« Γενικές και Ειδικές οδηγίες-διευκρινίσεις για τις μαθητικές παρελάσεις »

Έχοντας υπόψη μας τις διαταγές που αφορούν στην οργάνωση και τέλεση των Παρελάσεων, κατά τις Εθνικές Επετείους και Εορτές, σας παραθέτουμε τις παρακάτω γενικές και ειδικές οδηγίες-διευκρινήσεις προκειμένου να ελαχιστοποιηθούν πιθανές σχετικές απορίες και ερωτήματα, αλλά και να υπάρξει η καλύτερη δυνατή εμφάνιση των μαθητών-τριων. 

Γ Ε Ν Ι Κ Ε Σ     Ο Δ Η Γ Ι Ε Σ

        Προκειμένου να εξασφαλιστεί η επιτυχία της Παρέλασης, οι συνοδοί των τμημάτων Καθηγητές Φυσικής Αγωγής, ή άλλης ειδικότητας εκπαιδευτικοί, πρέπει να προσέξουν και να επιμείνουν με σχολαστικότητα στα παρακάτω σημεία:

  • Τα σχολεία θα παρελάσουν με τον εξής σχηματισμό – διάταξη: μπροστά από κάθε σχολείο θα προπορεύεται ένας/μία (1) μαθητής-τρια με την ταμπέλα του σχολείου, στη συνέχεια θα υπάρχει ένας (1) σημαιοφόρος και πέντε (5) παραστάτες σε τριάδες (3Χ2=6 μαθητές-τριες) και κατόπιν θα ακολουθούν δύο (2) επίλεκτα τμήματα (ένα κοριτσιών και μετά ένα αγοριών) σε τετράδες 4Χ8=32 μαθητές-τριες. Σε κάθε τμήμα θα προπορεύεται και από μία/ένας (1) διμοιρίτισσα-της. Το Σχολείο θα φέρει στολή εμφάνισης κατά το δυνατόν ομοιόμορφη και κόσμια. (Παρατήρηση: σε ειδικές περιπτώσεις σχολείων δίνεται η δυνατότητα, κατόπιν συνεννοήσεως, μικρών τροποποιήσεων της σύνθεσης των τμημάτων παρέλασης).Τα τμήματα θα συνοδεύονται από τουλάχιστον έναν Συνοδό Καθηγητή Φυσικής Αγωγής ή άλλης ειδικότητας εκπαιδευτικό, (όπου υπάρχει η δυνατότητα καλό θα ήταν να υπάρχουν δύο (2) συνοδοί εκπαιδευτικοί, ένας για το τμήμα των κοριτσιών και ένας για το αντίστοιχο των αγοριών).
  • Οι υπεύθυνοι συνοδοί των τμημάτων οφείλουν να συνοδεύουν τα τμήματά τους από το αριστερό μέρος αυτών, καθ’ όλη τη διάρκεια της παρέλασης, αποφεύγοντας τα σφυρίγματα, κυρίως εμπρός από την εξέδρα των επισήμων και το τιμώμενο πρόσωπο. Ιδιαίτερη βαρύτητα επίσης θα πρέπει να δοθεί κυρίως:
  • Στην ομοιόμορφη διάταξη («στοίχιση και ζύγιση») των μαθητών-τριών και των τμημάτων αυτών, καταλαμβάνοντας κατά το δυνατόν ολόκληρο το πλάτος του δρόμου-οδού παρέλασης.
  • Στην τήρηση των κανονικών αποστάσεων – διαστημάτων μεταξύ των τμημάτων και των σχολείων.
  • Στο σωστό, ελεύθερο και φυσικό βηματισμό – με ανάλογη αιώρηση των χεριών τα οποία θα πρέπει να είναι κατά το δυνατόν τεντωμένα χωρίς να υψώνονται υπερβολικά.
  • Αποφυγή συνωστισμού, κολλήματος και βήματος σημειωτόν (επί τόπου βηματισμός).

Τέλος, εφιστούμε ιδιαίτερα την προσοχή των συνοδών – καθηγητών Φυσικής Αγωγής που θα συνοδεύουν τα τμήματα, να τα προετοιμάσουν επαρκώς και να δώσουν βαρύτητα στην τήρηση των προβλεπόμενων αποστάσεων, ώστε η ροή των τμημάτων να είναι συνεχής και επιθυμητή και να πειθαρχούν στις εντολές και υποδείξεις των ορισθέντων καθηγητών Φυσικής Αγωγής που έχουν την ευθύνη-εποπτεία του συντονισμού των τμημάτων και θα βρίσκονται καθ’ όλη τη διαδρομή της παρέλασης.

 Ε Ι Δ Ι Κ Ε Σ     Ο Δ Η Γ Ι Ε Σ

(σχετικά με τις ενέργειες απόδοσης τιμής που θα πρέπει να γίνονται εμπρός από την εξέδρα των επισήμων και το τιμώμενο πρόσωπο)

  • Στροφή κεφαλής: Καθώς το κάθε τμήμα πλησιάζει προς την εξέδρα των επισήμων θα πρέπει να γίνει στροφή της κεφαλής δεξιά (όχι και του κορμού), από τους μαθητές-τριες ολόκληρου του τμήματος, πλην του 1ου δεξιά μαθητή-τριας, (προκειμένου να μην αποσυντονιστεί το τμήμα). Πιο συγκεκριμένα, ο διμοιρίτης-σσα κάθε τμήματος στο ύψος του Α΄ Δείκτη υψώνει κατακόρυφα και προειδοποιητικά το δεξί χέρι με την παλάμη στραμμένη προς τα μέσα και το κατεβάζει απότομα στο ύψος του Β΄ Δείκτη, οπότε το τμήμα στρέφει ζωηρά και ταυτόχρονα το κεφάλι δεξιά βλέποντας προς το τιμώμενο πρόσωπο. Στο ύψος του Γ΄ Δείκτη κάθε τετράδα επαναφέρει, από μόνη της, ταυτόχρονα το κεφάλι εμπρός.
  • Σημαία: Εφιστάται η προσοχή στο γεγονός ότι ο-η σημαιοφόρος πρέπει να έχει το κοντάρι της σημαίας στο αριστερό ισχίο (λεκάνη) στη ειδική-σκύτινη υποδοχή του (τελαμώνας), να κρατάει αυτό με το αριστερό του χέρι στο ύψος του ώμου (με την παλάμη στραμμένη προς τα μέσα, τα δάχτυλα να κλείνουν προς το θώρακα και τον αντίχειρα προς τα πάνω – “δεύτερη λαβή) και σε θέση ημικατακόρυφη. Κατά την παρέλαση και ειδικά μπροστά από το τιμώμενο πρόσωπο και στο ύψος του Β’ δείκτη, η σημαία φέρεται (με ζωηρή κίνηση) από την ημικατακόρυφο σε κατακόρυφο θέση και στη συνέχεια, στο ύψος του Γ’ δείκτη η σημαία επανέρχεται στην αρχική της θέση (ημικατακόρυφη). Κατά την απόδοση τιμών της σημαίας, ο σημαιοφόρος καθώς και οι παραστάτες, πλην του 1ου δεξιά, θα χαιρετήσουν με στροφή του κεφαλιού τους, προς το τιμώμενο πρόσωπο.
  • Τέλος, θα πρέπει επίσης να τονιστεί στους μετέχοντες της παρέλασης, πως:

α) Όλες οι εορταστικές εκδηλώσεις γίνονται για να τιμηθούν πρόσωπα και γεγονότα μιας συγκεκριμένης χρονικής στιγμής, αλλά που έχουν μεγάλη αξία για εμάς σήμερα, και

β) Η σημασία της παρουσίασης – εμφανίσεως, του παραστήματος και του βηματισμού των συμμετεχόντων στην παρέλαση, θα πρέπει, κατά το δυνατόν, να παρουσιάζει μια συνολική εικόνα που να προκαλεί το θαυμασμό και να αποσπά το αυθόρμητο και θερμό χειροκρότημα του κόσμου.

Α Π Ο Σ Τ Α Σ Ε Ι Σ     Τ Μ Η Μ Α Τ Ω Ν

           Επίσης, οι αποστάσεις των τμημάτων έχουν ως εξής:

α. Μεταξύ φαλαγγών: 20μ.

β. Μεταξύ σχολείων: 10μ.

γ. Μεταξύ Τμημάτων: 4μ.

δ. Μεταξύ διμοιρίτη και τμήματος: 2μ.

ε. Ο μαθητής-τρια που θα φέρει την πινακίδα με το όνομα του σχολείου παρελαύνει τρία (3) μέτρα μπροστά από τον δεξιό παραστάτη.

Γεώργιος  Τραϊκάπης, καθηγητής Φυσικής Αγωγής, 8ου Γυμνασίου Ιωαννίνων