ΘΑΛΗΣ + ΦΙΛΟΙ

Μια ενδιαφέρουσα ημερίδα …

Ερευνητικές Εργασίες στο Λύκειο: οι προτάσεις της ομάδας ΘΑΛΗΣ + ΦΙΛΟΙ

Ημερίδα στο αμφιθέατρο «Αντώνης Τρίτσης» του Πνευματικού Κέντρου του Δήμου Αθηναίων (Ακαδημίας 50)

Σάββατο 30 Ιουνίου 2012. Ώρα έναρξης: 10:00

Η θεσμοθέτηση των Ερευνητικών Εργασιών στο υποχρεωτικό πρόγραμμα του Λυκείου και η σχέση τους με την μαθηματική εκπαίδευση είναι το θέμα της εναρκτήριας ομιλίας.

Στη συνέχεια, εκπαιδευτικοί που δίδαξαν το μάθημα κατά την προηγούμενη σχολική χρονιά θα μοιραστούν με το κοινό τις εμπειρίες τους από την εφαρμογή του θεσμού της Ερευνητικής Εργασίας στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση.

Οι πολύτιμες εμπειρίες από την ενασχόλησή τους με λέσχες ανάγνωσης, στο πνεύμα της ομάδας ΘΑΛΗΣ + ΦΙΛΟΙ και των δραστηριοτήτων της που διερευνούν τη σχέση της αφήγησης με τα μαθηματικά, μπορούν να αξιοποιηθούν, με τον καλύτερο τρόπο, στο πλαίσιο των Ερευνητικών Εργασιών.

Τέλος, τέσσερις μαθηματικοί θα παρουσιάσουν νέες προτάσεις-σχέδια για Ερευνητικές Εργασίες βασισμένες σε βιβλία που συνδέονται με τα ενδιαφέροντα της ομάδας ΘΑΛΗΣ + ΦΙΛΟΙ.

Πρόγραμμα

ΜΕΡΟΣ ΠΡΩΤΟ

10:00  Κεντρική ομιλία : Γιάννης Θωμαΐδης, Διδάκτωρ Διδακτικής των Μαθηματικών, Σχολικός Σύμβουλος Νομού Κιλκίς: «Η θεσμοθέτηση των ερευνητικών εργασιών στο υποχρεωτικό πρόγραμμα του Λυκείου: Μια πρόκληση για την Ελληνική μαθηματική εκπαίδευση».

Ο Γιάννης Θωμαϊδης θα εκθέσει τα επιχειρήματά του υπέρ της άποψης ότι η θεσμοθέτηση των Ερευνητικών Εργασιών στο Λύκειο αποτελεί μια μεγάλη ευκαιρία για τον απεγκλωβισμό της ελληνικής μαθηματικής εκπαίδευσης από το τέλμα στο οποίο βρίσκεται εδώ και δεκαετίες. Με βάση αυτά τα επιχειρήματα θα αναλύσει, στη συνέχεια, ένα παράδειγμα ερευνητικής εργασίας που αντλεί την προβληματική της από την Ιστορία και τη Διδακτική των Μαθηματικών.

11:00 Στρογγυλό τραπέζι: Οι Ερευνητικές Εργασίες στην πράξη

Πέντε εκπαιδευτικοί καταθέτουν την εμπειρία τους από την πρώτη εφαρμογή του θεσμού της Ερευνητικής Εργασίας στα σχολεία, ανταλλάσσουν απόψεις και συζητούν με το κοινό. Συμμετέχουν:

Στέλλα Δημητρακοπούλου (3ο Λύκειο Βόλου) «Η Λογική στα χνάρια της Φιλοσοφίας»: Μια διεπιστημονική προσέγγιση των Μαθηματικών, της Λογικής και της Φιλοσοφίας» με βάση τα βιβλία: Logicomix (Ίκαρος) του Απόστολου Δοξιάδη, Οι Μαθηματικοί Διάλογοι (1ος διάλογος) του Alfred Renyi και Τα Τέσσερα Χρώματα του Καλοκαιριού (Πόλις) του Τεύκρου Μιχαηλίδη.

Κατερίνα Καλφοπούλου (εκπρόσωπος της ομάδας ΘΑΛΗΣ + ΦΙΛΟΙ στη Θεσσαλονίκη, καθηγήτρια σε Δημόσιο Λύκειο) «Η επινόηση της γραφής και της αφήγησης» με βάση αρκετά βιβλία, ανάμεσά τους και το βιβλίο, ο Ταξιδευτής των Μαθηματικών (Κέδρος) του Κάλβιν Κλόουσον.

Ανδρέας Λύκος (1ο Λύκειο Κομοτηνής) «Μαθηματικά, τέχνη και ιστορία συναντιούνται σε ένα μυθιστόρημα αστυνομικής λογοτεχνίας» με βάση το βιβλίο: Πυθαγόρεια Εγκλήματα (Πόλις) του Τεύκρου Μιχαηλίδη.

Σωτήρης Συριόπουλος (2ο Λύκειο Βριλησσίων) «Από τη μαθηματική λογοτεχνία στην κοινωνική ευαισθησία» με βάση το βιβλίο: Ποιος σκότωσε τον σκύλο τα μεσάνυχτα (Ψυχογιός) του Μαρκ Χάντον.

Μαρία Φαλίδα (American Community Schools) «Mathematical fiction and Extended essay» με βάση τα βιβλία: The Wild Numbers του Philibert Schogt και Uncle Petros and Goldbach’s Conjecture του Απόστολου Δοξιάδη.

Τη συζήτηση θα συντονίσει η μαθηματικός Σταυρούλα Παπανικολάου.

Διάλειμμα

ΜΕΡΟΣ ΔΕΥΤΕΡΟ

13:00 Προτάσεις για Ερευνητικές Εργασίες

Τέσσερις μαθηματικοί παρουσιάζουν νέες προτάσεις-σχέδια για Ερευνητικές Εργασίες βασισμένες σε βιβλία που συνδέονται με τα ενδιαφέροντα της ομάδας ΘΑΛΗΣ + ΦΙΛΟΙ.

Ηλίας Ανδριανός (2ο Πρότυπο Πειραματικό Λύκειο Αθηνών) «Μαθηματικά στιγμιότυπα» των αρχών του 20ου αιώνα σαν ένα πραγματικό… μυθιστόρημα» με βάση το βιβλίo: ο θείος Πέτρος και η Εικασία του Γκόλντμπαχ (Καστανιώτης) του Απόστολου Δοξιάδη.

Πότα Κοταρίνου (Καλλιτεχνικό Γυμνάσιο Γέρακα) «Το μέτρο του κόσμου και άλλες ιστορίες» με βάση αρκετά βιβλία, ανάμεσά τους και «Το μέτρο του Κόσμου (Τραυλός) του Ντενί Γκετζ.

Τεύκρος Μιχαηλίδης (Κολλέγιο Αθηνών) «Δημιουργική ανάγνωση ενός βιβλίου μαθηματικής λογοτεχνίας» με βάση τα βιβλία: Τα τέσσερα χρώματα του καλοκαιριού (Πόλις) του Τεύκρου Μιχαηλίδη και Οι μεταμορφώσεις του λογισμού (Εκκρεμές) του Gilles Dowek

Άλκηστη Πατρινέλη (Εκπαιδευτήρια Ζηρίδη) «Ιστορία της κρυπτογραφίας» με βάση το βιβλίο Κώδικες και μυστικά (Τραυλός) του Simon Singh.

Συντονιστής στο δεύτερο μέρος της ημερίδας θα είναι ο μαθηματικός Σωτήρης Συριόπουλος

Διάρκεια ημερίδας: 10:00 – 14:00

Είσοδος ελεύθερη

Δημοσιεύθηκε στη Συνέδρια-Ημερίδες | Σχολιάστε

8ο Πανελλήνιο Συνέδριο με Διεθνή Συμμετοχή «Τεχνολογίες Πληροφορίας & Επικοινωνίας στην Εκπαίδευση» 27-30 Σεπτέμβρη 2012 Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας

Το 8ο Πανελλήνιο Συνέδριο με Διεθνή Συμμετοχή «Τεχνολογίες Πληροφορίας & Επικοινωνίας στην Εκπαίδευση» αποτελεί το επιστημονικό συνέδριο της Ελληνικής Επιστημονικής Ένωσης Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών στην Εκπαίδευση (ΕΤΠΕ), και στοχεύει στη διαπραγμάτευση των σύγχρονων επιστημονικών προσεγγίσεων σχετικά με το πεδίο των ΤΠΕ στην Εκπαίδευση.

Μετά την πρώτη του διοργάνωση στα Ιωάννινα (1999) με τον τίτλο «Η Πληροφορική στην Εκπαίδευση», το Συνέδριο έχει φιλοξενηθεί από διάφορα Πανεπιστήμια σε πολλές ελληνικές πόλεις:  Πάτρα (2000), Ρόδο (2002), Αθήνα (2004), Θεσσαλονίκη (2006),  Λεμεσό (2008), και Κόρινθο (2010). Το 8ο Συνέδριο θα διεξαχθεί στο Βόλο και οργανώνεται από τα Παιδαγωγικά Τμήματα του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας.

Το πρόγραμμα του Συνεδρίου  περιλαμβάνει προσκεκλημένες ομιλίες, παρουσιάσεις επιστημονικών εργασιών και στρογγυλής τράπεζας. Όλες οι εργασίες θα κριθούν με σύστημα κριτών για την πρωτοτυπία,  σημασία και ποιότητά τους, και όσες γίνουν δεκτές για παρουσίαση θα δημοσιευθούν στα Πρακτικά του Συνεδρίου.

Για πρόσθετες ή νεότερες πληροφορίες σχετικά με το Συνέδριο, την υποβολή εργασιών, προτάσεις διοργάνωσης συμποσίου ή στρογγυλής τράπεζας κλπ, οι σύνεδροι καλούνται να ανατρέξουν στο δικτυακό τόπο του Συνεδρίου ή να επικοινωνήσουν με την ηλεκτρονική διεύθυνση hcicte2012@uth.gr.

Δημοσιεύθηκε στη Συνέδρια-Ημερίδες | Σχολιάστε