Ρινόκερος και κόκορας

Με αφορμή τη γνωριμία με το γράμμα Ρρ βλέπουμε κάποιες εικόνες που αρχίζουν ή έχουν το γράμμα μέσα. Στη συνέχεια το γράφουμε στο πίνακα αρκετές φορές, βλέπουμε τη φορά του όπως και διάφορες μορφές του και τέλος το γράφουμε στο τετράδιο μας ή στον πίνακα.

καραγκιοζης  καρότα  ροδα  ρόδι  σπορια  IMG_9820_resize  κερασι  κοκορας

 

Μπορούμε στη συνέχεια αν έχουμε παιδιά των οποίων το όνομα αρχίζει από Ρ ή έχουν μέσα στο όνομά τους το γράμμα, να τους σηκώσουμε στο πίνακα να το γράψουν και να κυκλώσουν το Ρρ.

Καθώς το γράμμα Ρρ δεν έχει βίντεο από τη σειρά ‘Ένα γράμμα, μια ιστορία’, μπορούμε να γράψουμε εμείς μια ιστορία με τη βοήθεια των παιδιών, πχ “Η ρόδα τραγουδάει” Εναλλακτικά θα μπορούσαμε να δούμε ένα μικρό επεισόδιο με τον Καραγκιόζη, μιας και πιο πάνω τον γνωρίσαμε.

Αν δεν υπάρχει χρόνος η παρακάτω παραγωγή διαρκεί περίπου 2 λεπτά.

Αν έχουμε χρόνο, μπορούμε να μιλήσουμε στα παιδιά για τον Καραγκιόζη, για το Θέατρο Σκιών, χωρίς να επεκταθούμε πολύ, αφού άλλωστε θα τον συναντήσουμε και λίγες ενότητες παρακάτω. Οπότε επιλέγουμε πως θα διαχειριστούμε το χρόνο μας και έχουμε την επιλογή του επόμενου βίντεο.

Αφού λοιπόν είδαμε καλά και ακούσαμε το γράμμα Ρρ, το τοποθετούμε στο χωριό των ήσυχων γραμμάτων και ξαναθυμίζουμε τον τρόπο γραφής του και ότι για να ξεχωρίσουμε το κεφαλαίο από το μικρό, το μικρό θα πρέπει να ‘βγαίνει’ κάτω από τη γραμμή.

Περνάμε στη συνέχεια στην ανάγνωση του κειμένου, βλέποντας αρχικά μία-μία τις λέξεις και κυκλώνοντάς τα ρ καθώς τις διαβάζουμε. Στη συνέχεια επικεντρωνόμαστε στα μπλε συννεφάκια και διαβάζουμε όλοι μαζί με κανονική φωνή. Μετά διαβάζουμε ψιθυριστά, μετά πολύ δυνατά, ντροπαλά και με όποιον άλλο τρόπο θέλουν τα παιδιά. Μπορούμε να διαβάζουμε και λάθος κάποια από τα σημεία και να βλέπουμε ποιοι θα το καταλάβουν, αν και αυτή η δραστηριότητα προτείνεται για την επόμενη μέρα, καθώς προϋποθέτει καλή γνώση του κειμένου. Τελειώνουμε συμπληρώνοντας τη πρόταση του βιβλίου ‘Ρένο πάρε το καρότο’.

Τις τελευταίες μέρες ανακαλύψαμε και ‘Τα μαγικά μολύβια’. Τα μαγικά μολύβια είναι πλαστικοποιημένες καρτέλες σε μορφή μολυβιού, που συνδέουν κάθε νέο σύμφωνο που συναντάμε με ένα φωνήεν. Παίρνουμε και το Ρρ και το αναρτούμε στο τοίχο με τα υπόλοιπα φωνήεντα-γράμματα από το χωριό των ήσυχων γραμμάτων.

Όταν λοιπόν όλα τα παιδιά τελειώσουν με την ανάγνωση του κειμένου και κρίνουμε ότι η προσπάθεια που έγινε είναι αρκετή, το διαβάζουμε μια τελευταία φορά, δείχνοντας και τα σημεία στίξης του κειμένου και θυμίζοντας τι σημαίνει το καθένα. Περνάμε μετά στο τετράδιο εργασιών όπου συμπληρώνουμε το μεγάλο Ρ και το μικρό ρ με προσοχή, δείχνοντας σε κάθε παιδί ξεχωριστά τον τρόπο γραφής και που θα ‘πατάει’ στη γραμμή. Εν συνεχεία συμπληρώνουμε και τις υπόλοιπες ασκήσεις του τετραδίου εργασιών. Εδώ έχουμε την επιλογή πότε να ακούσουμε και το τραγούδι του βιβλίου.

Στη συνέχεια μπορούν τα παιδιά να κυκλώσουν το γράμμα Ρρ σε άρθρα από εφημερίδες, να το φτιάξουν με πλαστελίνες, να το κόψουν σε χαρτόνι ή να φτιάξουν το βιβλίο των γραμμάτων με τα γράμματα Ρ και ρ. Μια ιδέα για ένα εξώφυλλο, βρίσκεται στη συνέχεια.

Καρτελα γραμματων -ρ

Την επόμενη μέρα που θα έρθουν τα παιδιά στο σχολείο έχοντας κάνει ανάγνωση, μπορούμε να έχουμε κόψει τις λέξεις της ανάγνωσης που είναι ένα μικρό τραγουδάκι και να τις μοιράσουμε ανακατεμένες στα παιδιά. Τότε τα παιδιά θα πρέπει να βρουν με ποια σειρά θα τοποθετηθούν για να κάνουν τη σωστή σειρά της ανάγνωσης. Αν δεν μπουν στη σωστή σειρά, θα το εκμεταλλευτούμε για να κάνουμε ανάγνωση με τη λάθος σειρά και να τη διορθώσουμε εκείνη τη στιγμή. Μπορούμε να γράψουμε τις λέξεις σε ένα χαρτόνι και αν τις μοιράσουμε στα παιδιά ή να τις εκτυπώσουμε έτοιμες και να τις πλαστικοποιήσουμε.

Ορθογραφία σε αυτό το μάθημα οι λέξεις: νερό και κόκορας

Να σημειώσω σε αυτό το σημείο, ότι κάθε ενότητα με γράμματα που έχουμε συναντήσει παίρνει συνήθως 2 μέρες για να ολοκληρωθεί. Εμείς δίνουμε τη ροή του μαθήματος και ανάλογα με τις απαιτήσεις της τάξης, ο καθένας προσαρμόζει τα δεδομένα του.

Στην ώρα των καλλιτεχνικών θα δώσουμε για ζωγραφιά το Σαφάρι και αφού εξηγήσουμε τι σημαίνει σαφάρι, θα δούμε και τα ζώα της εικόνας που αρκετά από αυτά έχουν Ρρ. Πχ το λιοντάρρρι, η ζέβρρρα, ο ρρρινόκερος.

safari

Πολύ ωραία δραστηριότητα από τη φίλη μας Τάξη Αστεράτη

Δείτε το στο slideshare.net

Υπάρχει και το λογισμικό από το jele.gr : Η Ρωγμή στη γέφυρα

Ρωγμη

Ακολουθούμε στη συνέχεια το ταξίδι της μαγικής γραμμούλας βλέποντας πως σχηματίζεται το Ρρ και τη βοηθάμε να βρει ποιες εικόνες αρχίζουν ή έχουν Ρρ, καθώς και ποιο δρόμο θα ακολουθήσει με λέξεις που έχουν ρ.

Ρρ