Τελευταίο εργαστήρι δεξιοτήτων σχετικό με τα επαγγέλματα που σχετίζονται με την παραγωγή ενός βιβλίου και από τις τελευταίες δραστηριότητες για φέτος στην τάξη. Αφού κουβεντιάσαμε για τους ανθρώπους που εργάζονται από τη σύλληψη μας ιδέας μέχρι την ώρα που κάποιο βιβλίο φτάνει στα χέρια μας, είπαμε να γράψουμε κι εμείς το δικό μας βιβλίο. Ιστορίες επηρεασμένες από παραμύθια. ιστορίες σχετικές με την καθημερινότητα γράφτηκαν, συζητήθηκαν, διορθώθηκαν και τελικά πήραν τη μορφή μικρών βιβλίων. Τελευταία “πινελιά” το εξώφυλλο και το δέσιμο του βιβλίου μας και οι ιστορίες μας ήταν έτοιμες.
Το όνομά μου σε Γραμμική Β΄
Μιλάμε στην ιστορία για εποχές που είναι αρκετά μακριά από τη δική μας, βλέπουμε εικόνες, αλλά σίγουρα είναι πολύ πιο ενδιαφέρον ό,τι κάνουμε να έχει σχέση με εμάς. Ευτυχώς υπάρχουν εφαρμογές στο διαδίκτυο που μας βοηθάνε να συνδέσουμε το χτες με το σήμερα κι εκείνους με εμάς. Μια τέτοια εφαρμογή λοιπόν μας βοήθησε σήμερα να γνωρίσουμε λίγο καλύτερα την Γραμμική γραφή Β΄, τη γραφή των Μυκηναίων.
Η δραστηριότητα απλή. Εδώ βρήκαμε πώς γράφονται και πώς διαβάζονται τα ονόματά μας σε Γραμμική Β΄. Σε ένα κομμάτι πλαστελίνη τα χαράξαμε με σημερινή γραφή και “σαν Μυκηναίοι”. Ταυτόχρονα όμως μάθαμε ότι ήχοι που υπάρχουν σήμερα δεν υπήρχαν εκείνη τη εποχή και γι’ αυτόν τον λόγο κάποια από τα ονόματά μας ακούγονταν περίεργα. Επίσης διαπιστώσαμε ότι το κάθε σύμβολο δεν αντιπροσώπευε έναν ήχο, όπως συμβαίνει με το δικό μας αλφάβητο, αλλά μια ολόκληρη συλλαβή.
Το σημαντικό είναι ότι σαν δραστηριότητα μας άρεσε πολύ.
Μπορούμε επίσης να αναζητήσουμε το όνομά μας εδώ και να το γράψουμε με διαφορετικές γραφές, όπως μυκηναϊκή, αρχαϊκή, κλασική κ.ά.
Ε7.2-ΝΕΟΛΙΘΙΚΗ ΕΠΟΧΗ
Και σήμερα μακρινό το ταξίδι μας πίσω στον χρόνο στο μάθημα της ιστορίας. Γνωρίσαμε τον τρόπο ζωής των ανθρώπων της Νεολιθικής εποχής. Είδαμε σταδιακά πώς από τις σπηλιές άρχισε να κατοικεί σε σπίτια και να δημιουργεί τους πρώτους οικισμούς. Πώς αποφάσισε να μείνει μόνιμα σε έναν τόπο, αφού χρησιμοποίησε το μυαλό του και άρχισε να ασχολείται με τη γεωργία και την κτηνοτροφία. Η έλλειψη της αναγκαιότητας για αναζήτηση τροφής του έδωσε τη δυνατότητα να έχει ελεύθερο χρόνο, οπότε άρχισε να ασχολείται και με την τέχνη.
Ε7.1-Παλαιολιθική εποχή
Πολλά χρόνια πίσω πήγαμε σήμερα στο μάθημα της ιστορίας. Γνωρίσαμε τον τρόπο ζωής των πρώτων ανθρώπων, τις δυσκολίες που αντιμετώπισαν αλλά και τον θαυμαστό τρόπο που χρησιμοποίησαν το μυαλό τους, για να ξεπεράσουν αυτές τις δυσκολίες.
Στον ελλαδικό χώρο έχουμε δείγματα ζωής κατά την Παλαιολιθική εποχή στο Σπήλαιο των Πετραλώνων, στην Χαλκιδική. Μπορούμε να περιηγηθούμε εικονικά και να το θαυμάσουμε εδώ. Επίσης μπορούμε να βρούμε πολλές πληροφορίες για τόσο για το σπήλαιο όσο και για την συγκεκριμένη εποχή. Αν βιαζόμαστε μπορούμε να δούμε το παρακάτω βίντεο.
Μπορούμε επίσης να βρούμε πληροφορίες στο παρακάτω διαδραστικό βίντεο. Για να ξεκινήσει πατάμε το begin.
Ο αλγόριθμος του πολλαπλασιασμού και η δοκιμή του
Τελικά φτάσαμε να μάθουμε πώς θα πολλαπλασιάζουμε κι εμείς, όπως οι “μεγάλοι”, δηλαδή κάθετα. Για αρχή πολλαπλασιάσαμε κάθετα με μονοψήφιο πολλαπλασιαστή, είδαμε περιπτώσεις με και χωρίς κρατούμενα. Στη συνέχεια περάσαμε στον πολλαπλασιασμό με αριθμούς που έχουν στο ψηφίο των μονάδων μηδέν, κάτι που μας φάνηκε πολύ εύκολο.
Και ήρθε η ώρα να κάνουμε πράξεις με διψήφιο πολλαπλασιαστή ακολουθώντας τα βήματα με τη σειρά. Σίγουρα με δυο και τρεις μέρες δεν μπορούμε να πούμε ότι ότι μας φαίνεται εύκολο. Όλο και κάτι θα ξεχάσουμε, συνήθως κρατούμενα. Όπως και κάθε διαδικασία, για να αυτοματοποιηθεί χρειάζεται εξάσκηση καθημερινά.
Σήμερα το συνδυάσαμε με τη δοκιμή του πολλαπλασιασμού. Ένας πρακτικός τρόπος ελέγχου της ορθότητας της πράξης που κάναμε. Τονίσαμε βέβαια ότι με τη δοκιμή έχουμε μια ένδειξη ότι εργαστήκαμε σωστά. Για να είμαστε σίγουροι/-ες θα πρέπει να κάνουμε επαλήθευση χρησιμοποιώντας την αντίστροφη πράξη, που για τον πολλαπλασιασμό είναι η διαίρεση.
Ο χιονάνθρωπος και το κορίτσι – Προσωπικές αντωνυμίες
Τις προηγούμενες μέρες ασχοληθήκαμε με τις προσωπικές αντωνυμίες. Ήταν ίσως και το πρώτο αντικείμενο στο γλωσσικό μάθημα που μας δυσκόλεψε κάπως.
Ξεκινήσαμε με το να μπορούμε να τις αναγνωρίσουμε. Στη συνέχεια κάναμε εξάσκηση στην κλίση τους μεταφέροντας προτάσεις από τον πληθυντικό στον ενικό και αντίστροφα. Η διάκρισή τους από το άρθρο ήταν που μας δυσκόλεψε. Με τον έλεγχο της επόμενης λέξης σιγά σιγά μπορέσαμε να τις ξεχωρίζουμε οι περισσότεροι.
Ο ΙΗΣΟΥΣ ΩΣ ΠΑΙΔΙ
Περιστατικά από παιδική ηλικία του Ιησού (Υπαπαντή και ο δωδεκαετής Ιησούς στον Ναό) είδαμε στα θρησκευτικά χτες. Σκοπός να καταλάβουν οι μαθητές και οι μαθήτριες ότι ο Χριστός έγινε δεκτός ως Θεός και Σωτήρας του κόσμου. Επίσης να διαπιστώσουν ότι, κατά τα άλλα, τα παιδικά του χρόνια ήταν όπως και των υπόλοιπων παιδιών. Ακολουθήθηκε ο Εβραϊκός Νόμος τόσο για το όνομα και την περιτομή, όσο και την είσοδό του στο Ναό την ημέρα της Υπαπαντής. Με την αναφορά στην συγκεκριμένη γιορτή γνώρισαν κι έθιμα διάφορων περιοχών της χώρας μας.
Κ16-Χαράξεις με διαβήτη και χάρακα-Ορθές γωνίες
Εξάσκηση στη χρήση γνώμονα έπρεπε να κάνουμε σήμερα στα μαθηματικά προκειμένου να εντοπίσουμε ορθές γωνίες. Τι είναι όμως οι ορθές γωνίες; Κάποιες έννοιες -απαραίτητες- υπήρχαν στο βιβλίο της Β΄ Δημοτικού. Ήταν όμως στα κεφάλαια που αφαιρούνται, οπότε έπρεπε να ξεκινήσουμε με αυτές σήμερα, ώστε φτάνοντας στις εργασίες του βιβλίου να ξέρουμε τι ψάχνουμε.
Αυτό που μας δυσκόλεψε ιδιαίτερα ήταν το πρακτικό κομμάτι. Πώς ακριβώς θα βάλω τον γνώμονα; Με ένα αυτοκόλλητο στην ορθή γωνία ξέραμε ποιο ακριβώς “κομμάτι” του γνώμονα έπρεπε να ταιριάζει στην κορυφή της γωνίας. Έμενε μόνο η εξάσκηση, που σε αυτές τις ηλικίες δεν μπορεί να περιορίζεται μόνο στη μία διδακτική ώρα.
ΤΑ ΜΑΘΑΤΕ ΤΑ ΝΕΑ; (1) – (2)
Καινούρια ενότητα και ασχολούμαστε με το πώς φτάνουν τα νέα σε εμάς και λίγο περισσότερα με τα άρθρα. Από γραμματική τα περισσότερα είναι επαναλήψεις από προηγούμενες ενότητες οπότε η ώρα κυλάει γρήγορα κι εύκολα.