ΘΕΜΑΤΙΚΟΣ ΚΥΚΛΟΣ: : Ζω καλύτερα – Ευ ζην
Υποθεματική- Τομέας: Υγεία
ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ -ΣΚΟΠΙΜΟΤΗΤΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ
Βασική επιδίωξη του προτεινόμενου προγράμματος είναι να ευαισθητοποιήσουμε τα νήπια σχετικά με το ζήτημα της στοματικής υγιεινής και τις συμπεριφορές που πρέπει να υιοθετήσουν για να έχουν υγιή δόντια.
ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ ΣΤΟΧΕΥΣΗΣ
- Δεξιότητες μάθησης 21ου αιώνα (4cs) (Κριτική σκέψη, Επικοινωνία, Συνεργασία, Δημιουργικότητα).
- Ψηφιακή μάθηση 21ου αιώνα (4cs σε ψηφιακό περιβάλλον) (Ψηφιακή επικοινωνία, Ψηφιακή συνεργασία, Ψηφιακή δημιουργικότητα, Ψηφιακή κριτική σκέψη, Συνδυαστικές δεξιότητες ψηφιακής τεχνολογίας, επικοινωνίας και συνεργασίας).
- Δεξιότητες της κοινωνικής ζωής (Κοινωνικές δεξιότητες, Ενσυναίσθηση και ευαισθησία, Πολιτειότητα, Υπευθυνότητα).
- Δεξιότητες της τεχνολογίας (Δεξιότητες δημιουργίας και διαμοιρασμού ψηφιακών δημιουργημάτων, Δεξιότητες ανάλυσης και παραγωγής περιεχομένου σε έντυπα και ηλεκτρονικά μέσα).
- Πλάγια σκέψη (Δημιουργική, παραγωγική, ολιστική σκέψη), Κατασκευές, παιχνίδια, εφαρμογές.
- Στρατηγική σκέψη( επίλυση προβλημάτων
- Ρουτίνες σκέψης και αναστοχασμός.
1ο εργαστήριο:
«Ας γνωριστούμε μ’ένα χαμογελάκι»
Ένα «χαμογελάκι» ήρθε στην παρέα μας. Κάθε παιδί το παίρνει, μας χαμογελάει μέσα απ’ αυτό και μας καλημερίζει.
Συνεχίζουμε με ερωτήσεις για να διερευνήσουμε τις πρότερες γνώσεις των παιδιών.
- Τί κάνει αυτό το χαμόγελο όμορφο;
- Σε τι μας χρησιμεύουν τα δόντια; Μόνο για ομορφιά;
- Πώς θα περιγράφατε αυτά τα δόντια; ( εικόνες με υγιή και άρρωστα δόντια)
- Πώς θα έχουμε υγιή δοντάκια;
Κι έτσι δημιουργούμε τα ιστογράμματα με τις ιδέες των παιδιών.
Φωτογραφίζουμε τα δικά μας χαμόγελα…
Φύλλο εργασίας: ” Ζωγραφίζω το χαμόγελο που θα ήθελα να έχω”.
Κι ένα παιχνιδάκι: Τίνος είναι αυτό το χαμόγελο;
2ο εργαστήριο
«Τι κρύβεται μέσα στο στοματάκι μου;»
Στο σχολείο μας έρχεται η νεράιδα των δοντιών!
Η νεράιδα των Δοντιών ζητά από τη νεράιδα Φιλαναγνωσία να μας φέρει βιβλία για να γνωρίσουμε τα μέρη και τα είδη των δοντιών.
Έτσι μαθαίνουμε:
- Πόσα δόντια έχουμε;
- Πότε βγαίνουν τα πρώτα δόντια και πως λέγονται;
- Ποια είναι τα μόνιμα δόντια;
Παρακολουθούμε σχετικό βίντεο πατώντας στην παρακάτω εικόνα:
Έτσι μαθαίνουμε την ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΩΝ ΔΟΝΤΙΩΝ ΜΑΣ και κάνουμε μία κατασκευή με πλαστελίνη και φασόλια μετρώντας τα δοντάκια μας!
Φτιάχνουμε το στόμα μας, τα δόντια μας, τη γλώσσα μας και δείχνουμε πώς τα φροντίζουμε…
3ο εργαστήριο:
«Υγιεινή του στόματος»
Παρουσιάζουμε στα παιδιά ένα χαρούμενο κι ένα λυπημένο δοντάκι. Τα παιδιά βλέπουν-σκέφτονται -αναρωτιούνται ( ρουτίνα σκέψης)για τους λόγους που το δοντάκι είναι λυπημένο.
Έτσι μαθαίνουμε για τις αρρώστιες των δοντιών ( τερηδόνα ,ουλίτιδα) και συνδέουμε τη διατροφή με την καλή υγεία των δοντιών μας.
Παρακολουθούμε και επεξεργαζόμαστε σχετικά βίντεο:
- Το δοντάκι , Ειρήνη Κακογιάννη
- Στοματική υγιεινή, εκπαιδευτικό βίντεο picou picou
Η νεράιδα φιλαναγνωσία μας φέρνει το βιβλίο ” Σοκολάκης και Ζαχαρούλα Τρυποδόντη” το οποίο μας διασκεδάζει και μας εμπνέει να παίξουμε μαζί τους!
… και να δημιουργήσουμε τα δικά μας μικρόβια και να παίξουμε ένα μικρό θεατρικό με αυτά.
Η αγαπημένη μας συνάδελφος κ. Κατερίνα Χατζηνικολάου, με την ιδιότητα της διατροφολόγου, παρουσίασε στα παιδιά τα στοιχεία μιας καλής διατροφής και έφτιαξε μαζί με τα παιδιά την ΑΣΠΙΔΑ ΤΗΣ ΚΑΛΗΣ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ!!!!! Συνέδεσε την καλή διατροφή με τα γερά δόντια και έφτιαξε μαζί τους ένα γερό δόντι -ασπίδα!
4ο εργαστήριο:
«Οι καλοί φίλοι των δοντιών μας»
Πώς θα βοηθήσουμε λοιπόν το λυπημένο δοντάκι να γίνει καλά;
Του γνωρίζουμε 4 καινούριους καλούς φίλους: την οδοντόκρεμα, την οδοντόβουρτσα, το οδοντικό νήμα και τον οδοντογιατρό.
Παρακολουθούμε σχετικά βίντεο:
- Οδοντοστοιχούλα, Οδοντιατρικός Σύλλογος Πειραιώς
- Γιατί πλένουμε τα δόντια μας;
Τι λέτε παιδιά να φέρουμε την οδοντόβουρτσα και την οδοντόπαστα μας και να βουρτσίσουμε τα δοντάκια μας στο σχολείο;
Τα παιδιά ενθουσιάστηκαν με την ιδέα και το απόλαυσαν!
ΕΠΙΣΚΕΨΗ Οδοντιάτρων
Οι οδοντίατροι Βαλάντω Aϊβάζη και Φιλίνα Ζιάννη επισκέφθηκαν το νηπιαγωγείο μας και μίλησαν με τα παιδιά για:
Τα δόντια μας
Τις τροφές που τα δυναμώνουν και τις τροφές που προκαλούν στα δόντια ασθένειες
Το πλύσιμο των δοντιών (πόσες φορές πρέπει να πλένουμε τα δόντια μας, ποιος είναι ο σωστός τρόπος να τα βουρτσίζουμε, ποια εργαλεία πρέπει να χρησιμοποιούμε κατά τον καθαρισμό των δοντιών, την τακτική επίσκεψη στον οδοντίατρο)
5ο εργαστήριο:
«Ψηφιακά παιχνίδια»
Συνεχίζοντας το θέμα μας επικεντρωθήκαμε στην ανάπτυξη του ψηφιακού εγγραματισμού των παιδιών.
Έτσι σκανάρωντας QR κώδικες ανακαλύψαμε την κρυμμένη ζάχαρη στα μήλα
παίξαμε παιχνίδια στο WARDWAL
6ο εργαστήριο:
«Ώρα για δράση»
Παίζουμε κουκλοθέατρο φτιάχνοντας τις δικές μας ιστορίες για δόντια, μικρόβια και οδοντόβουρτσες……
Παίρνουμε στο σπίτι και συμπληρώνουμε ένα ημερολόγιο βουρτσίσματος δοντιών που μας θυμίζει να βουρτσίζουμε τα δοντάκια μας πρωί και βράδυ!
και εργασία ΚΑΔΡΑΚΙ
Σε ένα επιτραπέζιο παιχνίδι που φτιάξαμε επιλέξαμε να βρούμε ποιο δόντι είναι το χαλασμένο αφού έμεινε σε αυτό ένα κομμάτι σοκολάτας. Αυτό όμως γίνεται αφού σπάσουμε έναν κώδικα…
Διαβάσαμε το βιβλίο του Ευγένιου Τριβιζά <<Η Δόνα Τερηδόνα και το μυστικό της γαμήλιας τούρτας>> και το δραματιποιήσαμε…
Φτιάξαμε αφίσα με τις τροφές που κάνουν κακό στα δόντια μας…
7ο εργαστήριο:
Αξιολόγηση προγράμματος
Σωστό ή λάθος; Τα παιδιά απαντούν στις ερωτήσεις της Νεράιδας των δοντιών και αποτιμούν τις γνώσεις που έμαθαν μέσα από το πρόγραμμα δίνοντας μια υπόσχεση για να έχουν ένα όμορφο χαμόγελο!