Feed
Άρθρα
Σχόλια

ΘΕΜΑΤΑ ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΩΝ ΕΡΕΥΝΩΝ – ΠΕΙΡΑΜΑΤΩΝ

  1. Τα αποτελέσματα της διείσδυσης αλμυρού νερού στα φυτά του γλυκού νερού.
  2. Πως επιδρούν διάφοροι παράγοντες (π.χ. το φως, η υγρασία, η θερμοκρασία, το pH του εδάφους, χρώμα θερμοκηπίου) στην ανάπτυξη φυτών;
  3. Φυτεύοντας στην άμμο και το χώμα
  4. Ανάπτυξη φυτών με φως και χωρίς φως.
  5. Φαινόμενο θερμοκηπίου και CΟ2 ( γυάλινο δοχείο με καπάκι )
  6. Ανάπτυξη φυτών συναρτήσει διαφόρων παραγόντων (είδος φωτισμού, συχνότητα ποτίσματος, pH χώματος, προσθήκη λιπάσματος, κλπ.)
  7. Ανάπτυξη φυτών με νερό και χωρίς νερό.
  8. Η επίδραση της ποσότητας των λιπασμάτων στα φυτά.
  9. Η περίοδος εκκρεμούς είναι ανεξάρτητη της μάζας του;
  10. Η επίδραση της πίεσης του αέρα στην αναπήδηση μιας μπάλας του μπάσκετ
  11. Η επίδραση της βαρύτητας σε αντικείμενα που πέφτουν.
  12. Σχέση μεταξύ ιπποδύναμης-ροπής στρέψης και αριθμού περιστροφών ενός οδοντωτού τροχού ποδηλάτου.
  13. Ποια υλικά δημιουργούν τη μεγαλύτερη τριβή;
  14. Λύγισμα ράβδου και μήκος της.
  15. Πώς επηρεάζει το βάρος το βέλος κάμψης μεταλλικής δοκού ;
  16. Δυνάμεις που ασκούνται σε αντικείμενα κατά τη μετακίνηση τους πάνω σε κεκλιμένο επίπεδο.
  17. Αλλοίωση τροφίμων.
  18. Ποιο γάλα χαλάει γρηγορότερα;
  19. Η διατήρηση φέτας σε διαφορετικές συσκευασίες στο ψυγείο.
  20. Η αποσύνθεση διαφόρων τροφίμων (πχ πορτοκάλι, ντομάτα, πατάτα) σε διαφορετικά περιβάλλοντα (θερμοκρασίας, υγρασίας).
  21. Σε ποια θερμοκρασία φουσκώνει καλύτερα η μαγιά.
  22. Η επίδραση τριών διαφορετικών ειδών λαδιού στο μούχλιασμα τηγανητών πατατών.
  23. Ποιες ουσίες εμποδίζουν μεταλλικά καρφιά να σκουριάσουν; (πχ λάδι, λαδομπογιά, βαζελίνη, οδοντόπαστα κ.ά.).
  24. Πώς το αλάτι επηρεάζει τον χρόνο βρασμού του νερού.

Η ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΤΗΣ ΓΡΑΠΤΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

Η γραπτή εργασία της έρευνας και του πειραματισμού πρέπει να έχει την παρακάτω μορφή.

  1. ΤΙΤΛΟΣ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ

Ο τίτλος μιας έρευνας θα πρέπει να δίνει στον αναγνώστη τη δυνατότητα να αντιληφθεί εύκολα, το θέμα που διαπραγματεύεται. Πρέπει να είναι σύντομος και ακριβής.

  1. ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΟΥ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΟΣ

Θέτει τους προβληματισμούς του ερευνητή και διατυπώνει τους λόγους που τον ώθησαν να πραγματοποιήσει αυτή την έρευνα. Αναλυτικά, στο στάδιο αυτό θα πρέπει:

  • Να περιγράφονται τα θέματα που διαπραγματεύεται η μελέτη.
  • Να εξηγούνται τα όρια της μελέτης όπως προσδιορίζονται στον τίτλο της έρευνας.
  • Να προσδιορίζονται και να περιγράφονται οι μεταβλητές του προβλήματος (στην πειραματική έρευνα).
  1. ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΟΥ ΣΚΟΠΟΥ

Περιγράφει τον σκοπό ή τους σκοπους της έρευνας και τα ερωτήματα στα οποία θα προσπαθήσει να δώσει απάντηση η έρευνα.

  1. ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΩΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΑΝΑΓΚΩΝ ΠΟΥ ΕΞΥΠΗΡΕΤΕΙ Η ΕΡΕΥΝΑ

Στο στάδιο αυτό ο ερευνητής αναλύει τη χρησιμότητα της έρευνας που πραγματοποίησε στο κοινωνικό σύνολο. Εδώ πρέπει να αναφέρουμε ότι όταν πραγματοποιούμε μια έρευνα το κάνουμε για να εξυπηρετήσουμε κάποιο κοινωνικό σκοπό. Ο ερευνητής θα πρέπει επίσης να εξηγήσει τους λόγους για τους οποίους η συγκεκριμένη έρευνα βελτιώνει την υπάρχουσα κατάσταση στον τομέα που αναφέρεται.

  1. ΚΥΡΟΣ ΚΑΙ ΑΞΙΟΠΙΣΤΙΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ

Κατά τη διεξαγωγή της έρευνας προσπαθούμε όσο το δυνατό περισσότερο να εξασφαλίσουμε την αξιοπιστία και το κύρος της. Έτσι δίνουμε ιδιαίτερη προσοχή στο δείγμα το οποίο επιλέγουμε και στον τρόπο συλλογής των στοιχείων της έρευνας.

  • Το δείγμα

Όταν πρόκειται για περιγραφική έρευνα ή για έρευνα δημοσκόπησης, αναφέρουμε ποιο είναι το δείγμα του πληθυσμού το οποίο είναι διαθέσιμο για την διεξαγωγή της αντίστοιχης έρευνας.

Όταν πρόκειται για πειραματική έρευνα, αναφέρουμε ποια είναι τα αντικείμενα που θα λάβουν μέρος στην έρευνα.

  • Διαδικασία συλλογής στοιχείων

Εάν για τη συλλογή των στοιχείων της έρευνας χρησιμοποιηθούν ερωτηματολόγια, σε αυτό το στάδιο αναφέρουμε γιατί επιλέξαμε αυτό τον τρόπο συλλογής, επισημαίνοντας ότι είναι ανώνυμο και φυσικά προαιρετικό. Δεν υποχρεώνουμε κανέναν να το απαντήσει, στην περίπτωση που μας αρνηθεί. Τέλος δίνουμε κάποιες πληροφορίες για το ερωτηματολόγια, γενικού περιεχομένου όπως πόσες ερωτήσεις περιέχει, εάν δίνονται πληροφορίες για τη συμπλήρωσή του, εάν οι ερωτήσεις είναι απόλυτα κατανοητές κ.λ.π.

Στην περίπτωση που διεξάγουμε πειραματική έρευνα, η συλλογή των στοιχείων γίνεται κατά τον πειραματισμό με τη βοήθεια κάποιων μηχανημάτων ή συσκευών (π.χ. χρονόμετρο, θερμόμετρο, μέτρο, ζυγαριά, αμπερόμετρο κ.λ.π.).

  1. ΔΙΑΤΥΠΩΣΗ ΤΗΣ ΥΠΟΘΕΣΗΣ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ

Σε αυτό το σημείο διατυπώνουμε τις υποθέσεις της έρευνας. Αυτό βοηθάει να δούμε κατευθείαν και ξεκάθαρα διατυπωμένους τους σκοπούς της έρευνας και προβάλλουμε μια προσωρινή αποδοχή μεταξύ των μεταβλητών της έρευνας, την οποία θεωρούμε ως επικρατέστερη και πιθανότερη. Βέβαια στο τέλος της έρευνας θα εξετάσουμε κατά πόσο οι υποθέσεις μας επιβεβαιώνονται ή διαψέυδονται. Με απλούστερα λόγια λέμε προκαταβολικά, ποια πιστεύουμε ότι θα είναι τα αποτελέσματα της έρευνας.7.

7. ΑΝΑΛΥΣΗ ΤΩΝ ΠΑΡΑΜΕΤΡΩΝ ΠΟΥ ΘΕΩΡΗΘΗΚΕ ΟΤΙ ΔΕΝ ΕΠΗΡΕΑΖΟΥΝ ΤΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ

Κατά την πραγματοποίηση ερευνών και πειραμάτων, υπάρχουν πάντοτε παράμετροι που ίσως επηρεάζουν τα αποτελέσματα και που θεωρούνται από τον ερευνητή ότι έχουν αμελητέα επίδραση.

Για παράδειγμα μπορεί να θεωρηθεί ότι οι μεταβολές της θερμοκρασίας του χώρου του εργαστηρίου δεν επηρέασαν τα πειραματικά αποτελέσματα ή ότι η περιοχή όπου διεξάχθηκε η έρευνα δεν έπαιξε κάποιο ιδιαίτερο ρόλο ή ότι το φύλο των ερωτηθέντων δεν επηρέασε την έρευνα.

8. ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΤΩΝ ΟΡΙΩΝ – ΠΕΡΙΟΡΙΣΜΩΝ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ

Στο στάδιο αυτό ο ερευνητής παρουσιάζει και αναλύει όλους τους συντελεστές που τείνουν να περιορίσουν την αξιοπιστία της έρευνας. Εδώ αναφέρονται :

  • Ο αριθμός των επαναλήψεων των πειραμάτων ή ο αριθμός των ερωτηθέντων.
  • Η χρονική διάρκεια της έρευνας.
  • Ο τρόπος ανάλυσης των περαματικών αποτελεσμάτων.

9.  ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΤΗΣ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑΣΠΟΥ ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΕ Ο ΕΡΕΥΝΗΤΗΣ

Περιγράφουμε σε μορφή διαγράμματος τη διαδικασία βήμα βήμα που ακουλούθησε ο ερευνητής για την πραγματοποίηση της έρευνάς του. Σκοπός της παρουσίασης είναι να προσφέρει ο ερευνητής στον αναγνώστη μια εικόνα του τρόπου με τον οποίο οργάνωσε και πραγματοποίησε την μελέτη του. Έτσι ο αναγνώστης έχει τη δυνατότητα να κρίνει μόνος του την ποιότητα της έρευνα που πραγματοποιήθηκε. Ακόμη, έχει τη δυνατότητα να επαναλάβει τη διαδικασία, και να επαληθεύσει τα αποτελέσματα.

10.ΟΡΙΣΜΟΙ

Ο ερευνητής πρέπει να δώσει του ορισμούς διαφόρων μεταβλητών που μελετήθηκαν στην έρευνα, για αποφυγή παρερμηνειών και διευκόλυνση της επικοινωνίας.

Π.χ. ε.μ. ή Ε.Μ. : εποπτικά  μέσα.

Η/Υ : ηλεκτρονικός υπολογιστής.

Ε.Λ. : ενιαίο λύκειο.

11. ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΣΜΟΥ

Όταν πρόκειται για περιγραφική έρευνα ή για έρευνα δημοσκόπησης, ο ερευνητής περιγράφει τη διαδικασία που ακολούθησε όσον αφορά στο θέμα των ερωτηματολογίων. Μια τέτοια διαδικασία μπορεί να περιλαμβάνει τα εξής βήματα:

α) Διανομή των ερωτηματολογίων.

β) Συγκέντρωση των ερωτηματολογίων.

γ) Στατιστική επεξεργασία των δεδομένων.

δ) Αποτελέσματα της έρευνας.

ε) Συμπεράσματα.

Στην συνέχεια ο ερευνητής επισυνάπτει το ερωτηματολόγιο, όπως ακριβώς παραδόθηκε στους ερωτηθέντες.

Όταν πρόκειται για πειραματική έρευνα, ο ερευνητής περιγράφει:

α) Διαδικασία του πειράματος.

β) Συλλογή των στοιχείων.

γ) Στατιστική επεξεργασία των δεδομένων.

δ) Αποτελέσματα της έρευνας.

ε) Συμπεράσματα.

12. ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Ο ερευνητής αφού συλλέξει τα απαντημένα ερωτηματολόγια και απορρίψει αυτά που κρίνει ακατάλληλα, συγκεντρώνει σε πίνακα ποσοστών τις απαντήσεις. Σε αυτό το στάδιο φτιάχνουμε και τα απαραίτητα διαγράμματα για καλύτερη κατανόηση των αποτελεσμάτων.

Στις πειραματικές έρευνες, αφού συλλέξει τα στοιχεία, φτιάχνει αντίστοιχους πίνακες ποσοστών και διαγράμματα.

13. ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ

Σε αυτό το στάδιο γίνεται η επαλήθευση των υποθέσεων του 5ου βήματος. Διατυπώνονται με σαφήνεια και ακρίβεια τα αποτελέσματα στα οποία κατέληξε η έρευνα.

14. ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΣΥΜΠΛΗΡΩΜΑΤΙΚΗ ΕΡΕΥΝΑ ΣΤΟ ΜΕΛΛΟΝ ΑΠΟ ΑΛΛΟΥΣ ΜΕΛΕΤΗΤΕΣ / ΕΡΕΥΝΗΤΕΣ

Με βάση τα αποτελέσματα της έρευνας, ο ερευνητής θα προτείνει τομείς που θεωρεί ότι πρέπει στο μέλλον να διερευνηθούν παραπέρα με νέες έρευνες.

15. ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Τέλος, ο ερευνητής παρουσιάζει τη βιβλιογραφία που χρησιμοποίησε δίνοντας την εικόνα των πηγών πληροφόρησης που χρησιμοποιήθηκαν για την πραγματοποίηση της έρευνας.

ΟΔΗΓΙΕΣ ΓΙΑ ΤΗ ΣΥΓΓΡΑΦΗ ΤΗΣ ΓΡΑΠΤΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

Στόχος του μαθήματος της τεχνολογίας είναι να έρθει ο μαθητής σε μια πρώτη επαφή με το τεχνολογικό περιβάλλον μέσω μιας σειράς ενεργειών που σχετίζονται με τη θεωρητική μελέτη, την πραγματοποίηση κατασκευής, τη δημιουργία γραπτής εργασίας και τέλος την παρουσίαση της εργασίας. Αυτή η εργασία πρέπει να περιέχει κάποια συγκεκριμένα στοιχεία και  να έχει μια συγκεκριμένη δομή.  Παρακάτω σας δίνονται οι απαραίτητες οδηγίες για τη συγγραφή της.

1Ο ΒΗΜΑ

Όλες οι γραπτές εργασίες έχουν ένα εξώφυλλο. Το εξώφυλλο πρέπει να περιέχει τα εξής στοιχεία: α) Όνομα και επώνυμο μαθητή β)το μάθημα (Τεχνολογία),  γ)το σχολείο (4ο γυμνάσιο Ασπροπύργου),  δ)το σχολικός έτος (2020-2021),  ε)το θέμα της εργασίας – κατασκευής (π.χ. Αεροπλάνο),  στ) μια φωτογραφία ή μια ζωγραφιά της κατασκευής.

2Ο ΒΗΜΑ

Μόλις ολοκληρώσετε την εργασία σας, θα προσθέσετε σε μια σελίδα τα περιεχόμενά της. Το 3ο βήμα, όπως θα δείτε παρακάτω, περιέχει τις βασικές ενότητες. Εάν θέλετε μπορείτε να εμπλουτίσετε την εργασία σας  με ότι επιπλέον θεωρείτε κατάλληλο ή απαραίτητο.

3Ο ΒΗΜΑ

Αφού ολοκληρώσετε το εξώφυλλο, σε μια νέα σελίδα θα αρχίσετε τη συγγραφή της εργασίας η οποία αποτελείτε από εννέα (09) ενότητες.

  1. ΑΝΑΛΥΣΗ ΤΗΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΗΣ ΕΝΟΤΗΤΑΣ ΣΤΗΝ ΟΠΟΙΑ ΑΝΗΚΕΙ Η ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ

Τα αντικείμενα που σχεδιάσατε και κατασκευάσατε ανήκουν σε κάποια τεχνολογική ενότητα. Τις ενότητες αυτές τις μελετήσαμε στην τάξη κατά τη διάρκεια του Α΄ τετραμήνου.  Πρέπει λοιπόν να γράψετε λίγα λόγια για την ενότητα που ανήκει η κατασκευή σας, σύμφωνα με αυτά που έχουμε συζητήσει.

  1. ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΤΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΜΕΛΕΤΗΣ

Θα περιγράψετε τί είναι αυτό που κατασκευάσατε. Δηλαδή από ποια μέρη αποτελείται, πως λειτουργεί και μπορείτε να βάλετε και φωτογραφίες. Σε αυτή την ενότητα μιλάμε για το πραγματικό αντικείμενο.

  1. ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΧΕΔΙΑ

Εδώ θα σχεδιάσετε την κατασκευή σας  υπό κλίμακα και θα βάλετε διαστάσεις.

  1. ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΤΗΣ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑΣ ΠΟΥ ΑΚΟΛΟΥΘΗΘΗΚΕ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΤΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ

Θα περιγράψετε βήμα βήμα τα στάδια κατασκευής του έργου σας με όσο το δυνατόν περισσότερες λεπτομέρειες. Αν υπάρχει φωτογραφικό αρχείο ανά βήμα, μπορείτε να το χρησιμοποιήσετε.

  1. ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΑΝΑΔΡΟΜΗ

Περιγράφετε πώς ήταν αρχικά το αντικείμενο και πώς εξελίχθηκε στον χρόνο. Οι φωτογραφίες εδώ μπορεί να βοηθήσουν σημαντικά.

  1. ΧΡΗΣΙΜΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ και ΟΙ ΕΠΙΠΤΩΣΕΙΣ ΣΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ

Σκοπός κάθε τεχνολογικού αντικειμένου είναι να διευκολύνει τη ζωή του ανθρώπου. Φτιάχνεται λοιπόν για να εξυπηρετήσει κάποιο σκοπό. Η λειτουργία του επίσης μπορεί να έχει είτε αρνητικές, είτε θετικές συνέπειες προς το περιβάλλον.

Σε αυτό το στάδιο της εργασίας σας, πρέπει να γράψετε ποια είναι η χρησιμότητα του δικού σας έργου – κατασκευής , αναφερόμενοι πάντοτε στο πραγματικό αντικείμενο, για τον  άνθρωπο και την κοινωνία και ποιες είναι οι περιβαλλοντικές επιπτώσεις (αρνητικές ή θετικές).

  1. ΚΑΤΑΛΟΓΟΣ ΕΡΓΑΛΕΙΩΝ ΚΑΙ ΥΛΙΚΩΝ

Σε δύο στήλες θα καταγράψετε ποια εργαλεία και τι υλικά χρησιμοποιήσατε για την κατασκευή σας.

  1. ΚΟΣΤΟΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗΣ

Θα κοστολογήσετε όλα τα εργαλεία και τα υλικά που χρησιμοποιήσατε και θα βγάλετε το συνολικό κόστος της κατασκευής. Αν θέλετε μπορείτε να προσθέσετε και τις εργατοώρες.

  1. ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Θα απαριθμήσετε τα βιβλία, περιοδικά, εγκυκλοπαίδειες, ηλεκτρονικά site, από τα οποία βρήκατε πληροφορίες για τη συγγραφή της γραπτής σας εργασίας.

Α) ΠΕΡΙΓΡΑΦΙΚΗ ΕΡΕΥΝΑ (ή ΘΕΩΡΗΤΙΚΗ)

Η περιγραφική έρευνα έχει σκοπό να περιγράψει τη σχέση που υπάρχει μεταξύ μεταβλητών. Η πληροφόρηση που προσφέρεται από την έρευνα της μορφής αυτής μπορεί να χρησιμοποιηθεί στην πράξη κατά τη λήψη αποφάσεων για την πρόβλεψη γεγονότων, για τη διαμόρφωση θεωριών, καθώς επίσης και για τον έλεγχο της ισχύος θεωριών.

Οι δύο γενικές κατηγορίες της περιγραφικής έρευνας είναι:

  • Η έρευνα που τα συμπεράσματά της αναφέρονται στην εξαρτημένη μεταβλητή  (αποτέλεσμα) και προκύπτουν από τα γεγονότα.
  • Η έρευνα που μελετά το είδος της σχέσης που υπάρχει μεταξύ των μεταβλητών.

Στην πρώτη μορφή περιγραφικής έρευνας καθορίζονται συνήθως ομάδες στοιχείων που διαφέρουν ως προς την ανεξάρτητη μεταβλητή (αιτία) κατά γνωστά μεγέθη και μελετάται η διαφορά των ομάδων αυτών ως προς την εξαρτημένη μεταβλητή (αποτέλεσμα).

Ένα παράδειγμα έρευνας αυτού του είδους είναι η σχέση μεταξύ καπνίσματος και του καρκίνου των πνευμόνων.

Στη δεύτερη κατηγορία των περιγραφικών ερευνών ανήκουν οι έρευνες που μελετούν το είδος της σχέσης μεταξύ μεταβλητών, στις οποίες όμως καμιά μεταβλητή δεν θεωρείται ότι μεταβάλλεται ως αποτέλεσμα μεταβολής κάποιας άλλης. Δεν μπορούμε να ξεχωρίσουμε ποια μεταβλητή αποτελεί την αιτία (ανεξάρτητη μεταβλητή) και ποια το αποτέλεσμα (εξαρτημένη μεταβλητή).

Για παράδειγμα, η μελέτη της σχέσης μεταξύ της ικανότητας στα μαθηματικά και της ικανότητας ανάγνωσης, ανήκει στην κατηγορία αυτή των περιγραφικών ερευνών.

Τέλος, ο όρος περιγραφική έρευνα θα χρησιμοποιείται σε περιπτώσεις που μελετάται η ποσοτική σχέση μεταξύ μεταβλητών, σε περιπτώσεις που καμία μεταβλητή δεν επηρεάζεται από τον ερευνητή.

 Β) ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΗ ΕΡΕΥΝΑ (ή ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ)

Ο όρος πειραματική έρευνα θα χρησιμοποιείται όταν αναφερόμαστε σε περιπτώσεις που μελετάται η ποσοτική σχέση μεταξύ μεταβλητών και η ανεξάρτητη (αιτία) μεταβλητή επηρεάζεται από τον ερευνητή π.χ. όταν ο ερευνητής δίνει στην μεταβλητή κάποιες αριθμητικές τιμές.

Η πρώτη απόφαση που πρέπει να πάρει ένας ερευνητής αναφέρεται στο είδος των ατόμων – αντικειμένων – δοκιμίων που θα χρησιμοποιηθούν στη μελέτη για να προκύψουν τα πειραματικά αποτελέσματα. Γενικά μπορούμε να διακρίνουμε τρία είδη ατόμων – αντικειμένων – δοκιμίων που είναι δυνατόν να εμπλακούν σε μια έρευνα.

  • Τον πληθυσμό στόχου.

Πληθυσμός είναι το σύνολο των ατόμων ή αντικειμένων ή δοκιμίων που έχουν ένα ή περισσότερα συγκεκριμένα χαρακτηριστικά. Ο πληθυσμός αυτός αποτελείται από άτομα – αντικείμενα – δοκίμια για τα οποία ο ερευνητής προσπαθεί να μάθει κάτι.

  • Τον διαθέσιμο πληθυσμό.

Ο πληθυσμός αυτός αποτελείται από άτομα – αντικείμενα – δοκίμια τα οποία ο ερευνητής έχει τη δυνατότητα να προσεγγίσει και να τα χρησιμοποιήσει για τους σκοπούς της έρευνας.

  • Το δείγμα του πληθυσμού που θα χρησιμοποιηθεί στην έρευνα.

Το δείγμα είναι ένα κατάλληλο για τους σκοπούς της έρευνας υποσύνολο του πληθυσμού. Από τον διαθέσιμο πληθυσμό ο ερευνητής θα χρησιμοποιήσει μόνο ένα ποσοστό για τους σκοπούς της έρευνας, που θα είναι όμως αρκετά μεγάλο για να εξασφαλίσει ότι τα ερευνητικά αποτελέσματα αντιπροσωπεύουν το σύνολο του πληθυσμού, αλλά και αρκετά μικρό για να μη κοστίσει η έρευνα υπέρμετρα ή για να είναι πραγματοποιήσιμη από πλευράς χρόνου.

Γ)ΕΡΕΥΝΑ ΔΗΜΟΣΚΟΠΗΣΗΣ

Η δημοσκόπηση είναι μια μορφή έρευνας που περιλαμβάνει ποσοτικά στοιχεία με την έννοια ότι γίνονται μετρήσεις διαφόρων μεταβλητών. Αυτή η μορφή έρευνας έχει ως κύριο σκοπό την εκτίμηση της κατάστασης ενός συνόλου στα διάφορα επίπεδα μιας μεταβλητής που παρουσιάζει ενδιαφέρον. Για παράδειγμα, οι πολιτικές δημοσκοπήσεις έχουν στόχο να εκτιμήσουν την κατανομή των ψηφοφόρων στα διάφορα κόμματα.

Οι δημοσκοπήσεις έχουν στόχο να εξυπηρετήσουν πρακτικούς και όχι επιστημονικούς σκοπούς.

Η έρευνα είναι απαραίτητη στη ζωή μας διότι καθημερινά αντιμετωπίζουμε κάποια προβλήματα και τα επιλύουμε με τη βοήθεια της έρευνας. Δύο πολύ απλά παραδείγματα:

α) Τι ρούχα θα φορέσω σήμερα;

Σε κάθε έρευνα υπάρχει μια σταθερά και μια μεταβλητή. Στο παράδειγμα αυτό η σταθερά είναι τα ρούχα. Η μεταβλητή μας εδώ είναι οι παράγοντες από τους οποίους εξαρτώνται τα ρούχα τα οποία θα φορέσουμε. Οι παράγοντες αυτοί μπορεί να είναι: ο καιρός, η διάθεση, το πού θα πάω έτσι ώστε να φορέσω τα κατάλληλα ρούχα, τί ρούχα έχω καθαρά στην ντουλάπα μου κ.λ.π.

β) Τι ώρα θα ξυπνήσω για το σχολείο;

Στο παράδειγμα αυτό η σταθερά είναι το πρωινό ξύπνημα το οποίο δυστυχώς δεν το αποφεύγω. Οι παράγοντες που αποτελούν τη μεταβλητή μας είναι: η κατάσταση του καιρού, εάν θα πάω με τα πόδια ή το λεωφορείο, εάν θα με πετάξουν στο σχολείο οι γονείς μου κ.λ.π.

Ένα πιο απαιτητικό πρόβλημα τώρα:

Πώς μπορώ να προστατέψω το έργο που έχω κατασκευάσει για το μάθημα της Τεχνολογίας από τη βροχή έτσι ώστε να το μεταφέρω στο σχολείο;

Η σταθερά μας εδώ είναι η μεταφορά του έργου στο σχολείο. Η μεταβλητή είναι ο τρόπος που θα το μεταφέρω. Μπορώ να το βάλω στην τσάντα μου, να το τιλήξω με νάυλον, να το βάλω σε σακούλα, να το βάλω σε ένα ξύλινο κουτί που θα κατασκευάσω κ.λ.π.

Γενικά πρέπει να αναφέρουμε ότι υπάρχει κάποια διαδικασία που ακολουθεί ένας ερευνητής. Υπάρχουν κάποια στάδια δηλαδή κάποια κοινά βήματα. Αυτό όμως δε σημαίνει ότι κάθε ερευνητής δε μπορεί να χρησιμοποιήσει τη διαδικασία λίγο διαφορετικά.

Συνήθως ξεκινούν εξετάζοντας το βάθος μιας κατάστασης για να εντοπίσουν που βρίσκεται το πρόβλημα. Στη συνέχεια μαθαίνουν όσα στοιχεία μπορούν γι’ αυτό το πρόβλημα. Βρίσκουν μια ποικιλία απαντήσεων αντί να βασιστούν στην πρώτη ιδέα που θα τους έρθει στο μυαλό και επιλέγουν την καλύτερη. Προχωρούν στη λύση του προβλήματος, βγάζουν συμπεράσματα και επανέρχονται στο τρίτο βήμα για να βελτιώσουν το αποτέλεσμα.

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση
Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων