Στα πλαίσια του μαθήματος Ερευνητική Εργασία της Α΄Λυκείου, υλοποιήθηκε φέτος στο 1ο Γενικό Λύκειο Ξάνθης, εργασία με θέμα “Φύση και Μαθηματικά”. Σκοπός της εργασίας ήταν η εξοικείωση των μαθητών με τον κόσμο των μαθηματικών, μελετώντας αναλυτικά τη χρυσή τομή, η οποία από έναν απλό παρατηρητή αναγνωρίζεται ως “αρμονία” και “ομορφιά” στην καθημερινότητά μας, .

Τα ερωτήματα που κλήθηκαν να διερευνήσουν οι μαθητές είναι τα παρακάτω:

  • Τι γνώση έχουν οι συμμαθητές τους για τη χρυσή τομή;
  • Πού εντοπίζεται η χρυστή τομή στα βιολογικά συστήματα;
  • Πού εντοπίζεται η χρυστή τομή σε αρχιτεκτονικές κατασκευές;
  • Πού εντοπίζεται η χρυστή τομή στο ανθρώπινο σώμα;
  • Πόσο μακριά από τη χρυσή τομή απέχουν οι ίδιοι οι μαθητές;

Εμπλεκόμενα γνωστικά αντικείμενα: Μαθηματικά, Πληροφορική

Παιδαγωγική Προσέγγιση: Το project ακολούθησε την προσέγγιση της οικοδόμησης της γνώσης (κονστρουκτιβιστικές θεωρίες). Κατά τη διάρκεια του project πραγματοποιήθηκαν δραστηριότητες που υποστήριξαν τη συνεργατική μάθηση, μέσω κοινωνικής διαπραγμάτευσης. Δόθηκε μεγάλη έμφαση στην οικοδόμηση και όχι στην αναπαραγωγή της γνώσης και πραγματοποιήθηκαν μαθησιακές διαδικασίες βασισμένες σε πραγματικές καταστάσεις.

Υλικοτεχνική Υποδομή: Το μάθημα πραγματοποιήθηκε στο ΣΕΠΕΗΥ του σχολείου. Για τις ανάγκες του μαθήματος δημιουργήθηκε ένα wiki (περιβάλλον συνεργατικής μάθησης), στο οποίο αναρτήθηκαν από τους μαθητές τα αποτελέσματα των εργασιών τους http://mathnature.wikispaces.com. Εκτός από το wiki οι μαθητές χρησιμοποίησαν το διαδίκτυο, προγράμματα επεξεργασίας κειμένου και λογιστικά φύλλα.

Οργάνωση Διδασκαλίας: Οι μαθητές χωρίστηκαν σε ομάδες εργασίας και κάθε μαθητής ανέλαβε διακριτό ρόλο μέσα σε κάθε ομάδα. Στις περισσότερες δραστηριότητες οι ομάδες ανέλαβαν κοινά θέματα, ενώ σε άλλες δραστηριότητες υπήρξε διαφοροποίηση στη θεματολογία.

Α΄Φάση: Οι μαθητές συστήνουν τους εαυτούς τους στην ομάδα και στις υπόλοιπες ομάδες. Ταυτόχρονα μαθαίνουν να χρησιμοποιούν το wiki.

B’ Φάση: Οι μαθητές συντάσσουν ερωτηματολόγιο για την “χρυσή τομή”. Αποτυπώνουν το ερωτηματολόγιο σε επεξεργαστή κειμένου. Μοιράζουν το ερωτηματολόγιο στους συμμαθητές τους (όλο το σχολείο) και συγκεντρώνουν τις απαντήσεις. Οι μαθητές καταχωρούν τις απαντήσεις από τα  ερωτηματολόγια σε on-line φόρμα.

Γ’ Φάση: Οι μαθητές μαθαίνουν να κάνουν στατιστική ανάλυση των δεδομένων σε λογιστικό φύλλο, και να δημιουργούν τους ανάλογους πίνακες και διαγράμματα.

Δ΄Φάση: Κάθε ομάδα αναλαμβάνει να αναζητήσει πληροφορίες από το διαδίκτυο σχετικά με την εμφάνιση της χρυσής τομής σε ένα διαφορετικό πεδίο (βιολογικά συστήματα, αρχιτεκτονικές κατασκευές – τέχνες, γεωμετρικές κατασκευές, ανθρώπινες αναλογίες).

Ε’ Φάση: Οι μαθητές οργανώνουν μία έρευνα στο κέντρο της Ξάνθης, όπου παίρνουν συνέντευξη από περαστικούς σχετικά με τη γνώση τους για τη χρυσή τομή.