ΧΕΙΜΩΝΑΣ

Καθώς βρισκόμαστε πλέον στην καρδιά του χειμώνα, δε γινόταν να μην υλοποιήσουμε με τα παιδιά μία σχετική θεματική, έτσι ώστε να γνωρίσουμε καλύτερα την όμορφη αυτή εποχή του χρόνου, που μας δίνει αφορμή για ποικίλες δράσεις και παιχνίδια. Κάθε μέρα άλλωστε παρατηρούσαμε και συζητούσαμε τις αλλαγές του καιρού και συμπληρώναμε τις αντίστοιχες καρτέλες από το ημερολόγιό μας.

Η διερεύνησή μας ξεκίνησε με την κλίμακα KWLH και τις 2 πρώτες της στήλες, όπου τα παιδιά σκέφτηκαν τι γνωρίζουν για τον Χειμώνα, αλλά και τι θα ήθελαν να μάθουν σχετικά με αυτόν.

IMG 20250205 092902

Αρχικά, παρατηρήσαμε πίνακες ζωγραφικής γνωστών ζωγράφων με χειμωνιάτικα τοπία, όπως του Πίτερ Μπρέγκελ και του Βίνσεντ Βαν Γκογκ. Στη συνέχεια, συνεργαστήκαμε και ανταλλάξαμε ιδέες για τα χρώματα που θα χρησιμοποιήσουμε προκειμένου να αποτυπώσουμε κι εμείς χειμωνιάτικα τοπία, ενώ γράψαμε τη λέξη ΧΕΙΜΩΝΑΣ όπως μπορούμε.

IMG 20241203 094955 Αντιγραφή IMG 20241203 095142 Αντιγραφή IMG 20241203 100046 Αντιγραφή IMG 20241203 100115 Αντιγραφή IMG 20241203 103043 Αντιγραφή IMG 20241203 103055 IMG 20241203 125350 Αντιγραφή IMG 20241206 095508 IMG 20241206 095514

Μάθαμε τα χρώματα του χειμώνα και κάναμε μία χειμωνιάτικη ζωγραφιά, αντιμετωπίζοντας με φαντασία και δημιουργικότητα τη διαδικασία σύνθεσης ενός έργου τέχνης, υιοθετώντας παράλληλα το προσωπικό μας στυλ καλλιτεχνικής έκφρασης.

IMG 20250122 113104 IMG 20250122 113117 IMG 20250122 114530 IMG 20250122 114539 IMG 20250122 120209

IMG 20250207 093942

Δημιουργήσαμε χιονάνθρωπος με τύπωμα

IMG 20250207 093913

Ομαδοσυνεργατικά φτιάξαμε ένα χειμωνιάτικο νυχτερινό τοπίο

IMG 20250207 094006

Παρακολουθήσαμε μία προβολή για όσα συμβαίνουν στη φύση κατά την εποχή αυτή, για τους τρόπους με τους οποίους μπορούμε να ζεσταθούμε, καθώς και για τα ρούχα που χρειάζεται να φοράμε προκειμένου να μείνουμε ζεστοί.

Έπειτα, ζωγραφίσαμε ο καθένας με τον δικό του τρόπο σκούφο και ένα ζευγάρι γάντια με λαδοπαστέλ και προσπαθήσαμε να κάνουμε μία εργασία αντιστοίχισης του κάθε ρούχου του χειμώνα με τη σωστή λέξη.

IMG 20250108 095358 IMG 20250108 095454 IMG 20250108 095752 IMG 20250108 114224 IMG 20250109 090904 IMG 20250109 090911 IMG 20250113 100343IMG 20250113 101740IMG 20250207 093857IMG 20250207 093958

Δεν θα μπορούσαμε να μην αναφερθούμε στα φρούτα του χειμώνα και τα δέντρα που τα παράγουν, παίζοντας παράλληλα αινίγματα με αυτά και ζωγραφίζοντάς τα.

IMG 20250110 120613 IMG 20250110 120839 IMG 20250110 120843 IMG 20250110 123625 IMG 20250110 123642 1

Επιπλέον, αφιερώσαμε μία θεματική εβδομάδα ανάγνωσης με βιβλία που έχουν ως θέμα τον χειμώνα, γνωρίζοντας σημαντικούς συγγραφείς της παιδικής λογοτεχνίας, και απολαύσαμε την ανάγνωση βιβλίων.

IMG 20250128 085721

Ακόμα, παρακολουθήσαμε το ουκρανικό παραμύθι με τίτλο «Το γάντι». Ζωγραφίσαμε, κόψαμε και κολλήσαμε όλα τα ζωάκια της ιστορίας μέσα σε ένα γάντι, όπως ακριβώς και στο παραμύθι που είδαμε.

IMG 20250114 085233 IMG 20250114 085736

Δραματοποιήσαμε το παραμύθι, μεταμορφωθήκαμε στα ζώα του παραμυθιού και αναπαραστήσαμε την ιστορία.

IMG 20250123 101100 IMG 20250123 101256 IMG 20250123 101932

Ο μύθος «Ο ήλιος και ο βοριάς» μας δίδαξε πώς με την καλοσύνη και την ευγένεια μπορείς να καταφέρεις αυτό που θέλεις. Ήταν μία υπέροχη αφορμή για να ασχοληθούμε με τη δραματοποίηση. Έτσι, ντυθήκαμε αναλόγως και αναπαραστήσαμε την ιστορία που είδαμε, υιοθετώντας το θεατρικό παιχνίδι ως ένα μέσο για να εκφράσουμε τη σκέψη, τη φαντασία και τα συναισθήματά μας. Ακόμα, ζωγραφίσαμε την αγαπημένη μας σκηνή από την ιστορία και μάθαμε το Η, η του ήλιου.

IMG 20250116 093207 IMG 20250116 095434 IMG 20250116 115524 IMG 20250116 115614 IMG 20250116 115648 IMG 20250116 115715

Επίσης, προσπαθήσαμε να δημιουργήσουμε τις δικές μας μικρές ιστορίες χρησιμοποιώντας κάρτες με λέξεις του χειμώνα, καλλιεργώντας έτσι τη φαντασία, τη συνδυαστική σκέψη και τον προφορικό μας λόγο.

IMG 20250116 102538

Μάθαμε το τραγούδι του χειμώνα «Α,α,α αρχίζει η παγωνιά» και δημιουργήσαμε το δικό μας πιάνο, γράφοντας πάνω στα πλήκτρα του τις φωνούλες του τραγουδιού.

IMG 20250114 121440 IMG 20250114 121501

Γνωρίσαμε όλες τις εποχές του χρόνου, τον οποίο φανταστήκαμε σαν ένα τρένο, όπου κάθε βαγόνι του είναι μία εποχή, ενώ οι ρόδες του κάθε βαγονιού αντιστοιχούν στους 3 μήνες. Στη συνέχεια, συζητήσαμε για τον αγαπημένο μας μήνα, κάναμε μία ζωγραφιά για αυτόν και την εποχή στην οποία ανήκει και μάθαμε το τραγούδι «12 μήνες αθλητές».

IMG 20250117 120001 IMG 20250117 120047 IMG 20250117 120421 IMG 20250117 120646 IMG 20250117 120836 IMG 20250117 123252 IMG 20250117 123455IMG 20250117 124613

Κάναμε ιδιαίτερη αναφορά στους μήνες του χειμώνα και τους γράψαμε παρατηρώντας με προσοχή τα γράμματα από τα οποία αποτελείται ο καθένας.

IMG 20250113 121622 IMG 20250116 095630

Με αφορμή τις ανθισμένες αμυγδαλιές που βλέπουμε στη γειτονιά μας φέραμε στο σχολείο κλαδί αμυγδαλιάς, το παρατηρήσαμε, το επεξεργαστήκαμε, μάθαμε τον μύθο της αμυγδαλιάς, παρατηρήσαμε τον πίνακα ζωγραφικής “Η Αμυγδαλιά” του Vincent Van Gogh και δημιουργήσαμε τις δικές μας ζωγραφιές

IMG 20250207 112441

IMG 20250207 110358 IMG 20250207 110348

IMG 20250207 100031

IMG 20250207 094046 IMG 20250207 094033

Τα ζώα που πέφτουν σε χειμερία νάρκη μας κέντρισαν ιδιαίτερα το ενδιαφέρον και αποφασίσαμε να μάθουμε αρκετά πράγματα για αυτά. Παρακολουθήσαμε εκπαιδευτικά βίντεο και προβολές για τη διαδικασία που ακολουθούν πριν κοιμηθούν, καθώς και για τις φωλιές που φτιάχνουν για να παραμείνουν ζεστά, αντιλαμβανόμενοι με αυτόν τον τρόπο την επίδραση που έχουν τα καιρικά φαινόμενα στους οργανισμούς.  Κάναμε ένα φυλλάδιο όπου τοποθετήσαμε το κάθε ζώο στην φωλιά του. Μάθαμε το γράμμα Ζ και ζωγραφίσαμε ένα από αυτά τα ζώα.

IMG 20250120 094003 IMG 20250120 094158 IMG 20250120 094833 IMG 20250120 153351 IMG 20250121 113643 IMG 20250121 120059

Στη συνέχεια, κάναμε μία χειροτεχνία για τον σκαντζόχοιρο, ζωγραφίζοντάς τον με ξυλομπογιά, κόβοντάς τον και κολλώντας τον πάνω σε χαρτόνι.

IMG 20250121 121444 IMG 20250121 121520 IMG 20250121 122534 IMG 20250121 122706

Σειρά στη θεματική μας για τον χειμώνα είχαν τα ζώα των πόλων. Διατυπώσαμε ερωτήσεις για αυτά χρησιμοποιώντας τις κατάλληλες ερωτηματικές λέξεις. Κάνοντας αναζήτηση πληροφοριών στον υπολογιστή εκτελέσαμε απλές λειτουργίες των ΤΠΕ  για την ολοκλήρωση δραστηριοτήτων και μάθαμε ότι αυτά τα ζώα ζουν στην Αρκτική και την Ανταρκτική, εμπλουτίζοντας το λεξιλόγιό μας. Είδαμε πού βρίσκονται στην υδρόγειο σφαίρα, αναγνωρίζοντας στον χάρτη τον καιρό αυτών των περιοχών. Παρακολουθήσαμε βίντεο για αυτά τα μέρη και τον τρόπο διαβίωσης των πολικών ζώων, καταγράψαμε και συγκρίναμε τους μηχανισμούς άμυνας και προσαρμογής τους στις συνθήκες του περιβάλλοντος που μεταβάλλονται. Ακόμα, κάναμε φυλλάδια γλωσσικής ανάπτυξης και αντιστοίχισης των σκιών τους, τα τοποθετήσαμε στο σωστό μέρος, ομαδοποιώντας τα, στον Βόρειο και τον Νότιο Πόλο αντίστοιχα, και κάναμε χειροτεχνίες για την πολική αρκούδα και τον πιγκουίνο.

IMG 20250123 093311 IMG 20250124 120057 IMG 20250124 120114 IMG 20250127 094854 IMG 20250127 095404 IMG 20250127 100016 IMG 20250127 113245 IMG 20250127 115008 IMG 20250127 122842 IMG 20250128 103054 IMG 20250128 115330 IMG 20250128 115336IMG 20250123 100526

Τέλος, γνωρίσαμε τη φυλή των Ινουίτ (οι γνωστοί σε όλους Εσκιμώοι). Γνωρίσαμε τις συνήθειες, την ένδυση και τις κατοικίες τους, μαθαίνοντας έτσι την ιστορία άλλων λαών, ενώ διακρίναμε κοινά στοιχεία και διαφορές στις καθημερινές συνήθειες και παραδόσεις ατόμων που προέρχονται από διαφορετικά πολιτισμικά περιβάλλοντα.

IMG 20250129 092409 IMG 20250129 092431 IMG 20250129 092825

Ολοκληρώνοντας τη διερεύνηση με θέμα τον Χειμώνα, συζητήσαμε για όσα μάθαμε, αλλά και για τον τρόπο με τον οποίο τα μάθαμε, συμπληρώνοντας τις 2 τελευταίες στήλες της κλίμακας KWLH.

IMG 20250205 092902 1