EtwinCosmic_music_plan: Montessori Notes- eTwinning project 2023-24
Καθ’ όλη τη διάρκεια του σχολικού έτους 2023-24 οι μαθητές και οι μαθήτριες του ολοήμερου τμήματος του 4ου Νηπιαγωγείου Περάματος συμμετείχαν στο Ευρωπαϊκό Έργο Συνεργασίας eTwinning με τίτλο “EtwinCosmic_music_plan: Montessori Notes”. Στο έργο πήραν μέρος μαθητές και μαθήτριες Νηπίου και Δημοτικού από διάφορα σχολεία της Ευρώπης.
Στόχος του έργου να βοηθήσουμε τα παιδιά να αποκτήσουν επίγνωση για την αξία της μουσικής γλώσσας ξεκινώντας από την καθαρά προσωπική εμπειρία του εγώ και στη συνέχεια επεκτείνοντάς το στη Γη. Επιδιώκοντας τον αισθητηριακό, συναισθηματικό, πολιτιστικό και κοινωνικό γραμματισμό, κάθε μαθητής-τρια καθοδηγείται να ακούσει την ερμηνεία ενός μουσικού μηνύματος. Προσπαθούμε να τον/την κατευθύνουμε να συνάψει σχέση με το σώμα του και με τη μουσική, μέσω της κίνησης, από την «ελεύθερη έκφραση μέχρι τη δημιουργία ρυθμικών και χορογραφικών ακολουθιών». Η προσέγγιση γίνεται με τη χρήση απλών εργαλείων, του σώματος, των αισθήσεων, της φωνής, με σεβασμό στις ιδιαιτερότητες κάθε παιδιού, αξιοποιώντας την μέθοδο Montessori. Σκοπός είναι η μουσική να συνδράμει ως μέσο κοινωνικοποίησης στην σχολική αίθουσα αλλά και σε ένα ευρωπαικό κοινωνικό σύνολο μαθητών ίδιας ηλικίας, «ακούγοντας» τον εαυτό του αλλά και τους άλλους.
Κάθε μήνα οι μαθητές και μαθήτριες μας είχαν μια “καινούρια αποστολή” σχετική με τη μουσική. Μέσα από διασκεδαστικές δραστηριότητες μουσικής και χορού μάθαιναν μουσικά όργανα, μουσικούς όρους, αναγνώριζαν ήχους, έμαθαν για έθιμα του τόπου μας, πληροφορίες για τη χώρα μας και για χώρες και τις ηπείρους του κόσμου.
Τον Οκτώβριο παρουσιάσαμε τους εαυτούς μας στους μαθητές/τριες των άλων σχολείων παίξαμε μουσικά παιχνίδια με το όνομά μας, μαντέψαμε ήχους, τους ξεχωρίσαμε σε φυσικούς και τεχνητούς και μιλήσαμε για τα μουσικά σύμβολα (νότες, πεντάγραμμο κλπ). Το μουσικό όργανο του Οκτωβρίου ήταν το πιάνο.
Τον Νοέμβριο ασχοληθήκαμε με τα τραγούδια που αγαπάμε, τους ήχους του σπιτιού μας και του φθινοπώρου. Με τη βοήθεια εικόνων και τη φαντασία μας φτιάξαμε μια φθινοπωρινή ηχοϊστορία την οποία κάναμε παραμύθι και τα παιδιά την ηχογράφησαν. Ήταν ο μήνας της κιθάρας!
Μπορείτε να δείτε και να ακούσετε την ιστορία μας εδώ:
Ο Δεκέμβριος ήταν αφιερωμένος στο τύμπανο, στους ήχους της πόλης μας και φυσικά σε χριστουγεννιάτικα τραγούδια και κάλαντα.
Ο νέος χρόνος και μήνας είχε σχέση με τη χώρα μας, είδαμε πως απεικονίζεται σε ένα χάρτη, ασχοληθήκαμε με τη σημαία μας και τον Εθνικό μας ύμνο. Μουσικό όργανο του μήνα ήταν το τρίγωνο.
Ο Φεβρουάριος ήταν αφιερωμένος στη χώρα μας επίσης. Ακούσαμε παραδοσιακή μουσική και είδαμε παραδοσιακούς χορούς από πολλές περιοχές της Ελλάδας. Τα παιδιά ενθουσιάστηκαν με τις στολές και με τους χορούς ιδίως τους πολύ γρήγορους (όπως είναι οι χοροί από την Κρήτη). Φυσικά μάθαμε και εμείς να χορεύουμε δυο παραδοσιακούς χορούς και το διασκεδάσαμε πολύ! Το μουσικό όργανο του μήνα ήταν το ταμπουρίνο.
Συνεχίζοντας τον Μάρτιο ασχοληθήκαμε με την ήπειρο στην οποία ανήκει η χώρα μας. Πως απεικονίζεται στον χάρτη, ποιες άλλες χώρες ανήκουν στην Ευρωπαϊκή ένωση και ακούσαμε τον ύμνο της Ευρωπαϊκής Ένωσης τον οποίο συνοδέψαμε με διάφορα μουσικά όργανα. Μουσικό όργανο του μήνα η τρομπέτα.
Ο τελευταίος μήνας του προγράμματος με μουσικό όργανο το ξυλόφωνο ήταν αφιερωμένος στον πλανήτη μας. Παίξαμε ένα ηλεκτρονικό παιχνίδι στο οποίο τα παιδιά έβαζαν την κάθε ήπειρο στη θέση της. Μάθαμε για τις ηπείρους και ξεχωρίσαμε αυτές που μας έκαναν πιο πολύ εντύπωση. Φτιάξαμε ηλεκτρονικές αφίσες για δυο από τις ηπείρους που έκαναν πιο πολύ εντύπωση στα παιδιά, την Ασία και την Αυστραλία. Έπειτα ζωγράφισαν ότι τους άρεσε πιο πολύ από κάθε ήπειρο. Γιορτάσαμε την Παγκόσμια Ημέρα Γης μιλώντας για τους τρόπους που μπορούμε να προστατεύσουμε το περιβάλλον, κάναμε ένα σχετικό φύλλο εργασίας και φτιάξαμε καπέλα.
Επιπλέον τον Απρίλιο σε συνεργασία με τα άλλα σχολεία ετοιμάσαμε ένα μουσικοκινητικό μέρος από το τραγούδι “One love”. Λόγω του ξένου στίχου πρώτα εξήγησα στα παιδιά το νόημα ώστε να συνδέσουν τις κινήσεις. Κάθε σχολείο ετοίμασε άλλο σημείο του τραγουδιού τα οποία ενώθηκαν σε ένα!
Για κάθε μουσικό όργανο ακούγαμε τον ήχο που έβγαζε είτε παίζοντάς το αν υπήρχε στο σχολείο είτε ακούγοντας τον ήχο του. Όλοι οι μαθητές και οι μαθήτριες παρέλαβαν βεβαίωση συμμετοχής στο πρόγραμμα.
Beauty in art, hope in the heart – eTwinning project 2023-24
Για τη σχολική χρονιά 2023 – 2024 στο πλαίσιο του eTwinning project το ολοήμερο τμήμα του νηπιαγωγείου μας πήρε μέρος στο πρόγραμμα “Beauty in art, hope in the heart”. Το έργο απευθυνόταν σε μαθητές και μαθήτριες Νηπιαγωγείου και Δημοτικού Σχολείου, διαφορετικών σχολείων της Ευρώπης. Οι χώρες που έλαβαν μέρος είναι η Ιταλία, Ελλάδα, Πολωνία και Ρουμανία. Πρόκειται για ένα έργο που είχε σκοπό να αντιπαραβάλει την ομορφιά, με τη βαρβαρότητα των πολέμων που βρίσκονται σε εξέλιξη τη συγκεκριμένη χρονική στιγμή, να οδηγήσει τους μαθητές στην έννοια της ελπίδας και της παγκόσμιας αγάπης που μόνο η τέχνη μπορεί να εκφράσει. Τα παιδιά είδαν τη δύναμη της τέχνης και τη δημιουργία της έμπνευσης, μέσα από τη γνώση και την εκ νέου επεξεργασία έργων μεγάλων ζωγράφων. Επιπλέον σύκγριναν τον εαυτό τους με τους συνεργάτες τους μέσω διαδικτυακών συναντήσεων και συνεργατικών εργασιών.
Αρχικά το κάθε σχολείο παρουσίασε την πόλη του και έπειτα τους μαθητές, τις μαθήτριες και την εκάστοτε εκπαιδευτικό. Έτσι μας δόθηκε η ευκαιρία να μιλήσουμε για τη σημασία της ασφαλούς πλόηγησης στο διαδίκτυο και παρουσιάσαμε τους εαυτούς μας μέσα από ζωγραφιές. Έπειτα οι ζωγραφιές των παιδιών έγιναν βίντεο που παρουσιάζουν τους εαυτούς τους.
Στη συνέχεια κάθε σχολείο ετοίμασε και παρουσίασε ένα λογότυπο που θα εκπροσωπούσε το πρόγραμμα. Το δικό μας, το ετοιμάσαμε με πολύ κέφι και ήταν αυτό:
Καθώς πλησίαζαν τα Χριστούγεννα ζωγραφίσαμε Χριστουγεννιάτικα δέντρα βασισμένα σε πίνακες μεγάλων ζωγράφων, κάθε σχολείο είχε διαφορετικό δέντρο. Επιπλέον φτιάξαμε χριστουγεννιάτικες κάρτες τις οποίες στείλαμε στο σχολείο που μας έτυχε στην Ιταλία. Αποφασίσαμε οι κάρτες μας να είναι βασισμένες στον τρόπο που ζωγραφίζουν ή ζωγράφιζαν μεγάλοι ζωγράφοι. Γνωρίσαμε την τέχνη τους και έπειτα αρχίσαμε να δουλεύουμε!
Και λίγο πριν κλείσουν τα σχολεία κάναμε μια διαδικτυακή συνάντηση στην οποία γνωρίσαμε μαθητές και μαθήτριες από όλα τα σχολεία που συμμετέχουν στο πρόγραμμα! Φορέσαμε κάτι χριστουγεννιάτικο, τραγουδήσαμε και παίξαμε διαδικτυακά!
Όταν επιστρέψαμε λάβαμε και τις κάρτες που είχαν κάνει για μας τα παιδιά άλλου σχολείου στην Ιταλία. Ήταν από μαθητές και μαθήτριες δημοτικού σχολείου. Τα παιδιά μας πραγματικά ενθουσιάστηκαν και ο καθένας πήρε σπίτι του μια από τις κάρτες!
Σκοπός του προγράμματος ήταν μέσω της τέχνης να αναπαράγουμε έναν πίνακα ζωγραφικής μεγάλων ζωγράφων και όλα τα έργα μετά να μπουν σε ένα ημερολόγιο. Εμείς διαλέξαμε τη Φρίντα Κάλο, μιλήσαμε για τη ζωή της, το έργο της και το πως κατέληξε να ζωγραφίζει, γνωρίσαμε μεγάλα έργα της, τι ήταν αυτό που της έδινε ελπίδα και δύναμη να συνεχίζει τη ζωγραφική. Ζωγραφίσαμε τους εαυτούς μας σαν Φρίντα με λουλούδια στα μαλλιά και μιλήσαμε για όλα όσα μας κάνουν χαρούμενους και μας δίνουν ελπίδα. Έπειτα αναπαραστήσαμε με ανακυκλώσιμα υλικά ένα διάσημο πίνακα της.
Στο ημερολόγιο κάθε σχολείο, είχε ένα μήνα στον οποίο έβαζε τον πίνακα που έφτιαξε! Τα υπόλοιπα σχολεία ενθουσιάστηκαν με τη δουλειά μας, τα έντονα χρώματα και την τεχνική και μας έδωσαν τη θέση του εξώφυλλου! Το ημερολόγιο μπορείτε να το δείτε εδώ (αν κάποιος ενδιαφέρεται το ημερολόγιο υπάρχει και σε μορφή pdf):
https://www.flipsnack.com/E96DB86D75E/beauty-in-art-hope-in-the-heart/full-view.html
Η τελευταία δράση του προγράμματος αφορούσε τον σχολικό εκφοβισμό, την ενημέρωση και τρόπους προστασίας. Αυτές τις δραστηριότητες τις δουλέψαμε μαζί με τα παιδιά του Α’ τμήματος. Η ιστορία του Χρυσάνθεμου μας έδειξε πως όταν χρησιμοποιούμε βία λεκτική και σωματική, η καρδιά μας τσαλακώνεται και είναι δύσκολο να επιστρέψει στην αρχική της μορφή. Κάθε λέξη, κάθε κίνηση μετράει γι ‘αυτό συμφωνήσαμε όλοι να προσπαθούμε να χρησιμοποιούμε ευγενικές λέξεις και να κάνουμε όμορφες πράξεις ή τουλάχιστον να προσπαθούμε κάθε μέρα! Τέλος μιλήσαμε για το πως αντιδράμε σε κάποιον που μας ενοχλεί, τι κάνουμε, τι λέμε και σε ποιον μπορούμε να απευθυνθούμε.
Το πρόγραμμα ολοκληρώθηκε με επιτυχία, μας έδωσε την ευκαιρία να ασχοληθούμε με κάτι διαφορετικό, έδωσε την ευκαιρία στα παιδιά να έρθουν σε επαφή με πολλά και διαφορετικά ερεθίσματα και ανταποκρίθηκαν με ιδιαίτερο ενθουσιασμό! Οι μαθητές και οι μαθήτριες που έλαβαν μέρος στο πρόγραμμα θα πάρουν πιστοποιητικό συμμετοχής.
Εγγραφές μαθητών/τριών για το σχολικό έτος 2024-25
Όρια σχολείου:
https://blogs.sch.gr/4nipperam/files/2024/02/όρια-σχολείου.pdf
Ατομικό Δελτίο υγείας μαθητή/τριας:
https://blogs.sch.gr/4nipperam/files/2024/02/ΑΔΥΜ-1.pdf