Καθώς βρισκόμαστε πλέον στην καρδιά του χειμώνα, δε γινόταν να μην υλοποιήσουμε με τα παιδιά μία σχετική θεματική, έτσι ώστε να γνωρίσουμε καλύτερα την όμορφη αυτή εποχή του χρόνου, που μας δίνει αφορμή για ποικίλες δράσεις και παιχνίδια. Κάθε μέρα άλλωστε παρατηρούσαμε και συζητούσαμε τις αλλαγές του καιρού και συμπληρώναμε τις αντίστοιχες καρτέλες από το ημερολόγιό μας.
Η διερεύνησή μας ξεκίνησε με την κλίμακα KWLH και τις 2 πρώτες της στήλες, όπου τα παιδιά σκέφτηκαν τι γνωρίζουν για τον Χειμώνα, αλλά και τι θα ήθελαν να μάθουν σχετικά με αυτόν.
Αρχικά, παρατηρήσαμε πίνακες ζωγραφικής γνωστών ζωγράφων με χειμωνιάτικα τοπία, όπως του Πίτερ Μπρέγκελ και του Βίνσεντ Βαν Γκογκ. Στη συνέχεια, συνεργαστήκαμε και ανταλλάξαμε ιδέες για τα χρώματα που θα χρησιμοποιήσουμε προκειμένου να αποτυπώσουμε κι εμείς χειμωνιάτικα τοπία, ενώ γράψαμε τη λέξη ΧΕΙΜΩΝΑΣ όπως μπορούμε.
Μάθαμε τα χρώματα του χειμώνα και κάναμε μία χειμωνιάτικη ζωγραφιά, αντιμετωπίζοντας με φαντασία και δημιουργικότητα τη διαδικασία σύνθεσης ενός έργου τέχνης, υιοθετώντας παράλληλα το προσωπικό μας στυλ καλλιτεχνικής έκφρασης.
Δημιουργήσαμε χιονάνθρωπος με τύπωμα
Ομαδοσυνεργατικά φτιάξαμε ένα χειμωνιάτικο νυχτερινό τοπίο
Παρακολουθήσαμε μία προβολή για όσα συμβαίνουν στη φύση κατά την εποχή αυτή, για τους τρόπους με τους οποίους μπορούμε να ζεσταθούμε, καθώς και για τα ρούχα που χρειάζεται να φοράμε προκειμένου να μείνουμε ζεστοί.
Έπειτα, ζωγραφίσαμε ο καθένας με τον δικό του τρόπο σκούφο και ένα ζευγάρι γάντια με λαδοπαστέλ και προσπαθήσαμε να κάνουμε μία εργασία αντιστοίχισης του κάθε ρούχου του χειμώνα με τη σωστή λέξη.
Δεν θα μπορούσαμε να μην αναφερθούμε στα φρούτα του χειμώνα και τα δέντρα που τα παράγουν, παίζοντας παράλληλα αινίγματα με αυτά και ζωγραφίζοντάς τα.
Επιπλέον, αφιερώσαμε μία θεματική εβδομάδα ανάγνωσης με βιβλία που έχουν ως θέμα τον χειμώνα, γνωρίζοντας σημαντικούς συγγραφείς της παιδικής λογοτεχνίας, και απολαύσαμε την ανάγνωση βιβλίων.
Ακόμα, παρακολουθήσαμε το ουκρανικό παραμύθι με τίτλο «Το γάντι». Ζωγραφίσαμε, κόψαμε και κολλήσαμε όλα τα ζωάκια της ιστορίας μέσα σε ένα γάντι, όπως ακριβώς και στο παραμύθι που είδαμε.
Δραματοποιήσαμε το παραμύθι, μεταμορφωθήκαμε στα ζώα του παραμυθιού και αναπαραστήσαμε την ιστορία.
Ο μύθος «Ο ήλιος και ο βοριάς» μας δίδαξε πώς με την καλοσύνη και την ευγένεια μπορείς να καταφέρεις αυτό που θέλεις. Ήταν μία υπέροχη αφορμή για να ασχοληθούμε με τη δραματοποίηση. Έτσι, ντυθήκαμε αναλόγως και αναπαραστήσαμε την ιστορία που είδαμε, υιοθετώντας το θεατρικό παιχνίδι ως ένα μέσο για να εκφράσουμε τη σκέψη, τη φαντασία και τα συναισθήματά μας. Ακόμα, ζωγραφίσαμε την αγαπημένη μας σκηνή από την ιστορία και μάθαμε το Η, η του ήλιου.
Επίσης, προσπαθήσαμε να δημιουργήσουμε τις δικές μας μικρές ιστορίες χρησιμοποιώντας κάρτες με λέξεις του χειμώνα, καλλιεργώντας έτσι τη φαντασία, τη συνδυαστική σκέψη και τον προφορικό μας λόγο.
Μάθαμε το τραγούδι του χειμώνα «Α,α,α αρχίζει η παγωνιά» και δημιουργήσαμε το δικό μας πιάνο, γράφοντας πάνω στα πλήκτρα του τις φωνούλες του τραγουδιού.
Γνωρίσαμε όλες τις εποχές του χρόνου, τον οποίο φανταστήκαμε σαν ένα τρένο, όπου κάθε βαγόνι του είναι μία εποχή, ενώ οι ρόδες του κάθε βαγονιού αντιστοιχούν στους 3 μήνες. Στη συνέχεια, συζητήσαμε για τον αγαπημένο μας μήνα, κάναμε μία ζωγραφιά για αυτόν και την εποχή στην οποία ανήκει και μάθαμε το τραγούδι «12 μήνες αθλητές».
Κάναμε ιδιαίτερη αναφορά στους μήνες του χειμώνα και τους γράψαμε παρατηρώντας με προσοχή τα γράμματα από τα οποία αποτελείται ο καθένας.
Με αφορμή τις ανθισμένες αμυγδαλιές που βλέπουμε στη γειτονιά μας φέραμε στο σχολείο κλαδί αμυγδαλιάς, το παρατηρήσαμε, το επεξεργαστήκαμε, μάθαμε τον μύθο της αμυγδαλιάς, παρατηρήσαμε τον πίνακα ζωγραφικής “Η Αμυγδαλιά” του Vincent Van Gogh και δημιουργήσαμε τις δικές μας ζωγραφιές
Τα ζώα που πέφτουν σε χειμερία νάρκη μας κέντρισαν ιδιαίτερα το ενδιαφέρον και αποφασίσαμε να μάθουμε αρκετά πράγματα για αυτά. Παρακολουθήσαμε εκπαιδευτικά βίντεο και προβολές για τη διαδικασία που ακολουθούν πριν κοιμηθούν, καθώς και για τις φωλιές που φτιάχνουν για να παραμείνουν ζεστά, αντιλαμβανόμενοι με αυτόν τον τρόπο την επίδραση που έχουν τα καιρικά φαινόμενα στους οργανισμούς. Κάναμε ένα φυλλάδιο όπου τοποθετήσαμε το κάθε ζώο στην φωλιά του. Μάθαμε το γράμμα Ζ και ζωγραφίσαμε ένα από αυτά τα ζώα.
Στη συνέχεια, κάναμε μία χειροτεχνία για τον σκαντζόχοιρο, ζωγραφίζοντάς τον με ξυλομπογιά, κόβοντάς τον και κολλώντας τον πάνω σε χαρτόνι.
Σειρά στη θεματική μας για τον χειμώνα είχαν τα ζώα των πόλων. Διατυπώσαμε ερωτήσεις για αυτά χρησιμοποιώντας τις κατάλληλες ερωτηματικές λέξεις. Κάνοντας αναζήτηση πληροφοριών στον υπολογιστή εκτελέσαμε απλές λειτουργίες των ΤΠΕ για την ολοκλήρωση δραστηριοτήτων και μάθαμε ότι αυτά τα ζώα ζουν στην Αρκτική και την Ανταρκτική, εμπλουτίζοντας το λεξιλόγιό μας. Είδαμε πού βρίσκονται στην υδρόγειο σφαίρα, αναγνωρίζοντας στον χάρτη τον καιρό αυτών των περιοχών. Παρακολουθήσαμε βίντεο για αυτά τα μέρη και τον τρόπο διαβίωσης των πολικών ζώων, καταγράψαμε και συγκρίναμε τους μηχανισμούς άμυνας και προσαρμογής τους στις συνθήκες του περιβάλλοντος που μεταβάλλονται. Ακόμα, κάναμε φυλλάδια γλωσσικής ανάπτυξης και αντιστοίχισης των σκιών τους, τα τοποθετήσαμε στο σωστό μέρος, ομαδοποιώντας τα, στον Βόρειο και τον Νότιο Πόλο αντίστοιχα, και κάναμε χειροτεχνίες για την πολική αρκούδα και τον πιγκουίνο.
Τέλος, γνωρίσαμε τη φυλή των Ινουίτ (οι γνωστοί σε όλους Εσκιμώοι). Γνωρίσαμε τις συνήθειες, την ένδυση και τις κατοικίες τους, μαθαίνοντας έτσι την ιστορία άλλων λαών, ενώ διακρίναμε κοινά στοιχεία και διαφορές στις καθημερινές συνήθειες και παραδόσεις ατόμων που προέρχονται από διαφορετικά πολιτισμικά περιβάλλοντα.
Ολοκληρώνοντας τη διερεύνηση με θέμα τον Χειμώνα, συζητήσαμε για όσα μάθαμε, αλλά και για τον τρόπο με τον οποίο τα μάθαμε, συμπληρώνοντας τις 2 τελευταίες στήλες της κλίμακας KWLH.