Τα 6 καπέλα σκέψης του de Bono

Σύμφωνα με τη σχετική βιβλιογραφία, η τεχνική των έξι καπέλων συμβάλλει
όχι μόνο στην αναγνώριση των διαφορετικών προσεγγίσεων σε ένα πρόβλημα αλλά
και στη διαμόρφωση ενός πλαισίου που προάγει τη δημιουργική σκέψη  και την καλύτερη κατανόηση του προβλήματος, με αποτέλεσμα μεγαλύτερη πρωτοτυπία και δημιουργικότητα στις προτεινόμενες λύσεις.

Εφαρμογή των 6 καπέλων σκέψης στο ολοήμερο τμήμα του 15ου Νηπιαγωγείου Αγρινίου

Στα πλαίσια της καλύτερης επικοινωνίας μεταξύ των συμμαθητών και της βελτίωσης των μεταξύ τους σχέσεων χρησιμοποιήθηκαν τα 6 καπέλα σκέψης του ντε Μπόνο για να προσεγγίσουμε τον προβληματισμό : «Η αυλή μας είναι μικρή. Τι μπορούμε να κάνουμε για να παίζουμε καλύτερα:»

Α’  Φάση: Προετοιμασία
 Περιλαμβάνει δύο δραστηριότητες:
• Άσκηση γνωριμίας ομάδας- πρώτη επαφή με τα καπέλα σκέψης
• Κατασκευή καπέλων: Χωρίζονται οι μαθητές/τριες σε έξι
ομάδες 2-3 ατόμων και  κάθε ομάδα αρχίζει να κατασκευάζει καπέλα με χαρτόνι ενός
χρώματος.

Β’ Φάση: Εισαγωγική εφαρμογή της μεθόδου
Η νηπιαγωγός  φοράει καπέλα εναλλάξ και  κάνει τα πρώτα βήματα επίλυσης στο πρόβλημα που μας απασχολεί. Τα νήπια  σχηματίζουν κύκλο φορώντας τα καπέλα . Κάθε καπέλο παίρνει το λόγο και το Μπλε προτείνεται να διευθύνει τη συζήτηση, επιλέγοντας και την κατάλληλη διαδοχή. Το πρώτο αυτό δρώμενο κρίνεται απαραίτητο για να εξοικειωθούν  με τις σκέψεις που εκπροσωπούν τα καπέλα,

IMG 20230403 204621

Γ’ Φάση: Υλοποίηση

IMG 20230403 204519

Τα  παιδιά χωρίζονται σε έξι ομάδες 2-3 ατόμων και  κάθε ομάδα επιλέγει ένα καπέλο. Η ομάδα του μπλε καπέλου παρουσιάζει το θέμα:

«Η αυλή μας είναι μικρή. Τι μπορούμε να κάνουμε για να παίζουμε καλύτερα;»

IMG 20230403 204101

Δίνει το λόγο στην ομάδα με το λευκό καπέλο, η οποία περιγράφει και δίνει πληροφορίες για την αυλή (είναι μικρή, στρωμένη με χαλίκι, υπάρχουν 4 δέντρα, έχει φράχτη γύρω γύρω, κατεβαίνουμε από σκαλοπάτια, κλπ)

IMG 20230406 144909

Το μπλε καπέλο δίνει το λόγο στην ομάδα του κόκκινου καπέλου. Τα παιδιά εκφράζουν τα συναισθήματά τους για το παιχνίδι στην αυλή και τις  διενέξεις που δημιουργούνται (χαρά: όταν παίζουμε στην αυλή, λύπη: όταν βρέχει και δεν μπορούμε να παίξουμε, λύπη: όταν πέφτει κάποιος και χτυπά ή τσακώνεται με τους φίλους του, κλπ).

IMG 20230403 204134

Το λόγο παίρνει το κίτρινο καπέλο, το οποίο εντοπίζει τα θετικά σημεία και τα πλεονεκτήματα που υπάρχουν στον αύλιο χώρο(έχουμε σκιά από τα δέντρα και δεν μας ενοχλεί ο ήλιος, έχουμε πολλά κουβαδάκια, έχουμε φράχτη και δεν μας φεύγει η μπάλα  κλπ),

IMG 20230403 203954

Το μαύρο καπέλο παρουσιάζει τα μειονεκτήματα ( η αυλή είναι μικρή και δεν μπορούμε να τρέχουμε και να παίζουμε ποδόσφαιρο, γλιστράμε στα χαλίκια, όταν βρέχει  οι λακούβες γεμίζουν νερό και δεν μπορούμε να βγούμε έξω γιατί δεν έχει υπόστεγο, κλπ).

IMG 20230403 203832

Τέλος το πράσινο καπέλο δίνει νέες ιδέες για το παιχνίδι και τους  κανόνες στην αυλή

-Σεβόμαστε και προσέχουμε τις κατασκευές των άλλων

– Δεν τρέχουμε

– Ξαναγεμίζουμε τις λακούβες που σκάβουμε, για να μην γεμίζουν νερό

– Θα φυτέψουμε λουλούδια, για να ομορφύνει η αυλή

– Βοηθάμε όποιον χρειάζεται τη βοήθεια μας

– Προσέχουμε όταν κατεβαίνουμε τα σκαλοπάτια .

IMG 20230403 203738

 

Το μπλε καπέλο ανακεφαλαιώνει και όλοι μαζί αποφασίζουν για τον τρόπο συμπεριφοράς και τους κανόνες που θα συμβάλλουν σε ένα πιο ευχάριστο παιχνίδι στην αυλή.

Δ’  Φάση: Αξιολόγηση

Κάθε ομάδα ζωγραφίζει  μια αφίσα με τις προτάσεις και τις επισημάνσεις της και την αναρτά στον πίνακα ανακοινώσεων του σχολείου.

IMG 20230403 203641