ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ: Αναδεικνύω την ιστορία της γειτονιάς μου / ΣΤ’

Στα πλαίσια του εργαστηρίου δεξιοτήτων με θεματική την πολιτιστική κληρονομιά, αποφασίσαμε να αναδείξουμε στοιχεία της γειτονιάς μας.Σε μια από τις εξορμήσεις μας επισκεφθήκαμε το εκκλησάκι του Αγίου Ανδρέα ( τόπος μαρτυρίου της Αγίας Φιλοθέης) , το οποίο παρουσιάζει θρησκευτικό, αρχιτεκτονικό και ιστορικό ενδιαφέρον.

1708797087576
κίονας από παλαιό ναό όπου έχουν σκαλίσει τον σταυρό.

 

 

1708797087571
Το κολονάκι στο οποίο οι Τούρκοι έδεσαν και βασάνισαν την Αγία Φιλοθέη.

 

1708797087581
Ο Φώτης Κόντογλου αγιογράφησε τον ναό. Εδώ το πρόσωπο του στην ασπίδα του Ρωμαίου

 

 

Παγκόσμια ημέρα μητρικών γλωσσών. / 21 Φεβρουαρίου

Στην τάξη ΣΤ’:

Παγκόσμια ημέρα μητρικών γλωσσών. Η λέξη “γλώσσα” στα βουλγαρικά, πολωνικά, ρουμανικά, αλβανικά, Αιθιοπίας,Νιγηρίας, ουκρανικά, γεωργιανά, αραβικά!

Όπως και άλλες λέξεις που αποφασίσαμε να γράψουμε…

 

Η Μαριάμι από την Γεωργία

 

Ο Χάμντι από την Αίγυπτο.
Η Αγγελική από την Αιθιοπία.

Τα παιδιά της Ε2 τάξης φτιάχνουν στολίδια.

Τα παιδιά της Ε2 τάξης…κατασκεύασαν με μεγάλη χαρά χιονόμπαλες και χριστουγεννιάτικα στολίδια

ε1

 

 

 

 

 

 

ε2

 

 

 

 

 

 

ε3

 

ε4

 

 

 

 

 

 

 

για το δέντρο!! Μετά από τόση “δουλειά” … ήταν όλα τα παιδιά έτοιμα, να γιορτάσουν τα Χριστούγεννα και την Πρωτοχρονιά!

 

 

 

Μύρισαν Χριστούγεννα στη Β’ τάξη!

bΟι μαθητές της Β δημοτικού έφτιαξαν χριστουγεννιάτικα κουλουράκια!!!Ακολουθώντας βήμα βήμα τη συνταγή φτιάξαμε τη ζύμη και ύστερα πλάσαμε τα κουλουράκια μας!

Οι μαθητές και οι δασκάλες της Β’  τάξης σας εύχονται
Καλά Χριστούγεννα κι ευτυχισμένος ο καινούριος χρόνος!!

ΕΙΡΕΣΙΩΝΗ το αρχαιοελληνικό έθιμο στολισμού του δέντρου…

Η  Ειρεσιώνη (από το είρος = έριον, μαλλίον) είναι κλάδος αγριελιάς (κότινος) στολισμένος με  γιρλάντες από μαλλί  λευκό και κόκκινο και
τους πρώτους φθινοπωρινούς καρπούς (σύκα, καρύδια, αμύγδαλα, κάστανα, δημητριακά,  κ.λ.π.,  εκτός του μήλου και του αχλαδιού).    Ήταν
έκφραση ευχαριστίας για την γονιμότητα του λήξαντος έτους και παράκληση συνεχίσεως της γονιμότητας και ευφορίας και κατά το επόμενο έτος και ήταν αφιερωμένη στην Αθηνά, τον Απόλλωνα και τις ΏρεςDSCN6694 (Ευνομία, Δίκη, Ειρήνη).

Την εβδόμη ημέρα του μηνός  Πυανεψιώνος (22 Σεπτεμβρίου – 20 Οκτωβρίου),  παιδιά  των οποίων  και οι δύο γονείς ζούσαν ,περιέφεραν την Ειρεσιώνη  στους δρόμους της πόλης των Αθηνών τραγουδώντας τις καλένδες (κάλαντα) από σπίτι σε σπίτι, παίρνοντας το φιλοδώρημά τους από τον νοικοκύρη ή την κυρά και όταν έφθαναν στο σπίτι τους κρεμούσαν την Ειρεσιώνη πάνω από την εξώπορτά τους, όπου έμενε εκεί μέχρι την ιδία ημέρα του νέου έτους, οπότε, αφού τοποθετούσαν την νέα, κατέβαζαν την παλιά και την έκαιγαν. Άλλα παιδιά κρεμούσαν την Ειρεσιώνη πάνω από την θύρα του  Ιερού του Απόλλωνος.

Ιδού ένα απόσπασμα από τα κάλαντα :

Η Ειρεσιώνη φέρνει κάθε τι καλό, σύκα και αφράτα ψωμάκια που μας τρέφουν και μέλι γλυκό και λάδι απαλό και ξέχειλους κύλικες με καλό κρασί για να μεθύσει και να κοιμηθεί.

“Τα κλαδιά των δέντρων τα στόλιζαν με άνθη, ταινίες (κορδέλες), έρια (μαλλιά) και μικράς σφαίρας εκ μετάλλου, που παρίσταναν τους πλανήτας, τον  Ήλιον και την Σελήνην.”    Ιστορία της λατρείας του Βάκχου.   Χ. Ζανμέρ.

Εκτός από τα κλαδιά της ελιάς, περιέφεραν επίσης και κλαδιά Δάφνης προς τιμήν του Απόλλωνος στα Θαργήλια, εορτή που ετελείτο την Άνοιξη (27 Απριλίου – 26 Μαΐου), όπου πάλι έκαιγαν την παλιά  Ειρεσιώνη και κρεμούσαν την νέα έξω από τις πόρτες τους.

Πρόγονος λοιπόν  του Χριστουγεννιάτικου δέντρου είναι η Ειρεσιώνη , όπου μέσω αυτής μεταδόθηκε το έθιμο του στολισμένου δέντρου στους βόρειους λαούς από τους Έλληνες ταξιδευτές, οι οποίοι ελλείψεως ελαιοδένδρων, στόλιζαν κλαδιά από τα δέντρα που εφύοντο στον  κάθε τόπο.

Το έθιμο της Ειρεσιώνης καταδικάστηκε ως ειδωλολατρικό από το θεοκρατικό καθεστώς του Βυζαντίου και απαγορεύτηκε η τέλεσίς του. Αιώνες αργότερα το ίδιο έθιμο επανήλθε με την μορφή Χριστουγεννιάτικου και Πρωτοχρονιάτικου  δένδρου από τους Βαυαρούς που συνόδεψαν τον Όθωνα στην Ελλάδα, ως  δικό τους Χριστουγεννιάτικο έθιμο.

Παρ’ όλα αυτά, το έDSCN6697θιμο της Ειρεσιώνης υπήρχε πάντα στην ιστορική μνήμη των Ελλήνων,  γι αυτόν τον λόγο,  το Χριστουγεννιάτικο δένδρο υιοθετήθηκε αμέσως.

(Πηγές : Λεξικό LIDDEL & SCOTT, Ιστορία του Ελληνικού Έθνους της
ΕΚΔΟΤΙΚΗΣ ΑΘΗΝΩΝ, Φινέα Γιορτές Αρχαίων Ελλήνων, περιοδικό ΙΧΩΡ, Γ.
Λεκάκης)

Σημείωση :  Κότινος = αγριελαία – κοτινάς είναι ο καρπός  του κοτίνου.

Κότινος ή Ειρεσιώνη  – Κλάδος ελαίας στολισμένος με τούφες  λευκού ερίου (μαλλιού) που έδιναν ακριβώς την εντύπωση του  “βάμβακος”. “Είρια από ξύλου”, “δενδρόμαλλον”

Cotton ή coton  διεθνώς  σημαίνει  το βαμβάκι, βαμβακερόν κ.λ.π

Στην Γερμανική είναι Baum-Wolle .Δηλαδή  “έριον δένδρου”. Ο συνειρμός είναι εκ του  Κοτίνου :  “είρια από ξύλου”.

Πηγή:http://eineken.pblogs.gr/