vastsekou's blog

Το εκπαιδευτικό ιστολόγιό μου. Επικοινωνία: vastsekou@sch.gr

ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ: Ποσοστά – Προβλήματα για επανάληψη

Μαρ 202112

Παιδιά, λύστε τουλάχιστον 10 προβλήματα!



Λήψη αρχείου

ΟΙ ΛΥΣΕΙΣ ΤΩΝ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΩΝ ΠΟΥ ΚΑΝΑΜΕ ΣΤΗΝ ΤΑΞΗ



Λήψη αρχείου

από κάτω από: ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ | με ετικέτα ,  |  Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ: Ποσοστά – Προβλήματα για επανάληψη    

ΦΥΣΙΚΗ: Το κυκλοφορικό σύστημα

Μαρ 202111

Η παρουσίαση του μαθήματος

ΕΠΑΝΑΛΗΨΗ ποιος θέλει να γίνει εκατομμυριούχος;

από κάτω από: ΦΥΣΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ | με ετικέτα , , ,  |  Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο ΦΥΣΙΚΗ: Το κυκλοφορικό σύστημα    

Κείμενο της μαθήτριας Μ.Ν για την παγκόσμια ημέρα για τα δικαιώματα των γυναικών

Μαρ 20219

8 Μαρτίου. Μια από τις πιο σημαντικές αν όχι η πιο σημαντική μέρα για τις γυναίκες. Οι γυναίκες είναι μοναδικές. Η κάθε μια ξεχωριστά για τους δικούς της λόγους. Ας ξεκινήσουμε από τα βασικά.

Εδώ και αρκετά χρόνια οι γυναίκες ακούνε σεξιστικά και ρατσιστικά σχόλια για το ύψος και το βάρος τους μόνο και μόνο επειδή είναι γυναίκες.

Οι άνδρες είχαν και έχουν στο μυαλό τους πως η γυναίκα είναι αυτή που είναι, έχει το σώμα που έχει και έχει τον χαρακτήρα που έχει για να ικανοποιεί τα θελήματά τους από όλες τις απόψεις.

Πριν από χρόνια οι γυναίκες δεν είχαν το δικαίωμα να ψηφίζουν αλλά και να ψηφίζονται λόγω του φύλου τους. Επίσης γίνονταν διακρίσεις και στην αγορά εργασίας ενώ ήταν υποχρεωμένες να παραμένουν στο σπίτι τους γιατί όπως τους έλεγαν μόνο για αυτό είναι ικανές.

Αγόρια μικρής ηλικίας της σημερινής εποχής παρακολουθώντας το social media ακούν και μαθαίνουν πως μπορούν να προσβάλλουν και να θίγουν το κάθε κορίτσι δημιουργώντας του κόμπλεξ για την εξωτερική του εμφάνιση αλλά και για τον χαρακτήρα του.

Κορίτσια 25 και 26 ετών βγαίνουν έξω και ακούν κορναρίσματα, σφυρίγματα και σχόλια για σημεία του σώματός τους, κάτι το οποίο τις κάνει να νιώθουν αμήχανα και να ντρέπονται να βγουν από το σπίτι. Αντίστοιχα γεγονότα συμβαίνουν και στην παραλία, χωρίς κανένας από τους παρόντες να αντιδρά.

Κάτι ακόμα που πρέπει να θίξουμε είναι η ενδοοικογενειακή βία που βιώνουν συστηματικά πολλές γυναίκες αλλά και κορίτσια από μικρές ηλικίες.

Αυτά και πολλά παραπάνω πρέπει με οποιοδήποτε τρόπο να σταματήσουν. Γιατί μια γυναίκα να φοβάται να βγει έξω; Γιατί οι γυναίκες να βιώνουν συστηματική κακοποίηση και αυτό να παραμένει ατιμώρητο ;

 

από κάτω από: ΕΡΓΑΣΙΕΣ ΜΑΘΗΤΩΝ/ΤΡΙΩΝ | με ετικέτα  |  Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Κείμενο της μαθήτριας Μ.Ν για την παγκόσμια ημέρα για τα δικαιώματα των γυναικών    

Ιστορία και Λογοτεχνία: Απόσπασμα από την “Αηδονόπιτα” του Ισίδωρου Ζουργού

Μαρ 20219

Η αηδονόπιτα

(απόσπασμα)

Στις αρχές του Απρίλη απέτυχε και η τελευταία προσπάθεια του σταρένιου αγίου της πόλης, του προστάτη της, του Μιαούλη, να ξεφορτώσει αλεύρι και ζαϊρέδες. Η τελευταία τρύπα ανεφοδιασμού εντοπίστηκε από τα πλοιάρια του κλοιού και κλείστηκε με ισχυρή δύναμη. Την ίδια νύχτα ο Γκάμπριελ κατηφόρισε απ’ την ντάπια και πήγε να τη συναντήσει. Τη βρήκε έξω στην αυλή του μικρού νοσοκομείου. Μόνη ήταν, καθόταν κι ακουμπούσε στο πέτρινο χείλος ενός πηγαδιού.

«Σε περίμενα», του είπε και ανασηκώθηκε.

[…]

Το βράδυ η πόλη γέμισε φανάρια, κόσμος πολύς πήγαινε κι ερχόταν μέσα στα στενά. Άντρες της φρουράς περνούσαν από σπίτι σε σπίτι και διαλαλούσαν στις φαμίλιες να ξεφορτωθούν πράγματα. Δεν είχαν καμιά ελπίδα, τους φώναζαν, αν έβγαιναν έτσι φορτωμένοι σαν τα μουλάρια.

«Έχει χαντάκια όξω!» κραύγαζαν. «Θα κάμετε άλλο βιος όξω, να σωστούμε πρώτα!»

Οι πιο πολλοί καταλάβαιναν κι άφηναν μεσοστρατίς τα συγύρια τους, προικιά, τσάντες και κειμήλια. Όλοι οι δρόμοι θύμιζαν μεγάλο παζάρι, μόνο που όλοι χαρίζανε και δεν έπαιρνε κανείς.

Οι εκκλησίες όλο το απόγευμα ήταν γεμάτες, μιλιούνια κόσμος κοινωνούσε χωρίς αντίδωρο, με το χνότο βρομισμένο απ’ την πείνα γυρνούσε πίσω και χαζίρευε τα απαραίτητα. Είχε βγει σχέδιο που καθοδηγούσε τον κόσμο σε καθεμιά από τις τρεις εξόδους. Τα γυναικόπαιδα και οι φαμελίτες θα βγαίνανε απ’ τ’ ανατολικά στους βάλτους, ένα στενό γεφύρι ήταν ετοιμασμένο να πέσει πάνω απ’ την τάφρο. Οι πληγωμένοι και οι ανήμποροι θα μένανε στην πόλη συντροφιά με την τελευταία μπαρούτη.

[…]

Κάθισαν κάτω στο χώμα και περίμεναν. Γύρω τους σιωπηλές συντροφιές από αρματωμένους. Δυο τρεις τούς κοίταζαν περίεργα, γιατί η έξοδος για τις φαμίλιες ήταν απ’ την άλλη πλευρά. Ο Γκάμπριελ φοβόταν μια διαταγή που θα τους έστελνε προς τα εκεί, ευτυχώς ο χρόνος της πόλης τελείωνε, δεν προλάβαιναν πια.

Ήταν όλοι τους πια κάτω απ’ το φως του φεγγαριού, είχε σελήνη δέκα ημερών. Η μικρή είχε αποκοιμηθεί στην αγκαλιά της Λαζαρίνας. Κάποια στιγμή έσκυψε και της έδειξε ένα κομμάτι σχοινί.

«Θα δεθούμε μέση με μέση, τα χέρια μου πρέπει να ’ναι ελεύθερα».

«Σάματις δεμένοι δεν είμαστε τόσα χρόνια;» του είπε και γέλασε.

Ύστερα έσφιξε πάνω της το κορμάκι της μικρής, μύρισε ηδονικά τα μαλλιά της κι έκλεισε τα βλέφαρα.

Όταν ένα σύννεφο έκρυψε το φεγγάρι, σκοτάδι απλώθηκε παντού. Είχε έρθει η ώρα. Άνοιξαν οι πόρτες της ντάπιας και ήσυχα άρχισαν να περνούν έξω. Το απόγευμα έπεφταν διάσπαρτες κανονιές απ’ το εχθρικό ορδί, τώρα τα ταμπούρια πέρα απ’ την τάφρο ήταν ήσυχα και σκοτεινά. Πολλοί απ’ αυτούς που περνούσαν την πόρτα της ντάπιας για να βγουν τη φιλούσαν και δάκρυζαν. Περνούσαν ομάδες τώρα γρήγορα πάνω απ’ τη γέφυρα. Όταν ακούστηκαν οι πρώτες μπαταριές απ’ το βάθος, η κολόνα τους ολόκληρη έτσι όπως προχωρούσε αντιλάλησε απ’ τις φωνές. Οι Σουλιώτες, έτοιμοι από ώρα και με γυμνά γιαταγάνια, κραύγαζαν την πολεμική τους ιαχή.

Μια οχλοβοή σηκώθηκε από παντού, τα ντουφέκια ξεκρεμάστηκαν απ’ τους ώμους, και οι πιο πολλοί ξεθηκάρωσαν τα σπαθιά.

«Δίπλα μου!» της είπε μόνο και ξεκρέμασε κι αυτός το ντουφέκι.

Εκείνη έσφιξε τη μικρή πάνω της κι έπιασε τη γεμισμένη πιστόλα με το αριστερό. Το περπάτημα είχε γίνει πια τρεχαλητό. Ευτυχώς είχαν προλάβει να περάσουν τη γέφυρα, πίσω τους στριμώχνονταν πια στο πέρασμά της και τα βόλια πέφτανε βροχή, πολλοί έπεσαν μέσα στο χαντάκι και δεν ξανασηκώθηκαν. Συνέχιζαν να τρέχουν και να σκουντουφλάνε, δεν πυροβολούσαν ακόμα γιατί έβλεπαν μόνο δικούς τους.

Ξαφνικά φάνηκαν μπροστά τους φλόγες, οι πρώτοι Σουλιώτες είχαν πατήσει τα ταμπούρια κι αναποδογύριζαν ό,τι έβλεπαν μπροστά τους, είχαν βάλει φωτιά σε σκηνές και καλύβες. Ο Γκάμπριελ κατάλαβε πως σε λίγο έμπαιναν στην πραγματική μάχη.

Το ευεργετικό σύννεφο εγκατάλειψε όμως τότε το φεγγάρι κι άρχισε σιγά σιγά να αχνοφωτίζει ο κάμπος.

«Όλοι μαζί, μη σκορπάτε τώρα, όλοι μαζί!» ακούστηκε μια φωνή.

Τα βόλια που ως τότε περνούσαν πάνω από τα κεφάλια τους είχαν αρχίσει πια να βρίσκουν τον στόχο τους, καταλάβαιναν δίπλα τους κορμιά να πέφτουν και να μην ξανασηκώνονται.

«Όλοι μαζί!» ακούστηκε πάλι η φωνή.

Είχαν μπει πια στο εχθρικό στρατόπεδο, έβλεπαν δεξιά κι αριστερά σφαγμένους Τούρκους κι Αράπηδες, σκηνές και καλύβες που είχαν λαμπαδιάσει φώτιζαν τον τόπο, οι Σουλιώτες μπροστά συνέχιζαν ν’ ανοίγουν δρόμο. Βρίσκονταν όμως πια μέσα σε πυκνά εχθρικά πυρά. Πολλά κορμιά έπεφταν, κουφάρια δικών τους τους έκλειναν το δρόμο, άλλοι σκόνταφταν και ξανασηκώνονταν.

«Μη σταματάτε!» κραύγασε ο Γκάμπριελ κι άπλωσε το χέρι να την αγγίξει.

«Καλά είμαι, προχώρα!» η φωνή της ήταν κοφτή και λαχανιασμένη απ’ την τρεχάλα.

[…]

Οι άντρες του Μακρή και οι Σουλιώτες προπορευόντουσαν, δεν είχαν όμως αφήσει ίχνη, η νύχτα μπέρδευε το πλήθος, δεν άκουγαν πια τις πολεμικές ιαχές τους που ήταν παρηγοριά στο κρύο σκοτάδι.

Ξαφνικά άκουσαν τη γης να τρέμει ολάκερη, ήταν φανερό ότι πλησίαζε καβαλαρία απ’ τη μεριά του Αντελικού, κάποιες γυναίκες πίσω τσίριξαν.

«Χαθήκαμε!» ακούστηκε από πολλές φωνές.

«Στην άκρια του δρόμου γρήγορα! Ταμπουρωθείτε!»

Το πλήθος σχίστηκε στα δυο και μοιράστηκε δεξιά κι αριστερά του χωματόδρομου. Έβλεπαν τώρα μπροστά τους δαδιά αναμμένα, το βροντοκόπημα των αλόγων δυνάμωνε. Αλογίσια κεφάλια, τουρμπάνια και γυμνά σπαθιά έδειχναν έναν δράκο του πολέμου με δεκάδες πόδια και χέρια που πλησίαζε, ό,τι βρισκόταν στο πέρασμά του θα ροβόλαγε στον Άδη.

«Φωτιά!» ακούστηκε μια φωνή στο σκοτάδι.

Τα καριοφίλια, οι σισανέδες και οι πιστόλες βρόντηξαν το ένα πίσω απ’ το άλλο. Τα πρώτα άλογα και οι καβαλαραίοι τους πήγαν κουρμπάνι στον κάτω κόσμο. Ξεχώριζαν δαδιά να γλιστρούν απ’ τα χέρια και να πέφτουν στο χώμα, υφάσματα, στολισμένες σέλες, χάμουρα, οπλές ανασηκωμένες ψηλά σαν πόδια ενός μεγάλου σκαθαριού.

Ξαπλωμένοι στην άκρη του δρόμου άρχισαν να γεμίζουν με γρήγορες κινήσεις, οι μισοί πρόλαβαν, οι άλλοι τσαλαπατήθηκαν γρήγορα από τα πρώτα άλογα. Οι ντελήδες πετούσαν αναμμένα δαδιά μες στα χορτάρια και τους ξετρύπωναν. Πότε έδειχναν οι φωτιές έναν κιτρινιάρη γέρο, πότε χωλούς πολεμιστές σκελετωμένους, πότε γυναίκες που έκρυβαν το πρόσωπο στη γη πριν κάποιο δαδί τις φωτίσει μπρος στα ψηλά πόδια των αλόγων.

Τα μακριά γιαταγάνια των ντελήδων άρχισαν να δουλεύουν απ’ τα ψηλά με δίπλα τους φανούς και τα δαδιά που διέλυαν το σκοτάδι του κάμπου. Οι πεινασμένοι κουλουριάζονταν εδώ κι εκεί αποκαμωμένοι απ’ το τρεχαλητό και τον τρόμο.

Ο Γκάμπριελ άδειασε την πιστόλα στο στήθος ενός ντελή που τον πλησίασε κι έβγαλε από μέσα του μια κραυγή θηρίου, που σκέπασε όλον τον ορυμαγδό. Πέταξε την πιστόλα κι έσυρε το γιαταγάνι. Το παιδί ήταν αφημένο δίπλα τους στα χορτάρια. Βρήκε μπροστά του έναν άλλο ντελή που είχε πέσει απ’ το άλογο. Ο νους του είχε θολώσει, η άγρια κραυγή είχε κάνει πέτρα όλο του το κορμί, το αίμα κυλούσε άγρια στις φλέβες του, ένιωθε πως με την πίεση θα τα έσπαγε όλα μέσα του και θα χυνόταν με δύναμη έξω σαν κόκκινο σπέρμα. Έμπηξε τα δάχτυλα στα μάτια του ιππέα και με το γιαταγάνι του ’κοψε σύρριζα το λαιμό. Έβγαλε άλλη μια κραυγή πιο άγρια απ’ την πρώτη, στο χέρι τώρα κρατούσε το κομμένο κεφάλι και το έδειχνε γύρω γύρω. Απ’ τους πεσμένους πυρσούς είχαν πιάσει φωτιά τα ξερόχορτα και τον φώτιζαν, σκηνή άγριας θυσίας.

«Νικήτα, πού είσαι;» κραύγασε μ’ όλη του τη δύναμη κρατώντας το κομμένο κεφάλι.

Μέσα στις φωτιές που έζωσαν τον τόπο έμοιαζε με τον ίδιο το διάβολο που είχε ανέβει απ’ τα καταχθόνια στον κάμπο, το αίμα κι ο ιδρώτας του μύριζαν θειάφι. Δυο τρεις απ’ τους συντρόφους εδώ κι εκεί αναθάρρησαν κι όρμηξαν με τα γιαταγάνια να πελεκάνε τα γόνατα των αλόγων. Αρκετοί απ’ τους ντελήδες είχαν αρχίσει να τα χάνουν, η δεισιδαιμονία τους άπλωσε πάνω στη νύχτα ένα δίχτυ τρόμου.

«Σεΐτάν!» ακούστηκε μια φωνή μέσα απ’ την καβαλαρία.

Πέταξε το κεφάλι μακριά και κοίταξε γύρω του. Το παιδί ήταν πεσμένο στα χόρτα, η φωτιά σιγά σιγά το πλησίαζε. Έκανε δυο βήματα κι έπιασε το φαρί του σφαγμένου ντελή απ’ τα χάμουρα. Το ζώο είχε ανοίξει διάπλατα τα πελώρια μαύρα μάτια του, αυτός ο παλιός γητευτής των αλόγων του Κόνκορντ έπρεπε να δείξει τώρα το χάρισμά του.

«Θεέ μου, βοήθα με!» είπε κι ακούμπησε τα χείλη του στο κεφάλι του αλόγου.

Δάκρυα κυλούσαν απ’ τα μάτια του, τα χέρια του τα μουσκεμένα στο αίμα χάιδευαν τώρα τρυφερά το αλογίσιο κεφάλι.

«Βοήθα μας, Θεέ μου!» τα δάκρυά του κυλούσαν βρόχινα στο πιγούνι και στον λαιμό, για να ξεπλύνουν τις κούπες από το αίμα της σφαγής.

Όλα έπειτα έγιναν τρομερά γρήγορα. Το πόδι του βρήκε τον αναβατήρα και καβάλησε, το φαρί δεν αντιστάθηκε, η μυρωδιά του αίματος και τα λόγια του γητευτή το είχαν καταβάλει. Την είδε που ανασηκώθηκε λίγα μέτρα παραπέρα από το χώμα όπου ήταν πεσμένη. Της έδειξε πιο πέρα, εκεί που ήταν ξαπλωμένο το παιδί. Γρήγορα εκείνη έτρεξε, το σήκωσε και του το ’δωσε. Της άπλωσε το χέρι και την τράβηξε στα καπούλια.

«Κρατήσου!» φώναξε και σπιρούνισε.

Βγήκαν στο δρόμο κι άρχισαν να τροχοβολάνε προς τα σκοτεινά. Σε λίγη ώρα περνούσαν μέσα από αμπέλια, το άλογο βαριοπατούσε και κάθε τόσο σκόνταφτε σε σκληρούς σβώλους από χώμα. Ο Γκάμπριελ αφίππευσε και βάδιζε μπροστά σέρνοντάς τους απ’ το χαλινάρι. Κάποια στιγμή κοίταξαν πέρα στο βάθος την πολιτεία που ήταν μες στις φλόγες. Το Μεσολόγγι καιγόταν, η φεγγοβολή του ήταν πιο τρανή κι απ’ τη σελήνη ακόμα και φώτιζε όλη τη λιμνοθάλασσα. Η Ουράνια Ιερουσαλήμ των Ρωμιών δεν υπήρχε πια, κάηκε σαν μια ξύλινη φάτνη ξημερώνοντας Μεγάλη Βδομάδα. Ελπίδα στο γένος τους δε φαινόταν πια πουθενά.

Βιβλιογραφικά

Ισίδωρος Ζουργός, Η Αηδονόπιτα, Πατάκης, Αθήνα 2008, σ. 475-476, 481-482, 485-486 & 489-491 .

Πηγή: https://www.greek-language.gr/digitalResources/literature/education/greek_history/index.html?subpoint=72#10

από κάτω από: ΓΛΩΣΣΑ, ΔΙΑΦΟΡΑ, ΙΣΤΟΡΙΑ | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Ιστορία και Λογοτεχνία: Απόσπασμα από την “Αηδονόπιτα” του Ισίδωρου Ζουργού    

Ιστορία: Γ12. Η δεύτερη πολιορκία του Μεσολογγίου – Διονύσιος Σολωμός “Ελεύθεροι Πολιορκημένοι”

Μαρ 20219

Οι ερωτήσεις – απαντήσεις του κεφαλαίου.

Διονύσιος Σολωμός

Βιογραφία – Έργο

Ο Διονύσιος Σολώμός

Ελεύθεροι Πολιορκημένοι Σχεδίασμα Α’

Το χάραμα επήρα του ήλιου το δρόμο,
κρεμώντας τη λύρα τη δίκαιη στον ώμο
κι απ’ όπου χαράζει έως όπου βυθά,
τα μάτια μου δεν είδαν
τόπον ενδοξότερον από τούτο το αλωνάκι.

Παράμερα στέκει ο άντρας και κλαίει
αργά το τουφέκι σηκώνει και λέει:
“Σε τούτο το χέρι τι κάνεις εσύ;
Ο εχθρός μου το ξέρει πως μου είσαι βαρύ”.

Της μάνας ω λαύρα! Τα τέκνα τριγύρου
φθαρμένα και μαύρα, σαν ίσκιους ονείρου.
Λαλεί το πουλάκι στου πόνου τη γη
και βρίσκει σπειράκι και μάνα φθονεί.

Γρικούν να ταράζει του εχθρού τον αέρα
μιαν άλλη, που μοιάζει τ’ αντίλαλου πέρα
και ξάφνου πετιέται με τρόμου λαλιά
πολύ ώρα γρικιέται κι ο κόσμος βροντά.

Αμέριμνον όντας τ’ αράπη το στόμα
σφυρίζει, περνώντας στου Μάρκου το χώμα.
Διαβαίνει κι αγάλι ξαπλώνετ’ εκεί,
που εβγήκι η μεγάλη του Μπάιρον ψυχή.

Προβαίνει και κράζει
τα έθνη σκιασμένα.

Και ω πείνα και φρίκη!
Δε σκούζει σκυλί!

Και η μέρα προβαίνει,
τα νέφια συντρίβει.
Να, η νύχτα που βγαίνει
κι αστέρι δεν κρύβει.

Ευγένιος Ντελακρούα: Η Ελλάδα στα ερείπια του Μεσολογγίου, 1826, Μουσείο Καλών Τεχνών του Μπορντώ (Musée des Beaux-Arts de Bordeaux)

Ελεύθεροι Πολιορκημένοι Σχεδίασμα Β’

1.
Άκρα του τάφου σιωπή στον κάμπο βασιλεύει·
Λαλεί πουλί, παίρνει σπυρί, κι’ η μάνα το ζηλεύει.
Τα μάτια η πείνα εμαύρισε· στα μάτια η μάνα μνέει·
Στέκει ο Σουλιώτης ο καλός παράμερα και κλαίει:
«Έρμο τουφέκι σκοτεινό, τί σ’ έχω γω στο χέρι;
Οπού συ μούγινες βαρύ κι’ ο Αγαρηνός το ξέρει.»

Εμίλ Ντε Λανσάκ, Η αυτοθυσία της μάνας
μουσείο ιστορίας και τέχνης του Μεσολογγίου

Η ΕΞΟΔΟΣ

Και βλέπω πέρα τα παιδιά και τες αντρογυναίκες
γύρου στη φλόγα π’ άναψαν και θλιβερά τη θρέψαν
μ’ αγαπημένα πράματα και με σεμνά κρεβάτια,
ακίνητες, αστέναχτες, δίχως να ρίξουν δάκρυ.
Και `γγίζ’ η σπίθα τα μαλλιά και τα λιωμένα ρούχα.
Γλήγορα στάχτη να φανείς, οι φούχτες να γιομίσουν.
Είν’ έτοιμα στην άσπονδη πλημμύρα των αρμάτων
δρόμο να σχίσουν τα σπαθιά κι ελεύθεροι να μείνουν
εκείθε με τους αδελφούς, εδώθε με το χάρο.

Δρόμο να σχίσουν τα σπαθιά κι ελεύθεροι να μείνουν.

 

Θεόδωρος Βρυζάκης, Η Έξοδος του Μεσολογγίου,1855 Εθνική Πινακοθήκη της Ελλάδας

Η θέλησή μου βράχος

Πάλι μου ξίπασε τ’ αυτί γλυκιάς φωνής αγέρας.
Κι έπλασε τ’ άστρο της νυχτός και τ’ άστρο της ημέρας.
Του πόνου εστρέψαν οι πηγές από το σωθικό μου,
έστρωσ’ ο νους κι ανέβηκα πάλι στον εαυτό μου.

Ήταν με σένα τρεις χαρές στην πίκρα φυτρωμένες,
όμως για μένα στη χαρά τρεις πίκρες ριζωμένες.
Χιλιάδες ήχοι αμέτρητοι, πολύ βαθιά στη χτίση
η Ανατολή τ’ αρχίναγε κι ετέλειωνέ το η Δύση.

Έστρωσ’ , εδέχθ’ η θάλασσα άντρες ριψοκινδύνους
κι εδέχθηκε στα βάθη της τον ουρανό κι εκείνους.
Κι όπου η βουλή τους συφορά κι όπου το πόδι χάρος.
Η δύναμή σου πέλαγο κι η θέλησή μου βράχος.

ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ

(γραπτώς στο Τετράδιο Γλώσσας)

1.Άκρα του τάφου σιωπή στον κάμπο βασιλεύει·

Ποια εικόνα παρουσιάζει ο στίχος;

2. Λαλεί πουλί, παίρνει σπυρί, κι’ η μάνα το ζηλεύει.

Τι ζηλεύει η μητέρα; Γιατί;

3. Οπού συ μού’γινες βαρύ κι’ ο Αγαρηνός το ξέρει.

Τι λέει ο Σουλιώτης στο ντουφέκι του; Γιατί του έγινε βαρύ;

4. …. δρόμο να σχίσουν τα σπαθιά κι ελεύθεροι να μείνουν
εκείθε με τους αδελφούς, εδώθε με το χάρο.

Ποια είναι η απόφαση των πολιορκημένων όπως φαίνεται από τους παραπάνω στίχους;

5. Πώς καταλαβαίνεις τον τίτλο “Ελεύθεροι Πολιορκημένοι“;

6. Φαντάσου ότι βρίσκεσαι στο Μεσολόγγι το βράδυ πριν την Έξοδο. Περίγραψε τι συμβαίνει γύρω σου, πώς νιώθεις εσύ και οι άλλοι (σε μια μικρή έκθεση). Αν θέλεις μπορείς να ζωγραφίσεις κάτι σχετικό.

 

από κάτω από: ΙΣΤΟΡΙΑ | με ετικέτα , ,  |  Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Ιστορία: Γ12. Η δεύτερη πολιορκία του Μεσολογγίου – Διονύσιος Σολωμός “Ελεύθεροι Πολιορκημένοι”    

8 Μαρτίου, Παγκόσμια ημέρα για τα δικαιώματα της γυναίκας

Μαρ 20218

Μετάβαση στο padlet.com

από κάτω από: Χωρίς κατηγορία | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο 8 Μαρτίου, Παγκόσμια ημέρα για τα δικαιώματα της γυναίκας    

ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ: ΚΕΦ.44 Βρίσκω το ποσοστό στα εκατό

Μαρ 20218



Λήψη αρχείου

Με τις λύσεις που κάναμε στην τάξη:



Λήψη αρχείου

από κάτω από: ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ | με ετικέτα  |  Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ: ΚΕΦ.44 Βρίσκω το ποσοστό στα εκατό    

ΓΛΩΣΣΑ ΕΝΟΤΗΤΑ 9: Επαναληπτικές ασκήσεις

Μαρ 20218

Ρίξτε μια ματιά στις σωστές απαντήσεις της άσκησης 9!

Κάνω τις ασκήσεις: 1-7

 



Λήψη αρχείου

 

από κάτω από: ΓΛΩΣΣΑ | με ετικέτα  |  Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο ΓΛΩΣΣΑ ΕΝΟΤΗΤΑ 9: Επαναληπτικές ασκήσεις    

ΙΣΤΟΡΙΑ: Ο Ιμπραήμ στην Πελοπόννησο – ο Παπαφλέσσας

Μαρ 20215

Απαντάς γραπτώς στις ερωτήσεις 5,6,7



Λήψη αρχείου



Λήψη αρχείου

από κάτω από: ΙΣΤΟΡΙΑ | με ετικέτα , ,  |  Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο ΙΣΤΟΡΙΑ: Ο Ιμπραήμ στην Πελοπόννησο – ο Παπαφλέσσας    

ΓΕΩΓΡΑΦΙΑ: Οι μεγαλύτεροι ποταμοί και λίμνες της Γης

Μαρ 20214

Το μάθημα εδώ

Η ποσότητα νερού που υπάρχει στους ποταμούς και στις λίμνες αντιστοιχεί σε ένα πολύ μικρό μέρος (0,02%) της συνολικής ποσότητας νερού του πλανήτη μας. Η ποσότητα αυτή καλύπτει μόνο το 2% της επιφάνειας της Γης. Ωστόσο το γλυκό νερό είναι πολύ σημαντικό, γιατί αποτελεί πηγή ζωής για όλους τους οργανισμούς.

Τα μεγαλύτερα ποτάμια:

Ακούμε τον Δούναβη!

Οι λίμνες της Γης

Οι λίμνες της Γης καλύπτουν λιγότερο από το 2% της επιφάνειάς της. Οι περισσότερες περιέχουν γλυκό νερό. Mερικές είναι αλμυρές, όπως η Κασπία και η Νεκρά Θάλασσα, της οποίας μάλιστα το νερό είναι 7,7 φορές πιο αλμυρό από το θαλασσινό.

Η λίμνη Βαϊκάλη βρίσκεται στη Ρωσία, είναι η βαθύτερη λίμνη του κόσμου και περιέχει το 1/5 του νερού της επιφάνειας της Γης. Η λίμνη αυτή κινδυνεύει να «πεθάνει», γιατί το νερό της μολύνεται από τα βιομηχανικά απόβλητα των εργοστασίων που βρίσκονται στις όχθες της. Τα εργοστάσια χρησιμοποιούν το νερό και, όταν το επιστρέφουν στη λίμνη, αυτό είναι γεμάτο με επικίνδυνες τοξικές ουσίες. Επομένως, κινδυνεύουν η χλωρίδα και η πανίδα της λίμνης.

Και μια ξεχωριστή λίμνη!

Και κάτι για τα βουνά

από κάτω από: ΓΕΩΓΡΑΦΙΑ | με ετικέτα , , , ,  |  Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο ΓΕΩΓΡΑΦΙΑ: Οι μεγαλύτεροι ποταμοί και λίμνες της Γης    
« Παλιότερα άρθραΠιο πρόσφατα άρθρα »
Δεκέμβριος 2025
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  
Αριστερή καμπανούλα Δεξιά καμπανούλα

Προσωπικό εκπαιδευτικό ιστολόγιο.



Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση
Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων