Komposita (Σύνθετα ουσιαστικά)

Ενώνοντας δύο ή περισσότερες λέξεις σχηματίζεται ένα σύνθετο ουσιαστικό. Το πρώτο συνθετικό προσδιορίζει το δεύτερο, ενώ δεύτερο είναι το βασικό και καθορίζει το γένος και τον πληθυντικό του σύνθετου ουσιαστικού.

z.B.

die Schule + der Hof = der Schulhof

der Lehrer + das Zimmer = das Lehrerzimmer

das Buch + die Seite = die Buchseite

Η ανεπίσημη ώρα (Die unoffizielle Uhrzeit)

Χρησιμοποιείται στην καθομιλουμένη.

Λέγεται αντίστροφα  από αυτό που βλέπουμε: πρώτα τα λεπτά και μετά η ώρα. : z.B.

01:00 → ein Uhr

02:05 → fünf nach zwei

03:10 → zehn nach drei

04:15 → Viertel nach vier

05:20 → zwanzig nach fünf

06:25 → fünf vor halb sieben

07:30 → halb acht

08:35 → fünf nach halb neun

09:40 → zwanzig vor zehn

10:45 → Viertel vor elf

11:50 → zehn vor zwölf

12:55 → fünf vor eins

Modalverben

Τα Modalverben είναι λίγο ιδιόμορφα ρήματα ως προς την κλίση τους:

  dürfen können müssen
  (επιτρέπεται) (μπορώ) (πρέπει)
ich darf kann muss
du darfst kannst musst
er/sie/es darf kann muss
wir dürfen können müssen
ihr dürft könnt müsst
sie/Sie dürfen können müssen

Τα Modalverben μπαίνουν στη δεύτερη συντακτική θέση της πρότασης και συντάσσονται συνήθως με απαρέμφατο, το οποίο μπαίνει στο τέλος της πρότασης και δεν κλίνεται.

.Τα Modalverben εκφράζουν:

  • dürfen: παροχή άδειας και απαγόρευση, ευγενική ερώτηση και υπόθεση
  • können: ικανότητα και ανικανότητα (με άρνηση), δυνατότητα, υπόθεση και παροχή άδειας
  • müssen: υποχρέωση, αναγκαιότητα, διαταγή

Ρήματα: Προστακτική (Imperativ)

 Η προστακτική σχηματίζεται σε τρία πρόσωπα, στο β΄ ενικό και β΄ πληθυντικό πρόσωπο και στον τύπο ευγενείας:

  • Το β΄ ενικό πρόσωπο σχηματίζεται από το θέμα του β΄ ενικού προσώπου της οριστικής του ενεστώτα (χωρίς την προσωπική αντωνυμία).

π.χ. Το ρήμα  kommen στο β’ ενικό είναι du kommst. Αφαιρούμε την κατάληξη –st και την προσωπική αντωνυμία και μένει komm! Το ρήμα  arbeiten στο β’ ενικό είναι du arbeitest. Αφαιρούμε την κατάληξη –st και την προσωπική αντωνυμία και μένει arbeite!

  • Στο β’ πληθυντικό το ρήμα παραμένει όπως κλίνεται στο β’ πληθυντικό του ενεστώτα (χωρίς την προσωπική αντωνυμία).

π.χ. Το ρήμα  kommen στο β’ πληθυντικό είναι ihr kommt. Αφαιρούμε την προσωπική αντωνυμία και μένει kommt!

  • Ο τύπος ευγενείας σχηματίζεται όπως ο τύπος ευγενείας του ενεστώτα, με την προσωπική αντωνυμία, η οποία μπαίνει μετά το ρήμα.

π.χ. Το ρήμα  kommen στον τύπο ευγενείας είναι Sie kommen. Η προστακτική γίνεται kommen Sie!

 Παρατηρήσεις

1.   Τα ανώμαλα ρήματα που μετατρέπουν το e σε i και το e σε ie διατηρούν την αλλαγή στο β΄ ενικό της προστακτικής.

π.χ.

Το ρήμα  geben στο β΄ ενικό είναι du gibst.  Προστακτική gib

Το ρήμα  sehen στο β΄ ενικό είναι du siehst.  Προστακτική sieh

2.   Τα ανώμαλα ρήματα που μετατρέπουν το a σε ä δεν αλλάζουν στο β΄ ενικό της προστακτικής, δηλαδή δεν παίρνει Umlaut.

π.χ. Το ρήμα  fahren στο β΄ ενικό είναι du fährst.  Προστακτική fahr

3.   Το ρήμα sein σχηματίζει την προστακτική ως εξής:

β΄ ενικό πρόσωπο sei
β΄ πληθυντικό πρόσωπο seid
τύπος ευγενείας seien Sie 

Σύνταξη ρημάτων (Syntax der Verben)

  • Ρήματα που συντάσσονται με ονομαστική:  sein, heißen, werden

z.B. Meine Mutter heißt Monika.

Ich werde Ärztin.

Das ist mein Auto.

H ονομαστική απαντά στις ερωτήσεις: Wer (για πρόσωπα) – Was (για πράγματα)

  • Ρήματα που συντάσσονται με αιτιατική:  haben, machen, spielen, lernen, brauchen, kaufen, malen, lesen, finden, hören, notieren, üben, wiederholen, suchen, markieren, essen, trinken, sehen, nehmen,  vergessen, verstehen, u.s.w.

z.B. Ich habe einen Bruder.

Die Schülerband macht Rockmusik.

H αιτιατική απαντά στις ερωτήσεις: Wen (για πρόσωπα) – Was (για πράγματα)

Προσοχή!

Στην αιτιατική αλλάζει μόνο το αρσενικό πρόσωπο και παίρνει κατάληξη -en.

Ενικός Πληθυντικός
αρσενικό θηλυκό ουδέτερο
ονομαστική der die das die
αιτιατική den die das die