«Κοινότητα πρακτικής- Παιδαγωγική τεκμηρίωση στο νηπιαγωγείο»
ΣΚΟΠΟΣ
Η συμμετοχή των εκπαιδευτικών σε μια κοινότητα μάθησης έχει ως σκοπό να ενδυναμωθούν οι νηπιαγωγοί που θα συμμετέχουν στο πρόγραμμα να εφαρμόσουν την Παιδαγωγική Τεκμηρίωση στο νηπιαγωγείο, η οποία αποτελεί σημαντική φιλοσοφία και παιδαγωγική προσέγγιση στο πλαίσιο της Αξιολόγησης για τη Μάθηση.
ΑΝΑΓΚΑΙΟΤΗΤΑ
Σύμφωνα με το νέο πρόγραμμα σπουδών είναι σημαντικό η αξιολόγηση να ενσωματώνεται στη μαθησιακή διαδικασία ως αναπόσπαστο κομμάτι της αλλά και ως βασικός μοχλός για την κατάκτηση της βαθύτερης μάθησης.
Η προσέγγιση αυτής της αξιολόγησης για τη μάθηση έχει ως βασικό σκοπό την παροχή πληροφοριών για κάθε παιδί σχετικά με την ατομική του πορεία, στο πλαίσιο των μαθησιακών καταστάσεων και των αλληλεπιδράσεων που διαμορφώνουν αυτή την πορεία και χαρακτηρίζουν το μοναδικό μαθησιακό του προφίλ.
Στην ουσία οι εκπαιδευτικοί μέσα από μια διερευνητική διαδικασία αποκτούν βαθύτερη κατανόηση για τα παιδιά και τον τρόπο που μαθαίνουν αλλά και σχετικά με την παιδαγωγική πρακτική που εφαρμόζουν. Η αξιολόγηση δεν αποτελεί το «φωτογραφικό στιγμιότυπο» ενός τελικού προϊόντος ή μιας ανεξάρτητης δραστηριότητας.
Στόχοι μας είναι :
α. Να ενισχυθούν οι γνώσεις και οι δεξιότητες των νηπιαγωγών σε σχέση με την καινοτόμα προσέγγιση της Αξιολόγησης για τη Μάθηση,
β. Να εξοικειωθούν με τη μεθοδολογία της διερευνητικής και συνεργατικής προσέγγισης της αξιολόγησης μέσα από τη συλλογή και τεκμηρίωση για την πρόοδο των παιδιών εφαρμόζοντας τον Ατομικό Φάκελο Προόδου
γ. Να έρθουν σε επαφή με τη φιλοσοφία της Παιδαγωγικής Τεκμηρίωσης και τη εφαρμογή της στην πράξη μέσα από διαδικασίες αναστοχασμού
δ. Να κατανοήσουν τη σημασία της ανάπτυξης αξιολογικής και συνεργατικής κουλτούρας στο νηπιαγωγείο για να υποστηρίξουν την κοινωνικοπαιδαγωγική αποστολή του.
ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ
- 10/10//2024- Ορισμός συντονιστή και σύσταση ομάδας εργασίας της δράσης
- 10/10/2024- Δημιουργία συνεργατικών εργαλείων επικοινωνίας και καταγραφής –
- 16/11/2024- Αρχική διερεύνηση των απόψεων και πρακτικών των εκπαιδευτικών σε σχέση με τις βασικές έννοιες και μεθόδους που εστιάζει το πρόγραμμα με ερωτηματολόγιο
(1) στοιχεία εκπαιδευτικών: https://docs.google.com/forms/d/1RK1b8sEKX–0kGwJvlSgdb2P9MIvUzWeT8ys13T6a_k/edit
(2) ερωτήσεις: https://docs.google.com/forms/d/1TT7bQWK_7Ocw4VjJUxpuv5ljb6KbCBM-rwMge5oZxqo/edit
- 26/11/2024- Ενημέρωση γονέων για την διαδικασία του Ατομικού Φακέλου Προόδου (pοrtfolio) και τη συμμετοχή τους σε αυτήν
- Κύκλος επιμορφωτικών συναντήσεων ώστε να αναδειχθούν οι πρότερες γνώσεις των εκπαιδευτικών, να συζητηθούν βασικές παράμετροι θεωρητικές, εμπειρικές και πρακτικές που αφορούν το περιεχόμενο της παρέμβασης
- 2/12//2024 –Πεντέρη: Αξιολόγηση για τη Μάθηση, μια κοινωνική διαδικασία& Ατομικός Φάκελος Προόδου (ΑΦΠ/ΗΦΠ) – 3 ώρες
- (στόχος α. )-Δημιουργία κοινής αντίληψης και κοινού οράματος σε σχέση με τους στόχους και την πορεία του προγράμματος. Βασικές παράμετροι θεωρητικές, εμπειρικές και πρακτικές
- 9/12/2024 – Ρεκαλίδου: Παιδαγωγική Τεκμηρίωση & Παρατήρηση- 3 ώρες
- (στόχος γ.) Να έρθουν σε επαφή με τη φιλοσοφία της Παιδαγωγικής Τεκμηρίωσης
16/12/2024- Πεντέρη &Ρεκαλίδου: Εφαρμογές Παιδαγωγικής Τεκμηρίωσης και Εργαλεία Οδηγού Νηπιαγωγού, Συνεργασία εκπαιδευτικών, ατομικός και συλλογικός αναστοχασμός, σύνδεση Παιδαγωγικής Τεκμηρίωσης και ΑΦΠ/ΗΦΠ- 3 ώρες
( στόχος γ )-Εφαρμογή στην πράξη μέσα από διαδικασίες αναστοχασμού
20/12/2024- Εφαρμογή ΑΦΠ
“Ο φάκελος αποκτά προσωπική ταυτότητα” (στόχος β)
Ο φάκελος που θα φιλοξενήσει το portfolio των μαθητών δίνεται στο σπίτι ώστε τα παιδιά να αποτυπώσουν πάνω του την προσωπικότητά τους!
Τα νήπια συνεχίζουν με τον περσινό φάκελο, όποιος επιθυμεί συμπληρώνει, αλλάζει, βάζει νέα στοιχεία!
- 8/1/2025 – Ο φάκελος εξατομικεύεται και επιστρέφει στο σχολείο! (στόχος β)
- Παρουσίαση του φακέλου – κριτήρια εξατομίκευσης (στόχος β)
- Κινητικό παιχνίδι- αναγνωρίζω το φάκελο του φίλου μου- Τί με βοήθησε;(στόχος β)
8/1/2025 – Οργάνωση υλικού στο συρτάρι και στον ψηφιακό φάκελο για να γίνουν οι επιλογές (στόχος β)
- 9/1/2025 – Δημιουργία περιοχής portfolio και προγράμματος εφαρμογής
- ( 2 εβδομάδες την πρώτη φορά , από 13/1/25- 24/1/25, με σειρά από τις ομάδες υπηρεσίας με συμφωνία παιδιών και γονέων) (Στόχος β)
- 10/1 25- Σύλλογος διδασκόντων – Αποφάσεις για την εφαρμογή εργαλείων στο σχέδιο δράσης, ατομικές και σε επίπεδο σχολείου
- 13/1/2025 – Οργάνωση ΑΦΠ- portfolio
- Εισαγωγή-
- Τί είναι και σε ποιον ανήκει-Ποιος είναι ο σκοπός του- Τι περιλαμβάνει-Πως θα αξιοποιηθεί
- Περιεχόμενα
- Ενότητες
Τελική Έκθεση
- 0213-17/1/25- Ατομικές συνεντεύξεις
- 20/1/2025 -Συνεδρία με μαθητή(νήπιο)
- Εφαρμογή ΑΦΠ (ηλεκτρονικός)
- 31/1/2025- Τα παιδιά παρουσιάζουν το portfolio στους γονείς τους! Ανατροφοδότηση από τους γονείς!
- (στόχος β)- Μελέτη και εφαρμογή κατά την οποία οι εκπαιδευτικοί αλληλοεπιδρούν στον ψηφιακό χώρο της κοινότητας πρακτικής, αναρτούν σχόλια και υλικό από την πορεία της εφαρμογής και να αλληλοεπιδρούν μεταξύ τους και με τους πανεπιστημιακούς δασκάλους. https://www.facebook.com/groups/959572642686605/permalink/1018568926786976
- 10/2/2025- (στόχος γ)Παιδαγωγική τεκμηρίωση
- Παρατήρηση -αναστοχασμός
- https://www.facebook.com/groups/959572642686605/permalink/1019027216741147
- Ιστορία μάθησης
- Αξιοποίηση ρουτίνας σκέψης
Τότε νόμιζα