Paulo Coelho : Ένα παιδί μπορεί να διδάξει 

c spring h

«Ένα παιδί μπορεί να διδάξει σε έναν ενήλικο τρία πράγματα: να είναι ευτυχισμένος χωρίς ιδιαίτερο λόγο, να είναι πάντα απασχολημένος με κάτι και να ξέρει να απαιτεί με όλη του τη δύναμη αυτό που θέλει».

Η μίμηση

iStock 000008979658XSmallΆραγε, τι μας έρχεται στο μυαλό όταν ακούμε τη λέξη «μίμηση»; Τι άλλο, από το απλό «Κάνω ό,τι κάνεις!». Έτσι ακριβώς λειτουργεί η μίμηση.
Γιατί είναι τόσο σημαντική η μίμηση;
Γιατί αποτελεί μία από τις βασικότερες λειτουργίες μάθησης! Η μίμηση αποτελεί ένα σημαντικό μηχανισμό απόκτησης νέας γνώσης. Πιο απλά, μέσω της μίμησης τα παιδιά μαθαίνουν! Μαθαίνουν να επικοινωνούν, να μιλάνε, να κινούνται, να χρησιμοποιούν αντικείμενα κ.α.
Αναλογιστείτε, πόσες φορές έχετε ακούσει το μικρό σας να επαναλαμβάνει κάτι που είπατε εσείς, πόσες φορές σιγοτραγουδούσε ένα τραγουδάκι που άκουσε στο διαδίκτυο, πόσες φορές μιμούνταν την καθημερινότητά σας στο παιχνίδι του; Φανταστείτε τι επίδραση έχει η μίμηση στην ανάπτυξή τους!
Πότε ξεκινάει να αναπτύσσεται η μίμηση;
Η μίμηση αποτελεί ένα μεγάλο κομμάτι της παιδικής ηλικίας. Ήδη από τη βρεφική ηλικία, αναπτύσσονται οι πρώτες δεξιότητες μίμησης. Σύμφωνα με έρευνες, τα βρέφη είναι σε θέση να μιμηθούν εκφράσεις των γονιών τους ήδη από τις πρώτες κιόλας μέρες της ζωής τους.
Από τις πρώτες χειρονομίες που παρατηρούνται στα μωρά (περίπου στην ηλικία των 8 μηνών) είναι τα παλαμάκια και ο χαιρετισμός, τις οποίες κατακτούν μέσω της μίμησης των γονέων. Μέχρι την ηλικία των 18 μηνών, τα μικρά παιδιά θα ξεκινήσουν να μιμούνται απλές ενέργειες, όπως το σκούπισμα ενός τραπεζιού, το ανακάτεμα του φαγητού κ.α. Όσο περισσότερο χρησιμοποιούμε παρόμοιες ενέργειες προς το παιδί, τόσο πιο πιθανόν είναι να τις μιμηθεί και κατ’ επέκταση να τις εκτελέσει. Προχωρώντας προς τη νηπιακή ηλικία, παρατηρείται το μιμητικό παιχνίδι και η μίμηση λεκτικών εκφράσεων. Τα νήπια αντιγράφουν το ένα το άλλο και σταδιακά, κάνει την εμφάνισή του και το συμβολικό παιχνίδι.
Τι συμβαίνει όταν απουσιάζει η μίμηση;
Η έλλειψη μίμησης μπορεί να συνδέεται με κάποια αναπτυξιακή διαταραχή. Τα παιδιά που βρίσκονται στο φάσμα των διάχυτων αναπτυξιακών διαταραχών δυσκολεύονται με τις δεξιότητες μίμησης. Ακόμη, ένα παιδί που παρουσιάζει καθυστέρηση στην ανάπτυξη του λόγου ή/ και της ομιλίας συχνά, δεν έχει ανεπτυγμένη την μίμηση σε ικανοποιητικό βαθμό.
Σε περιπτώσεις απουσίας της μίμησης, σημαντικό είναι να αξιολογηθούν η ακοή και η όραση του παιδιού, καθώς, αποτελούν τις βασικότερες αισθήσεις για την ανάπτυξη της μίμησης.
Πως μπορούν οι γονείς να ενισχύσουν την μίμηση των παιδιών;
Παίξτε, μιμούμενοι απλές πράξεις με τη χρήση αντικειμένων. Π.χ. τσουλήστε ένα αμαξάκι και κάντε τον ήχο του, κουνήστε μία κουδουνίστρα.
Κάντε αστείες γκριμάτσες μπροστά στον καθρέφτη. Μιμηθείτε εκφράσεις προσώπου, χειρονομίες, συναισθήματα.
Παίξτε με ζωάκια και τους ήχους τους.
Ενθαρρύνετε την μίμηση, δείχνοντας ενθουσιασμό, όταν το παιδί σας μιμείται στιγμιαία κάποια χειρονομία.
Χτίστε πύργους με τα τουβλάκια με τα ίδια χρώματα.
Μιμηθείτε κινήσεις σώματος, χορέψτε, κάντε γυμναστική με απλές κινήσεις.
Τραγουδήστε τραγούδια. Ξανά και ξανά.
Αντί να προσπαθείτε μόνο να κάνετε το παιδί να μιμηθεί εσάς, αντιστρέψτε ρόλους και μιμηθείτε εσείς αυτό. Μιμηθείτε εκφράσεις του προσώπου του ή τις πράξεις του.
Παίξτε συμβολικό παιχνίδι ή θεατρικά παιχνίδια.