουμε ανάγκη να μας σέβονται και να μας αποδέχονται… μιλήσαμε για συναισθήματα!
Τα παιδιά έφεραν ατομικά τετράδια-προσωπικά ημερολόγια όπου κατέγραφαν σε κάθε συνάντηση τις σκέψεις και τα συναισθήματά τους και φακέλους όπου φύλασσαν όλες τις εργασίες και τα γραπτά τους!
Ο ΜΑΓΙΚΟΣ ΚΥΚΛΟΣ
Καθίσαμε σε κύκλο κρατώντας μια κόκκινη κορδέλα και στη συνέχεια την αφήσαμε. Ο μαγικός κύκλος ήταν έτοιμος! Ένας ιδιαίτερος τόπος, όπου ακούγονται όλες οι φωνούλες και υπάρχει σεβασμός.
Φτιάξαμε το συμβόλαιο της ομάδας με τα ΝΑΙ και τα ΟΧΙ και το τοποθετήσαμε σε εμφανές μέρος για να τηρούμε τη συμφωνία μας.
ΕΜΕΙΣ ΚΑΙ ΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΜΑΣ…
Τι μας αρέσει στο σχολείο και τι θα θέλαμε να αλλάξει;;;
Xωριστήκαμε σε ομάδες και κάθε ομάδα σε μεγάλα λευκά χαρτιά κατέγραψε με μαρκαδόρους πράγματα που της αρέσουν μέσα στο σχολείο και πράγματα που θα ήθελε να αλλάξουν.
Διαβάσαμε τον κατάλογο κάθε ομάδας και διαπιστώσαμε ότι οι περισσότεροι συμφωνούσαμε στα περισσότερα!!! Συζητήσαμε για το πώς θα ήταν η <<τέλεια τάξη>> .
ΕΓΩ ΚΑΙ ΟΙ ΑΛΛΟΙ…
Με αφορμή κάποια <<διαφωνία>> ανάμεσα σε δύο μαθητές, αλλάξαμε τα σχέδιά μας και βρήκαμε την ευκαιρία να μιλήσουμε για πράγματα <<που μας κάνουν-ή δεν μας κάνουν >> οι συμμαθητές μας μέσα στην τάξη και μας ενοχλούν.
Κάθε παιδί έγραψε σε χαρτί ανώνυμα και χωρίς να αναφέρει το όνομα συγκεκριμένων μαθητών κάποια προσωπικά του παράπονα.
Ομολογώ ότι όλα σχεδόν τα γραπτά ήταν ιδιαίτερα φορτισμένα συναισθηματικά. Νομίζω ότι ήταν η πρώτη φορά που κάποια παιδιά εξομολογήθηκαν τις σκέψεις τους χωρίς να φοβούνται τι θα πουν οι άλλοι.
Συζητήσαμε για το πώς μπορούμε να αλλάξουμε συμπεριφορές που στεναχωρούν τους συμμαθητές μας και νιώσαμε πιο δεμένοι από ποτέ…
Το θερμόμετρο των συναισθημάτων!
Πώς νιώθουμε για όσα συμβαίνουν γύρω μας και πόσο αυτά μας επηρεάζουν;;;;
Πολλές φορές αντιμετωπίζουμε καταστάσεις που μας προκαλούν κοινά συναισθήματα με την ίδια, μικρότερη ή μεγαλύτερη ένταση.
Με το θερμόμετρο των συναισθημάτων ο μαθητές χωρίστηκαν σε ομάδες, διάβασαν κάρτες στις οποίες ήταν γραμμένες διαφορετικές καταστάσεις, κατέληξαν σε ένα κοινό συναίσθημα και ζωγράφισαν με κόκκινο μαρκαδόρο τον βαθμό της έντασης του συναισθήματος στην κλίμακα 1-10.
Ο ΤΡΟΧΟΣ ΤΩΝ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΩΝ
Μπορούμε να αναγνωρίσουμε και να περιγράψουμε τα συναισθήματά μας ;;
Όλοι οι μαθητές είχαν την ευκαιρία να το κάνουν παίζοντας με τον τροχό των συναισθημάτων. Απλώς γύριζαν τον τροχό και προσπαθούσαν να περιγράψουν το συναίσθημα που έδειχνε ο δείκτης…. Όχι φυσικά με λόγια……. αλλά παίζοντας παντομίμα!!
ΤΑ ΠΟΙΗΜΑΤΑ ΤΗΣ ΑΓΑΠΗΣ
Φτιάξαμε μια μεγάλη καρδιά που χωρούσε όλα τα ποιήματα της αγάπης!!!!!
ΕΓΩ, ΕΝΑΣ ΞΕΧΩΡΙΣΤΟΣ ΑΝΘΡΩΠΟΣ
Να γιατί πρέπει να αγαπάμε τον εαυτό μας, γιατί είμαστε μοναδικοί!!!!!
Μαμά, μπαμπά γιατί είμαι ξεχωριστός/ή για σένα;
Δεν μπορούσαμε να μην ακούσουμε και τις φωνές των πιο αγαπημένων προσώπων μας, της μαμάς και του μπαμπά. Έτσι, τους αναθέσαμε δουλειά για το σπίτι!!
Η μαμά και ο μπαμπάς έγραψαν, ο καθένας ξεχωριστά, τρία θετικά στοιχεία του χαρακτήρα του παιδιού τους. Τα διαβάσαμε μέσα στην τάξη και όλοι μας νιώσαμε τόσο χαρούμενοι!!!!!
Ένας σημαντικός άνθρωπος για μένα είναι…
Καθένας μας ζωγράφισε έναν άνθρωπο που θεωρεί ξεχωριστό , έδειξε τη ζωγραφιά του και μας εξήγησε ποιος είναι και γιατί έχει τόσο μεγάλη σημασία στη ζωή του.
Ο Κ λ ό ο υ ν
Με αφορμή ένα ποίημα στο Ανθολόγιο της Δ΄Τάξης, συζητήσαμε για προβλήματα που μπορεί να αντιμετωπίζουν άνθρωποι γύρω μας. Ακούσαμε το τραγούδι του κλόουν κρατώντας ο ένας το χέρι του άλλου και τέλος γράψαμε για τα δικά μας όνειρα……
ΤΟ ΔΕΝΤΡΟ ΤΟΥ ΜΠΟΡΩ ΚΑΙ ΤΟΥ ΘΕΛΩ
Γράψαμε πάνω σε φύλλα τι μπορούμε να κάνουμε και τι θα θέλαμε να μπορούμε να κάνουμε στο μέλλον, τα διαβάσαμε και τα κολλήσαμε στο αισιόδοξο δέντρο μας!
ΦΙΛΙΑ ΕΙΝΑΙ…
Φιλία, μια έννοια τόσο σημαντική για όλους μας, ένας πολύτιμος θησαυρός στη ζωή μας….
Αλλά, τι είναι φιλία για τον καθένα μας ; Γράψαμε στον καινούριο μας λευκοπίνακα τι σημαίνει φιλία και φτιάξαμε τον ήλιο της φιλίας που φωτίζει τις καρδιές μας!!!
ΦΙΛΟΣ / ΦΙΛΗ…
Ζωγραφίσαμε τον καλύτερό μας φίλο ή την καλύτερή μας φίλη και γράψαμε μια λέξη που τον/την χαρακτηρίζει.
Κάπου εδώ το ταξίδι μας τελείωσε… Το καλοκαίρι σκόρπισε τα αρώματά του και σήμανε το τέλος της σχολικής χρονιάς.
Ελπίζω όλα τα παιδιά να έμαθαν μέσα από αυτή τη διαδικασία πόσο σημαντικό είναι να αναγνωρίζουν την αξία τους, να αγαπούν τον εαυτό τους και να σέβονται τη διαφορετικότητα των άλλων. Να μοιράζονται τις σκέψεις, τα συναισθήματα και τις εμπειρίες τους …

KAΛΟ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ!
Αγαπημένα μας παιδιά, καλό καλοκαίρι!
Η δασκάλα σας
Λαμπρινή Κορέλη
ΣΧΟΛΙΑ