Σύμφωνα με τη σχετική βιβλιογραφία, η τεχνική των έξι καπέλων συμβάλλει
όχι μόνο στην αναγνώριση των διαφορετικών προσεγγίσεων σε ένα πρόβλημα αλλά
και στη διαμόρφωση ενός πλαισίου που προάγει τη δημιουργική σκέψη και την καλύτερη κατανόηση του προβλήματος, με αποτέλεσμα μεγαλύτερη πρωτοτυπία και δημιουργικότητα στις προτεινόμενες λύσεις.
Εφαρμογή των 6 καπέλων σκέψης στο ολοήμερο τμήμα του 15ου Νηπιαγωγείου Αγρινίου
Στα πλαίσια της καλύτερης επικοινωνίας μεταξύ των συμμαθητών και της βελτίωσης των μεταξύ τους σχέσεων χρησιμοποιήθηκαν τα 6 καπέλα σκέψης του ντε Μπόνο για να προσεγγίσουμε τον προβληματισμό : «Η αυλή μας είναι μικρή. Τι μπορούμε να κάνουμε για να παίζουμε καλύτερα:»
Α’ Φάση: Προετοιμασία
Περιλαμβάνει δύο δραστηριότητες:
• Άσκηση γνωριμίας ομάδας- πρώτη επαφή με τα καπέλα σκέψης
• Κατασκευή καπέλων: Χωρίζονται οι μαθητές/τριες σε έξι
ομάδες 2-3 ατόμων και κάθε ομάδα αρχίζει να κατασκευάζει καπέλα με χαρτόνι ενός
χρώματος.
Β’ Φάση: Εισαγωγική εφαρμογή της μεθόδου
Η νηπιαγωγός φοράει καπέλα εναλλάξ και κάνει τα πρώτα βήματα επίλυσης στο πρόβλημα που μας απασχολεί. Τα νήπια σχηματίζουν κύκλο φορώντας τα καπέλα . Κάθε καπέλο παίρνει το λόγο και το Μπλε προτείνεται να διευθύνει τη συζήτηση, επιλέγοντας και την κατάλληλη διαδοχή. Το πρώτο αυτό δρώμενο κρίνεται απαραίτητο για να εξοικειωθούν με τις σκέψεις που εκπροσωπούν τα καπέλα,
Γ’ Φάση: Υλοποίηση
Τα παιδιά χωρίζονται σε έξι ομάδες 2-3 ατόμων και κάθε ομάδα επιλέγει ένα καπέλο. Η ομάδα του μπλε καπέλου παρουσιάζει το θέμα:
«Η αυλή μας είναι μικρή. Τι μπορούμε να κάνουμε για να παίζουμε καλύτερα;»
Δίνει το λόγο στην ομάδα με το λευκό καπέλο, η οποία περιγράφει και δίνει πληροφορίες για την αυλή (είναι μικρή, στρωμένη με χαλίκι, υπάρχουν 4 δέντρα, έχει φράχτη γύρω γύρω, κατεβαίνουμε από σκαλοπάτια, κλπ)
Το μπλε καπέλο δίνει το λόγο στην ομάδα του κόκκινου καπέλου. Τα παιδιά εκφράζουν τα συναισθήματά τους για το παιχνίδι στην αυλή και τις διενέξεις που δημιουργούνται (χαρά: όταν παίζουμε στην αυλή, λύπη: όταν βρέχει και δεν μπορούμε να παίξουμε, λύπη: όταν πέφτει κάποιος και χτυπά ή τσακώνεται με τους φίλους του, κλπ).
Το λόγο παίρνει το κίτρινο καπέλο, το οποίο εντοπίζει τα θετικά σημεία και τα πλεονεκτήματα που υπάρχουν στον αύλιο χώρο(έχουμε σκιά από τα δέντρα και δεν μας ενοχλεί ο ήλιος, έχουμε πολλά κουβαδάκια, έχουμε φράχτη και δεν μας φεύγει η μπάλα κλπ),
Το μαύρο καπέλο παρουσιάζει τα μειονεκτήματα ( η αυλή είναι μικρή και δεν μπορούμε να τρέχουμε και να παίζουμε ποδόσφαιρο, γλιστράμε στα χαλίκια, όταν βρέχει οι λακούβες γεμίζουν νερό και δεν μπορούμε να βγούμε έξω γιατί δεν έχει υπόστεγο, κλπ).
Τέλος το πράσινο καπέλο δίνει νέες ιδέες για το παιχνίδι και τους κανόνες στην αυλή
-Σεβόμαστε και προσέχουμε τις κατασκευές των άλλων
– Δεν τρέχουμε
– Ξαναγεμίζουμε τις λακούβες που σκάβουμε, για να μην γεμίζουν νερό
– Θα φυτέψουμε λουλούδια, για να ομορφύνει η αυλή
– Βοηθάμε όποιον χρειάζεται τη βοήθεια μας
– Προσέχουμε όταν κατεβαίνουμε τα σκαλοπάτια .
Το μπλε καπέλο ανακεφαλαιώνει και όλοι μαζί αποφασίζουν για τον τρόπο συμπεριφοράς και τους κανόνες που θα συμβάλλουν σε ένα πιο ευχάριστο παιχνίδι στην αυλή.
Δ’ Φάση: Αξιολόγηση
Κάθε ομάδα ζωγραφίζει μια αφίσα με τις προτάσεις και τις επισημάνσεις της και την αναρτά στον πίνακα ανακοινώσεων του σχολείου.