Συμβολή του νηπιαγωγείου στην οικογένεια

Για το παιδί το νηπιαγωγείο πρέπει να αποτελεί έναν χώρο χαράς και δημιουργικότητας. Με την απαραίτητη ενημέρωση από τους γονείς για την δημιουργία της πρώτης εικόνας, η εισαγωγή των παιδιών στο μόνο σπίτι που είναι οργανωμένο αποκλειστικά για αυτά, με έπιπλα, εγκαταστάσεις, υλικά και παιχνίδια στη διάθεσή τους, η παραμονή τους εκεί θα πρέπει να είναι μια ευχάριστη εμπειρία. Ταυτόχρονα η ένταξή τους σε ένα κέντρο παιδιών οδηγεί στη δημιουργία σχέσεων, την ανάγκη να είσαι αγαπητός για να αγαπιέσαι, της καλής συμπεριφοράς, τις συνέπιες της κακής συμπεριφοράς και της ζήλιας. Εκτιμά την ευγένεια, την αλληλοβοήθεια, τη φροντίδα, το σεβασμό και τη συνεργασία. Μαθαίνει την έννοια της ελευθερίας και σέβεται την ελευθερία των άλλων.
Το νηπιαγωγείο πρέπει να είναι κοντά στην οικογένεια προτού το παιδί εισαχθεί σε αυτό, εφόσον υπάρχει ανάγκη. Η εκπαίδευση πρέπει να ξεκινήσει από νωρίς και ο νηπιαγωγός πρέπει να επισημαίνει στους γονείς την επιρροή τους στην ανάπτυξη του, να τους συμβουλεύει και να τους παροτρύνει σε ειδικούς όταν εκεί μπορεί να δοθεί λύση .
Όταν το παιδί φτάσει στην ηλικία που το νηπιαγωγείο αναλαμβάνει αρκετό χρόνο της ημέρας του, δίνεται η ευκαιρία στη μητέρα να αφιερώσει χρόνο στο επάγγελμα της, σε κοινωνικές και οικογενειακές υποχρεώσεις. Το μεσημέρι λοιπόν μητέρα και παιδί θα μπορούν να έχουν περισσότερο ποιοτικό χρόνο ώστε να διαβάσουν και να παίξουν. Το σχολείο βοηθά ώστε να γνωρίσουν οι γονείς το παιδί τους και η επικοινωνία με το νηπιαγωγό το επιτυγχάνει σε μεγαλύτερο βαθμό .
Η επικοινωνία αυτή είναι απαραίτητη καθώς ο νηπιαγωγός οφείλει να γνωρίζει και την κατάσταση υγείας του παιδιού. Το δελτίο υγείας βοηθά ώστε να μπορέσει να ανακαλύψει ο νηπιαγωγός ελαφρές σωματικές ανωμαλίες, κινητικές ή αισθητικές αδυναμίες, τις οποίες οι γονείς είτε αδυνατούν να αντιληφθούν είτε αρνούνται να δεχτούν .
Σε ορισμένες περιπτώσεις που είναι περισσότερο σοβαρές και περίπλοκες το παιδί μπορεί να χρειαστεί εισαγωγή σε ειδικό σχολείο. Μπορεί ωστόσο σε άλλες περιπτώσεις το παιδί να παρακολουθείται από ειδικό γιατρό, και να συμμετέχει στο τμήμα ένταξης.
.
Το νηπιαγωγείο αποτελεί θεσμό στην πορεία ανάπτυξης του παιδιού αλλά δε μπορεί να επιφέρει σημαντικά αποτελέσματα όταν η οικογένεια λείπει από το έργο αυτό. Η οικογένεια οφείλει να στηρίζει τον οργανισμό αυτό, να εμπιστεύεται το νηπιαγωγό και να ενεργεί για την επέκταση του, σύμφωνα με τις ανάγκες του παιδιού και της οικογένειας .

 

ΤΟ ΕΘΙΜΟ ΤΟΥ ΦΛΟΥΡΙΟΥ ΤΗΣ ΒΑΣΙΛΟΠΙΤΑΣ

 

Το φλουρί της βασιλόπιτας : προέλευση του εθίμου

Την πρώτη μέρα κάθε νέου έτους, συνηθίζουμε  να κόβουμε μία βασιλόπιτα μέσα στην οποία έχει τοποθετηθεί ένα φλουρί. Σε εκείνη ή εκείνον που θα τύχει το κομμάτι με το φλουρί, το νέο έτος θα του φέρει γούρι. Γιατί, όμως, έχει καθιερωθεί αυτό; Ποιες είναι οι ρίζες του εθίμου;

 

Κατά το ελληνικό έθιμο, το βράδυ της παραμονής της πρωτοχρονιάς, οικογένεια και φίλοι συγκεντρώνονται γύρω από το εορταστικό τραπέζι. Πάνω σε αυτό υπάρχει και μία βασιλόπιτα μέσα στην οποία υπάρχει κρυμμένο ένα φλουρί (νόμισμα, χρυσό όποτε είναι εφικτό). Με τον ερχομό του νέου έτους, ο νοικοκύρης του σπιτιού την κόβει σε τρίγωνα κομμάτια καθένα από τα οποία προσφέρεται στους παρευρισκόμενους, εκτός φυσικά από εκείνα που είναι του Χριστού, της Παναγίας, του φτωχού κλπ. Σε όποιον τύχει το φλουρί, το έθιμο ορίζει πως θα του φέρει τύχη στο νέο έτος.
Αν αναρωτιέστε, πώς καθιερώθηκε αυτό το έθιμο, υπάρχουν πολλές εκδοχές. Σύμφωνα, όμως, με τη θρησκευτική παράδοση, οι ρίζες του τοποθετούνται στην Καισάρεια της Καππαδοκίας πριν από περίπου 1600 χρόνια.
Εκείνη την εποχή, επίσκοπος ήταν ο Μέγας Βασίλειος, ο οποίος ήταν γνωστός για τη συμπόνια και τη βοήθεια που προσέφερε στους συνανθρώπους του. Τότε, κατά μία εκδοχή, ο τύραννος έπαρχος της Καππαδοκίας ζήτησε από το Μέγα Βασίλειο να του παραδώσει όλο το χρυσάφι της πόλης, ειδάλλως θα την πολιορκούσε και λεηλατούσε. Εκείνος προσευχόταν όλη τη νύχτα στο Θεό για τη σωτηρία της πόλης και όταν ξημέρωσε, ο έπαρχος με το στρατό του περικύκλωσε την πόλη , έτοιμος να τη λεηλατήσει. Όταν ο Μέγας Βασίλειος του είπε πως δε μπορεί να ικανοποιήσει τις απαιτήσεις του, καθώς οι περισσότεροι κάτοικοι είναι πολύ φτωχοί, τότε εκείνος θύμωσε πάρα πολύ και τον απείλησε πως θα τον εξορίσει ή και ακόμα ότι θα τον σκοτώσει.
Οι χριστιανοί της Καισάρειας, που αγαπούσαν πολύ το δεσπότη τους, ακούγοντας τις απειλές, συγκέντρωσαν όσα χρυσαφικά διέθεταν και τα παρέδωσαν σε ένα σεντούκι στο Μέγα Βασίλειο και εκείνος με τη σειρά του στον τύραννο. Όταν ο τελευταίος επιχείρησε να το ανοίξει, έγινε το θαύμα. Όλοι είδαν μία λάμψη και εμφανίστηκε ένας καβαλάρης (ο Άγιος Μερκούριος) που μαζί με το στρατό του (άγγελοι) όρμησε στον έπαρχο και τους ανθρώπους του οι οποίοι αφανίστηκαν. Έτσι η πόλη σώθηκε.
Τότε, ο Μέγας Βασίλειος αντιμετώπισε το πρόβλημα της επιστροφής και της δίκαιης διανομής των χρυσαφικών στους κατοίκους. Προσευχήθηκε στο Θεό και Εκείνος του έδωσε φώτιση. Ζήτησε από τους βοηθούς του να ζυμώσουν ψωμάκια και μέσα σε καθένα από αυτά να τοποθετήσουν λίγα χρυσαφικά. Κάθε οικογένεια καταναλώνοντας το ψωμάκι της, διαπίστωνε με έκπληξη το περιεχόμενό του. Αυτό το ψωμάκι ήταν η βασιλόπιτα, που έφερνε χαρά και ευλογία.
Γι’ αυτό, λοιπόν, προς τιμήν του Αγίου, την πρώτη μέρα του χρόνου (ημέρα μνήμης του θανάτου του) φτιάχνουμε βασιλόπιτα και τοποθετούμε ένα φλουρί σε αυτήν.

Ιστορία της βασιλόπιτας

ΚΑΛΙΚΑΝΤΖΑΡΟΙ

Είναι μικρά, άσχημα, κοκαλιάρικα πλασματάκια, εμφανίζονται τις ημέρες των Χριστουγέννων και μοναδικός σκοπός τους είναι για δώδεκα ημέρες να κάνουν τη ζωή των ανθρώπων… κόλαση. Ο λόγος για τα μικρά καλικαντζαράκια. Η ονομασία τους προέρχεται από το επίθετο «καλός» και το «κάνθαρος». Σύμφωνα με τους παλιούς μύθους, κάθε νύχτα από τις 25 Δεκεμβρίου μέχρι τις 5 Ιανουαρίου οι καλικάντζαροι έχουν την τιμητική τους.

Η παρουσία τους στη Γη διαρκεί δώδεκα ημέρες. Την παραμονή, λοιπόν, των Χριστουγέννων ξεκινούν τα μικροκαμωμένα καλικαντζαράκια για το μεγάλο ταξίδι τους πάνω στη Γη. Ο μύθος θέλει τους καλικάντζαρους να ζηλεύουν τον επάνω κόσμο τόσο πολύ που να προσπαθούν να τον γκρεμίσουν. Οταν έφτανε το βράδυ της παραμονής των Χριστουγέννων, έφευγαν και ανέβαιναν στον επάνω κόσμο για να τυραννήσουν τους ανθρώπους που θα έβρισκαν μπροστά τους. Είναι χιλιάδες και ξετρυπώνουν στην επιφάνεια της Γης από τις μυριάδες τρύπες που βρίσκονται πάνω στον στερεό φλοιό της. Βγαίνουν μέσα από τα φαράγγια και τα πηγάδια, από τις σπηλιές και τις καταβόθρες, τις καταπακτές και τα πιο μικρά, από τις μυρμηγκιές και διάφορες άλλες μικροσκοπικές τρύπες της! Φοβούνται πολύ το φως και γι\ αυτό την ημέρα κρύβονται. Βγαίνουν, όμως, από τις κρυψώνες τους τη νύχτα και πειράζουν τους ανθρώπους. Μικρά και ευκίνητα, καθώς είναι, μπαίνουν στα σπίτια απ\ όπου βρουν. Από τις καμινάδες, τις κλειδαρότρυπες, τις χαραμάδες των πορτών και των παραθύρων.

Τους αρέσει να πλατσουρίζουν μέσα στα δοχεία που έχουν οι νοικοκυρές το λάδι, στα τηγάνια, στα πιάτα, στους λύχνους που παλαιότερα χρησιμοποιούσαν για τον φωτισμό στα χωριά. Λερώνουν τα φαγητά με τα ακάθαρτα νύχια τους και αφήνουν τις ακαθαρσίες τους όπου βρουν. Μπορεί να μην κλέβουν τίποτε, αλλά αναστατώνουν τόσο πολύ το σπίτι, που το κάνουν αγνώριστο. Ετσι, λοιπόν, οι καλικάντζαροι γυρίζουν στους δρόμους , ανεβαίνουν στα κεραμίδια και καμιά φορά μπαίνουν από την καμινάδα του τζακιού σε σπίτια που οι νοικοκυρές είχαν ξεχάσει να θυμιατίσουν. Γι’ αυτό, για καλό και για κακό, οι νοικοκυρές εκείνες τις ημέρες καίνε λιβάνι σε θυμιατό κοντά στο τζάκι. Τα γνωστά παραμυθένια καλικαντζαράκια, παίζουν σπουδαίο ρόλο και επηρεάζουν σημαντικά τις συνήθειες και τα έθιμα των χριστουγεννιάτικων ημερών

 


Μετάβαση στο scratch.mit.edu.

ANAKYKΛΩΣΗ

 

ΟΛΟΗΜΕΡΟ & ΚΛΑΣΣΙΚΟ ΤΜΗΜΑ

 

    «ΘΗΣΑΥΡΟΙ  ΑΠΟ ΣΚΟΥΠΙΔΙΑ»

            

 

                   

 

1)ΕΠΙΛΟΓΗ ΤΟΥ ΘΕΜΑΤΟΣ

 Chrysanthemum

ΕΡΓΑΣΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗ

Η επιλογή του θέματος έγινε από τις νηπιαγωγούς, καθώς στο νηπιαγωγείο μας ο προαύλιος χώρος επικοινωνεί με αυτόν του δημοτικού, στον οποίο υπάρχουν κάδοι για ανακύκλωση υλικών. Αυτό μας έδωσε το έναυσμα, την αφορμή για περαιτέρω εξερεύνηση του θέματος.

Επίσης, στο νηπιαγωγείο πετάμε πολλά σκουπίδια (από χειροτεχνίες, κολατσιό των παιδιών, κ.α.) πολλά από τα οποία, μπορούν να ανακυκλωθούν και να εξελιχθούν στους «θησαυρούς από σκουπίδια».

Υπήρχαν βεβαίως και παιδιά που γνώριζαν για την ανακύκλωση, καθώς το περασμένο καλοκαίρι το ΚΠΕ Μυτιλήνης είχε προμηθεύσει τους κατοίκους της Αγιάσου με τσάντες ανακύκλωσης και κάποιοι από τους γονείς των μαθητών μας συλλέγουν και πετούν στους κάδους ανακύκλωσης τα ανακυκλώσιμα προϊόντα.

Όλα αυτά πιστεύαμε ότι θα βοηθούσαν στην πορεία του περιβαλλοντικού μας προγράμματος.

 

 

 

 

 

2)ΣΚΟΠΟΣ ΚΑΙ ΣΤΟΧΟΙ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

  • Να κατανοήσουν την σπουδαιότητα της ανακύκλωσης για τη ζωή μας και το περιβάλλον και να προβληματιστούν με την έλλειψη κάποιων υλικών.
  • Να καλλιεργηθεί η περιβαλλοντική τους συνείδηση και να μάθουν να σέβονται το φυσικό περιβάλλον στο οποίο ζουν και να μην πετούν τα αντικείμενα που ανακυκλώνονται στον κοινό κάδο.
  • Να γνωρίσουν ποια προϊόντα ανακυκλώνονται και ποια όχι.
  • Να εκφράζουν τις απόψεις τους και να συμμετέχουν ενεργά στο σχεδιασμό δραστηριοτήτων.
  • Να εμπλουτιστεί το λεξιλόγιό τους και οι γνωστικοί τους ορίζοντες.
  • Να μάθουν να συνεργάζονται.
  • Να έρθουν σε επαφή με σχετικά κείμενα( ημερολόγια, παραμύθια, εικονόλεξα…) που σχετίζονται με την ανακύκλωση.
  • Να επεξεργαστούν έργα τέχνης σχετικά με το θέμα.
  • Να ψυχαγωγηθούν και να διασκεδάσουν με τραγούδια σχετικά με την ανακύκλωση.
  • Να εξασκηθούν παίζοντας στο να μετρούν, να ομαδοποιούν.

 

ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ

Μέθοδος project-καταιγισμός ιδεών, παρατήρηση, διαθεματικότητα, ομαδοσυνεργατική μάθηση.

 

 

3)ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΕΝΝΟΙΟΛΟΓΙΚΟΥ ΠΛΑΙΣΙΟΥ-ΚΑΤΑΙΓΙΣΜΟΣ ΙΔΕΩΝ

 

Καθώς στην πόλη της Μυτιλήνης οι κάδοι ανακύκλωσης έχουν ευτυχώς πολλαπλασιαστεί, αλλά κι εμείς στο νηπιαγωγείο πετάμε πολλά χαρτιά στον κοινό κάδο, ξεκινήσαμε τη συζήτηση με τα παιδιά, προβληματιστήκαμε και αρχίσαμε να θέτουμε κάποιες ερωτήσεις :

  • Τι είναι τα σκουπίδια;
  • Πού πάνε μετά;
  • Τι μπορούμε να κάνουμε για να λιγοστέψουν τα σκουπίδια;
  • Τι είναι ανακύκλωση;
  • Τι μπορούμε να ανακυκλώσουμε;
  • Πού τοποθετούμε τα ανακυκλώσιμα υλικά;
  • Ποιος τα παίρνει από τον μπλε κάδο και που τα πάνε μετά;

 

 

 

Ξεκινώντας από τις ερωτήσεις αυτές, μπορέσαμε να δούμε τις προϋπάρχουσες  γνώσεις των παιδιών, στις οποίες στηριχθήκαμε στην πορεία του προγράμματος.

Ενημερώσαμε τους γονείς για το πρόγραμμά μας και τους ζητήσαμε να μας βοηθήσουν στην εξέλιξη του προγράμματός μας, φέρνοντάς μας στο σχολείο πράγματα που ανακυκλώνονται, για να τα χρησιμοποιήσουμε σε κατασκευές, αλλά και να τα πετάξουμε εμείς οι ίδιοι στους κάδους.

 

 

 

 

ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ ΤΟΥ ΘΕΜΑΤΟΣ ΠΟΥ ΘΑ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΟΥΜΕ :

 

 

 

  • Τι είναι η ανακύκλωση;
  • Τι ανακυκλώνουμε;
  • Πως γίνεται η ανακύκλωση;
  • Ανακύκλωση και σκουπίδια.
  • Η χρησιμότητα της ανακύκλωσης.
  • Ανακύκλωση και προβλήματα.
  • Ανακύκλωση και οικονομία.
  • Ανακύκλωση και υγεία.

 

 

ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗ ΚΑΙ ΓΛΩΣΣΑ

*ΠΡΟΦΟΡΙΚΗ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

 

-Συζήτηση με τα παιδιά για την ανακύκλωση.Τι γνωρίζουμε;Τι θα θέλαμε να μάθουμε; Τα παιδιά συμμετέχουν ενεργά και συναποφασίζουν τι θα μάθουν και με ποιο τρόπο.

-Αναδιήγηση παραμυθιών και απάντηση σε ερωτήσεις κατανόησης.

-Απομνημόνευση ποιημάτων.

-Επικοινωνούν, μαθαίνουν πράγματα μέσα στην τάξη από τους ίδιους τους γονείς τους, που γνωρίζουν πράγματα πάνω στο θέμα ή μεταφέρουν παρόμοιες εμπειρίες από το οικογενειακό τους περιβάλλον.

-Εμπλουτισμός λεξιλογίου σχετικού με το θέμα: ανακύκλωση,απορριματοφόρο ανακύκλωσης, επανα-χρησιμοποίηση, κύκλος ζωής πραγμάτων.

-Περιγράφουν διάφορους πίνακες ζωγραφικής με θέμα την ανακύκλωση.Εκφράζουν τα συναισθήματά τους. Προτείνουν λεζάντες.

-Συζήτηση με τα νήπια…δημιουργία οικολογικών μηνυμά-των.

-Συζήτηση με αφορμή τα παραμύθια που διαβάσαμε σχετικά με την ανακύκλωση και σχολιασμός αφισών που παρατηρήσαμε.

 

*ΓΡΑΦΗ

  • Σταυρόλεξα για την ανακύκλωση.
  • Ανασύνθεση λέξεων.
  • Δημιουργία ετικετών-λεζάντων.
  • Συμμετοχή στην δημιουργία πινάκων και καταγραφή λέξεων από τα παιδιά.
  • Συμμετοχή στην δημιουργία πινάκων και καταγραφή λέξεων από τα παιδιά.
  • Κατασκευή ακροστιχίδας της ανακύκλωσης.

*ΑΝΑΓΝΩΣΗ

~Ανάγνωση από τις νηπιαγωγούς παραμυθιών, όπως:

-Σοφία Ζαραμπούκα, Ο Μπέν, η Μου και τα σκουπίδια. εκδ.Πατάκη

-Ευγενία Φακίνου, ΝΤΕΝΕΚΕΔΟΥΠΟΛΗ, εκδ. κέδρος

-Μαρία Ζαχαριουδάκη,  Η κ.Ανακύκλωση και η περιπέτεια των σκουπιδιών, εκδ. Άγκυρα

 

~Αναγνώριση λέξεων σχετικών με την ανακύκλωση και ταύτισή τους σε πίνακα αναφοράς.

~Ανάγνωση λογότυπων των ανακυκλώσιμων προϊόντων που φέρνουν τα ίδια τα παιδιά στο σχολείο.

~Ανάγνωση αφισών σχετικών με το θέμα.

~Μαθαίνουν γραμματάκια(π.χ ακροστιχίδα ανακύκλωσης)

 

 

ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗ ΚΑΙ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ

 

  • Αρίθμηση. Μετράμε τενεκεδάκια και άλλα υλικά που ανακυκλώνονται. Γράφουμε πόσα είναι και μαθαίνουμε έννοιες όπως λιγότερα-περισσότερα.
  • Συγκρίσεις μεγεθών: μεγάλο-μικρό (συγκρίνοντας μπουκάλια, τενεκεδάκια κ.α.)
  • Αντιστοίχιση αντικειμένων ένα προς ένα, χρησιμοποιώντας ανακυκλώσιμο υλικό και τα παιδιά. Π.χ. Έχουμε τόσα ρολά υγείας όσα είναι τα παιδιά;
  • Ομαδοποιήσεις υλικών.
  • Καταγραφή σε πίνακα των υλικών και ταξινόμηση με βάση το υλικό κατασκευής τους.

ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗ- ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΚΑΙ ΕΚΦΡΑΣΗ

  • Ζωγραφίζουν εικόνες από παραμύθια που τους έκαναν εντύπωση, όπως «Ο κύριος Μπεν, η Μου και τα σκουπίδια», «Ντενεκεδούπολη » , κ.α.
  • Κατασκευάζουν ομαδικές εργασίες με ανακυκλώσιμα υλικά ( καλαμάκια, ξυλάκια, καπάκια).

 

 

 

  • Κατασκευές με ρολά από χαρτί υγείας, όπως πεταλούδες.
  • Δημιουργία κάδων ανακύκλωσης στην τάξη μας από χαρτόκουτες.

 

  • Κατασκευάζουν πίνακες με την τεχνική του κολάζ.

 

  • Κατασκευές από μπουκάλια και κεσεδάκια από γιαούρτια , όπως πασχαλινά καλαθάκια και γλαστράκια για τη γιορτή της μητέρας.

 

  • Κατασκευή από χυμούς των παιδιών τρενάκι στα πλαίσια της ενασχόλησής μας με τα μεταφορικά μέσα.

 

  • Κατασκευή κούκλες από τενεκεδάκια για την δραματοποίηση της Ντενεκεδούπολης.

 

  • Ζωγραφική εμπνευσμένη από έργα μεγάλων ζωγράφων σχετικά με την ανακύκλωση.

ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗ ΚΑΙ ΜΟΥΣΙΚΗ

 

  • Μαθαίνουμε τραγούδια για την ανακύκλωση και χορεύουμε.
  • Μουσικά παιχνίδια και ήχοι από τα ανακυκλώσιμα υλικά.
  • Ακούμε τραγούδια στο YouTube σχετικά με την ανακύκλωση ( π.χ. Η ανακύκλωση, Ο μπλε κάδος, Η σακούλα….)

 

ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗ ΚΑΙ ΜΕΛΕΤΗ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ

  • Μαθαίνουν για τη χρησιμότητα της ανακύκλωσης.
  • Συζητούν και προβληματίζονται για την αλόγιστη χρήση ορισμένων υλικών, όπως και υλικών που πετούν στο περιβάλλον. Επίσης, προβληματίζονται και συζητούν τα λάθη που γίνονται όσον αφορά την ανακύκλωση.
  • Κατασκευάζουν φυσικό λίπασμα ( από φλούδες φρούτων ) για τα δέντρα του σχολείου μας και το τοποθετούν στις ρίζες τους.

         ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗ ΚΑΙ ΙΣΤΟΡΙΑ

Τα νήπια μαθαίνουν πότε πρωτοξεκίνησε η ανακύκλωση.

 

 

     ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗ ΚΑΙ ΑΓΩΓΗ ΥΓΕΙΑΣ

Μαθαίνουν ότι τα προϊόντα από ανακυκλώσιμα υλικά είναι ασφαλή για την υγεία τους.

 

                                                           

    ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗ ΚΑΙ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗ

  • Αναζήτηση εποπτικού υλικού ( τραγούδια, βιντεάκια , παραμύθια…) και πληροφοριών από το διαδίκτυο.
  • Έπαιξαν παιχνίδια στην ιστοσελίδα www.herco.gr/game.html ( παιχνίδι ανακύκλω-σης).

 

 

 

 

         

           

           ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

Αξιολογώντας την όλη προσπάθεια και εμπλοκή των νηπίων στις δραστηριότητες του σχεδίου εργασίας, θα μπορούσαμε να πούμε ότι συμμετείχαν με ιδιαίτερο ενδιαφέρον. Στηρίχθηκε στις προϋπάρχουσες γνώσεις τους. Τα παιδιά είχαν τη δυνατότητα κατά την πορεία του προγράμματος να αποκτήσουν γνώσεις, να εκφραστούν και να προβληματιστούν. Αυτό που τους άρεσε περισσότερο είναι οι κατασκευές με τα ανακυκλώσιμα υλικά και η αλήθεια είναι ότι πειραματίστηκαν με πολλά από αυτά.

Η ενασχόλησή μας με το θέμα έκανε τα νήπια να ευαισθητοποιηθούν σε περιβαλλοντικά θέματα και να αλλάξουν στάση και συμπεριφορά. Απέκτησαν σωστή περιβαλλοντική συνείδηση.

Οι στόχοι πιστεύουμε ότι επιτεύχθηκαν. Τα νήπια απέκτησαν νέες γνώσεις, εμπλουτίστηκε το λεξιλόγιό τους, συνεργάστηκαν μεταξύ τους, μίλησαν για τις εμπειρίες τους, αντάλλαξαν απόψεις, εκφράστηκαν, διασκέδασαν, πειραματίστηκαν.

Το θέμα πιστεύουμε ότι ολοκληρώθηκε με επιτυχία. Στη διάρκεια των πέντε μηνών τα νήπια αποκόμισαν πολλές γνώσεις. Η συνεργασία ανάμεσα στις τρείς νηπιαγωγούς που συμμετείχαν στο πρόγραμμα ήταν αρμονική και αυτό βοήθησε στην ομαλή έκβαση του σχεδίου εργασίας. Οι γονείς συνεργάστηκαν μαζί μας στο μέρος που τους αναλογούσε και βοήθησαν ιδιαίτερα στη συλλογή ανακυκλώσιμων υλικών.

Η ανακύκλωση αγαπήθηκε από τα παιδιά και εντάχθηκε στον τρόπο ζωής τους αλλά και των γονιών τους. Παράλληλα ενεργοποιήθηκαν στο να αναγνωρίζουν, να συλλέγουν και να μεταφέρουν ανακυκλώσιμα υλικά προκειμένου να φτιάξουν ομαδικές και ατομικές εργασίες.

 

 

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

  • Κατερίνα Μιχαλοπούλου- Ειρήνη Χιωτάκη, Δραστηριότητες για την ανακάλυψη και κατανόηση του περιβάλλοντος στην προσχολική ηλικία, εκδ.Καστανιώτη 2001
  • Νίκη Δεληκανάκη – Ρένια Κοκολάκη – Μαρία Νοίδου, Περιβαλλοντική εκπαίδευση στην προσχολική ηλικία, εκδ.Ελληνικά γράμματα 2000
  • Μαρία Δημοπούλου – Τάσος Ζόμπολας – Ελένη Μπαμπίλα – Μαριάννα Χατζημιχαήλ , Περιβαλλοντική Αγωγή για μικρά παιδιά , εκδ.Καλειδοσκόπιο 2001
  • Ενεργώ, Κέντρο Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας, ΚΑΠΕ

 

ΟΔΗΓΙΕΣ ΓΙΑ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΙΑΤΙΚΗ ΓΙΟΡΤΗ

 

1.Ανάλογα τα παιδιά φτιάχνω και τα χορευτικά. Συνήθως τα κοριτσάκια έχουν τον ρυθμό μέσα τους οπότε κάνουν πιο πολλές φιγούρες και τα αγόρια δεν το πολυέχουν με τον χορό, οπότε ψάχνω να βρω φιγούρες που θα τους αρέσουν    και είναι εύκολες!Συγκεκριμένες και επαναλαμβανόμενες φιγούρες για να μην μπερδευτούν.

2.Για να βγει καλό ένα χορευτικό πρέπει να έχει μικρή διάρκεια, γιατί κάνουμε συγκεκριμένες φιγούρες οπότε αν είναι μεγάλο το κομμάτι..από κάποιο σημείο και μετά είναι βαρετό στο κοινό, αλλά και στα ίδια τα παιδιά.

  1. Στην αλλαγή της φιγούρας βρίσκω ένα σήμα με το σώμα μου, ώστε τα παιδιά να ξέρουν το σωστό σημείο του τραγουδιού που θα πρέπει να την κάνουν. Μπορεί να είναι παλαμάκι ή σήμα με το χέρι πχ είναι ώρα να κάνουν κύκλο, οπότε τους το δείχνω με κυκλική κίνηση της παλάμης μου, η οποία είναι  κλειστή με τον δείκτη όρθιο (να δείχνει πάνω) ή για να κρατηθούν ανάποδο αγκαζέ τους το δείχνω με τους δύο δείχτες γαντζωμένους μεταξύ τους (οι παλάμες κλειστές)…κλπ

4.Οι κινήσεις του κεφαλιού, των χεριών και των ποδιών, ενώ είναι στάσιμη η θέση του υπόλοιπου σώματος είναι εύκολες φιγούρες, αρέσουν στα παιδιά και βγάζει ωραίο αποτέλεσμα!

  1. Πάντα υπάρχει ένα παιδί που έχει μάθει όλες τις φιγούρες, οπότε αν κάποιο παιδί λείψει υπάρχει αντικαταστάτης 😉

6.Αν αγχώνεστε για τον χορό ή θέλετε να δοκιμάσετε και άλλες φιγούρες κοιτάξτε (χορός από το wii):

http://www.youtube.com/watch?v=7BObxo6KXKc

ή http://www.youtube.com/watch?v=uWzhxPf-5iU

 

ΘΕΑΤΡΙΚΟ ΤΑ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΙΑΤΙΚΑ ΣΤΟΛΙΔΙΑ

ΤΑ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΙΑΤΙΚΑ ΣΤΟΛΙΔΙΑ

 

ΠΡΟΣΩΠΑ: 21

ΣΚΗΝΙΚΟ: ( Μπλε ύφασμα με αστεράκια και αγγελούδια και χριστουγεννιάτικο δέντρο στολισμένο. Τα παιδιά στολίδια σε ημικύκλια αριστερά και δεξιά. Πρώτοι βγαίνουν ο Σφυρίχτρας και η Τρομπέτα, που θα κάνουν χρέη αφηγητή, κατά τη διάρκεια του έργου, παρουσιάζοντας τα στολίδια. Μπαίνει  ο Σφυρίχτρας τρέχοντας στο ρυθμό της μουσικής

 

ΣΦΥΡΙΧΤΡΑ

 

Κυρίες μου και κύριοι

βγήκα την καλησπέρα μου

πρώτη για να σας πω

και να σας φανερώσω

εγώ το μυστικό.

 

Σφυρίχτρα όλοι με φωνάζουν

κι αν δεν το σφυρίξω εγώ

τότε σίγουρα θα μείνει

σκοτεινό το μυστικό.

 

( Μουσική:……………………………Εμφανίζεται η Τρομπέτα χορεύοντας και χωρίς να βλέπει τον Σφυρίχτρα λέει)

 

ΤΡΟΜΠΕΤΑ

 

Είμαι η Τρομπέτα εγώ

και ξέρω να φωνάζω

κι όταν μαθαίνω κάτι

σε όλους σας το λέω

χωρίς να λογαριάζω.

 

Όταν όλοι πια δε βλέπουν

τα στολίδια ζωντανεύουν,

κι απ’ το δέντρο κατεβαίνουν

και γλεντάνε και χορεύουν.

ΣΦΥΡΙΧΤΡΑ

Ήθελα πρώτη να το πω

μα ξέχασα εσένα

μικρή γλωσσοκοπάνα μου

γλυκούλα μου Τρομπέτα.

 

ΤΡΟΜΠΕΤΑ

Αχ ,  Σφυρίχτρα, πάλι

παράπονα μου κάνεις;

Αφού το ξέρεις πως μαζί

θα κάνουμε τον τελάλη.

 

 

ΣΦΥΡΙΧΤΡΑΣ- ΤΡΟΜΠΕΤΑ (μαζί)

Όταν όλοι πια δε βλέπουν

τα στολίδια ζωντανεύουν!

Όταν το σκοτάδι πέφτει

γίνεται μεγάλο γλέντι.

 

Ήρθαν τα Χριστούγεννα

κι η παρέλαση αρχίζει

Κάντε λίγο ησυχία,

θάρθουν όλα τα στολίδια!

 

 

Πρώτα έρχονται τα αστέρια( Το φωνάζουν στον κόσμο)

 

( Μουσική…………εμφανίζονται τα αστέρια)

 

                             ΑΣΤΕΡΙΑ

 

Είμαστε τα λαμπερά αστεράκια.

Φωτίζουμε και λάμπουμε για σας

και ήρθαμε για να φέρουμε

τα νέα της χαράς.

 

 

Το φεγγάρι έχουμε αρχηγό

και φίλο μας πιστό

σαν κεράκια του ουρανού

φως απλώνουμε παντού

 

Τρέχουμε και σεργιανάμε

τις νύχτες σαν φωτάμε.

Αγκαλιασμένα κάθε βράδυ,

κυνηγάμε το φεγγάρι.

 

 

Ελάτε, ελάτε από ψηλά

να λάμψουμε αντάμα.

Να στείλουμε φως και ζεστασιά

να διώξουμε την παγωνιά

 

 

ΣΦΥΡΙΧΤΡΑΣ- ΤΡΟΜΠΕΤΑ (μαζί)

 

Να και τα αγγελούδια με τα όμορφα τραγούδια.

 

 

Είμαστε τα αγγελούδια

τ’  ουρανού τα όμορφα στολίδια.

Ψέλνουμε και τραγουδάμε

τα παιδιά από ψηλά φυλάμε.

 

Γιορτάζει απόψε όλη η γη!

Ήρθε ο Χριστός, γλυκό παιδί,

Αγάπη, ειρήνη να μας δώσει

κι απ’ την κακία να μας σώσει

 

Ήρθαμε εδώ όλα μαζί

να ψάλλουμε τραγούδια,

να σκορπίσουμε από ψηλά

τα πιο όμορφα λουλούδια

 

Όλα ας τραγουδήσουμε

εμείς τα αγγελούδια

τα πιο γλυκά και όμορφα

αγγελικά τραγούδια.

 

Χαρείτε,  τραγουδήστε,

Χριστού τη θεία Γέννηση

Τρέξτε παντού να πείτε.

Γεννήθηκε απόψε σε φάτνη φτωχική,

μικρός  Χριστός να φέρει

Αγάπη σ’ όλη τη γη.

ΣΦΥΡΙΧΤΡΑΣ- ΤΡΟΜΠΕΤΑ (μαζί)

 

Έρχονται οι μπάλες, μικρούλες και μεγάλες!

 

(Μουσική…………………Μπαίνουν χορεύοντας οι μπάλες)

 

Τι θα ‘τανε το δέντρο μας

Χωρίς εμάς τις μπάλες

Χωρίς μπαλίτσες όμορφες

Μικρούλες και μεγάλες;

 

Κοιτάξτε μας γυαλίζουμε

και είμαστε χρωματιστές.

Δέστε πως φωσφορίζουμε,

κι έχουμε κι άλλες αδελφές.

 

 

Μικρή μπαλίτσα είμαι κι εγώ

μα έχω τόση χάρη!

Στολίζω το δεντράκι μας

και είμαι όλο νάζι!

 

 

Είμαι μια μικρούλα μπάλα

με τη σκόνη τη χρυσή

κι όταν με βάζετε στο δέντρο

έχω μια χαρά τρελή.

 

 

ΣΦΥΡΙΧΤΡΑΣ- ΤΡΟΜΠΕΤΑ (μαζί)

 

Έρχονται και τα κεράκια, να φωτίσουν τα σκοτάδια!

 

(Μουσική………………..Μπαίνουν τα κεριά)

 

 

Σήμερα ήρθαμε εδώ          ΜΠΕΣΑΡΝΤ

σε όλους σας να πούμε

αγάπη, ελπίδα και όνειρο

πως πάντα θα σκορπούμε

 

 

 

Με ένα κερί, ο κόσμος αλλάζει

και γίνεται ρομαντικός,

με μια φλόγα που τη θαυμάζει

ο πλούσιος μα κι ο φτωχός!

 

 

Φέγγω για τα Χριστούγεννα,

φέγγω για την αγάπη

για την ειρήνη, τη χαρά

τον πόνο και το δάκρυ.

 

 

Για το μικρό Χριστούλη μας

όλα μας τραγουδάμε,

φέγγουμε, λαμπυρίζουμε

κι όλους σας αγαπάμε.

 

ΣΦΥΡΙΧΤΡΑΣ- ΤΡΟΜΠΕΤΑ (μαζί)

Έρχονται τα ρόδια, και μαζί τους και τα γούρια!

 

(Μουσική………………Μπαίνουν τα ρόδια)

 

 

Ήρθαμε κι εμείς εδώ

να σας φέρουμε χαρά

και σε όλους να ευχηθούμε

τα χρόνια να ‘ναι πάντα καλά!

 

Είμαι το ρόδι και έχω παιδάκια

Αυτά τα έξυπνα, μικρά σποράκια!

Φέρνουμε τύχη και ευτυχία

Φεύγουν τα βάσανα κι η δυστυχία

 

Κόκκινο ρόδι είμαι κι εγώ

κι ήρθα εδώ να ευχηθώ:

Χρόνια πολλά, χρόνια καλά

όλο υγεία και ομορφιά.

 

 

Ότι ζητήσετε, το’ χετε τώρα

εμείς τα ρόδια,

φέρνουμε δώρα.

 

 

.

 

ΣΦΥΡΙΧΤΡΑΣ- ΤΡΟΜΠΕΤΑ (μαζί)

 

Έρχονται οι κούκλες με τις όμορφες τις μπούκλες!

 

(Μουσική………………Μπαίνουν οι κούκλες)

 

 

Μια αγκαλιά μόνο μας φτάνει

και ένα γλυκό ζεστό φιλί.

Είμαστε οι ωραίες κούκλες

οι πιο όμορφες στη γη.

 

 

Είμαι μία μπαλαρίνα

με ωραίο φουστανάκι

και ήρθα κι εγώ μαζί με σας

να στολίσω το δεντράκι.

 

 

Είμαι μια μικρή κουκλίτσα

και σας αγαπώ πολύ!

Από δω έχω ένα κουμπί,

που όταν το πατήσεις,

κάνει έτσι τα ματάκια.

Κι από δω έχω ένα κουμπί

που όταν το πατήσεις

κάνει έτσι τα χεράκια

Κι από δω έχω ένα κουμπί

που όταν το πατήσεις

στέλνει σ’ όλους δυο φιλάκια.

 

 

Είμαι ένα μικρό κουκλάκι

κι έχω όμορφο μαλλάκι.

Μιλάω μ’ ανθρώπινη φωνή

και μοιάζω σαν αληθινή.

Είμαστε οι κουκλες οι ωραίες

Οι πιο όμορφες στη γη.

 

 

ΣΦΥΡΙΧΤΡΑΣ- ΤΡΟΜΠΕΤΑ (μαζί)

 

Πω πω πω ταρατατζούμ! Έρχονται τα τύμπανα!

 

(Μουσική τραγούδι: «Ο μικρός τυμπανιστής» Εμφανίζονται τα τύμπανα)

 

Ταμ ταμ, τουμ τουμ!

Τα τύμπανα περνούν!

Ταμ ταμ, τουμ τουμ!

Ταμ τουμ ταρατατζούμ!

 

 

Φέρνουμε πάντα τη γιορτή

και όλοι χαίρονται πολύ.

Όλοι κοιτάνε και κάνουν χάζι

κι όλο και κάποιος ίσως τρομάζει.

 

 

Όταν περνάμε,                      

Όλοι σιωπούνε.

Δέστε φωνάζουν

Τα τύμπανα περνούνε!

 

 

Τα τύμπανα είμαστε

εμείς της χαράς

κι όταν ερχόμαστε

πω πω σαματάς.

 

 

ΣΦΥΡΙΧΤΡΑΣ- ΤΡΟΜΠΕΤΑ (μαζί)

 

Και τα δώρα; Δε θα ‘ρθούνε για να μπουν κάτω απ’ το δέντρο;

 

(Μουσική………………Μπαίνουν τα δώρα)

 

 

Είμαστε μικρά δωράκια

με τα πολλά τα μυστικά

και σκορπάμε τη χαρά

 

 

Είμαι κι εγώ ένα δωράκι

θέλω να πάω μακριά,

σε φτωχά σπιτάκια μέσα

να με κρατήσουν τα παιδιά.

 

 

Ένα δωράκι είμαι κι εγώ,

Χριστουγεννιάτικο και γιορτινό

έχω καρδούλα από γλυκά

για να γλυκαίνω κάθε καρδιά

 

Είμαι χαρούμενο δωράκι

μα παραμέσα από τους φιόγκους,

εκπλήξεις κρύβω εγώ πολλές

για τους ειρηνικούς ανθρώπο

ΤΡΟΜΠΕΤΑ

Τι πανέμορφο δεντράκι, όλα τα στολίδια είναι εδώ!

 

 

 

Η παράσταση τελειώνει κι ένα θα σας πούμε εμείς

να στολίσετε ένα δέντρο τόσο όμορφο, όσο κι αυτό.

Μην ξεχνάει όμως κανείς στης γιορτής την ξενοιασιά

πως η αγάπη θέλει να ‘ρθει, να φωλιάσει στην καρδιά.

 

 

 

 

( Τα παιδιά χαιρετούν με μουσική……………………..)