1. ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΥ ΣΕΝΑΡΙΟΥ 

Τίτλος διδακτικού σεναρίου «Κινητό για να γυμναστώ – SMARTER για να βελτιωθώ: αξιοποιώ την τεχνολογία στο μάθημα της φυσικής αγωγής»

Δημιουργός: ΚΕΧΑΓΙΑ ΒΑΣΙΛΙΚΗ  Βαθμίδα – Τάξη: Β΄ Γυμνασίου

Εμπλεκόμενες γνωστικές περιοχές και συμβατότητα με ΠΣ

Γνωστικό πεδίο: Φυσική Αγωγή

Θεματικό πεδίο: Γνωστικός σκοπός 

Θεματική ενότητα:  2.1.2. Γνώσεις για θέματα άσκησης και φυσικής κατάστασης που συμβάλλουν στην προαγωγή της υγείας και της απόδοσης με αξιοποίηση των ΤΠΕ / 2.1.4 Δεξιότητες αυτορρύθμισης

Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα όπως αναφέρονται στο ΠΣ

Οι μαθητές θα είναι σε θέση να περιγράφουν τα οφέλη από τη συστηματική άσκηση, όπως επίσης  να κατανοούν και να εφαρμόζουν με τη βοήθεια του SMARTER τις βασικές αρχές της άσκησης για να βελτιώσουν τις επιδόσεις τους.

Σχέση με άλλες θεματικές ενότητες:  Βιωματικός/Συμπεριφορικός σκοπός, 3.1.1. Αξιολόγηση των προσωπικών επιπέδων ΦΔ και 3.1.2 καθορισμός στόχων για βελτίωση/διατήρηση.

Χρονική διάρκεια: 3 διδακτικές ώρες

2. ΣΚΕΠΤΙΚΟ ΣΕΝΑΡΙΟΥ (και πιθανές αντιλήψεις μαθητών/τριών για το προς μελέτη θέμα) – ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟ/ ΓΝΩΣΤΙΚΟ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ

Από τις μελέτες που ο Π.Ο.Υ έχει δημοσιεύσει γίνεται φανερό  πως η υποκινητικότητα που ταλανίζει τον πληθυσμό της Ελλάδας – και ιδιαίτερα τους έφηβους μαθητές – επιδεινώθηκε  εξαιτίας των υγειονομικών περιορισμών  λόγω του covid-19. Το σκεπτικό του συγκεκριμένου σεναρίου είναι να βοηθήσει τους μαθητές να κατανοήσουν πως, ακόμη και σε αντίξοες συνθήκες, υπάρχει η δυνατότητα να παραμείνουν κινητικά δραστήριοι.

Αρχικά, μέσω τεστ θα εξακριβώσουν και θα καταγράψουν τις ατομικές τους επιδόσεις στους τομείς  της μυϊκής ενδυνάμωσης και της ελαστικότητας/ευκαμψίας. Στη συνέχεια θα χρησιμοποιήσουν εφαρμογές (apps) και προγράμματα γυμναστικής που θα έχουν κατεβάσει στα κινητά τους για να ασκηθούν και τέλος θα μάθουν  μέσω του SMARTER  να οργανώνουν προπονήσεις που θα τους βοηθήσουν να  διατηρήσουν ή και να βελτιώσουν τις επιδόσεις τους.

Το απώτερο όφελος είναι η βιωματική μάθηση που θα προκύψει να τους  παρακινήσει  να αποκτήσουν θετική στάση για κίνηση και άσκηση, ώστε στη μαθητική, αλλά και την ενήλικη ζωή τους,  να στοχεύουν στην υγεία με δια βίου άσκηση.

Επίσης, οι αξίες, οι γνώσεις και οι δεξιότητες που θα προκύψουν θα συντελέσουν αποφασιστικά  στην εμπέδωση του σωματικού γραμματισμού που αφορά καίρια στο μάθημα της φυσικής αγωγής και η θεμελίωσή του θα πρέπει  να πραγματοποιείται ήδη από τα γυμνασιακά χρόνια για να καταστεί, τελικά, εφικτή η αυτορρύθμιση και η αυτενέργεια των μαθητών.

3. ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΕΣ ΓΝΩΣΕΙΣ ΚΑΙ ΕΠΙΘΥΜΗΤΕΣ ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ

  1. Να έχουν μελετήσει την ανάρτηση για τους κοιλιακούς από το εργαλείο   Quizziz που θα είναι στην κυψέλη της τάξης  από την πλατφόρμα της e-me

https://quizizz.com/admin/presentation/605c8147155a86001b048f7b/abdominals

  1. Να έχουν μελετήσει την ανάρτηση  για τους ραχιαίους που θα είναι στην κυψέλη της τάξης  από την πλατφόρμα της e-me

https://www.slideshare.net/vaskehagia/back-muscles-1

  1. Να έχουν δει και να έχουν κατεβάσει στο κινητό τους κάποια εφαρμογή από το Play Store για την προπόνηση των κοιλιακών, όπως για παράδειγμα Abs Workout- Burn Belly Fat,  Abs Workout –Daily Fitness, Ασκήσεις κοιλιακών Easy Health για να το δουλέψουν offline στο γυμναστήριο
  2. Να έχουν δει και να έχουν κατεβάσει στο κινητό τους κάποια εφαρμογή από το Play Store για διατάσεις, όπως για παράδειγμα Stretch Exercise ή Yoga for Beginners για να το δουλέψουν offline στο γυμναστήριο
  3. Να έχουν δει και να έχουν κατεβάσει στο κινητό τους την προπόνηση ευλυγισίας   για να το δουλέψουν offline στο γυμναστήριο από το

https://www.slideshare.net/vaskehagia/zosimaia-junior-high-school-flexibility

 4. ΣΚΟΠΟΣ ΣΕΝΑΡΙΟΥ – ΠΡΟΣΔΟΚΩΜΕΝΑ ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

(σκοπός σεναρίου και προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα ως προς τις γνώσεις, τις δεξιότητες, τις στάσεις, με βάση τη φυσιογνωμία του κάθε γνωστικού αντικειμένου) 

Το συγκεκριμένο σενάριο  επιδιώκει να υποδείξει στους μαθητές τρόπους  άσκησης του κορμού στους τομείς της μυϊκής ενδυνάμωσης και της ελαστικότητας/ευκαμψίας με τη βοήθεια εφαρμογών και προγραμμάτων εκγύμνασης που θα έχουν κατεβάσει στα κινητά τους.

Επίσης, θα δοθεί η δυνατότητα στους μαθητές να κατανοήσουν πως μπορεί οι συνθήκες άσκησης σε εξωτερικούς χώρους εξαιτίας των υγειονομικών περιορισμών λόγω του covid-19 να είναι αντίξοες, όμως με τη βοήθεια των ΤΠΕ υπάρχουν δυνατότητες γύμνασης στο σπίτι. Η διαδικασία αυτή θα αποτελέσει απτό παράδειγμα αυτενέργειας και αυτορρύθμισης  για τη δια βίου άσκηση.

Επιπλέον, με τη βοήθεια συγκεκριμένων apps ή προγραμμάτων που έχει ετοιμάσει η διδάσκουσα μπορούν να δημιουργηθούν διαδικτυακά training groups που θα βοηθήσουν τους μαθητές μας αφενός να γυμνάζονται (είτε δια ζώσης είτε διαδικτυακά) και αφετέρου να έχουν τη δυνατότητα να νιώθουν μέλη ομάδας σε ένα πλαίσιο ομαδοσυνεργατικής προσέγγισης.

 5. ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΤΗΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΚΑΙ ΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΗ ΥΛΙΚΟΤΕΧΝΙΚΗ ΥΠΟΔΟΜΗ

(ενδεικτικά: οργάνωση της τάξης, εκπαιδευτικό υλικό, αξιοποίηση εποπτικών μέσων, λογισμικών και υπηρεσιών των Τεχνολογιών της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών, …)

Η οργάνωση της διδασκαλίας για τη Β΄ τάξη γυμνασίου απαιτεί 3 διδακτικές ώρες για να μάθουν οι μαθητές μας  αρχικά να αξιολογούν τις επιδόσεις τους στον τομέα των κοιλιακών και της ελαστικότητας/ευκαμψίας. Στη συνέχεια θα τους δείξουμε τρόπους εξάσκησης και βελτίωσης, ενώ με τη βοήθεια του SMARTER θα τους δείξουμε  πώς να καταστρώνουν στρατηγικές διατήρησης ή βελτίωσης των ατομικών τους επιδόσεων.

Τα μαθήματα θα πραγματοποιηθούν στο γυμναστήριο  με τη βοήθεια  κινητών συσκευών τα οποία έχουν δηλωθεί στη Διεύθυνση του σχολείου. Επίσης, θα χρειαστούμε στρώματα, καρτέλες, χρονόμετρα, μολύβια και χάρακες  για τις μετρήσεις των δοκιμασιών.

 6. ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ

(περιγραφή διδακτικής μεθοδολογίας π.χ. διερευνητική, ομαδοσυνεργατική, βιωματική, κ.λπ. προσέγγιση, διδακτικές τεχνικές και διδακτικά εργαλεία, πλαίσιο και τεχνικές αξιολόγησης των μαθητών)

H διδακτική μέθοδος που θα ακολουθηθεί είναι το ανακαλυπτικό μοντέλο που βασίζεται στη γνωστική θεωρία του εποικοδομητισμού. Με αυτή τη διδακτική προσέγγιση προκρίνεται η ενεργητική και βιωματική μάθηση που ενισχύει την αυτενέργεια των μαθητών. Επίσης, τα στιλ διδασκαλίας είναι αυτοελέγχου, αμοιβαίας διδασκαλίας, και  διαφοροποίησης του βαθμού δυσκολίας.

7. ΑΝΑΛΥΤΙΚΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗΣ ΠΟΡΕΙΑΣ (ενδεικτικά: περιγραφή δραστηριοτήτων, σταδίων/φάσεων, ενεργειών εκπαιδευτικού και μαθητών) 

1η διδακτική ώρα 

Συνοπτική περιγραφή 1ης δραστηριότητας (διάρκεια 5΄) : στο γυμναστήριο του σχολείου γίνεται συζήτηση για την παρουσίαση που αφορά στους κοιλιακούς από το  Quizziz (https://quizizz.com/admin/presentation/605c8147155a86001b048f7b/abdominals)

που είναι αναρτημένη στην κυψέλη του τμήματος στην πλατφόρμα της e-me. 

Συνοπτική περιγραφή 2ης δραστηριότητας (διάρκεια 5΄) : προθέρμανση χαμηλής έντασης. 

Συνοπτική περιγραφή 3ης δραστηριότητας (διάρκεια 10΄): Συζητάμε για τη σωστή εκτέλεση των κοιλιακών και σε δυάδες αξιοποιούμε την κάρτα αξιολόγησης της δύναμης, όπου ο ένας μαθητής εκτελεί και ο άλλος υποδεικνύει και καταγράφει τις επιδόσεις. Θα πρέπει να σημειωθεί πως η  2η μέτρηση θα πραγματοποιηθεί μετά από διάστημα εξάσκησης ενός μηνός.

(σελ.110, βιβλίο εκπαιδευτικού Α΄τάξης,  TEACHER’S book-A.pdf) 

Συνοπτική περιγραφή 4ης δραστηριότητας (διάρκεια 10΄): Στη συνέχεια ο κάθε μαθητής/τρια μόνος του ή σε μικρές ομάδες επιλέγει την εφαρμογή (app) του κινητού  με την οποία θέλει να ασκηθεί (π.χ.  Abs Workout- Burn Belly Fat,  Abs Workout –Daily Fitness, Ασκήσεις κοιλιακών Easy Health κλπ). 

Συνοπτική περιγραφή 5ης δραστηριότητας (διάρκεια 10΄):

Κατόπιν ακολουθεί πρόγραμμα διατάσεων από την εφαρμογή  Stretch Exercise ή Yoga for Beginners που οι μαθητές έχουν κατεβάσει στα κινητά τους.

 Ολοκλήρωση του μαθήματος   (διάρκεια 5΄): Συζητάμε για τα σημεία που τους δυσκόλεψαν στην προπόνηση κοιλιακών και διατάσεων. Τέλος,  δίνουμε ανατροφοδότηση ώστε να μπορούν να δουλέψουν και εκτός σχολείου για να βελτιώσουν τις επιδόσεις τους.

2η διδακτική ώρα

 Συνοπτική περιγραφή 1ης δραστηριότητας (διάρκεια 5΄): Στο γυμναστήριο του σχολείου γίνεται συζήτηση για τους οπίσθιους μηριαίους και για την παρουσίαση που αφορά στους ραχιαίους από το  https://www.slideshare.net/vaskehagia/back-muscles-1.

Συνοπτική περιγραφή 2ης δραστηριότητας (διάρκεια 5΄) : προθέρμανση με ένα παιδαγωγικό παιχνίδι.

Συνοπτική περιγραφή 3ης δραστηριότητας (διάρκεια 10): Κατόπιν,  αξιολογούν την ευκαμψία των  οπίσθιων μηριαίων και ραχιαίων  με  δίπλωση από εδραία θέση, σύμφωνα με τις οδηγίες. Δουλεύουν σε δυάδες, ένας εκτελεί και ο άλλος δίνει οδηγίες και καταγράφει τις επιδόσεις και αξιολογεί την απόδοση με βάση τον πίνακα 4.6 .

 

(σελ.112, από το βιβλίο Φυσική Αγωγή Α΄, Β, Γ΄ Γυμνασίου http://www.fa3.gr/phys_educ_2/PhysEd_Books/PhysEd_Student_Book_for_all_classes_Gymnasio.pdf)

Συνοπτική περιγραφή 4ης δραστηριότητας (διάρκεια 10΄):Ανάλογα με το επίπεδό τους χωρίζονται σε δυάδες ή μικρές ομάδες και δουλεύουν ένα πρόγραμμα ευλυγισίας από τον σύνδεσμοhttps://www.slideshare.net/vaskehagia/zosimaia-junior-high-school-flexibility

τον οποίο έχουν κάνει λήψη στα κινητά τους για να δουλεύουν offline.

Είναι 9 ασκήσεις που πρέπει να τις δουλέψουν αμφίπλευρα  με χρόνο άσκησης 10΄΄ και ξεκούρασης 10΄΄. Θα γίνουν 2 σετ και μετά από κάθε σετ θα έχουμε ξεκούραση 1΄.

Συνοπτική περιγραφή 4ης δραστηριότητας (διάρκεια 10΄): Πρόγραμμα διατάσεων από την εφαρμογή Stretch Exercise ή Yoga for Beginners.

Ολοκλήρωση του μαθήματος (διάρκεια 5΄): Αποθεραπεία και συζήτηση για τους οπίσθιους μηριαίους και ραχιαίους, καθώς και τρόπους εξάσκησής τους εκτός σχολείου.

3η διδακτική ώρα

Συνοπτική περιγραφή 1ης δραστηριότητας (διάρκεια 2΄): Μοιράζονται οι καρτέλες για το SMARTER και γίνεται επεξήγηση  των όρων του ακρωνύμιου SMARTER

Κάρτα επεξήγησης των όρων του ακρωνύμιου  του SMARTER

 

Specific: Συγκεκριμένοι

Measurable: Μετρήσιμοι

Assignable: Αυτόνομοι

Realistic: Ρεαλιστικοί

Time-related: Χρονικά καθορισμένοι

Exciting: Συναρπαστικοί

Recorder: Καταγραφόμενοι 

Συνοπτική περιγραφή 2ης δραστηριότητας (διάρκεια 3΄): Γίνεται επεξήγηση των επιμέρους αρχών με παραδείγματα χρησιμοποιώντας τον επόμενο πίνακα:

(σελ. 124, από το ΠΣ_ΟΔΗΓΟΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ.pdf)

Συνοπτική περιγραφή 3ης δραστηριότητας (διάρκεια 5΄): συζητάμε για τα οφέλη που προκύπτουν από τον καθορισμό στόχων στην άσκηση και τη συνακόλουθη αυτορρύθμιση. Ζητάμε από τους μαθητές μας με βάση τις επιδόσεις που έχουν καταγράψει στις προηγούμενες 2 διδακτικές ώρες να καθορίσουν τους στόχους τους σε εβδομαδιαία ή μηνιαία βάση στην ακόλουθη καρτέλα.

ΟΝΟΜΑΤΕΠΩΝΥΜΟ ΜΑΘΗΤΗ/ΤΡΙΑΣ:
Καθορισμός τεστ 1η μέτρηση

Ημερομηνία:

Στόχος μετά από

1 εβδομάδα  ή

1 μήνα

2η μέτρηση

Ημερομηνία:

1ο τεστ: αριθμός επαναλήψεων κοιλιακών σε 60΄΄
2ο τεστ:  ευκαμψία των  οπίσθιων μηριαίων και ραχιαίων  με  δίπλωση από εδραία θέση

 

Συνοπτική περιγραφή 4ης δραστηριότητας (διάρκεια 5΄): Σε μικρές ομάδες μπαίνει  ένας επικεφαλής για να γίνει ζέσταμα χαμηλής έντασης.

Συνοπτική περιγραφή 5ης δραστηριότητας (διάρκεια 25΄): Κυκλική προπόνηση 5 σταθμών με ασκήσεις ενδυνάμωσης του κορμού. Θα γίνουν 3 σετ και σε κάθε σταθμό εκτελούμε 20’’ και ξεκουραζόμαστε 40’’. Μετά από κάθε σετ ξεκουραζόμαστε 1 λεπτό.

Ολοκλήρωση του μαθήματος (διάρκεια 5΄): Αποθεραπεία και ανατροφοδότηση με την κάρτα μεθοδολογικής προσέγγισης των εκάστοτε στόχων για να φτιάξουν το προσωπικό τους πρόγραμμα.

 

(από σελ. 85  IMPACT_Εγχειρίδιο Εκπαιδευτικών ΦΑ.pdf)

8. ΠΙΘΑΝΕΣ ΕΠΕΚΤΑΣΕΙΣ – ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΕΣ ΣΕΝΑΡΙΟΥ (π.χ. στην περίπτωση συνθηκών εξ αποστάσεως εκπαίδευσης)

Υπάρχει η δυνατότητα να χρησιμοποιηθεί και 4η διδακτική ώρα μετά από έναν μήνα εξάσκησης για να γίνουν πάλι τα αρχικά τεστ και να δούμε αν με την εφαρμογή του προγράμματος άσκησης που  έχει σχεδιάσει ο κάθε μαθητής βελτιώθηκαν και κατά πόσο οι ατομικές του επιδόσεις.

 

 9 . ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ – ΔΙΚΤΥΟΓΡΑΦΙΑ

  1. https://bit.ly/32FZilo
  2. ΠΣ_ΟΔΗΓΟΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ.pdf
  3. IMPACT_Εγχειρίδιο Εκπαιδευτικών ΦΑ.pdf
  4. http://photodentro.edu.gr/aggregator/

 10 . ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ

Φύλλα εργασίας (που θα δοθούν σε μαθητές και μαθήτριες)

 

  1. Κάρτα αξιολόγησης της δύναμης

 

(σελ.110  από το TEACHER’S book-A.pdf)

 

  1. Κάρτα αξιολόγησης της ευκαμψίας των οπίσθιων μηριαίων και ραχιαίων 

(σελ.112, από το βιβλίο Φυσική Αγωγή Α΄, Β, Γ΄ Γυμνασίου http://www.fa3.gr/phys_educ_2/PhysEd_Books/PhysEd_Student_Book_for_all_classes_Gymnasio.pdf) 

  1. Κάρτα επεξήγησης των όρων του ακρωνύμιου του SMARTER

Specific: Συγκεκριμένοι

Measurable: Μετρήσιμοι

Assignable: Αυτόνομοι

Realistic: Ρεαλιστικοί

Time-related: Χρονικά καθορισμένοι

Exciting: Συναρπαστικοί

Recorder: Καταγραφόμενοι

 

  1. Κάρτα επεξήγησης των αρχών του SMARTER

(σελ. 124, από το ΠΣ_ΟΔΗΓΟΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ.pdf)

 

  1. Κάρτα μεθοδολογικής προσέγγισης των εκάστοτε στόχων

(από σελ. 85  IMPACT_Εγχειρίδιο Εκπαιδευτικών ΦΑ.pdf)

 

  1. Καρτέλα καταγραφής επιδόσεων

 

ΟΝΟΜΑΤΕΠΩΝΥΜΟ ΜΑΘΗΤΗ/ΤΡΙΑΣ:
Καθορισμός τεστ 1η μέτρηση

Ημερομηνία:

Στόχος μετά από

1 εβδομάδα  ή

1 μήνα

2η μέτρηση

Ημερομηνία:

1ο τεστ: αριθμός επαναλήψεων κοιλιακών σε 60΄΄
2ο τεστ:  ευκαμψία των  οπίσθιων μηριαίων και ραχιαίων  με  δίπλωση από εδραία θέση