Λογισμικό εφαρμογών

1. Αντιγράψτε στον φάκελό σας το κείμενο που ακολουθεί. 

 

Η Επιστροφή των Μαρμάρων του Παρθενώνα

«Η Κυβέρνηση της Ελλάδας με επιφόρτισε με την ευθύνη να σας αναγγείλω εδώ, ότι η Ελλάδα με την μεσολάβηση της Διακρατικής Επιτροπής της UNESCO για την προώθηση της επιστροφής πολιτιστικών θησαυρών στις χώρες καταγωγής τους, σύμφωνα με τις τυπικές διαδικασίες και σύμφωνα με τη νομοθεσία που ισχύει σήμερα στην Αγγλία, θα ζητήσει επίσημα την επιστροφή των Μαρμάρων της Ακρόπολης.

Δεν είμαστε αφελείς. Ίσως νάρθει η ημέρα που αυτός ο κόσμος θα δημιουργήσει άλλα οράματα, άλλες αντιλήψεις για την ιδιοκτησία, την πολιτιστική κληρονομιά και την ανθρώπινη δημιουργία. Και καταλαβαίνουμε πολύ καλά ότι τα μουσεία δεν μπορεί να αδειάσουν. Αλλά θέλω να σας υπενθυμίσω ότι για την περίπτωση των Μαρμάρων της Ακρόπολης δεν ζητούμε την επιστροφή ενός πίνακα ή ενός αγάλματος. Ζητούμε την αποκατάσταση ενός μοναδικού μνημείου, ξεχωριστού συμβόλου ενός πολιτισμού. Και πιστεύω ότι ήρθε ο καιρός αυτά τα Μάρμαρα να γυρίσουν πίσω στον γαλάζιο ουρανό της Αττικής, στο φυσικό τους χώρο, εκεί που αποτελούν δομικό και λειτουργικό μέρος ενός μοναδικού συνόλου…»

Μελίνα Μερκούρη

Υπουργός Πολιτισμού 1981-1989, 1993-1994

Παγκόσμια Διάσκεψη της UNESCO, Μεξικό, 26/7/1982 – 6/8/1982

Το Ιστορικό της Κλοπής

Στις αρχές του περασμένου αιώνα, λίγο πριν από την Ελληνική Επανάσταση και την ανεξαρτησία της Ελλάδας από τον τουρκικό ζυγό, ο λόρδος Έλγιν, πρεσβευτής της Μεγάλης Βρετανίας στην Κωνσταντινούπολη, απογύμνωσε τον Παρθενώνα.

Κατ΄ αρχήν, το 1800 έστειλε συνεργείο του στην Αθήνα για να σχεδιάσει τα μνημεία και να λάβει εκμαγεία για τη διακόσμηση της έπαυλής του στη Σκωτία. Την περίοδο αυτή τα διεθνή πολιτικά γεγονότα οδήγησαν την Τουρκία σε συμμαχία με τη Βρετανία εναντίον της Γαλλίας.

Ο Λόρδος Έλγιν, εκμεταλλευόμενος τη θέση του, τις πολιτικές συγκυρίες και την εύνοια του σουλτάνου, άδραξε την ευκαιρία για να αποκτήσει τεράστια συλλογή αρχαίων από την κεντρική Ελλάδα, τα ελληνικά νησιά του Αιγαίου και την Μικρά Ασία, όπου είχε ανθήσει ο ελληνικός πολιτισμός.

Τότε έστρεψε την προσοχή του στα μνημεία της Ακρόπολης, στα οποία ήταν δύσκολο και να πλησιάσει κανείς και από τα οποία δεν είχε δοθεί ποτέ άδεια αφαίρεσης γλυπτών. Με συνεχή και άφθονα δώρα προς τους Τούρκους της Κωνσταντινούπολης και της Αθήνας και με μία επιστολή του καϊμακάμη, ο οποίος δρούσε ως μέγας βεζύρης στην Κωνσταντινούπολη, που του παραχωρούσε άδεια για αποτύπωση, λήψη εκμαγείων και ανασκαφή γύρω από τα θεμέλια με την δέσμευση ότι τα ίδια τα μνημεία δεν θα υφίσταντο καμία βλάβη, ο Έλγιν πίεσε τους Τούρκους προεστώτες της Αθήνας να σιωπήσουν όσο τα συνεργεία του αφαιρούσαν τμήματα του γλυπτού διακόσμου των μνημείων της Ακρόπολης.

Οι εργασίες ακρωτηριασμού και απογύμνωσης του Παρθενώνα άρχισαν το 1801. Συμπεριφερόμενοι ως βάνδαλοι οι άνθρωποι του Έλγιν, κατέβασαν τα γλυπτά από το ναό, όπου βρίσκονταν επί περίπου 2.250 χρόνια, καταστρέφοντας τα γύρω τμήματα του μνημείου, πριονίζοντας το πίσω μέρος των λίθων της ζωφόρου για να τους αποσπάσουν, κόβοντας στα δύο ένα κιονόκρανο του Παρθενώνα και ένα γείσο του Ερεχθείου, σπάζοντας από απροσεξία μία μετόπη…

Ο λόρδος Έλγιν ακρωτηριάζοντας τον Παρθενώνα απομάκρυνε από το κορυφαίο μνημείο της ελληνικής αρχαιότητας τα ωραιότερα γλυπτά του. Επί δέκα χρόνια τα συνεργεία του διαμέλιζαν τον Παρθενώνα και αφαιρούσαν τμήματα των μνημείων της Ακρόπολης. Επί δέκα χρόνια οι υπόδουλοι Έλληνες έβλεπαν να εκτυλίσσεται μπροστά στα μάτια τους το μεγαλύτερο έγκλημα σε βάρος της πολιτιστικής κληρονομιάς της Ελλάδας.

Στην Αγγλία, όπου έφθασαν τα Μάρμαρα του Παρθενώνα, μετά από μία οδύσσεια, έγιναν αντικείμενο εμπορικής συναλλαγής μεταξύ του λόρδου ΄Ελγιν και της Βρετανικής Κυβέρνησης. Το Βρετανικό Κοινοβούλιο, μέσα στο οποίο ο λόρδος Έλγιν κατηγορήθηκε ως αρχαιοκάπηλος και καταστροφέας, με μεγάλους δισταγμούς ως προς τη νομιμότητα των τίτλων και των ενεργειών του λόρδου, αποφάσισε με ψήφους 82 υπέρ και 30 κατά, την αγορά των Μαρμάρων από αυτόν και την παραχώρηση στο Βρετανικό Μουσείο, του οποίου αποτελούν από τότε μέχρι σήμερα μία από τις σημαντικότερες συλλογές.

Έτσι, τους τελευταίους δύο από τους 25 αιώνες ζωής του Παρθενώνα επικρατεί η εξής κατάσταση στον γλυπτό διάκοσμο του Μνημείου:

Από τους 97 σωζόμενους λίθους της ζωφόρου του Παρθενώνα, οι 56 βρίσκονται στην Βρετανία και οι 40 στην Αθήνα.

Από τις 64 σωζόμενες μετόπες οι 48 βρίσκονται στην Αθήνα και οι 15 στην Βρετανία.

Και από τις 28 σωζόμενες μορφές των αετωμάτων, οι 19 βρίσκονται στην Βρετανία και οι 9 στην Αθήνα.

Σε πολλές περιπτώσεις το μισό κομμάτι του ίδιου γλυπτού βρίσκεται στην Αθήνα και το άλλο μισό στο Λονδίνο.

Επί δύο αιώνες που διαρκεί ο ξενιτεμός των Μαρμάρων, διανοούμενοι και προσωπικότητες της Βρετανίας και ολόκληρης της Ευρώπης στιγμάτισαν και στιγματίζουν την πράξη του Έλγιν ως ιεροσυλία.

Γιατί στην Αθήνα κι όχι στο Λονδίνο

Γιατί στην Αθήνα βρίσκεται το μνημείο στο οποίο ανήκουν, δηλαδή ο Παρθενώνας.

Γιατί στην Αθήνα τα Μάρμαρα θα εκτεθούν κοντά στον Παρθενώνα και σε οπτική επαφή με αυτόν και ο επισκέπτης θα σχηματίζει πλήρη εικόνα του συνόλου του Μνημείου

Γιατί αποτελούν αναπόσπαστο τμήμα του μνημείου – συμβόλου του ελληνικού πολιτισμού την στιγμή της ακμής του. Με την επιστροφή των Μαρμάρων θα αποκατασταθεί η ενότητα της διακόσμησης και η αρχιτεκτονική συνοχή του Μνημείου.

Γιατί αποτελεί χρέος των Βρετανών απέναντι όχι στην ελληνική, αλλά στην παγκόσμια πολιτιστική κληρονομιά η αποκατάσταση του συμβόλου της, που είναι ο Παρθενώνας, το έμβλημα της UNESCO. 

2. Κάνετε τις μορφοποιήσεις που ακολουθούν και αποθηκεύστε το στον φάκελό σας με όνομα “Μάρμαρα Παρθενώνα”.

1 

2

111

112

 

3. Τελικά, το κείμενό σας πρέπει να έχει την ακόλουθη μορφή:

1

2

345 


 

 

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *