Μέσα από διερευνήσεις , τη χρήση και αξιοποίηση του διαγράμματος KWLH και στόχους από το νέο πρόγραμμα σπουδών για το νηπιαγωγείο, αναπτύχθηκε και πραγματοποιήθηκε και στα δύο τμήματα σχέδιο δράσης με θέμα τα Χριστούγεννα.
Καταρχήν, συζητήσαμε όλοι μαζί όσα γνωρίζουμε για την μεγάλη αυτή γιορτή του χρόνου, αλλά και όλα όσα θα θέλαμε να μάθουμε στο σχέδιο δράσης που θα ξεκινούσε, συμπληρώνοντας έτσι τις 2 πρώτες στήλες της κλίμακας KWLH.
Ψάξαμε, διαλέξαμε και διαβάσαμε βιβλία από τη βιβλιοθήκη του σχολείου μας που σχετίζονται με την ιστορία των Χριστουγέννων. Ο καθένας μας έκανε μία ζωγραφιά με ό,τι του έκανε τη μεγαλύτερη εντύπωση από την ιστορία των Χριστουγέννων.
Τα παιδιά με αφορμή το σχέδιο δράσης μας πήραν πρωτοβουλία να φέρουν βιβλία χριστουγεννιάτικα από το σπίτι τους, τα οποία διαβάζαμε κάθε μέρα όλοι μαζί στην παρεούλα και στη γωνιά της βιβλιοθήκης, ενδυναμώνοντας και ενισχύοντας έτσι τη σχέση συνεργασίας σχολείου-σπιτιού. Επίσης, κάναμε θεματική εβδομάδα ανάγνωσης βιβλίων με θέμα τα Χριστούγεννα, συνδυάζοντας βιβλία του σχολείου αλλά και εκείνα που έφεραν τα παιδιά από το σπίτι.
Αντίστοιχα στο δεύτερο τμήμα, με αφορμή το σχέδιο δράσης που αφορά στη συνεργασία σχολείου- οικογένειας οι μαθητές συζήτησαν με τους γονείς τους για παραδοσιακά έθιμα από τον τόπο καταγωγής τους και μας τα παρουσίασαν στο σχολείο συνοδεύοντάς την παρουσίαση με πληροφοριακό ή εποπτικό υλικό.
Συζητήσαμε για τα Χριστουγεννιάτικα έθιμα της Ελλάδας και του εξωτερικού, είδαμε πλούσιο εκπαιδευτικό υλικό, παρατηρήσαμε τον παγκόσμιο χάρτη και κολλήσαμε πάνω του τα έθιμα του κόσμου που γνωρίσαμε και σχετίζονται με τα Χριστούγεννα και την Πρωτοχρονιά. Στο τέλος, ζωγραφίσαμε το έθιμο από την Ελλάδα και το εξωτερικό που μας άρεσε περισσότερο.
Μιλήσαμε για τη λαϊκή παράδοση της χώρας μας που θέλει του καλικάντζαρους να ανεβαίνουν στη Γη κάθε χρόνο τέτοια εποχή και να πειράζουν τους ανθρώπους κάνοντας αταξίες. Είδαμε εικόνες από καλικαντζαράκια, ακούσαμε το τραγούδι “Καλικάντζαροι” από τα Λάχανα Χάχανα και τους αποτυπώσαμε με τον δικό μας τρόπο στο χαρτί με τους μαρκαδόρους μας.
Γράψαμε γράμμα στον Άγιο Βασίλη, ζητώντας του ένα δώρο για την Πρωτοχρονιά, το βάλαμε σε φάκελο και είναι έτοιμο για αποστολή στο ταχυδρομείο της γειτονιάς.
Στη συνέχεια, μάθαμε την ιστορία του Αγίου Βασιλείου και της πολιτείας που είχε δημιουργήσει, της Βασιλειάδας, προκειμένου να προσφέρει στο κοινό καλό.
Ακόμα, δημιουργήσαμε πολλές χριστουγεννιάτικες κατασκευές που σχετίζονται με όλα όσα γνωρίσαμε στην τάξη για το υπό διερεύνηση θέμα.
Φτιάξαμε χριστουγεννιάτικες κάρτες με ευχές που μάθαμε για τις γιορτινές μέρες και δημιουργήσαμε το ημερολόγιο του νέου έτους.
Επίσης, ψάξαμε στο διαδίκτυο, βρήκαμε τα υλικά από χριστουγεννιάτικες συνταγές για μπισκότα και διαλέξαμε αυτή που θα γράψουμε τα υλικά της για να την εκτελέσουμε στο σπίτι.
Φυσικά, δεν θα μπορούσαμε να μην ακούσουμε κάλαντα από διάφορες περιοχές της Ελλάδας όπως της Χίου και της Ικαρίας, τα οποία τραγουδήσαμε και στην χριστουγεννιάτικη γιορτή του σχολείου μας.
Παρακολουθήσαμε αποσπάσματα από παραστάσεις μπαλέτου με την ιστορία του Καρυοθραύστη και της Λίμνης των Κύκνων. Ήρθαμε με αυτόν τον τρόπο σε επαφή με τη σπουδαία κλασσική μουσική που συνέθεσε ο Τσαϊκόφσκι και στο τέλος, ο καθένας μας ζωγράφισε την αγαπημένη του σκηνή από τις παραστάσεις αυτές.
Επιπλέον, ερευνήσαμε στο διαδίκτυο και βρήκαμε εικονογραφίες αλλά και πίνακες που σχετίζονται με τα Χριστούγεννα.
Συνεργαστήκαμε και δημιουργήσαμε τη δική μας χριστουγεννιάτικη ιστορία με τίτλο “Μία χριστουγεννιάτικη περιπέτεια”. Πιο συγκεκριμένα, συμφωνήσαμε τους ήρωες της ιστορίας, χωριστήκαμε σε ομάδες, συζητήσαμε και γράψαμε την ιστορία. Κάναμε εργαστήριο εικονογράφησης του βιβλίου που θα φτιάχναμε, δημιουργήσαμε ψηφιακό βιβλίο με την ιστορία μας και τέλος, ζωγραφίσαμε ήρωες-φιγούρες για να ζωντανέψουμε την ιστορία μας μέσα από αυτές, παρουσιάζοντάς την στην τάξη μας.
Η ιστορία μας είναι διαθέσιμη για ανάγνωση πατώντας εδώ:
Mια Χριστουγεννιάτικη περιπέτεια
Κλείνοντας το σχέδιο δράσης μας, συζητήσαμε για όσα μάθαμε για τα Χριστούγεννα, αλλά και για τον τρόπο που τα μάθαμε, συμπληρώνοντας έτσι τις 2 τελευταίες στήλες της κλίμακας KWLH.
Όλες οι δράσεις μας πραγματοποιήθηκαν στην υπέροχα στολισμένη τάξη μας με το χριστουγεννιάτικο δέντρο που στολίσαμε όλοι μαζί, λέγοντας ο καθένας μας από μία ευχή για το νέο έτος. Καθώς είχαμε πληθώρα στολιδιών, όσα περίσσεψαν δεν πήγαν χαμένα γιατί με αυτά στολίσαμε και την ελιά της αυλής μας!
Καλά Χριστούγεννα σε όλους!